Liten hund

Vi har helt olika upplevelser helt enkelt. Som sagt, jag är uppvuxen med Pudel och har inte alls eran erfarenhet. Min erfarenhet är mycket pälsvård för att hålla hunden snygg, ren och fri från tovor om man jämför med mina korthåriga Border Collies.

Fast då har du lagt in snygg och det är olika vad folk tycker är snyggt. En del är superpetiga och då är det klart att det tar mycket tid!
 
Hur menar du att det ens skulle kunna bli tovor om pälsen är under 2 cm lång? Mina rakas ner till 3 mm. Inte ens min hund med skitdålig päls får tovor förens pälsen är minst 3-4 cm liksom.

Och pälsen på våra växte minst 1 cm per månad och här i tråden så säger man att man inte behöver borsta om man klipper var 3-4 månad. :)
 
Skitsnack igen,klipper du ner din pudel behöver den inte fönas och badas mer än andra hundar. Var får du det ifrån?en kort päls är en kort päls även på en pudel.
Nu pratar vi raka av all längd på pälsen inte lämna in på klippning hos frisör.
Alltså jag har ju haft pudel, så… empirisk erfarenhet? För övrigt så himla ohyfsat att säga att det jag skriver är skitsnack.
 
Vi har helt olika upplevelser helt enkelt. Som sagt, jag är uppvuxen med Pudel och har inte alls eran erfarenhet. Min erfarenhet är mycket pälsvård för att hålla hunden snygg, ren och fri från tovor om man jämför med mina korthåriga Border Collies.

Det har jag med tyvärr, men de är från min mosters tre pudlar. Allt fastnar, trimmas ofta, rycka päls ur öronen, päls som växer in i ögonen. De sitter och borstar sina varje kväll. De är alltså nerklippta o har 1-2cm päls
 
Och pälsen på våra växte minst 1 cm per månad och här i tråden så säger man att man inte behöver borsta om man klipper var 3-4 månad. :)
För att enda stället som hon eventuellt får tovor vid 4 cm päls är i armhålorna. De klipper jag då bort med en sax i samma veva som jag klipper klorna. Det tar inte ens 30 sekunder att genomföra. Och det syns inte, så det påverkar inte hundens "snygghet" om det är viktigt för en.

Fast den hunden som visades som exempel på bilden hade ju definitivt en längd som skulle kräva pälsvård.
Jag pratar inte om någon hund på bild, utan en helt nerrakad hund.
Det har jag med tyvärr, men de är från min mosters tre pudlar. Allt fastnar, trimmas ofta, rycka päls ur öronen, päls som växer in i ögonen. De sitter och borstar sina varje kväll. De är alltså nerklippta o har 1-2cm päls
De måste ju ha fruktansvärt dålig pälskvalité då? Självklart finns sådana individer i alla raser. Men de kan ju inte direkt vara norm, eller?
 
Och pälsen på våra växte minst 1 cm per månad och här i tråden så säger man att man inte behöver borsta om man klipper var 3-4 månad. :)

De jag känner klipper sin pudel kort (väldigt kort!) varannan månad. Gissningsvis är pälsen ca 1 cm som nyklippt och klipps han med två månaders mellanrum så är den 3 cm när han klipps. Jag tror inte att han duschas mellan klippningarna (om han inte rullar sig i nåt äckligt så klart men det gäller ju alla pälstyper). Jag vet inte om han borstas mellan men kan inte så hur det skulle vara nån poäng med att borsta en så kort päls som 1-2 cm. Gissar att de klipper när pälsen börjar bli så lång att den hade behövt duschas och borstas för att vara snygg i den längden.
 
För att enda stället som hon eventuellt får tovor vid 4 cm päls är i armhålorna. De klipper jag då bort med en sax i samma veva som jag klipper klorna. Det tar inte ens 30 sekunder att genomföra. Och det syns inte, så det påverkar inte hundens "snygghet" om det är viktigt för en.


Jag pratar inte om någon hund på bild, utan en helt nerrakad hund.

De måste ju ha fruktansvärt dålig pälskvalité då? Självklart finns sådana individer i alla raser. Men de kan ju inte direkt vara norm, eller?
Fast när jag skrev mitt inlägg hade det lagts upp en bild på en hyfsat kortklippt hund med beskrivningen ”klipp ner så slipper man all pälsvård”, så det framgick aldrig att man menade en helt slätrakad hund.
 
Alltså jag har ju haft pudel, så… empirisk erfarenhet? För övrigt så himla ohyfsat att säga att det jag skriver är skitsnack.
Det är skitsnack.
Att du sportklippte din pudel är inte samma sak som att raka ner hunden.

En rakad hund är korthårig som vilken korthårig hund som helst.

Varför skulle den behöva badas klippas och fönas mer?
 
Senast ändrad:
Det är skitsnack varför skulle en pudel behöva fönas?
Och att du sportklippte din pudel är liksom inte samma sak som att raka ner hunden.

En rakad hund är korthårig som vilken korthårig hund som helst.

Varför skulle den behöva badas klippas och fönas mer än en korthårig ras?
Vet du vad, så länge du beter dig som du gör tänker inte jag diskutera med dig, ajöss
 
Låter som ett okunnig uppfödare, framförallt eftersom de har fått instruktionen att rycka öronen. Det är rätt förlegat och kan ge dem mer problem med öronen.
Verkligen jag kan faktiskt inte komma på någon som gör det längre, snacka om att skapa öronproblem som inte finns.
 
Fast när jag skrev mitt inlägg hade det lagts upp en bild på en hyfsat kortklippt hund med beskrivningen ”klipp ner så slipper man all pälsvård”, så det framgick aldrig att man menade en helt slätrakad hund.
Okej. Men med den kunskapen, att vi menar slätrakad hund så tänker jag att du förstår hur man inte behöver borsta den, eller?
 
Okej. Men med den kunskapen, att vi menar slätrakad hund så tänker jag att du förstår hur man inte behöver borsta den, eller?
Vissa verkar bara ha bestämt sig för att pudel och andra pälshundar kräver pälsvård trots att vi som faktiskt äger dom kan intyga att det inte behövs.
Bara kolla på @Tonto som skapade diskussionen hon lajkar alla inlägg där någon skriver att pudlar visst måste borstas osv osv.

Är man fast i sin fördom så är man.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 269
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
864
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 449
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 962
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp