Leva på halva lönen

Jag skulle skämmas om jag inte skulle klara mig på halva lönen eftersom min lön är betydligt högre än vad många har. Har tillsammans med maken försörjt tre barn (inkl minst en ponny) med betydligt lägre inkomst. Men vissa anpassningar hade förstås behövt göras först. Innan maken slutade jobba sparade vi två tillsammans motsvarande halva den enes lön.
 
Jag skulle skämmas om jag inte skulle klara mig på halva lönen eftersom min lön är betydligt högre än vad många har. Har tillsammans med maken försörjt tre barn (inkl minst en ponny) med betydligt lägre inkomst. Men vissa anpassningar hade förstås behövt göras först. Innan maken slutade jobba sparade vi två tillsammans motsvarande halva den enes lön.
Ja, alltså, det finns ganska många som tjänar ungefär hälften av vad jag tjänar. Och de klarar sig ju. Men de har inte samma levnadsstandard som jag har. Just att halvera utan standardsänkning, framstår som lite obegripligt för mig. (Byter jag ut hästen mot ett marsvin och mycket av maten mot linser, så är ju min standard sänkt. Även om jag är glad och nöjd ändå.)
 
Jag tänker att frågan är lite otydligt formulerad?

Absolut kan man leva på halva min lön, det gör t ex alla studenter som inte jobbar extra. Jag skulle kunna leva på halva min lön nu med, om jag slutade spara/investera. Oklart hur länge det skulle fungera, t ex skulle ett byte av bil eller akut veterinärräkning göra det svårt eller omöjligt men skulle allt rulla på snällt räcker halva lönen till bostad, mat och grundläggande behov som telefoni och internet.

Riksnormen för försörjningsstöd är 4 180 kr (plus hyra/kostnad för bostad) så där finns väl svaret på frågan om vilken summa man kan klara att leva för.

Sen tillkommer ju allt man VILL göra. Om jag vill tävla, äta lunch ute, prenumerera på streamingtjänster, köpa saker, renovera osv så räcker inte halva min lön längre. Och det är väl helt rimligt?
Hade halva lönen räckt till allt jag ville göra skulle jag ju istället jobba halvtid 😁 och gjort andra roliga saker på den tiden jobbet nu tar upp.
 
Sedan beror det på tidsperspektivet också. Om det handlar om en begränsad tid (1-2 år) när man vill tokspara så är det lättare än för "resten av livet". Under en begränsad tid kan man lättare klara sig utan investeringar och dra ner på utgifterna (och hoppas att tvättmaskinen inte går sönder). Dessutom har man ju de där besparingarna kvar.

Om inkomsterna faktiskt minskar till hälften så är det en annan sak, då måste man anpassa sig mycket mer (sälja bilen, ev flytta, inte resa på semester etc). Häromåret hade vi dubbla boendekostnader + nära halva inkomsten i nästan ett år. Det märktes på sparkontot.
 
Riksnormen för försörjningsstöd är 4 180 kr (plus hyra/kostnad för bostad) så där finns väl svaret på frågan om vilken summa man kan klara att leva för.
Riksnormen är bara till för att täcka vissa specificerade kostnadsposter, utöver det så finns ett antal poster som man får bidrag för de faktiska kostnaderna. Finns även en rad kostnader som ersätts behovsprövat. Typiskt sett så behöver man inte nya glasögon eller tandvård om försörjningsstödet endast rör en kortare period, men ska man leva långsiktigt på det så tillkommer fler poster som inte kan undvaras över en längre tid.

Beloppet 4180+hyra är inte alls en rättvisande siffra att jämföra med sett till vad som anses räcka för att leva på.
 
Jag skulle inte behöva byta bostad, bil, ändra matvanor, säga upp abonnemang, försäkringar eller sälja min häst för att klara mig. Det jag inte skulle kunna göra så mycket av är att resa. Jag kan göra det också men lite mer nyanserat och inte flera ggr per år. Om det är att ändra sin levnadsstandard så nej. Reser gör jag dock för att jag kan, inte för att jag måste.

Sparar idag 35-40% av min lön och öka det till 50 skulle inte vända upp och ned på mitt leverne. Sen vill jag inte för jag har levt snålt och ffa med ett snålt tankesätt hela mitt liv. Däremot kommer jag aldrig sätta mig i sitsen att få ekonomisk panik pga höjda räntor, längre sjukskrivning tex eller göra onödiga, oövervägda köp bara för att jag kan, då sparar jag hellre.
 
Jag har i excel sen flera år tillbaka mina inkomster och utgifter. Senast jag räknade samman låg nog mina utgifter på ca 60 % av min heltidsnettoinkomst. Jag har inte haft en heltidsårsinkomst på sex år.

Samboende och har två barn. Delar gemensamma kostnader 50-50 sådär på en höftning. Vi är båda medelinkomstagare, vårat dyraste och kanske enda lyx vi unnar oss är tid. I övrigt försöker vi gräva där vi står.
 
Riksnormen är bara till för att täcka vissa specificerade kostnadsposter, utöver det så finns ett antal poster som man får bidrag för de faktiska kostnaderna. Finns även en rad kostnader som ersätts behovsprövat. Typiskt sett så behöver man inte nya glasögon eller tandvård om försörjningsstödet endast rör en kortare period, men ska man leva långsiktigt på det så tillkommer fler poster som inte kan undvaras över en längre tid.

Beloppet 4180+hyra är inte alls en rättvisande siffra att jämföra med sett till vad som anses räcka för att leva på.
och @JohannaB
Det är inte heller en summa avsedd att leva på någon längre tid. Inte ens med de behovsprövade kostnaderna ovanpå. (Att sedan en hel del tvingas leva på summan för länge, betyder inte att det funkar särskilt bra. Vem som helst kan ju se att det är väldigt lite pengar.)
 
och @JohannaB
Det är inte heller en summa avsedd att leva på någon längre tid. Inte ens med de behovsprövade kostnaderna ovanpå. (Att sedan en hel del tvingas leva på summan för länge, betyder inte att det funkar särskilt bra. Vem som helst kan ju se att det är väldigt lite pengar.)
Exakt vad jag försöker förklara i mitt (tydligen) ganska otydliga inlägg.
Det beror på vad man menar med att LEVA PÅ halva lönen. Många kan göra det tillfälligt, men få kommer göra det livslångt (plus då det meningslösa med att jobba så man har mer inkomst än vad man behöver)
 
Jag tror att det är försvinnande få som klarar det utan att justera sin levnadsstandard. Jag upplever inte att ”många” sitter och tjuvhåller på pengar som de inte ämnar använda.

Sen beror det ju på vad du menar med problem. Jag tror också många klarar det galant om de byter bostad, accepterar långa pendlingstider och slutar med alla dyra fritidsaktiviteter. Men då skulle nog många tycka att livet blivit väldigt risigt, och det kan väl vara att betrakta som ett problem?
Jag menar att om man tjänar 45 tusen har man pengar. Man behöver inte tänka särskilt mycket på vad maten kostar. Man kan jobba 25% och ha lika mycket pengar som jag typ. Eller så har man väldigt dyra utgifter som faktiskt går att ändra på.
 
Va? Det är basic sakfakta 🤨
Jag håller inte med alls om att en lön på 45000 är något som man lätt kan halvera utan att påverka sin levnadsstandard i någon slags generell mening. Exempelvis kanske man har åtaganden att försörja ytterligare 5 personer, för att ta ett antagande du verkar göra.

Istället kan jag nog tänka att det är oerhört få som kan göra den resan utan att ganska drastiskt ändra sin levnadsstandard. Bara en hyresrätt i kasst område slukar 40+% av den lönen här i Östergötland.
 
Senast ändrad:
Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av min lön och spara den andra halvan. Hade det inte varit för att min ponny kommer tillbaka från fodervärden så hade jag nog klarat det utan större bekymmer, men nu blir det en ännu större utmaning. Tror att det kommer bli tight men att det kan gå och jag ser fram emot att testa 🙂

Hade ni klarat av att leva på halva er lön utan att behöva ändra er levnadsstandard?
Ändra levnadsstandard nej
 
Jag håller inte med alls om att en lön på 45000 är något som man lätt kan halvera utan att påverka sin levnadsstandard i någon slags generell mening. Exempelvis kanske man har åtaganden att försörja ytterligare 5 personer, för att ta ett antagande du verkar göra.

Istället kan jag nog tänka att det är oerhört få som kan göra den resan utan att ganska drastiskt ändra sin levnadsstandard. Bara en hyresrätt i kasst område slukar 40+% av den lönen här i Östergötland.
Såklart måste man ändra saker om man har en massa dyra utgifter. Som jag sa. Men man klarar sig, det är inget problem.
 
Jag menar att om man tjänar 45 tusen har man pengar. Man behöver inte tänka särskilt mycket på vad maten kostar. Man kan jobba 25% och ha lika mycket pengar som jag typ. Eller så har man väldigt dyra utgifter som faktiskt går att ändra på.

Menar du att man enkelt kan gå ner från en lön på 45 000kr/mån till 25% av det? Jag tycker det låter väldigt verklighetsfrånvänt, visst kan det gå om man kan dela kostnader med en sambo men man inte har barn att försörja, men enkelt skulle jag inte kalla det annars. Det blir inte mycket kvar efter skatt på en lön på en fjärdedel av 45t...
 
Själv skulle jag kunna sänka mina kostnader för mat till under hälften om jag åt mer av vad som finns hemma och genom att titta på prislappen. Även en genomkoll av mina abonnemang.

Dessa 2 skulle kunna sänka mina kostnader rejält utan att ändra min levnadsstandard.

Jamen precis! Jag svarade ja utifrån att utan häst hade jag haft mer tid och ork att planera och laga bättre och billigare mat än jag lyckas med idag. Då är nödmaten liksom fralla och kaffe på circle k eller McD beroende på frukost/kvällsmat/middagsbehov osv.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 247
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 088
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 509
Senast: Lyrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp