Liten, alert och samarbetsvillig?

Sv: Liten, alert och samarbetsvillig?

Du hade en del funderationer om vad jag skrev.

Jag antar, eftersom du har hund av jakttyp, att du är fullkomligt mycket väl medveten om orsaken till att man varit tvungen att dela på rasen i en jakt och en utställningstyp. Den ursprungliga jakthundsraserna har genom olämplig avel fått sina jaktanlag störda eller förstörda genom satsning på utställning.

Varför har det annars framtagits jaktversioner?

Jag vet att bl.a jaktretriever och jaktspaniel är mycket bra hundar, likaså jaktgolden. Jag vet också att det under mycket lång tid inte funnits någon dubbelch. (både jakt och utst.) bland labbarna. Jag vet också att en stor del av hundköparna inte har de kunskaperna som erfordras när man ska köpa en "delad" ras. Det är svårt även för de som verkligen försöker kolla. Det blandas ju friskt mellan utställnings och jaktmodellerna, och då blir det för de okunniga att köpa grisen i säcken.

Anser du att det är riktigt att rekommendera sådana hundar (eller jakthundar i allmänhet) till en, som har så dålig hundkännedom att man frågar i ett forum vad man ska köpa för hund?
Vad har man då för målinriktning?

Jag är alltför mån om hunden för att göra en sådan rekommendation. Hundägaren skiter jag fullständigt i, men att en hund ska riskera att "komma i dåligt sällskap", och inte få jobba med det den är tänkt för, det protesterar jag mot.

Utställningsfantasterna har förstört både spaniel och retriever så att det är mycket svårt att få något begrepp om vad man köper.Att köpa dessa raser är utan tvekan att köpa grisen i säcken.

Varför skulle dte vara det? Finns alltid folk som avlar fel och "förstör" raser. Men bara man lägger ner lite energi på att hitta en seriös uppfödare och en kull med bra föräldrar så tror jag inte det är lättare att få en dålig hund där än av någon annan ras.

har själv en Flat en sk jaktretriver som jag inte ska jaga med. Jag fick själv välja vilken valp jag ville ha. Dock vet jag att båda föräldrarna har tränats och tävlats i ex viltspår och jakt. . Men dte är inget jag kommer att syssla med. Och ser inget fel i det. Vi kommer gå spårningskurser och apporterings kurser så han får sina naturliga "behov" stimulerade iaf. I övrigt så ska vi nog testa på både lite lydnad,bruks,spår och agility.:)

Welsh springer spaniel är helt underbara :D Med motor och är som en allroundhund och älskar att träna :D

Anser du att det är riktigt att rekommendera sådana hundar (eller jakthundar i allmänhet) till en, som har så dålig hundkännedom att man frågar i ett forum vad man ska köpa för hund?

Herregud vilken genomkorkad och fördomsfull kommentar, nu får du väl ändå ta och ge dig.

Så om man ställer en fråga i forumet så har man automatiskt dålig hundkännedom? Du tror inte att det möjligtvis kan vara så att man använder forumet som en kunskapsbank där man samlar inte bara information utan att även inspiration eller helt enkelt tycker det är ROLIGT att diskutera hund? Att man kanske får tips och förslag från andra som sett och hört mer för att SEDAN plugga på mer om vad som möjligtvis skulle kunna passa en själv?

Ack och ve om den som öppet vill lära sig mer, den blir dumförklarad på buke...
Man får väl hoppas att den som läser tar sitt eget ansvar i val av ras och inte skyller ev. misslyckanden på anonyma tipsare på ett hundforum.

/Ickejaktmänniska med jaktgolden

alerta, samarbetsvilliga och med mycket "motor"...
Hon vill helst ha en mindre hund på ca 30-40 cm och ingen krävande pälsvård, helst inte strävhårig. Trevligt temperament och en hund som kan koppla av är också ett krav. Hon vill träna/tävla lydnad och ev. agility och bruks/viltspår.
Det du beskriver låter precis som en Jack Russell. Vill hon inte ha en strävhårig finns det släthåriga att köpa!
Jag hr fött upp och handlat med Jack Russell i många år nu och det är verkligen den mest positiva hunden som finns.
Lättlärd, sammarbetsvillig, motor med glatt humör och en förmåga att slappna av när det behövs.

foxterrier kanske, men behöver en duktig och stark ledare för att få den lydig och så. Väldigt snäll och mysig hund med stor självkänsla. ;)

lr varför inte jackrussel, foxterriern är likadan men lite större.

Den uppfattningen har i alla fall inte jag fått av shelties.
Det är ju trots allt individuellt :smirk:

Säger som några andra här: Dansk-svensk gårdshund!
Liten, pigg och alert - och ingen jobbig pälsvård. DSG älskar agility, älskar långa skogspromenader, älskar att jaga möss - och älskar att sitta i knäet och gosa :)
Som ras är den mer lätthanterlig än foxterrier (jag har haft båda)

Så om man ställer en fråga i forumet så har man automatiskt dålig hundkännedom? Du tror inte att det möjligtvis kan vara så att man använder forumet som en kunskapsbank där man samlar inte bara information utan att även inspiration eller helt enkelt tycker det är ROLIGT att diskutera hund? Att man kanske får tips och förslag från andra som sett och hört mer för att SEDAN plugga på mer om vad som möjligtvis skulle kunna passa en själv?

Visst man kan ställa frågor och diskutera på ett forum, men man får också vara beredd att få svar eller hur?
När det gäller att skaffa sig hund så anser jag nog ändå att det ska vara djupare kunskaper än de svar man får på en svepande fråga.

Ställer man denna typ av fråga så ger det ett direkt intryck att man inte har så stor kunskap och att då rekommendera hundar som kan vara mycket krävande det tycker jag också tyder på en bristande insikt.
Vi har många, många trådar där man har stora problem med sina impulsinköpta hundar. Det kan inte vara någon nyhet eller hur?

Och jag hoppas verkligen att du inte behöver beklaga dig över din fina hund, och att du månar så pass om rasen att du kollar vem du rekommenderar den till.

Senast ändrad:

Dansk/svensk gårdshund har alla de egenskaperna :love:

Kan inte mer än hålla med här :d ;)

Har gått från en jakthund till en DSG och är absolut ej missnöjd!
Mycket energi och hänger lätt med på ridturer, men även en god förmåga att ta det lugnt
och varva ner. Några söndagar när matte ej mår så bra :angel: ligger hon gärna inne och myser...

//Mimmi

Senast ändrad:

Jag vet också att det under mycket lång tid inte funnits någon dubbelch. (både jakt och utst.) bland labbarna.
Lite kuriosa till det...
1990 var Älvgårdens Royal Cream född och hon är sveriges sista dubbelch. Men inte den sist födda. Älvgårdens Le Cardinal var född 1992 och bosatt i Finland. Han blev också dubbelch. Och är alltså den sist födda i sverige. (Han är SJCH och FINJCH)

1995 så föddes Capandus Still Got The Blues. Han är den sista som varit snubblande nära. SJCH och 1 cert på utställning. En dubbelhelg i Uddevalla höll han på att bli historisk han också. Bland ca 25 hanar så blev han 2:a bästa hane båda dagarna och missade alltså 2 cert med en mariginal. Till saken hör att 1:a bästa hane på lördag slog han under söndagen ;) Så nära men ändå så långt borta! Salje har en son som nyligt blev SJCH. Dock utan någon större utst.merit.

1997 så föddes Kafati's Her Ladyship. Hon är den sista tiken som varit "närmast". NordJCH och 1 cert på utställning. Lustigt är att hon precis som Cremen var brun. Eftersom att det föds väldigt få bruna så känns det som att hitta en nål i en höstack... Viss släktskap fins mellan hudarna, men inte så nära att det får räknas som någon större betydelse. Cremens föräldrar var dock hundar som båda var S&FINUCH samt hade 1:a pris EKL jaktprov, så visst var det en "prestationsavel" som inte finns idag.

Det blandas ju friskt mellan utställnings och jaktmodellerna, och då blir det för de okunniga att köpa grisen i säcken.

Här kan jag verkligen inte hålla med. Jag anser att det sällan blandas mellan riktiga jaktlabradorer och vanliga labradorer. Men jag ser gärna några exempel på genomförda kombinationer. Visst slinker det igenom kullar som jag inte har koll på ;) Helst de senaste åren kan jag ha missat det. (Men då räknar jag inte med kullar som är efter hanar typ Manymills Hornet.

Den kennel som ägde Cremen är en av de få kennlar som faktiskt har blandat. Med Cremen som utgångspunkt då. De blandningarna skulle jag inte kalla för grisen i säcken eftersom att hon lämnat 2 st SJCH och flera hundar i ekl samt änu fler i ökl jaktprov. En avkomma från en av de kullarna har dessutom lämnat 4 stycken SJCH ur samma kull! Inte helt illa pinkat!

Javisst. Men kommer dessa hundar till impulsköpare?
Om de kommit till impulsköpande nybörjare hade då fått dessa meriter?

Det är som jag säger inget fel på bra hundar, men kommer de till fel ägare då är det katastrof.
Jag värnar om hundarna och inte om köparna.

Jag har ingenting emot bra jakthundar till bra jägare som låter hundarna utföra det arbete de är avlade för.

Absolut det beror lite på hur man formar sina hundar med. Sen dom enda hundarna jag haft å göra med förutom shelties. är flatten,PB och Leonberger så är väll mest dom jag jämför med. :P

Ok, innan jag rekomenderar dvärgpinscher kanske jag snabbt ska gå igenom hur en dag med en dvärgpinscher ser ut. :angel:

Vaknar med Julie liggandes under täcket. Jag och sambon ligger och småpratar i sängen några minuter och lillstrumpan vaknar till liv, hämtar en socka och sen är det fullt bus i sängen.
Går ut på en snabbrastning av hundarna och äter sedan frukost själv.
Går ut för ett kortare lydnadspass i 20 min. Som går jättebra. :love: Trots att det var länge sen vi körde ett rent lydnadspass satt det mesta. Otroligt bra linförighet och fritt följ. Snabba sättanden, konstant kontakt med svans på högvarv. Hon var verkligen taggad på träning.
Packar in hundarna i bilen och åker ut till havet och promenerar där i 2,5 h. Julie lös hela tiden, springandes gasen i botten. Kör några sökövningar och tränar lite budföring. Full sula non stop.
Åker hem, duschar och äter middag. Har bestämt med en kompis att vi ska se film under kvällen så Julie får följa med på cykeltur in till stan för att handla gotterier. En timmes cykeltur, men då tog det ca 15 min att handla så den effektiva cykelturen var väl 45 min. Julie tyckte att jag cyklade för sakta hela vägen. :angel:
Stannade 2 h hos min kompis och satte mig sedan på cykeln hem. Husse mötte upp oss halvvägs med den andra hunden, suckade och konstaterade att hon blir verkligen aldrig trött. För fortfarande hoppades det, skuttades, lektes och försökte att få igång alla på bus. :angel:

Men jag älskar min lilla skrutt även om en del undrar hur man står ut med en hund som har sån energi hela tiden. Fast det går ju, med tanke på att hon sover som en stock större delen av tiden hemma. ;) :D

Jag antar, eftersom du har hund av jakttyp, att du är fullkomligt mycket väl medveten om orsaken till att man varit tvungen att dela på rasen i en jakt och en utställningstyp. Den ursprungliga jakthundsraserna har genom olämplig avel fått sina jaktanlag störda eller förstörda genom satsning på utställning.
Varför har det annars framtagits jaktversioner?
Vad snackar du om - i ena meningen säger du att de ursprungliga jakthundsraserna blivit förstörda av utställningsfolket och i den andra "varför har det annars tagits fram jaktversioner?" Jakttypen är inget som har "tagits fram" - utställningstypen är en ren avart av jakttypen som var den ursprungliga.

Det blandas ju friskt mellan utställnings och jaktmodellerna, och då blir det för de okunniga att köpa grisen i säcken.
Nej, det görs det inte alls - i alla fall inte inom retriever och spanielraserna. Utställningsfolket bryr sig inte om nåt annat än den exteriör som de anser vara "rastypisk" och skulle aldrig riskera att få hundar som inte har nåt att hämta på utställning, och jaktfolket vill definitivt inte ha in skiten som finns i utställningslinjerna.
Vem har dålig hundkännedom, menar du? Är det mig du syftar på så är du nog dessvärre ute och cyklar, och min väninna känner väl till retrievers av jakttyp och andra hundar av jakthundsras - hon har t ex själv haft hamiltonstövare och wachtel. Och hon är definitivt ingen "impulsköpare".

Liten,alert och samarbetsvillig?
Schipperke!:)
Om jag får låna ett hörn på Aningsfull beskrivning av DP/Julie) så passar den även som handen i handsken på min schipperke tik. :D Om man får lägga till en del vakt+skall.:angel:
Härlig hund med mkt motor och will to please. Hänger med på allt, och är näst intill outröttlig.
Är väldigt följsam,alert och vaken på allt som händer.
Hinner tyvärr inte skriva en mer utförlig presentation just nu.

Jag har ju själv en Berger des Pyrénées som påminner mycket om din beskrivning av Julie när det gäller energin - hon blir aldrig trött, vad man än gör med henne! Riktigt så mycket energi vill inte min kompis ha och inte heller skälligheten som min Berger har. Är det vanligt att DP är skälliga?

Det du beskriver låter precis som en Jack Russell. Vill hon inte ha en strävhårig finns det släthåriga att köpa!
Jag hr fött upp och handlat med Jack Russell i många år nu och det är verkligen den mest positiva hunden som finns.
Lättlärd, sammarbetsvillig, motor med glatt humör och en förmåga att slappna av när det behövs.
Hur mycket aktivitet behöver en JR? Är de "ettriga" så som man ofta hör om terriers i allmänhet? Jag har faktiskt aldrig träffat nån på nära håll men väldigt söta är dom i alla fall, själv gillar jag utseendet på de strävhåriga också. Är JR "något att ha" (ursäkta formuleringen!) när det gäller lydnads- och brukstävlande? Tror aldrig jag har sett någon på tävlingsbanan...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 971
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 239
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar