Leva på halva lönen

Jag har en i min bekantskapskrets som är sjukligt snål. Hen har en låg pension men lyckades ändå spara ca 100,000 om året. Det görs genom att inte, i princip, använda spisen. Valt bort saker som tv. Har en glödlampa i hela lägenheten och tänder inte förrän det blir mörkt. Hen gör ingenting förutom att gå till biblioteket, iofs kopierar hen massor där. Hen har sparat ca 900,000 men det är ett miserabelt lite imo. Hen drivs av tanken på att spara, lite som Joakim von Anka.

Jag har urusla inkomster och det finns inte på kartan att jag skulle kunna spara en halv lön, inte ens 25% även om jag har en liten buffert. Jag äter inte ute, köper inte kläder eller annat i onödan, reser inte, har inte bil osv. Är ensamstående. Kollar på extrapriser men köper en hel del frukt och grönsaker även på vintern och då får det kosta. Inga abonnemang eller liknande förutom mobilen. Bredband ingår i avgiften. Den enda 'lyxen' är min katt. Och visst utan henne skulle jag ha lite större utrymme. Men utan katten skulle inte livet vara värt att leva. Och då får det vara så att hon får dyr kvalitetsmat och jag är hos veterinären ibland ;)
 
Nej, absolut inte. Min hyra är en bra bit över halva min inkomst redan, bara den, att därtill lägga till matkostnad och busskort.... och ändå ta bort hund, netflix, Nexstory mm, alltså, det fungerar inte. Jag skulle gärna vilja ha en lägre hyra men jag vill inte leva i ett hem som trillar i sönder, har slarvig hyresvärd som inte bryr sig utan bara vill inkassera pengar, vara orolig för mögel och fuktskador osv samt området man hamnar i med lägre hyra om man bor i en stad.

Så frågan är vad som ger mig mest ro i själen numera.
 
Ja mitt liv är definitivt dyrare än som student, men det var inte riktigt det jag svarade på - utan frågan om varför man sänker levnadsstandarden så mycket att man kan leva på halva lönen - och för mig har jag aldrig sänkt levnadsstandarden - den har bara inte ökat nära på så mycket som min lön den senaste 12 åren som jag arbetat.

Min löneutveckling är en bit under inflationstakten, så ur den synvinkeln har jag rätt mycket mindre pengar att röra mig med än för ett par år sedan. :down:
 
Jag slängde in min första lön i en inflationsräknare (första jobb efter universitet, räknar ej sommarjobb mm) och sedan September 2012 till idag så har min lön dubblats, efter inflation, vilket ju är bra.
Men bortser man från inflationen så har min lön mer än tredubblats, så det säger ju en del om hur galen inflationen varit!

Min löneutveckling är en bit under inflationstakten, så ur den synvinkeln har jag rätt mycket mindre pengar att röra mig med än för ett par år sedan. :down:
 
Nej, verkligen inte. Jag är sjukskriven och lever under relativa fattigdomsgränsen. Och halva inkomsten går till hyran.
 
Fattar! Hade också det så innan min flytt i början av månaden. Inte kul.
Det behöver ju inte vara tråkigt att ens boendekostnad överskrider halva lönen heller. Som sagt så är min totala boendekostnader över halva min lön. Men jag är kvinna, bor själv med mitt barn i ett hus i Stockholm. Jag tjänar en bra bit över vad kvinnor i min ålder gör. Mitt hem är högst självvalt och finns inte en chans i världen att jag vill byta ut det mot ett billigare boende. Jag behöver inte ens för jag lever gott ändå.
 
Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av min lön och spara den andra halvan. Hade det inte varit för att min ponny kommer tillbaka från fodervärden så hade jag nog klarat det utan större bekymmer, men nu blir det en ännu större utmaning. Tror att det kommer bli tight men att det kan gå och jag ser fram emot att testa 🙂

Hade ni klarat av att leva på halva er lön utan att behöva ändra er levnadsstandard?
Jag skulle behöva göra mig av med hunden och sluta rida för att det skulle fungera.
 
Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av min lön och spara den andra halvan. Hade det inte varit för att min ponny kommer tillbaka från fodervärden så hade jag nog klarat det utan större bekymmer, men nu blir det en ännu större utmaning. Tror att det kommer bli tight men att det kan gå och jag ser fram emot att testa 🙂

Hade ni klarat av att leva på halva er lön utan att behöva ändra er levnadsstandard?
Jag jobbar just nu 75, är i tankarna på 50 då jag vill försöka få en fungerande vardag utan att bli utmattad och sjukskriven. Pengar blir väl en stress antar jag men det är de fan redan utan att det egentligen är någon fara.
Många svenskar hade klarat det utan problem de tjänar så j*vla mycket.
 
Jag jobbar just nu 75, är i tankarna på 50 då jag vill försöka få en fungerande vardag utan att bli utmattad och sjukskriven. Pengar blir väl en stress antar jag men det är de fan redan utan att det egentligen är någon fara.
Många svenskar hade klarat det utan problem de tjänar så j*vla mycket.
Jag tror att det är försvinnande få som klarar det utan att justera sin levnadsstandard. Jag upplever inte att ”många” sitter och tjuvhåller på pengar som de inte ämnar använda.

Sen beror det ju på vad du menar med problem. Jag tror också många klarar det galant om de byter bostad, accepterar långa pendlingstider och slutar med alla dyra fritidsaktiviteter. Men då skulle nog många tycka att livet blivit väldigt risigt, och det kan väl vara att betrakta som ett problem?
 
Det hade absolut funkat. Lägger redan undan minst en tredjedel av lönen och har ofta en hel del pengar kvar innan löning. Har inte så dyra vanor. Mat är väl det som det läggs pengar på.
 
Som mitt liv ser ut nu, inte en chans. Om jag hade en sammanboende partner - möjligtvis. Men varför skulle jag vilja känner jag? Mer än som ren utmaning då förstås.

Jag vill heller inte kompromissa för mycket med min livskvalitet så jag ser inte poängen i att extremspara. Jag vill ju leva livet.
 
Nej, vårt liv kostar skjortan. Hus, bil och barn. Med det sagt skulle vi såklart kunna spara mer än vad vi gör om vi ville, eller behövde, men vi gillar det goda livet också. Försöker hitta en balans mellan sparande, investeringar och att kunna göra mycket.
 
Jag kan spara ca 40%, men det blir inte kul. Har levt på csn med barn och bil samt husdjur, det var inte fest. Sparar rimligt så jag har en buffert men ändå kan äta ute ibland och göra saker.
 
Nej, hyran är för hög. Jag hade behövt skaffa billigare boende + mer välbetalt jobb för att det skulle gå ihop.
 
Nä, jag tror inte det. Alltså absolut att vi skulle kunna dra in på massor för att spara till något konkret, men halva lönerna tror jag inte går iom att vi har 2 hundar, 2 katter, 2 bilar + diverse andra fordon. Ska allt sånt vara kvar + bo på landet i hus så tror inte att det skulle gå. Men har inte räknat på det 😅
 
Jag skulle nog kunna klara mig på halva lönen utan försämrad standard, om jag börjar titta på prislappen när jag handlar mat och sånt. Skulle kunna säga upp en del prenumerationstjänter jag har, som handlar mer om att stötta mottagarna än att jag får valuta för pengarna, och så vidare
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 247
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 088
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 509
Senast: Lyrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp