Liten hund

Vi hyrde hus på gård där det fanns Borders. De var jättetrevliga och väldigt roliga. Så roliga personligheter.
Men trots vettiga ägare så var det koppel på för att inte riskera att de skulle dra på vilt.
Vi var vakt åt dem ibland och det var betydligt hårdare hundar om man jämför med en pappis lynne. Föga förvånande så klart att olika raser är olika. Men det var så roligt att jämföra tex hur de lekte. De var ju som små vildsvin i kropparna och psyket och kunde leka så hårt och typ välta och släpa ena kompisen i några meter på hårt golv i bakbenet över en tröskel och båda parter tyckte det var bara rolig lek.
De var himla trevliga och positiva mot människor.
När mina leker med stallägatens flat är det han som kan pipa till ibland 😅
 
Vi bor på gård med en sån. Det är nog första sån jag kommit nära. Men den är jättehärlig! Ser dock mkt mer behov av pälsvård på den än våra pappisar IOM mer och annan päls. Den blir också mkt(!) mer skitig i stallet/ute än våra IOM att pälsen inte är så glatt som våras är.
Men hunden är jättehärlig som individ! Den är rätt mkt gapigare än våra. Och betydligt vassare mot andra hundar!
Men funkar fint att ha här lös utan att dra på vilt och kommer överens med de hundar som normalt vistas på gården. Funkar bra med folk över lag, hyfsat social och väldigt gosig och kontaktsökande med rätt personer och är väldigt grundtrygg och smart.
Hade jag inte hittat min ras hade det där kanske varit något om de är som henne.


Har de korrekt dubbelpäls så ska den ju vara smutsavstötande, jag tycker iallafall inte att det är så mycket som fastnar och sätter sig i pälsen på min men ja där kan det nog vara lättare med en korthårig hund såklart.
Tycker inte heller att de luktar så mycket hund som vissa andra raser heller. Men det är min personliga åsikt 😁

Ja att de kommer med ljud kan man nog räkna med iom att de är en spets 😅. Min upplevelse är att det är mer larmande skall än skäll skäll skäll för sakens skull men har inte träffat tillräckligt många för att säga att det är ett faktum 😁.

Jag upplever också att de går bra ihop med andra hundar, grundtrygga och inte har så mycket jaktlust som du skriver. Tycker också de är lättlärda, alerta och verkar passa merparten av de aktiviteter ts är intresserad av. Därav tipset 🥰🤗
 
Har de korrekt dubbelpäls så ska den ju vara smutsavstötande, jag tycker iallafall inte att det är så mycket som fastnar och sätter sig i pälsen på min men ja där kan det nog vara lättare med en korthårig hund såklart.
Tycker inte heller att de luktar så mycket hund som vissa andra raser heller. Men det är min personliga åsikt 😁

Ja att de kommer med ljud kan man nog räkna med iom att de är en spets 😅. Min upplevelse är att det är mer larmande skall än skäll skäll skäll för sakens skull men har inte träffat tillräckligt många för att säga att det är ett faktum 😁.

Jag upplever också att de går bra ihop med andra hundar, grundtrygga och inte har så mycket jaktlust som du skriver. Tycker också de är lättlärda, alerta och verkar passa merparten av de aktiviteter ts är intresserad av. Därav tipset 🥰🤗
Just det, det har du rätt i ang lukten! Jag är jättekänslig för hundlukt och tycker även såna som andra säger ”luktar inte hund” luktar en hel del. Det tycker jag är så skönt med pappisarna. Att de inte luktar så. Men det stämmer faktiskt på Kleinspitzen också. Hon brukar inte lukta.
Och hon skäller som du säger larmande. Men ibland går larmet lite väl lätt. 😅 Men hennes skall är nästan lite vissliga och inte så skarpa och störande. Tror säkert det hade gått att träna bort en del av det dock. Hon är som du säger smart och lär sig lätt. Jättekul hund!
 
Ska kolla på den med.

Men ja, är ju skillnad på pälsvård och pälsvård. Inser ju att lite mer välpälsade hundar också har en fördel. Men tänker mest att vi inte vill hålla på att borsta var och varannan dag och behöva lämna på trim ofta.
Ja men gör de så får du bilda en egen uppfattning om det passar er eller inte 🤗.
Sen finns mittelspitz också om man skulle vilja gå upp en storlek. Tycker dock info kring storlek verkar vara sisådär vid snabb googling då det kommer upp att en Klein väger 9,5-13 kg så bli inte avskräckt av det utan kolla upp en mer tillförlitlig källa 😅

Har dålig koll på uppfödare men på en utställning satt jag brevid en uppfödare som föder upp både mittel och vit herdehund och tidigare fött upp tervueren. De hundar hon hade med var väldigt trevliga och jag undrar om hon kanske inte hade Klein med. Tänkte iom att du hade en bc och ville ha en hund med motor så kanske det kan vara någon att bolla med ifall rasen skulle passa dig mentalt 🤗.
 
Vi hyrde hus på gård där det fanns Borders. De var jättetrevliga och väldigt roliga. Så roliga personligheter.
Men trots vettiga ägare så var det koppel på för att inte riskera att de skulle dra på vilt.
Vi var vakt åt dem ibland och det var betydligt hårdare hundar om man jämför med en pappis lynne. Föga förvånande så klart att olika raser är olika. Men det var så roligt att jämföra tex hur de lekte. De var ju som små vildsvin i kropparna och psyket och kunde leka så hårt och typ välta och släpa ena kompisen i några meter på hårt golv i bakbenet över en tröskel och båda parter tyckte det var bara rolig lek.
De var himla trevliga och positiva mot människor.

Exact sa. Som sma vildsvin och oerhort taliga. Inga problem med att ha dem med rottisar, pitbulls, och andra stora hundar som inte ser sig for.

Vi hyrde hus på gård där det fanns Borders. De var jättetrevliga och väldigt roliga. Så roliga personligheter.
Men trots vettiga ägare så var det koppel på för att inte riskera att de skulle dra på vilt.
Vi var vakt åt dem ibland och det var betydligt hårdare hundar om man jämför med en pappis lynne. Föga förvånande så klart att olika raser är olika. Men det var så roligt att jämföra tex hur de lekte. De var ju som små vildsvin i kropparna och psyket och kunde leka så hårt och typ välta och släpa ena kompisen i några meter på hårt golv i bakbenet över en tröskel och båda parter tyckte det var bara rolig lek.
De var himla trevliga och positiva mot människor.

Alla borders jag jobbat med, tranat, och kompisens som jag tranade tillsammans med hade inga problem med inkallning. MEN, det tranades flitigt och med tillrackligt vardefull beloning. Nar en border har bestamt sig for att beloningen att alltid komma ar bast ... kommer den alltid.
Vi gick ofta med hela flocken losa (utom nagon nyare client hund som rakade vara med) och hade aldrig problem med inkallning vare sig vi motte villt eller annat kul.
 
Om ni kan tänka er att klippa ner hunden typ var 3e månad så tycker jag att löwchen låter passande. Tog 1 h ungefär med dusch och gjorde ingen annan pälsvård emellan. Skitroliga och pigga hundar. Snäll mot andra djur, vill hålla sig i närheten av sin flock ute, verkar inte vara några problem att få tag i skottfasta och miljötrygga hundar osv.

Min var löjligt enkel i vardagen och olika miljöer och älskade verkligen drag. Drog tom mig på cykel trots sin lilla storlek 😅

Hängde med på rid och cykelturer på ett par mil utan problem. Vi tränade även en del lydnad och spår vilket hon tyckte om :)

Screenshot_20240728_162413_Facebook.jpg


Annars tycker jag att västgötaspets verkar som trevliga hundar! Mittelspitz också men träffat på en del riktigt nerviga så där får man ju kolla noga.
 
Jag är otroligt nöjd med min dsg hittills, iofs är han bara 4 månader. Inte jätte förtjust och gå i regn men med hundsällskap är det helt okej. Än sålänge har jag inte märkt av ngt ogillande till olika underlag. Men han är ju bara valp.
Hur han är med vilt vet jag inte ännu då han inte sett annat än fåglar 🤣
 

Bifogade filer

  • Messenger_creation_1079d004-eba2-426c-b985-058a58f16cb2.jpg
    Messenger_creation_1079d004-eba2-426c-b985-058a58f16cb2.jpg
    393,8 KB · Visningar: 21
Jag är otroligt nöjd med min dsg hittills, iofs är han bara 4 månader. Inte jätte förtjust och gå i regn men med hundsällskap är det helt okej. Än sålänge har jag inte märkt av ngt ogillande till olika underlag. Men han är ju bara valp.
Hur han är med vilt vet jag inte ännu då han inte sett annat än fåglar 🤣
Ja, det lutar mer och mer åt DSG ändå. Har en BC-tjej hemma som hatar dåligt väder så kanske de kan hjälpas åt 😅

Kikar också lite på manchesterterrier men de är ju rätt sällsynta i Sverige (blir ofta misstänksam när en ras inte är populär och DSGn har ju onekligen blivit en populär ras vilket väl tyder på att många gillar dem iallafall).

Har försökt övertala sambon om border terrier men min sambo är verkligen inte förtjust i ruggiga hundar. Så kan bli svårt där.
 
Ja, det lutar mer och mer åt DSG ändå. Har en BC-tjej hemma som hatar dåligt väder så kanske de kan hjälpas åt 😅

Kikar också lite på manchesterterrier men de är ju rätt sällsynta i Sverige (blir ofta misstänksam när en ras inte är populär och DSGn har ju onekligen blivit en populär ras vilket väl tyder på att många gillar dem iallafall).

Har försökt övertala sambon om border terrier men min sambo är verkligen inte förtjust i ruggiga hundar. Så kan bli svårt där.
Vilken del av Sverige bor du? Bor du i närheten av Stockholm får du mer än gärna träffa Nisse :) anledningen till att jag skaffade Dsg var ju att jag blev kär i kompisens dsg tik 🤣
 
Kikar också lite på manchesterterrier men de är ju rätt sällsynta i Sverige (blir ofta misstänksam när en ras inte är populär och DSGn har ju onekligen blivit en populär ras vilket väl tyder på att många gillar dem iallafall).
Jag skulle nästan bli mer misstänksam när raser är poppis - det brukar snabbt försämra aveln. Sen är det nog svårt att få tag på en manchesterterrier iom att de är så få. Verkar bara födas nån kull om året.
 
Jag skulle nästan bli mer misstänksam när raser är poppis - det brukar snabbt försämra aveln. Sen är det nog svårt att få tag på en manchesterterrier iom att de är så få. Verkar bara födas nån kull om året.
Det är helt sant att de kan bli FÖR populära men tänker att det kan finnas anledningar när raser aldrig blir numerärt "lagom stora" också. Kanske en svår balans måhända. Är rasen för liten så blir ju också avelsmaterialet litet och det känns som att uppfödare oftare kompromissar då.
 
Jag vill också slå ett slag för vättarna! Hade det inte varit för storleken hade Welsh corgi pembroke som jag har varit med på min tipslista men de flesta är större än 10kg…

Norwich och australiensisk terrier har jag träffat en del och blivit mycket förtjust i också, men de är ju sträva och kräver pälsvård så faller kanske bort?
 
Ja, det lutar mer och mer åt DSG ändå. Har en BC-tjej hemma som hatar dåligt väder så kanske de kan hjälpas åt 😅

Kikar också lite på manchesterterrier men de är ju rätt sällsynta i Sverige (blir ofta misstänksam när en ras inte är populär och DSGn har ju onekligen blivit en populär ras vilket väl tyder på att många gillar dem iallafall).

Har försökt övertala sambon om border terrier men min sambo är verkligen inte förtjust i ruggiga hundar. Så kan bli svårt där.
Jag har ju fastnat för DSG just för att det är en behändig liten ras med mycket motor. Men jag håller med dig om att man tyvärr kan träffa på en och annan individ som är alldeles för vek - vilket är jättetråkigt och ingen bra reklam för rasen. Men ska du leta valp, så leta hos väletablerade uppfödare som prioriterar mentaliteten hos rasen.
 
Jag har ju fastnat för DSG just för att det är en behändig liten ras med mycket motor. Men jag håller med dig om att man tyvärr kan träffa på en och annan individ som är alldeles för vek - vilket är jättetråkigt och ingen bra reklam för rasen. Men ska du leta valp, så leta hos väletablerade uppfödare som prioriterar mentaliteten hos rasen.
Absolut, ifall det landar på DSG så kommer vi leta efter en väletablerad uppfödare som använder mentalbeskrivna hundar i aveln.

Har också uppfattningen av att de har i princip allt vi letar efter. Det enda som avskräckt mig lite är som sagt att jag träffat på vissa individer som verkar tro att de är gjorda av sockervadd 😅
 
Absolut, ifall det landar på DSG så kommer vi leta efter en väletablerad uppfödare som använder mentalbeskrivna hundar i aveln.

Har också uppfattningen av att de har i princip allt vi letar efter. Det enda som avskräckt mig lite är som sagt att jag träffat på vissa individer som verkar tro att de är gjorda av sockervadd 😅
Terrier Brasileiro är lika DSG, men lite smäckrare och med mer terriermotor, så vitt jag vet. De är inte supervanliga men tror det föds runt 20 kullar varje år, rasen växer hela tiden. Värd att kolla på?
 
Terrier Brasileiro är lika DSG, men lite smäckrare och med mer terriermotor, så vitt jag vet. De är inte supervanliga men tror det föds runt 20 kullar varje år, rasen växer hela tiden. Värd att kolla på?

Jag vet inte mycket om Terrier Brasilieiro, annat an att de ar larmande hundar... och att de verkligen kan vara hogljudda.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 264
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 446
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 959
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp