Liten hund

Det är helt sant att de kan bli FÖR populära men tänker att det kan finnas anledningar när raser aldrig blir numerärt "lagom stora" också. Kanske en svår balans måhända. Är rasen för liten så blir ju också avelsmaterialet litet och det känns som att uppfödare oftare kompromissar då.
Tror faktiskt mer det är slumpen som gör det och trender snarare än att det är något fel på vissa raser.
 
Absolut, ifall det landar på DSG så kommer vi leta efter en väletablerad uppfödare som använder mentalbeskrivna hundar i aveln.

Har också uppfattningen av att de har i princip allt vi letar efter. Det enda som avskräckt mig lite är som sagt att jag träffat på vissa individer som verkar tro att de är gjorda av sockervadd 😅

Jag har träffat två DSG, olika ägare. Båda drog så fort de fick chansen! Den ena gjorde allt för att hinna smita ut när någon öppnade en dörr för att gå in/ut. Jag har aldrig, varken innan eller efter, sett hundar som var så rymningsbenägna som de två. Minsta lilla och de drog i full fart! Den ena verkade bara dra för att dra och den andra drog efter allt vilt.
 
Jag har träffat två DSG, olika ägare. Båda drog så fort de fick chansen! Den ena gjorde allt för att hinna smita ut när någon öppnade en dörr för att gå in/ut. Jag har aldrig, varken innan eller efter, sett hundar som var så rymningsbenägna som de två. Minsta lilla och de drog i full fart! Den ena verkade bara dra för att dra och den andra drog efter allt vilt.
Jag har helt motsatt erfarenhet. Har nära erfarenhet av tre och alla var som plåster oavsett om man var hemma eller ute. Följde med på ridturer och allt möjligt utan minsta problem. Om det inte regnade, då var de mycket hellre kvar hemma under täcket eller vägrade hoppa ut ur bilen.
 
Jag har helt motsatt erfarenhet. Har nära erfarenhet av tre och alla var som plåster oavsett om man var hemma eller ute. Följde med på ridturer och allt möjligt utan minsta problem. Om det inte regnade, då var de mycket hellre kvar hemma under täcket eller vägrade hoppa ut ur bilen.

Det låter ju mycket trevligare!
 
Nisse vill jaga småfåglar men iofs inte så konstigt iom att han är en busig valp, så vet inte riktigt hur han reagerar på anant vilt då vi inte stött på så mycket.
Kompisen kan ha sin tik lös :)
Så de är nog rätt olika :)
 

Bifogade filer

  • 20240802_200925.jpg
    20240802_200925.jpg
    282,7 KB · Visningar: 23
Terrier Brasileiro är lika DSG, men lite smäckrare och med mer terriermotor, så vitt jag vet. De är inte supervanliga men tror det föds runt 20 kullar varje år, rasen växer hela tiden. Värd att kolla på?
Jag jobbade som ringsekreterare på brassar för ett tag sedan. Tyckte de var otroligt charmiga men några av de yngre visade en del social osäkerhet. De (inte alla såklart )var också väldigt högljudda på ett otrevligt sätt när det kom hundar av annan ras i närheten. Jag frågade en uppfödare om det och hon sa att rasen har en del "ras- ism" i sig.
 
Inte läst hela den långa tråden, men vilken slags drag kan en 3 kilos hund utföra?

Annars gillar jag också Papillon - en kompis till mig hade en tik; detta var i fallskärmsklubben och hon brukade dra repor längs startbanan i hiskelig fart bara för skojs skull! (Litet flygfält i skogen, OBS, men asfalterat...) Hon var fantastisk.
 
Jag har helt motsatt erfarenhet. Har nära erfarenhet av tre och alla var som plåster oavsett om man var hemma eller ute. Följde med på ridturer och allt möjligt utan minsta problem. Om det inte regnade, då var de mycket hellre kvar hemma under täcket eller vägrade hoppa ut ur bilen.
Så är mina två också, och deras mammor och mormor var/är likadana.
 
Inte läst hela den långa tråden, men vilken slags drag kan en 3 kilos hund utföra?

Annars gillar jag också Papillon - en kompis till mig hade en tik; detta var i fallskärmsklubben och hon brukade dra repor längs startbanan i hiskelig fart bara för skojs skull! (Litet flygfält i skogen, OBS, men asfalterat...) Hon var fantastisk.
Weightpull om hunden gillar den typen av aktivering.
 
Jisses! Vad slags vikt lägger man bakom en 3-kilos hund? Känns som lite extremt. Det är väl främst en viss typ av hund som möjligtvis gillar att dra, men en så liten?? Jag hade inte gjort det, men det är jag det.
De flesta hundar tycker det är toppen att dra! Jag har kört drag med min shiba, och när min BK körde weightpull samtidigt som vår agilityträning var jag alltid lika glad att se variationen bland hundarna där. Bland annat kom två chinese crested varje vecka i sina svarta overaller med dödskallar på. De hade toppenkul och fick nyttig motion och aktivering. :)
 
De flesta hundar tycker det är toppen att dra! Jag har kört drag med min shiba, och när min BK körde weightpull samtidigt som vår agilityträning var jag alltid lika glad att se variationen bland hundarna där. Bland annat kom två chinese crested varje vecka i sina svarta overaller med dödskallar på. De hade toppenkul och fick nyttig motion och aktivering. :)
Vad är en bk?
 
Jisses! Vad slags vikt lägger man bakom en 3-kilos hund? Känns som lite extremt. Det är väl främst en viss typ av hund som möjligtvis gillar att dra, men en så liten?? Jag hade inte gjort det, men det är jag det.
En anpassar vikten till hunden. Vi har allt från chihuahua till italienska vinthundar. I minus 5 kg klassen tror jag främst det är DP, DSG och JRT som hamnar på prispallen dock men många hundar gillar att dra. Det är bra aktivering och fysträning.
 
Jisses! Vad slags vikt lägger man bakom en 3-kilos hund? Känns som lite extremt. Det är väl främst en viss typ av hund som möjligtvis gillar att dra, men en så liten?? Jag hade inte gjort det, men det är jag det.

Jag som hade vagn for rottisen Mandy att dra var med pa nagra tavlingar. Det fanns allt fran Papillon till Irlandsk Varghund som var med och hade vagnar i passande storlek for hunden. Pappisarnas vagnar var precis hur sota som helst och pappisarna tykte det var superkul att dra ... och rent tavlingsmassigt var de mycket duktiga ocksa.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 264
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 446
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 959
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp