Leva på halva lönen

Menar du att man enkelt kan gå ner från en lön på 45 000kr/mån till 25% av det? Jag tycker det låter väldigt verklighetsfrånvänt, visst kan det gå om man kan dela kostnader med en sambo men man inte har barn att försörja, men enkelt skulle jag inte kalla det annars. Det blir inte mycket kvar efter skatt på en lön på en fjärdedel av 45t...
Snälla nån, läs vad jag skrivit om ni ska svara. Jag tycker det låter som ni har svårt att förstå att ni faktiskt har jävligt mycket pengar jämfört med många.
 
Snälla nån, läs vad jag skrivit om ni ska svara. Jag tycker det låter som ni har svårt att förstå att ni faktiskt har jävligt mycket pengar jämfört med många.

En lön på 45 000 borde ge drygt 30 000 efter skatt (beror ju på var man bor också). Säg 32 så är det enkelt att räkna, och det ger 8t kr in på kontot om man bara jobbar 25%. Det ÄR stor skillnad mot vad någon får in med heltidslön på 45 000, men jag tycker att det ska ses tvärtom mot vad du skriver - att ha en inkomst på 8 000/mån är LITE, snarare än "okej och vad man behöver för att leva ett gott liv". Sedan kommer det alltid finns folk som har det värre och de som har det bättre än en själv.

En sak om man valt det frivilligt, och så finns det tyvärr dem som faller mellan stolarna i systemen, men jag tycker inte att man ska behöva skämmas för att man inte med lätthet drar runt sitt liv med boende, mat, kläder, transporter och allt annat etc på 8 000 kr.
 
En lön på 45 000 borde ge drygt 30 000 efter skatt (beror ju på var man bor också). Säg 32 så är det enkelt att räkna, och det ger 8t kr in på kontot om man bara jobbar 25%. Det ÄR stor skillnad mot vad någon får in med heltidslön på 45 000, men jag tycker att det ska ses tvärtom mot vad du skriver - att ha en inkomst på 8 000/mån är LITE, snarare än "okej och vad man behöver för att leva ett gott liv". Sedan kommer det alltid finns folk som har det värre och de som har det bättre än en själv.

En sak om man valt det frivilligt, och så finns det tyvärr dem som faller mellan stolarna i systemen, men jag tycker inte att man ska behöva skämmas för att man inte med lätthet drar runt sitt liv med boende, mat, kläder, transporter och allt annat etc på 8 000 kr.
Jag tillhör skattetabell 32 och det blir knappt 34500 eller knappt 35000 efter skatt beroende på om du är med i kyrkan eller inte.
Skattetabell 32 innebär inte en skatt på 32%
 
En lön på 45 000 borde ge drygt 30 000 efter skatt (beror ju på var man bor också). Säg 32 så är det enkelt att räkna, och det ger 8t kr in på kontot om man bara jobbar 25%. Det ÄR stor skillnad mot vad någon får in med heltidslön på 45 000, men jag tycker att det ska ses tvärtom mot vad du skriver - att ha en inkomst på 8 000/mån är LITE, snarare än "okej och vad man behöver för att leva ett gott liv". Sedan kommer det alltid finns folk som har det värre och de som har det bättre än en själv.

En sak om man valt det frivilligt, och så finns det tyvärr dem som faller mellan stolarna i systemen, men jag tycker inte att man ska behöva skämmas för att man inte med lätthet drar runt sitt liv med boende, mat, kläder, transporter och allt annat etc på 8 000 kr.
Snälla LÄS vad jag skriver innan du svarar! Du är bara ute efter att tjafsa.
 
En lön på 45 000 borde ge drygt 30 000 efter skatt (beror ju på var man bor också). Säg 32 så är det enkelt att räkna, och det ger 8t kr in på kontot om man bara jobbar 25%. Det ÄR stor skillnad mot vad någon får in med heltidslön på 45 000, men jag tycker att det ska ses tvärtom mot vad du skriver - att ha en inkomst på 8 000/mån är LITE, snarare än "okej och vad man behöver för att leva ett gott liv". Sedan kommer det alltid finns folk som har det värre och de som har det bättre än en själv.

En sak om man valt det frivilligt, och så finns det tyvärr dem som faller mellan stolarna i systemen, men jag tycker inte att man ska behöva skämmas för att man inte med lätthet drar runt sitt liv med boende, mat, kläder, transporter och allt annat etc på 8 000 kr.
Jag sa inte att det är lätt att leva på den lönen. Jag sa att det är typ min lön. De kan jobba 25 % och ha min lön, typ. Förstår du hur bortskämd man låter när man gnäller på den lönen? Och jag sa att om man tjänar 45 tusen klarar man att spara mycket utan problem, om man drar ner på dyra utgifter.
 
Jag sa inte att det är lätt att leva på den lönen. Jag sa att det är typ min lön. De kan jobba 25 % och ha min lön, typ. Förstår du hur bortskämd man låter när man gnäller på den lönen? Och jag sa att om man tjänar 45 tusen klarar man att spara mycket utan problem, om man drar ner på dyra utgifter
Bortskämd?? Vet du hur mycket vi har jobbat o slitet för att komma upp i den lönen? En jävla massa.
 
Jag sa inte att det är lätt att leva på den lönen. Jag sa att det är typ min lön. De kan jobba 25 % och ha min lön, typ. Förstår du hur bortskämd man låter när man gnäller på den lönen? Och jag sa att om man tjänar 45 tusen klarar man att spara mycket utan problem, om man drar ner på dyra utgifter.
Vem har gnällt?
 
Jag sa inte att det är lätt att leva på den lönen. Jag sa att det är typ min lön. De kan jobba 25 % och ha min lön, typ. Förstår du hur bortskämd man låter när man gnäller på den lönen? Och jag sa att om man tjänar 45 tusen klarar man att spara mycket utan problem, om man drar ner på dyra utgifter.

Vänligen citera inlägget där någon rackat ned på sin 45 000+ kr lön.
 
Vänligen citera inlägget där någon rackat ned på sin 45 000+ kr lön.
Gör det själv om det finns en sådan.

Att argumentera emot så mycket om att det "inte är så lätt att spara pengar med den lönen" tycker jag låter som gnäll.
 
Men det är ju beroende av så mycket annat.
Typ hur man bor och var man bor.
Och hur stor inkomst man har från början.

Och vad räknas egentligen som inkomst?
 
Vissa månader hade det nog gått bra, vissa sämre. Jag är lite för förtjust i att göra roliga saker, shoppa på Vinted och handla den mat jag vill. Och vissa månader är extra dyra, särskilt när det ska köpas en halv garderob åt dottern som väldigt plötsligt verkar växa ur storlekar och behöver allt ifrån vanliga kläder till ytterkläder, skor och stövlar. Det blir en del även om jag praktiskt taget uteslutande handlar begagnat.

Men - skulle jag vara tvungen skulle jag absolut lösa det genom att säga upp alla prenumerationer, donationer till välgörenhet, stanna hemma så mycket som möjligt, inte handla något i klädväg och leva på sådant som finns hemma.

Jag har haft extremt ansträngd och problematisk ekonomi i perioder, och är ödmjuk inför det - och har ett vettigt sparande som det är. Men jag uppskattar verkligen att inte behöva tänka så långt när jag spenderar nu eftersom jag har en bra lön och ett boende som inte är svindyrt. Är sparsam på vissa plan (handlar efter erbjudanden, har alltid matlåda, handlar begagnat) men rätt liberal på andra.
 
Jag sa inte att det är lätt att leva på den lönen. Jag sa att det är typ min lön. De kan jobba 25 % och ha min lön, typ. Förstår du hur bortskämd man låter när man gnäller på den lönen? Och jag sa att om man tjänar 45 tusen klarar man att spara mycket utan problem, om man drar ner på dyra utgifter.

Det är väl ingen här som har gnällt på att 45 000 är lite i lön? Jag tolkade dig som att du relaterat till trådens fråga, menade att de som har 45t borde kunna leva på 8 000 istället för det gör du. Men då förstår jag dig nu som att det inte var så du menade, utan att du menade det mer som att lyfta att skillnaderna i inkomst i landet är stora. Och det är ju sant, bara inte helt självklart att förstå att det var det du menade med det du skrev.

Men min huvudsakliga poäng kvarstår, att jag tycker att du har en extremt låg inkomst som jag inte tycker att det är rimligt att klara sig på långvarigt (även om det förstås är görbart för vissa, beroende på hur deras situation ser ut). Så jag hoppas du får någon typ av stöd för att antingen kunna gå upp i arbetstid eller sjukpenning/ersättning om det inte är möjlig. (Men du behöver förstås inte redovisa hur du har det, menar detta bara som att jag tycker att samhället ska inte ska nöja sig med att medborgarna förväntas klara sig på så låga inkomster.)
 
Jag tillhör skattetabell 32 och det blir knappt 34500 eller knappt 35000 efter skatt beroende på om du är med i kyrkan eller inte.
Skattetabell 32 innebär inte en skatt på 32%

Med 32 menade jag "det blir strax över 30 tusen, säg 32 tusen så blir det lätt att räkna". Syftade inte på skattetabell 32, utan en grov uppskattning för att få enkla siffror efter en delning på 4, när exakt siffra ändå inte spelade någon roll. Exakt inkomst beror ju på ett flertal faktorer.
 
Det är väl ingen här som har gnällt på att 45 000 är lite i lön? Jag tolkade dig som att du relaterat till trådens fråga, menade att de som har 45t borde kunna leva på 8 000 istället för det gör du. Men då förstår jag dig nu som att det inte var så du menade, utan att du menade det mer som att lyfta att skillnaderna i inkomst i landet är stora. Och det är ju sant, bara inte helt självklart att förstå att det var det du menade med det du skrev.

Men min huvudsakliga poäng kvarstår, att jag tycker att du har en extremt låg inkomst som jag inte tycker att det är rimligt att klara sig på långvarigt (även om det förstås är görbart för vissa, beroende på hur deras situation ser ut). Så jag hoppas du får någon typ av stöd för att antingen kunna gå upp i arbetstid eller sjukpenning/ersättning om det inte är möjlig. (Men du behöver förstås inte redovisa hur du har det, menar detta bara som att jag tycker att samhället ska inte ska nöja sig med att medborgarna förväntas klara sig på så låga inkomster.)
Dessutom är det bra att människor tjänar 45000 så att det finns ett skatteutrymme att finansiera de som inte har möjlighet att försörja sig själva. Det vore extremt dåligt för den gruppen om det jobbades in mycket mindre skattemedel av de som har hyfsade löner lite över medel.
 
Hon fick ett sparkapital när hon fyllde 18 som hon köpte aktier för, hon bor i mammas och pappas torp för 1000 kr/mån och de jagar köttet hon äter. Hennes bästa spartips är att köpa aktier och fonder så fort lönen kommer.

Som DN:s ledarskribent skriver: Vill du bli miljonär, se till att vara rik
Jag skulle aldrig vilja byta liv med henne, jag lever hellre på 80% av lönen och sparar 20%.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 247
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 088
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 509
Senast: Lyrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp