Liten, alert och samarbetsvillig?

Sv: Liten, alert och samarbetsvillig?

Jag säger som en del andra Dansk/Svensk Gårdshund

Dom är med på allt, det finns iallafall en som går elitlydnad, det finns dom som kör viltspår, spår, agility, jakt,"gårdhundar" Ja det finns inte mycket man INTE kan göra med en DSG och dom är ALLTID glada ( även om det finns en del som tycker annorlunda, men dom hundarna har kanske en ägare som behöver vård :angel: )

Min egen är alltid med på ridturer lös, med "husse" o springer 1-1,5 mil ....är en soffpotatis hemma och otroligt morgontrött...Min är ganska exakt 40 cm men han är maxad för rasen..den som köper en DSG kommer aldrig att ångra sig :bow:

Jag är ingen aktiv hundmänniska utan jag har hundarna med i stallet och dom får ordentliga promenader...men med denna blir jag väldigt sugen att göra nåt, spec agility :D , då han bara ÄLSKAR att göra saker

DSG är ingen terrier utan går under "Pinscher"

Rekommenderar fortfarande

Stromboli2hemsidan.jpg_ram.jpg

Pigga, vakna, lättlärda, smidiga, glada, sociala hundar utan det värsta terriertemperamentet.

Passar utmärkt till lydnad och agillity..

Resultat från en lydnadsaussie...;)

2004-06-19-028 OCKELBO LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 LINDGREN LAILA
Klass 1: 3
Poäng: 127

2004-10-09-014 OCKELBO LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 FRIDH INGEMAR
Klass 1: 2
Poäng: 144

2004-10-17-024 VALBO LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 FRIDH INGEMAR
Poäng: 152

2004-12-19-001 OCKELBO LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 LINDGREN LAILA
Poäng: 145

2005-01-21-001 JÖNKÖPING LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 GUSTAVSSON BENGT
Poäng: 146

2005-06-12-049 KARLSTAD UTSTÄLLNING NAT SVTEK
Domare NILSSON INGELA
ÖKL: 1

2005-06-18-017 OCKELBO LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 FRIDH INGEMAR
Poäng: 115

2005-07-21-004 OCKELBO LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 LINDGREN LAILA
Poäng: 141

2006-08-24-002 OCKELBO LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 LINDGREN LAILA
Poäng: 152

2006-09-02-062 VALBO LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 FRIDH INGEMAR
Poäng: 144

2006-09-23-040 EDSBYN LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 JÖNSSON LEIF
Klass 1: 1
Poäng: 162

2006-09-30-026 GÄVLE LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 HAGELIN BIRGITTA
Poäng: 142

2006-10-07-037 FALUN LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 OLLARS STEFAN
Klass 1: 0

2006-10-14-018 SKUTSKÄR LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 ALTSKOG ULLA
Poäng: 172

2006-10-21-050 VALBO LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 LINDGREN LAILA
Poäng: 135,5

2006-12-02-007 NEDANSILJAN LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 OLLARS STEFAN
Poäng: 165

Den hunden är även MH:ad..

2005-08-28-018 MUNKFORS LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 ÅKERLUND MILTON
Klass 3: 2
Poäng: 241

2005-09-04-072 ÅMÅL LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 HYRÉN BERTIL
Klass 3: 1
Poäng: 294

2005-09-11-071 ED LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 ANDERSSON STIG
Poäng: 257

2005-10-09-024 SMÅLANDSSTENAR LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 PETERSSON JONNY
Klass 3: 2
Poäng: 228,5

2005-10-15-018 HALMSTAD LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 SAHLIN LARSSON L
Poäng: 266,5
Godkänt championat: LPIII

2006-06-10-011 GISLAVED/VÄSTBO LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 PETERSSON JONNY
EKL: 0
Poäng: 167

2006-06-16-008 SÖDERÅSEN LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 PRAHL LEIF
EKL: 3
Poäng: 209

2006-06-18-046 ÅSTORP LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 SJÖSTRAND YVONNE
EKL: 2
Poäng: 240,5

2006-07-05-007 SÄFFLE LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 ANDERSEN JÖRN
Poäng: 151

2006-07-06-003 ÅMÅL LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 GUNNARSSON TOMMY
Poäng: 255

2006-07-07-006 BENGTSFORS LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 LARSSON INGE
Poäng: 217,5

2006-07-08-025 ED LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 LARSSON CHRISTER
Poäng: 250,5

2006-07-23-011 TINGSRYD LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 JOHNSSON MARIANNE
Poäng: 217

2006-09-03-064 ÅMÅL LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 HYRÉN BERTIL
Poäng: 246,5

2006-09-09-063 ELFSBORG LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 JOHANSSON KENNETH

2006-09-16-075 FILIPSTAD LYDNADSPROV NAT. SBK
Domare 1 CLAESSON GUNNAR
Poäng: 212

Inte för jag fattar nåt men jag får ju kontra med detta då :D
( det finns en massa andra tävlingar denna hunden varit med i också men det blir för mycket att klistra in...)
Även denna är MH testad

Staffordshire bull terrier!

Nu var ju enda anledningen till att jag lade in harangen att visa på att de funkar som lydnadshundar om man är intresserad av det... ;)

Senast ändrad:

Ursprungligen så var retrievern en homogen jakthund som på grund av idiotisk avel har delats i en utställnings och en jaktvariant.
På samma sätt är det med många övriga jakthundsraser. När folk som inte har rasens ursprung för ögonen börjar med sina vansinnigheter så går det åt h...e
Vi har spaniel som har öron och päls som gör dem odugliga för sitt ursprungliga ändamål. Vi har te.x basset som med sina förvridna ben och långa öron inte längre går att jaga med, och flera andra exempel.

Vi har gång på gång i forumat frågor om vilken hund som ska köpas. Detta är inte den enda tråden som är uppe nu.
De är många gånger så naiva okunniga frågor så det framgår ofta att det är rena noviser på hundar. Direkt kommer det förslag på olika jakthundar. Det kommer då en massa som rekommenderar jakthundar eftersom de är såååå söta och de har sett en som var sååå lydig. Att det beror på att de varit hos någon som kunnat dressera dem rätt och klarat av jakthundarnas behov, och haft förmågan att välja föräldrar med rätt bakgrund, det framgår inte.

Vad jag reagerar emot är att man utan urskiljning rekommenderar en jakthund till fullkomligt okända obekanta människor. Sedan förvånas man när jämmerropen kommer då de inte klarat av sin hund.

Vi har så otroligt många hundraser så i stället för att rekommendera en ras till frågeställaren, så börja med att kolla upp frågeställarens meriter och intressen, därefter kan lämpliga raser som passar in plockas fram. Skall hunden användas för jakt så ok. rekommendera en jakthund, men då en ras som passar för den jakt som ska bedrivas.
Ska hunden vara till sällskap så finns det flera hundra sådana raser att välja på.

men ni som vet......är det bra resultat på den jag la in?

Jag är som inte i den branschen :D

Vad jag reagerar emot är att man utan urskiljning rekommenderar en jakthund till fullkomligt okända obekanta människor. Sedan förvånas man när jämmerropen kommer då de inte klarat av sin hund.

Vi har så otroligt många hundraser så i stället för att rekommendera en ras till frågeställaren, så börja med att kolla upp frågeställarens meriter och intressen, därefter kan lämpliga raser som passar in plockas fram. Skall hunden användas för jakt så ok. rekommendera en jakthund, men då en ras som passar för den jakt som ska bedrivas.
Ska hunden vara till sällskap så finns det flera hundra sådana raser att välja på.

bra poäng, jag håller med dig.

men ni som vet......är det bra resultat på den jag la in?
Jag är som inte i den branschen :D
Mja, allt är ju relativt här i världen så det är säkert bra för en DSG - LP i 3:an är ju bra gjort! I elitklass har det väl inte gått sådär jäkla bra... än. Men det kanske kommer, rätt nära 1:a pris har den ju varit ett par gånger!

Nu var det ju jag som var frågeställaren här och Brandgul vet vem jag är och förstår nog att jag inte skulle tipsa min väninna om någon olämplig ras. Jag förstår inte varför du lägger dig i överhuvudtaget när du inte har med saken att göra? Vad har du själv för tips om mindre raser som är alerta och samarbetsvilliga??

DSG'n är faktiskt en mycket trevlig ras. de är av samma hundtyp som DP'n (pincher), men jag tycker de är lite robustare och har mer "jävlar anamma". den enda negativa egenskapen jag kan komma på är att de har ganska stor jaktlust.

Min förföljer ej långt alls, får henne att släppa bara efter några meter. Men hon är skarp mot katterna ;)
Men sen jämför jag alltid med min första hund så denna e ju mycket lättare. Men eftersom DSGn är så lyhörd så har jag aldrig haft problem med den jakt som finns i henne.

Min är värre med och vakta stallet t.ex :D På gott o ont.
Stod o skällde på stallägaren härom dan ;)
Riktig gårdshund.

//M

Min kan allt dra iväg efter spår ( men det är väl jag kanske som inte tagit tag i det ordentligt) men kommer ju ganska snart tillbaka, han är inte skällig o katterna har han inga problem med :D

412221.jpg

Inte okända katter heller...

Ställer man denna typ av fråga så ger det ett direkt intryck att man inte har så stor kunskap och att då rekommendera hundar som kan vara mycket krävande det tycker jag också tyder på en bristande insikt.
Vi har många, många trådar där man har stora problem med sina impulsinköpta hundar. Det kan inte vara någon nyhet eller hur?

Och jag hoppas verkligen att du inte behöver beklaga dig över din fina hund, och att du månar så pass om rasen att du kollar vem du rekommenderar den till.

Slutsats: vrålplugga om alla hundraser som finns INNAN du vågar dig på att fråga andra hundägare om rekommendationer? Kan man verkligen inte göra tvärtom....?

Jag ÖNSKAR att jag hade lagt ut en tråd på buke innan jag skaffade mig min hund för jag har haft massor med tillfällen (finns i äldre trådar) på att beklaga mig just för att jag är en s.k. impulsköpare. Nej, jag rekommenderar verkligen inte min ras till vem som helst, just därför. Men när jag gör det så berättar jag precis vilka nackdelar och fördelar jag mött med min hund och låter sedan den personen själv fundera över om den passar eller inte. Det ligger inte på mitt ansvar att rätt person skaffar rätt hund, lika lite som jag skyller på någon annan att jag haft ett jäkla jobb med min hund. Däremot kan man bistå med goda råd och information och INTE bemöta dem som vill lära sig mer med en taskig attityd.

Jag har lärt mig den hårda vägen att man ska fråga, fråga, fråga, fråga massor INNAN man köper hund. Därför blir jag rätt less när du klankar ner på någon som gör just detta och förolämpar dem när de i mina ögon gör helt rätt.

I det här fallet HAR TS kunskaperna, hon föder själv upp jaktgolden??

En bekant till mig frågade mig om det finns någon liten ras som är som mina jaktgoldens i sättet - dvs alerta, samarbetsvilliga och med mycket "motor"... och det står precis still i mitt huvud! Hon vill helst ha en mindre hund på ca 30-40 cm och ingen krävande pälsvård, helst inte strävhårig. Trevligt temperament och en hund som kan koppla av är också ett krav. Hon vill träna/tävla lydnad och ev. agility och bruks/viltspår. Har ni några tips??

Finns det något i detta inlägg som talar för att den som undrar vill ha en jakthund. Alltså frågan är hur svävande som helst och ger ingen ledning över huvud taget.
Jag får det intrycket att det inte är jaktintresse som styr. Varför då rekommendera en jakthund?
En sådan rekommendation är inte juste mot hunden.

Lydnad och EVENTUELLT agility och bruks/viltspår tycker jag pekar på en så stor tvekan jag är tveksam om någon hund ska rekommenderas.

I det här fallet HAR TS kunskaperna, hon föder själv upp jaktgolden??

Javisst kan hon ha kunskaper om jaktgolden. Jag har inte sagt att det är fel på dem. Det är när de hamnar i fel händer som det är fel.
Jag har inte kritiserat TS utan de som utan eftertanke rekommenderar jakthundar till kreti och pleti. Jakthundar kräver en hel del kunskaper.

Det är dessutom inte TS som ska ha rekommendationerna utan en annan, för mig och de flesta helt okänd person.

Som jag sagt tidigare, det är hundarna jag månar om inte ev. hundköpare

tax och mops (osäker på mops:o )

jag förstår din oro, men tänk också på att spaniel- och retrieverraserna (jaktvarianten) har ett enormt brett användningsområde! de är inte bara bra jakthundar, de kan vara riktigt bra till spår, sök, lydnad, agility och som tjänstehundar. det är något jag tycker att man bör ta tillvara på, istället för att begränsa dem till enbart jakt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 971
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 239
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar