Liten hund

Fast det beror på vilken pudel man menar också. En som rakas ner var 3e månad eller en som ska ställas ut. Det varierar ju väldigt. Jag har pudelkorsningar och jag rakar ner dem var 3-4 månad, i övrigt är den ingen pälsvård alls, trots att den ena verkligen har sämst pälskvalité och får tovor plättlätt. Att rakas ner räcker även för henne. Man kan gå 5 månader emellan med om man sköter pälsen lite.

Jag håller med här. En pudel behöver inte betyda en massa pälsvård. Håller man pälsen kort räcker det att klippa ansiktet en gång per månad och resten av pälsen typ varannan- var tredje månad. Däremellan ingen pälsvård och ingen päls någon annanstans heller iom att de inte fäller 😜
IMG_2957 Copy.jpeg
 
Jag håller med här. En pudel behöver inte betyda en massa pälsvård. Håller man pälsen kort räcker det att klippa ansiktet en gång per månad och resten av pälsen typ varannan- var tredje månad. Däremellan ingen pälsvård och ingen päls någon annanstans heller iom att de inte fäller 😜
Visa bifogad fil 151007
För mig är det massor av pälsvård, får ångest jag bara tänker på allt hår, tovor och dessutom hår i öronen som behöver trimmas? eller rycker man fortfarande bort det?

Jag äger inte ens en borste till mina hundar och badar dom om dom rullar i typ döda ormar/bajs.
 
För mig är det massor av pälsvård, får ångest jag bara tänker på allt hår, tovor och dessutom hår i öronen som behöver trimmas? eller rycker man fortfarande bort det?

Jag äger inte ens en borste till mina hundar och badar dom om dom rullar i typ döda ormar/bajs.
Man behöver inte äga en borste för man har en pälsras heller!
Rakar du ner pudeln i lagom längd är den precis som vilken korthårig hund som helst!
 
Jag håller med här. En pudel behöver inte betyda en massa pälsvård. Håller man pälsen kort räcker det att klippa ansiktet en gång per månad och resten av pälsen typ varannan- var tredje månad. Däremellan ingen pälsvård och ingen päls någon annanstans heller iom att de inte fäller 😜
Visa bifogad fil 151007

För mig är det massor av pälsvård, får ångest jag bara tänker på allt hår, tovor och dessutom hår i öronen som behöver trimmas? eller rycker man fortfarande bort det?

Jag äger inte ens en borste till mina hundar och badar dom om dom rullar i typ döda ormar/bajs.
Och nej man behöver inte rycka bort hår i öronen på hundar som inte har problem med det det är få som gör det numera.

Tror jag får mer ångest av att tänka på allt äckligt hår icke fällfria hundar sprider omkring sig.

Jag har inte pudel men en annan fällfri klippras och jag lägger inte en bråkdel så mycket tid på att klippa ner pälsen då och då som att städa bort kg vis med päls ur hus och hem och bil som när jag hade en ras som fällde.
 
Och nej man behöver inte rycka bort hår i öronen på hundar som inte har problem med det det är få som gör det numera.

Tror jag får mer ångest av att tänka på allt äckligt hår icke fällfria hundar sprider omkring sig.

Jag har inte pudel men en annan fällfri klippras och jag lägger inte en bråkdel så mycket tid på att klippa ner pälsen då och då som att städa bort kg vis med päls ur hus och hem och bil som när jag hade en ras som fällde.
Jag har ju en shiba och hon fäller helt uppriktigt i princip Ingenting. Noll och nix utöver den korta fällperioden på våren, det är en otrolig tacksam och lättskött päls.
Korthåriga terriern däremot?! Puh! 365 dagar om året, tusentals små stickelhår! :arghh: Så det finns ju grader även där, percis som i hur man trimmar/upplever pälsvårdshundar.
Jag har dock aldrig regelbundet borstat eller badat någon av dem. :)
 
Man behöver inte äga en borste för man har en pälsras heller!
Rakar du ner pudeln i lagom längd är den precis som vilken korthårig hund som helst!
Ja men då måste man raka hela tiden. Jag är uppvuxen med pudel i hemmet. Man kan inte påstå att det inte är mycket pälsvård på pudel eller andra pälsraser jämfört med korthåriga hundar. Och ja, jag vet att korthåriga hundar fäller, men det att fälla är inte pälsvård.
 
Hej,

Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen.

Jag och sambon söker en liten hund som eventuell tredje hund. Med liten menar jag någonstans mellan 3 och 10 kg.

Viktigt är att det är en hund med motor som gärna får vara åt det lite tuffare hållet och som är miljöstark. Tanken är att den ska kunna haka på vid springturer (eventuellt kunna dra), nosework och rallylydnad.

Den ska kunna funka väl med andra hundar (i detta fall border collie) och vi vill inte ha en hund som kräver massor av pälsvård (lite pälsvård kan vara okej men vill inte behöva lämna in på trim eller behöva borsta var och varannan dag).

Jag gillar pudlar men de faller bort pga pälsvården. Jag gillar även lancashire heeler och dvärgschnauzer men tror inte jag kan övertyga sambon om åtminstone schnauzer. Kollat på dansk svensk gårdshund men har träffat individer inom rasen som avskräckt mig lite i form av att de varit långt från tuffa och robusta.

Vad gäller terrierraserna så har jag mest träffat JRT och border terrier. Gillat många JRT men befarar att de kommer vara för "hårda" för vår väldigt mjuka BC. Känner kanske att bordern har mer fördelar där. Vad för andra terriers kan vi kika på?

Är verkligen öppen för alla möjliga förslag.
Tenterfield terrier! 😍
 
Jag har ju en shiba och hon fäller helt uppriktigt i princip Ingenting. Noll och nix utöver den korta fällperioden på våren, det är en otrolig tacksam och lättskött päls.
Korthåriga terriern däremot?! Puh! 365 dagar om året, tusentals små stickelhår! :arghh: Så det finns ju grader även där, percis som i hur man trimmar/upplever pälsvårdshundar.
Jag har dock aldrig regelbundet borstat eller badat någon av dem. :)
Ja något får man ju kompromissa med :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja men då måste man raka hela tiden. Jag är uppvuxen med pudel i hemmet. Man kan inte påstå att det inte är mycket pälsvård på pudel eller andra pälsraser jämfört med korthåriga hundar. Och ja, jag vet att korthåriga hundar fäller, men det att fälla är inte pälsvård.
Hela tiden?
Klipper du ner din pudel/annan pälsras var tredje månad i en timme så skulle inte jag kalla det att behöva raka hela tiden.
Att dammsuga en timme om dagen däremot, jo det är omhändertagande av päls det också.
 
20240811_194359.jpg

Lite mer än 4 1/2 månad, pinnar på glatt i all terräng. Över stock o sten.
Dock inte kunnat ha honom lös, då dels inkallningen inte sitter och han just nu tycker de är svinroligt och försöka jaga fåglar.
Kompisen's dsg tik närmst i bild.
 
Hela tiden?
Klipper du ner din pudel/annan pälsras var tredje månad i en timme så skulle inte jag kalla det att behöva raka hela tiden.
Att dammsuga en timme om dagen däremot, jo det är omhändertagande av päls det också.
Jag har två spetsar modell större (35-40 kg) och de fäller allt inför löp och i princip ingenting däremellan. Jag dammsuger inte en timme om dagen och har aldrig gjort, ens när de fäller. Dammsuger inte ens en timme i veckan...
Borsta gör jag inför ev utställning, badar när de rullat i snusk. Har de blivit normalt smutsiga när vi är ute i skogen så ramlar smutsen av när de torkat utan att jag behöver göra något alls. Minimalt med pälsvård.
 
Jag har två spetsar modell större (35-40 kg) och de fäller allt inför löp och i princip ingenting däremellan. Jag dammsuger inte en timme om dagen och har aldrig gjort, ens när de fäller. Dammsuger inte ens en timme i veckan...
Borsta gör jag inför ev utställning, badar när de rullat i snusk. Har de blivit normalt smutsiga när vi är ute i skogen så ramlar smutsen av när de torkat utan att jag behöver göra något alls. Minimalt med pälsvård.
Jaha grattis eller något jag hade en stor hund som fällde kopiösa mängder hår fick dammsuga bilen på hår flera år efteråt.
Många raser fäller så mycket och korthåriga brukar var värst av alla.
Alla väljer den ras dom vill men jag blir lite full i skratt när folk med korthåriga hundar påstår att det är så mycket enklare att städa hår ur mattor soffor i mat i sina egna kläder osv osv jämfört med att ta fram en klippmaskin några gånger om året och raka av lite päls.
 
Jaha grattis eller något jag hade en stor hund som fällde kopiösa mängder hår fick dammsuga bilen på hår flera år efteråt.
Många raser fäller så mycket och korthåriga brukar var värst av alla.
Alla väljer den ras dom vill men jag blir lite full i skratt när folk med korthåriga hundar påstår att det är så mycket enklare att städa hår ur mattor soffor i mat i sina egna kläder osv osv jämfört med att ta fram en klippmaskin några gånger om året och raka av lite päls.
Vi har fyra hundar, en korthårig, en strävhårig, en långhårig och en jämthund.

Tycker inte den korthåriga fäller mer än de andra, men håren är jobbigare att bli av med. Aldrig fått ett långhår fast i foten som en flis, däremot flera korthår. Den strävhårige fäller ju inte alls, men å andra sidan tycker jag han känns flottig i pälsen jämt och jag tycker han luktar betydligt mer hund.

Absolut värst på fällning är jämthunden. Den långhåriga och korthåriga (BC) fäller två avgränsade perioder om året. Så även om korthåret är värre, så är jämten absolut värst, hon kanske också räknas som korthårig i och för sig, men hon fäller jämt. Inga tussar som min långhåriga bc, utan det dröser bara hår om henne varje gång hon skakar sig, hela året. :p
 
Jaha grattis eller något jag hade en stor hund som fällde kopiösa mängder hår fick dammsuga bilen på hår flera år efteråt.
Många raser fäller så mycket och korthåriga brukar var värst av alla.
Alla väljer den ras dom vill men jag blir lite full i skratt när folk med korthåriga hundar påstår att det är så mycket enklare att städa hår ur mattor soffor i mat i sina egna kläder osv osv jämfört med att ta fram en klippmaskin några gånger om året och raka av lite päls.
Fast om man är totalt anti-pälsvård är ju att raka en hund flera gånger om året och däremellan hålla efter till exempel nos och öron ändå pälsvård jämfört med att dammsuga huset - som man måste göra då och då oavsett hund eller inte.
 
Vi har fyra hundar, en korthårig, en strävhårig, en långhårig och en jämthund.

Tycker inte den korthåriga fäller mer än de andra, men håren är jobbigare att bli av med. Aldrig fått ett långhår fast i foten som en flis, däremot flera korthår. Den strävhårige fäller ju inte alls, men å andra sidan tycker jag han känns flottig i pälsen jämt och jag tycker han luktar betydligt mer hund.

Absolut värst på fällning är jämthunden. Den långhåriga och korthåriga (BC) fäller två avgränsade perioder om året. Så även om korthåret är värre, så är jämten absolut värst, hon kanske också räknas som korthårig i och för sig, men hon fäller jämt. Inga tussar som min långhåriga bc, utan det dröser bara hår om henne varje gång hon skakar sig, hela året. :p
Ja exakt därför jag föredrar fällfritt :)
Dom luktar inte hund och man slipper hår både i form av vassa strån och tussar i hörnen :)
Att raka ner några gånger om året är inte i närheten av så jobbigt som att ständigt städa bort päls 💃
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 269
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
864
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 449
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 962
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp