Liten, alert och samarbetsvillig?

Sv: Liten, alert och samarbetsvillig?

Jag skulle inte säga att det är en skällig ras. Min erfarenhet säger iofs att många små hundar är skälligare än de större, men det är nog lika mycket en uppfostringsfråga som nåt annat. Men DP är inte värre än andra småhundsraser. :)
Ursprungsanvändningen för DP är ju vakt (varna med skall) och råttjakt, framavlade för att agera mycket på egen hand. Det gör också att en DP kräver en tydlig ledare, annars tar de helt enkelt saken i egna händer och de försöker gärna klättra i rang och ta över om de får chansen. Deras otroliga lättlärdhet är inte alltid till fördel för de lär sig otroligt snabbt att utnyttja sin ägares svaga punkter. ;)
Men korrekt styrd är det en underbar, aktiv familjemedlem som älskar familjen av hela sitt hjärta och gör allt för de sina.

Jag har just kommit hem från en otroligt lyckad träning och jag har fått så mycket beröm för min stjärna så just idag är jag bara förälskad i min hund. :D :love:

Åh! :love:
Samma här!
Låter ju som DSG och DP är väldigt lika! Alla saker du just skrev passar in super på min DSG iaf. :)

Agnes va kanon idag på vardagslydnaden, nästan lit för lätt för oss ;) :angel:

//Mimmi

Däremot så tycker jag att avelsmaterialet ska vara baserat på hundens jaktegenskaper. Det är DET som gör allroundhunden!! Sen vad avkomman används till är primärt, bara hunden får jobba och må bra! Där ska man som ägare också vara flexibel och inte låsa sig fast vid en sak om det inte passar hunden.

Däremot så tycker jag att avelsmaterialet ska vara baserat på hundens jaktegenskaper. Det är DET som gör allroundhunden!! Sen vad avkomman används till är primärt, bara hunden får jobba och må bra! Där ska man som ägare också vara flexibel och inte låsa sig fast vid en sak om det inte passar hunden.

absolut! det duger inte att avla fram hundar med jaktmässigt dåliga egenskaper, hur bra de än är på allt annat. DÅ blir rasen förstörd.

Håller med till 100%

Håller med till fullo!

Sen över till något annat-Jag hittade det här citatet på Norska Schipperke Klubbens hemsida och tyckte den var så bra.:D

"Schipperke - rasen for alle som drømmer
om stort, men har plass til lite"

Varför inte en Phaléne/Papillion? :)
Använder min lilla tik till det mesta. Inte bruks dock. Men lydnad, agility, spår- och sökarbete. Var man bara intresserad av bruks tror jag inte det skulle vara något problem heller.
Rasen finns i två viktklasser..den ena under 2,5 kg och den andra från 2,5 kg och upp till 5 kg.
Dom är enormt alerta och sugna på att arbeta (motor finns i massor!).
Har mer än en gång hört att ska vara väldans bjäbbiga. Men en phaléne/papillion som får ARBETA och vara med är inte skälligare än någon annan hund.
En stor hund i litet format är det :)

Jack Russel och Dansk Svensk Gårdshund är väl annars bra alternativ?

Varför inte en Phaléne/Papillion? :)
Använder min lilla tik till det mesta. Inte bruks dock. Men lydnad, agility, spår- och sökarbete. Var man bara intresserad av bruks tror jag inte det skulle vara något problem heller.
Har faktiskt tipsat min kompis om pappis/phaléne, hon ska kolla upp de raserna lite mer... det kan nog vara nåt för henne framöver. Hon vill ha en ganska mjuk och "förig" - men absolut inte "mesig" - hund så terrierraserna kanske inte är de riktigt rätta. Men papillon/phaléne har spanielbakgrund, eller hur? Jag kan personligen tänka mig att de är rätt roliga att jobba med!

Har faktiskt tipsat min kompis om pappis/phaléne, hon ska kolla upp de raserna lite mer... det kan nog vara nåt för henne framöver. Hon vill ha en ganska mjuk och "förig" - men absolut inte "mesig" - hund så terrierraserna kanske inte är de riktigt rätta. Men papillon/phaléne har spanielbakgrund, eller hur? Jag kan personligen tänka mig att de är rätt roliga att jobba med!

Vad kul! Låter verkligen som om det vore något för henne.
Dom är faktiskt helt underbara att jobba. Inte svårmotiverade för fem öre. Men inte bara det att det är fart och fläkt i dom kroppsligt, dom har ett huvud också. Dom VILL arbeta och VILL tänka själva.
Hoppas hon hittar något som passar :)

Tror du det är svårt att hitta en bra pappis eller phaléne? Har du kanske nåt tips på bra uppfödare?

Hamnar man bara hos rätt uppfödare så är det inte svårt.
Skickar iväg ett pm till dej :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 971
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 239
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar