Jag har en sĂ„n 🙈 Min hund anser sig ej vara vattentĂ€t och vill allra helst bara slappa. Regnar det sĂ„ kan hon lĂ€tt hĂ„lla sig frĂ„n att gĂ„ ut i 12 timmar om man inte fysiskt drar ut henne 🙄 Passar mig perfekt men förstĂ„r om det inte Ă€r för alla. Det finns dock mer robusta DSG, sĂ„ det gĂ„r att finna men förstĂ„r ifall man inte vill riskera att fĂ„ fel :)
Ja, jag har inte trĂ€ffat en DSG hittills som inte verkar vara lite smĂ„tt primadonna av sig 😅 TrĂ€ffade en som förvisso gillade att spĂ„ra men underlaget var tvunget att vara slĂ€tt och torrt.
 
Jag tycker varken phalĂšner eller pappisar ser löjliga ut. Men jag tycker iofs att alla hundars utseende Ă€r fint och charmigt pĂ„ sitt sĂ€tt. De jag trĂ€ffat har varit underbara, sĂ„ kanske fĂ„r jobba pĂ„ sambon 😅

Jag Àr ingen hundmÀnniska (katter Àr min grej) egentligen... men jag har gillat alla papilloner/phalÚner jag trÀffat :D
 
Är miljöstark viktigt slĂ„r jag förstĂ„s ett slag för Borderterrier. HĂ€nger gĂ€rna med pĂ„ allt ni vill göra och mentalt stabila.
1000006728.webp
 
Är miljöstark viktigt slĂ„r jag förstĂ„s ett slag för Borderterrier. HĂ€nger gĂ€rna med pĂ„ allt ni vill göra och mentalt stabila. Visa bifogad fil 150012
Jag Àr lite svag för border terrier. Har trÀffat mÄnga kÀcka och roliga borders. SÄ det Àr absolut ett alternativ som vi kommer övervÀga.

Sticker dina lĂ€tt pĂ„ vilt eller Ă€r de lĂ€tta att ha lösa? Vi kommer sĂ„klart jobba mycket med inkallning men Ă€r skönt att ha ett hum om hur pass stark jakten brukar vara 😊
 
Jag Àr lite svag för border terrier. Har trÀffat mÄnga kÀcka och roliga borders. SÄ det Àr absolut ett alternativ som vi kommer övervÀga.

Sticker dina lĂ€tt pĂ„ vilt eller Ă€r de lĂ€tta att ha lösa? Vi kommer sĂ„klart jobba mycket med inkallning men Ă€r skönt att ha ett hum om hur pass stark jakten brukar vara 😊
Jag har inte en borderterrier sjÀlv men hÀr finns det verkligen Massor av dem och de flesta Àr aktiva sÀllskapshundar. De verkar verkligen fungera himla bra bÄde med andra hundar och runt andra djur (för att vara terriers). De flesta jag ser har dem lösa. :)
JÀttekÀcka hundar! Min hunds uppfödare hade ocksÄ borders.
 
Jag Àr lite svag för border terrier. Har trÀffat mÄnga kÀcka och roliga borders. SÄ det Àr absolut ett alternativ som vi kommer övervÀga.

Sticker dina lĂ€tt pĂ„ vilt eller Ă€r de lĂ€tta att ha lösa? Vi kommer sĂ„klart jobba mycket med inkallning men Ă€r skönt att ha ett hum om hur pass stark jakten brukar vara 😊
Kommer det vilt eller för den delen en katt sÄ drar de. Jag har haft en som gick att stoppa. Hade kunnat lÀgga mer trÀning pÄ det men har inte gjort det. Nu kommer mina oclsÄ frÄn en uppfödare som vill ha jagande hundar.
 
Beror helt pÄ uppfostran o vem man köper den frÄn, min ljudar vid dörr knack och om nÄgon kör in pÄ gÄrden ,det Àr allt.
DÄ hoppas jag att det blir vanligare och vanligare med uppfödare som inte avlar pÄ högljudda hundar :) Senaste Ären tycker jag att det alltid kÀnts som lÀge med öronproppar nÀr jag trÀffat dvÀrgpincher, tyvÀrr! För jag gillar verkligen tanken pÄ en liten, "lagom" aktiv, korthÄrig hund.
 
Hej,

Inser att det finns svinmÄnga sÄna hÀr trÄdar men hittar inte nÄgon passande genom sökfunktionen.

Jag och sambon söker en liten hund som eventuell tredje hund. Med liten menar jag nÄgonstans mellan 3 och 10 kg.

Viktigt Àr att det Àr en hund med motor som gÀrna fÄr vara Ät det lite tuffare hÄllet och som Àr miljöstark. Tanken Àr att den ska kunna haka pÄ vid springturer (eventuellt kunna dra), nosework och rallylydnad.

Den ska kunna funka vÀl med andra hundar (i detta fall border collie) och vi vill inte ha en hund som krÀver massor av pÀlsvÄrd (lite pÀlsvÄrd kan vara okej men vill inte behöva lÀmna in pÄ trim eller behöva borsta var och varannan dag).

Jag gillar pudlar men de faller bort pga pÀlsvÄrden. Jag gillar Àven lancashire heeler och dvÀrgschnauzer men tror inte jag kan övertyga sambon om Ätminstone schnauzer. Kollat pÄ dansk svensk gÄrdshund men har trÀffat individer inom rasen som avskrÀckt mig lite i form av att de varit lÄngt frÄn tuffa och robusta.

Vad gÀller terrierraserna sÄ har jag mest trÀffat JRT och border terrier. Gillat mÄnga JRT men befarar att de kommer vara för "hÄrda" för vÄr vÀldigt mjuka BC. KÀnner kanske att bordern har mer fördelar dÀr. Vad för andra terriers kan vi kika pÄ?

Är verkligen öppen för alla möjliga förslag.

Är miljöstark viktigt slĂ„r jag förstĂ„s ett slag för Borderterrier. HĂ€nger gĂ€rna med pĂ„ allt ni vill göra och mentalt stabila. Visa bifogad fil 150012

Nar jag blir gammal pa riktigt vill jag antingen antingen ha en border terrier eller en Norwich terrier. Fantastiska sma hundar som med minimal insats inte alls ar skalliga utan som mina rottisar, sager till nar nagon kommer eller nar det verkligen behovs och ar tysta annars. Super trevliga, mycket "will to please" och de gillar verkligen att jobba.

Min kompis i Californien hade flera stycken border terriers som alltid var losa, aldrig drog ivag, alltid ville jobba och om de inte var tillsagda att stanna pa picknick bordet kom och gick fot bredvid den hund man for tillfallet tranade fotgaende med.:laugh:

Har ar tre av hennes sma fantastiska hundar. I vissa fall var de enklare att trana an bade rottisarna och mallen och lika lyhorda som de stora.

Screen Shot 2024-07-26 at 8.00.00 AM.webp
 
Kommer det vilt eller för den delen en katt sÄ drar de. Jag har haft en som gick att stoppa. Hade kunnat lÀgga mer trÀning pÄ det men har inte gjort det. Nu kommer mina oclsÄ frÄn en uppfödare som vill ha jagande hundar.

Kompisen i California fodde upp Border Terriers och hade alltid en "knippa" hemma dar inte nagon drog pa villt. Den minsta pa picknick bordet stod ibland och stirrade pa marken for att det uppenbarligen fanns nagon gang med "rodents" dar under, men aldrig att nagon drog efter villt.

De Norwich jag tranat och traffat ar lika bra, mycket "will to please" och latta att ha losa. De foredrar det enkla sattet att fa godis fran manniskan framfor att dra ivag for att fanga nagot som springer ivag.:D
 
Jag Àr lite svag för border terrier. Har trÀffat mÄnga kÀcka och roliga borders. SÄ det Àr absolut ett alternativ som vi kommer övervÀga.

Sticker dina lĂ€tt pĂ„ vilt eller Ă€r de lĂ€tta att ha lösa? Vi kommer sĂ„klart jobba mycket med inkallning men Ă€r skönt att ha ett hum om hur pass stark jakten brukar vara 😊
Border Àr dock en trimras precis som dvÀrgschnauzer.
 
Schipperke har vi kikat pĂ„, tycker de verkar helfestliga men Ă€r lite oroad över deras pĂ„stĂ„dda ljudlighet. Ska kika nĂ€rmare pĂ„ shiba och de teorierna du föreslĂ„r 😃
Àlskar min schipperke! Hon Àr 16 nu. Hon skÀller om nÄn ringer pÄ dörren och ibland nÀr det gÄr förbi en hund utanför fönstren (vissa hundar som hon ogillar, jag har fönster frÄn golv till tak sÄ hon ser rÀtt ut pÄ gÄngvÀgen).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Àlskar min schipperke! Hon Àr 16 nu. Hon skÀller om nÄn ringer pÄ dörren och ibland nÀr det gÄr förbi en hund utanför fönstren (vissa hundar som hon ogillar, jag har fönster frÄn golv till tak sÄ hon ser rÀtt ut pÄ gÄngvÀgen).

Atminstone har i USA ar de kanda for att "alska sin egen rost" och vara en mycket hogljudd ras.
 

Liknande trÄdar

Hundavel & Ras Hoppas det Àr okej med en till sÄdan hÀr trÄd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, kÀnns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 450
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag Ă€r pĂ„ jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. DĂ„ jag inte vĂ„gar...
Svar
6
· Visningar
875
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sĂ„n hĂ€r trĂ„d 😅 Men jag och min sambo letar efter rĂ€tt hundras som hund nummer tvĂ„. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 504
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag tÀnkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det Àr verkligen inte lÀtt att vÀlja. Jag vÀxte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 058
Senast: AnneB
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • TvĂ€ttstugedrama
Tillbaka
Upp