Liten, alert och samarbetsvillig?

Sv: Liten, alert och samarbetsvillig?

Varför inte dvärgpinscher/pinscher? Den lilla brukshunden. :D
Ja, din Julie verkar ju bra, men det låter ju som om de flesta är mer eller mindre galna i diverse trådar här;)
Min kompis tycker de är fina och har lagom storlek men har lite svårt för jätteöronen, säger hon:)

Snälla du.
Rekommendera aldrig en jakthund om inte hunden ska användas till jakt. Det är dels ett straff för hunden och ett ännu värre straff för hundägaren.
En jakthund ska för att må bra få hålla på med vad den är avlad för.

Jag vet att sällskapshundsägarna visserligen till stor del förstört en massa av de jakthundar som här rekommenderats, men varför bidra med ytterligare förstöring.

En jakthund som inte får jaga mår inte bra och kan då förstöra vilket hus och hem som helst, om den inte får sina behov tillfredsställda.

Det finns flera hundra andra raser, välj bland dessa i stället.

Vad jag vet finns det inga hundar som är avlade till ex Agility,Lydnad,bruks m.m

Ska man inte få ha Vallhundar om man inte vallar?,Kamphundar om man inte kampar,löp hund(ex whippet) om man inte tränar löp? Går man tillbaka i tiden så har alla hundar ett syfte.

jag tror att ex cocker och springerspaniels av utställning/jakttyp kan funka alldelles utmärkt som träning/sällskpas hund om dom får rätt stimulans på annat vis.

Lika så retriver raserna som egentligen inte är gjorda för att jaga utan rent av apportera redan döda djur.

Däremot tror jag dom mår otroligt bra av att få apportera(skitsamma om det är dummies lr döda fåglar) samt få spåra(även där skitsamma om det är människor,hundgodis lr döda fåglar.)

Jag skulle hellre köpa en golden av jakttyp än en av utställningstyp. Då en smart och aktiv hund som håller är viktigare än en med korrekt utseende och fin päls.

däremot skulle jag aldrig köpa en ex. en drever då dom för mej är rena jakthundar och inte så speciellt framgångsrika inom andra användningsområden.

Vallhundar likadant skulle absolut kunna tänka mej att ha en Sheltie lr Aussie utan att Valla. men kanske därimot inte en BC då beteendet sitter djupare i dom.

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju skillnad på jakthundar och jakthundar - retrievers och spaniels är ju avlade för att samarbeta med sin förare, till skillnad från t ex drivande hundar som ska arbeta självständigt. En retriever eller spaniel av jakttyp ska ju inte "jaga vilt" utan användas för att apportera skjutet vilt, det är en stor skillnad.
En retriever av jakttyp passar till all form av arbete och mår inte dåligt av att inte användas på praktisk jakt. Man kan jaktträna ändå, bara för hundens skull och för att det är så jäkla kul:)

Jamen aboslut, så korkad jag är. Jag trodde i min enfald att någon som var kompis med en som födde upp jaktgolden kanske redan hade lite kunskap om sådana hundar. Men självklart inte. Tänkte inte på det.

Självklart är hon det - så du var inte alls fel ute;)

Knapplån.

Jag är väl bekant med hur både spaniel och retriever arbetar. Utställningsfantasterna har förstört både spaniel och retriever så att det är mycket svårt att få något begrepp om vad man köper. Att köpa dessa raser är utan tvekan att köpa grisen i säcken.

Om du med säkerhet visste att det verkligen blev en 100% utställningshund så skit desamma den är ändå så helförstörd att den saknar rasens normala funktioner, skulle det däremot slå igenom det ursprungliga i rasen då kan det gå käpprätt åt h...e. Och som sagt de raserna är numera inte så homogena att de kan rekommenderas. De som har vettig härstamning och bra linjer går ju direkt till de verkliga jägarna och resten som kursas skulle jag aldrig ta risken att köpa.
Jag har haft golden som grannar i nästan tolv år och det ödet önskar jag bara till mina värsta ovänner. Visst jag har en (1) gång träffat en riktigt trevlig golden, men den var å andra sidan som ni förstår ägd och tränad av en riktig jägare.

Har man inte jakt som intresse så förstår jag faktiskt inte varför man ska köpa en jakthund, det tyder på bristande respekt för hunden, och visar på bristande kunskaper hos den som skaffar hunden.

Jo, det är ju hundar med mycket energi som har stort behov av både motion och mental stimulans. Och en fast hand i uppfostran. ;)
Sen är de som pinschrar är mest, de kan vara riktiga slynglar när de växer upp. Många har en ganska bråkig tonårsperiod. Men när man kämpat sig igenom den blir de riktigt behagliga hundar. :)
Jag har själv slitit mitt hår och stampat i marken av frustration och ilska över min egen madame när hon satt slyngelsidan till. Men nu när hon närmar sig 3 års ålder börjar hon nästan vara ganska klok. ;) :D

Sen när det gäller öronen så kan ju en del ha ganska stora, eller enorma som min har. :angel: Men de allra flesta har fina små ståndöron. :)

Och bara för att göra ett litet tillägg till Aningsfulls inlägg. Visst är DPs hundar med mycket energi, men samtidigt så har dom också en
otrolig förmåga att slappna av. Min herre har massor med energi, men lägger sig utan problem och sover med benen spretandes åt alla
håll när det inte händer någonting.

Ja, det kan jag skriva under på. När ingenting händer så sover min. Ligga och tryna under täcket är det näst bästa som finns. Efter att leka och arbeta. ;) :D
Hon ligger gärna utsträckt under täcket och gör sig så lång hon bara kan. Dessvärre blir hon väldigt platt och det är inte helt ovanligt att man råkar sätta sig på henne. :o
Vi vet med oss att man aldrig sätter sig på en filt hos oss utan att lyfta den och kolla först, men många bekanta har råkat sätta sig på henne. :o

Knapplån.

Jag är väl bekant med hur både spaniel och retriever arbetar. Utställningsfantasterna har förstört både spaniel och retriever så att det är mycket svårt att få något begrepp om vad man köper. Att köpa dessa raser är utan tvekan att köpa grisen i säcken.
Att köpa en retriever eller spaniel av jakttyp skulle jag knappast säga är att "köpa grisen i säcken" - däremot ska man inte gå på reklam om valpar efter "jaktmeriterade" föräldrar utan att kolla upp ordentligt vad valpen har för blodslinjer och vad dessa "jaktmeriter" består av. Man måste skaffa sig kunskap om de olika typerna så man inte får nåt som man inte alls har tänkt sig.

Om du med säkerhet visste att det verkligen blev en 100% utställningshund så skit desamma den är ändå så helförstörd att den saknar rasens normala funktioner, skulle det däremot slå igenom det ursprungliga i rasen då kan det gå käpprätt åt h...e.
Det här förstod jag inte alls - utveckla gärna!
Och som sagt de raserna är numera inte så homogena att de kan rekommenderas. De som har vettig härstamning och bra linjer går ju direkt till de verkliga jägarna och resten som kursas skulle jag aldrig ta risken att köpa.
Pratar du fortfarande om apporterande fågelhundar? Då skulle jag nog säga att du inte riktigt vet vad du pratar om med detta uttalande.
Jag har haft golden som grannar i nästan tolv år och det ödet önskar jag bara till mina värsta ovänner. Visst jag har en (1) gång träffat en riktigt trevlig golden, men den var å andra sidan som ni förstår ägd och tränad av en riktig jägare.
Då har du förmodligen haft grannar med golden av utställningstyp. I annat fall vet du nog inte vad du pratar om här heller.

Har nog ungefär samma uppfattning som du om sheltie, än så länge i alla fall. Jag har själv lurat lite på den rasen ett tag, men är också rädd för att få en "mesig" hund.
Kelpie... ja, det verkar ju vara en väldigt trevlig ras med mycket motor, frågan är om det inte blir "för mycket" för min bekant... någon som vet hur mycket en kelpie egentligen kräver?

Sheltie? Mesig? På vilket vis? Varken min eller någon annan av sheltiehundarna jag träffat hittils har jag upplevt som "mesiga"?:crazy:

Dessvärre blir hon väldigt platt och det är inte helt ovanligt att man råkar sätta sig på henne. :o

Haha, Det där känner jag igen. Jag klämmer alltid lite på en knölig filt innan jag sätter mig om hunden inte syns till. ;) :p :D

Sheltie? Mesig? På vilket vis? Varken min eller någon annan av sheltiehundarna jag träffat hittils har jag upplevt som "mesiga"?:crazy:
Det var inte meningen att trampa på några tår, ursäkta uttrycket! Med "mesighet" menar nog jag personligen hundar som inte tar för sig och har tillräcklig egen "motor" för att klara av träning/tävling på högre nivå, ex vis inom lydnad och bruks. Många Shelties funkar ju väldigt bra på agility och kanske är det säkrast att leta i de kretsarna om man vill ha en hund som funkar på allt möjligt? Mitt intryck av de Shelties jag har sett är att de har varit väldigt förarveka och mest stått bakom mattes/husses ben... tja, lite "mesiga".
Missförstå mig inte, jag vore bara glad om jag har fått fel uppfattning om rasen och eftersom du inte har träffat någon som är sån som de jag har träffat så är det ju bara bra! Finns det någon gemensam nämnare mellan de du har kontakt med - kommer de från samma linjer t ex? I så fall vill jag gärna veta vilka!

jasså, nu förstod jag ju när du förklarade.;)
ja, det är ju så att dom är rätt så reserverade mot främlingar, det har jag märkt hos nästan alla jag träffat. men varför skulle det vara ett stort skäl till att inte rekomendera rasen? Jag ser inte det som ett större hinder. :)

Senast ändrad av en moderator:

Hurdana är de om man inte kan jobba med dem på några dagar - om man är sjuk t ex? Klättrar de på väggarna då?

*Hugger min egen knapp*
En fråga till om Dvärgpincher; har "alla" DP lika mycket energi eller är det olika på linjer?

Jag är ju själv väldigt förtjust i kooikerhondje som trots sitt lilla söta yttre är en ordentlig hund. Kika på dem.

Min klarar ett tag utan arbete, men ganska snabbt börjar hon att klättra på väggarna. Det funkar att ligga sjuk, men helst måste jag nog säga att jag inte hamnar i den situationen. 1-2 dagar är inget större problem, men efter det börjar hon vara ett pain in the ass, mer för varje dag som går. :angel:
När jag hade varit utomlands hade hon inte gjort annat än gått koppelpromenader i mer än en vecka. DÅ var hon inte rolig. :angel: :devil:
De flesta måste jag nog säga har samma krav på arbete. Det förekommer ju alltid individuella skillnader, men de flesta har samma aktivitetsbehov. Det man däremot ska kolla upp noga är reservationen som tyvärr är ett problem i rasen.
Skulle de vara intresserade vet jag en kanonkull som är på gång. Vore det inte för att jag redan har två hundar och inte kan skaffa en till så hade jag aldrig tvekat på den kombinationen. Det kliar i fingrarna på mig. ;)

Sheltien är mesig:P Dom är otroligt lättstyrda och saknar ibland egen intiativförmåga och motor.Däremot fruktansvärt trevliga,lättlärda,pigga,intelligenta och sociala hundar. Lite för mattiga och ointresserade av andra människor och ibland lite reserverade. men toppen hundar. (Gilan med shelties i familjen)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 971
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 239
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar