Liten hund

Vad gäller terrierraserna så har jag mest träffat JRT och border terrier. Gillat många JRT men befarar att de kommer vara för "hårda" för vår väldigt mjuka BC. Känner kanske att bordern har mer fördelar där. Vad för andra terriers kan vi kika på?
Cairnterrier! Visst har den terrierkaraktär, men ”lagom” mycket och är mest pigg och glad och med på allting! Väldigt lättsam och trevlig hund, tycker jag. Den jag hade blev 14 år, frisk och pigg in i det sista.
 
Hej,

Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen.

Jag och sambon söker en liten hund som eventuell tredje hund. Med liten menar jag någonstans mellan 3 och 10 kg.

Viktigt är att det är en hund med motor som gärna får vara åt det lite tuffare hållet och som är miljöstark. Tanken är att den ska kunna haka på vid springturer (eventuellt kunna dra), nosework och rallylydnad.

Den ska kunna funka väl med andra hundar (i detta fall border collie) och vi vill inte ha en hund som kräver massor av pälsvård (lite pälsvård kan vara okej men vill inte behöva lämna in på trim eller behöva borsta var och varannan dag).

Jag gillar pudlar men de faller bort pga pälsvården. Jag gillar även lancashire heeler och dvärgschnauzer men tror inte jag kan övertyga sambon om åtminstone schnauzer. Kollat på dansk svensk gårdshund men har träffat individer inom rasen som avskräckt mig lite i form av att de varit långt från tuffa och robusta.

Vad gäller terrierraserna så har jag mest träffat JRT och border terrier. Gillat många JRT men befarar att de kommer vara för "hårda" för vår väldigt mjuka BC. Känner kanske att bordern har mer fördelar där. Vad för andra terriers kan vi kika på?

Är verkligen öppen för alla möjliga förslag.
Har ni kollat på Prazský krysarík? En släkting har en sån och den är helfestlig och jätterolig, massa humor. Superbra mentalt, vilket alla var när jag kollade på dom på utställning.
 
Fast de är ju verkligen yttepyttejättesmå! Jag tror inte att jag någonsin sett en som skulle kunna väga tre kilo, och robusta är de verkligen inte. :D
Nej kanske inte väger så mycket som vuxen. Men upplever den inte alls som ömtålig, leker super med mina ganska tuffa dvärgschnauzrar och orkar hänga med på hur långa promenader som helst.
 
Nej kanske inte väger så mycket som vuxen. Men upplever den inte alls som ömtålig, leker super med mina ganska tuffa dvärgschnauzrar och orkar hänga med på hur långa promenader som helst.
Jag tycker att det är en väldigt petit liten hund med tunn kropp och smala ben, om man jämför med till exempel border terriers. Jämförs mer med en chihuahua fysiskt - men TS får ju själv avgöra om det är intressant förstås!
 
Det är ff pälsvård,borsta ,bada,ev klippa tassar,rumpa mm
Just därför jag också la till att det räcker att borsta en gång i veckan för att jag tänker att det kanske är en missuppfattning att man tänker att de skulle kräva en massa pälsvård. Har ju dessutom rekommenderats andra raser som också kräver pälsvård i form av trim och ts vill ju ha förslag så tänkte varför inte 🙂. Varför det skulle behövas klippas i rumpan förstår jag inte och att klippa tassar kanske tar en minut extra när man ändå klipper klorna.

Annars slår även jag ett slag för cairn och border som tidigare rekommenderas men som sagt de kräver ju också pälsvård och den pälsen kan jag t.o.m. tycka är jobbigare då jag upplever att den typen av hårstrån sätter sig överallt på kläder och möbler😅.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har ni kollat på Prazský krysarík? En släkting har en sån och den är helfestlig och jätterolig, massa humor. Superbra mentalt, vilket alla var när jag kollade på dom på utställning.
Tycker de är för små, men är säkert väldigt trevliga 😊
 
Kleinspitz?
Nu tycker jag iofs att bland mysigaste som finns är att borsta min spets men räcker att göra en gång i veckan 🥰.
Ska kolla på den med.

Men ja, är ju skillnad på pälsvård och pälsvård. Inser ju att lite mer välpälsade hundar också har en fördel. Men tänker mest att vi inte vill hålla på att borsta var och varannan dag och behöva lämna på trim ofta.
 
Ska kolla på den med.

Men ja, är ju skillnad på pälsvård och pälsvård. Inser ju att lite mer välpälsade hundar också har en fördel. Men tänker mest att vi inte vill hålla på att borsta var och varannan dag och behöva lämna på trim ofta.
Hur ofta är ofta för er när det gäller trim?
Jag tänker att både border terrier och dvärgschnauzer är bra alternativ om du kan tänka dig lämna in några gånger per år. Där emellan krävs inte särskilt mycket pälsvård direkt.
 
Fast det är ju lite skillnad på pälsvård a'la pudel och en vanlig dubbelpälsad hund som fäller. :)
Fast det beror på vilken pudel man menar också. En som rakas ner var 3e månad eller en som ska ställas ut. Det varierar ju väldigt. Jag har pudelkorsningar och jag rakar ner dem var 3-4 månad, i övrigt är den ingen pälsvård alls, trots att den ena verkligen har sämst pälskvalité och får tovor plättlätt. Att rakas ner räcker även för henne. Man kan gå 5 månader emellan med om man sköter pälsen lite.
 
Jag är lite svag för border terrier. Har träffat många käcka och roliga borders. Så det är absolut ett alternativ som vi kommer överväga.

Sticker dina lätt på vilt eller är de lätta att ha lösa? Vi kommer såklart jobba mycket med inkallning men är skönt att ha ett hum om hur pass stark jakten brukar vara 😊
Vi hyrde hus på gård där det fanns Borders. De var jättetrevliga och väldigt roliga. Så roliga personligheter.
Men trots vettiga ägare så var det koppel på för att inte riskera att de skulle dra på vilt.
Vi var vakt åt dem ibland och det var betydligt hårdare hundar om man jämför med en pappis lynne. Föga förvånande så klart att olika raser är olika. Men det var så roligt att jämföra tex hur de lekte. De var ju som små vildsvin i kropparna och psyket och kunde leka så hårt och typ välta och släpa ena kompisen i några meter på hårt golv i bakbenet över en tröskel och båda parter tyckte det var bara rolig lek.
De var himla trevliga och positiva mot människor.
 
Kleinspitz?
Nu tycker jag iofs att bland mysigaste som finns är att borsta min spets men räcker att göra en gång i veckan 🥰.
Vi bor på gård med en sån. Det är nog första sån jag kommit nära. Men den är jättehärlig! Ser dock mkt mer behov av pälsvård på den än våra pappisar IOM mer och annan päls. Den blir också mkt(!) mer skitig i stallet/ute än våra IOM att pälsen inte är så glatt som våras är.
Men hunden är jättehärlig som individ! Den är rätt mkt gapigare än våra. Och betydligt vassare mot andra hundar!
Men funkar fint att ha här lös utan att dra på vilt och kommer överens med de hundar som normalt vistas på gården. Funkar bra med folk över lag, hyfsat social och väldigt gosig och kontaktsökande med rätt personer och är väldigt grundtrygg och smart.
Hade jag inte hittat min ras hade det där kanske varit något om de är som henne.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 207
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
857
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 438
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 941
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp