Leva på halva lönen

Jag har en bit över den hyran för 72 kvm, bland allmännyttans billigare inom stadsdel centrum. Plus en nästan en tusenlapp för el och bredband. (Och en tusenlapp till för parkering, om det är något man räknar med ska finnas där man bor.)

Det krävdes 12 år i bostadskön för att få en så billig lägenhet, de blir i princip aldrig lediga eftersom de är så eftertraktade.
Det är lite märkligt att vi infört den sovjetiska brödkön som ett effektivt sätt att fördela resurser.
 
Jag har en bit över den hyran för 72 kvm, bland allmännyttans billigare inom stadsdel centrum. Plus en nästan en tusenlapp för el och bredband. (Och en tusenlapp till för parkering, om det är något man räknar med ska finnas där man bor.)

Det krävdes 12 år i bostadskön för att få en så billig lägenhet, de blir i princip aldrig lediga eftersom de är så eftertraktade.
Jag har en anhörig som när hen flyttade in i sin två på typ 50 kvm hade en hyra på över 10 tkr, hen borde ha en hyra på närmre 12 tkr idag. Men detta är ett val hen har gjort. Själv skulle jag inte vilja ha så hög hyra, men då kan jag tänka mig att bo i en lite och äldre lägenhet.
 
Allting är ju relativt också och frågan är vad alternativet är. Jag har i dagsläget ungefär 15000 kronor i boendekostnader och det är enbart lånet. Men om kanske tre-fyra år är jag av med mitt privatlån som också har med boendet att göra och då är jag nere på typ 11000 kronor. För en hel gård.

Hade jag bott i en tvåa i stan hade den hyran legat på minst sju-åtta tusen. Sen tillkommer då stallhyra på minst 1500 för två hästar så då är jag ändå uppe i högre kostnader än vad jag normalt sett kommer ha sen. Jag hade visserligen sluppit pendla till jobbet men hade å andra sidan behövt pendla till stallet istället. Och dit hade jag behövt åka varje dag, minst en gång om dagen. Om jag inte skulle haft helinackordering och då hade hyran varit högre.

Men visst. Jag har en hyfsat bra lön och klarar mig trots att jag är ensamstående. Hade jag haft sambo hade jag inte ens behövt snåla och det är sjukt privilegierat, det vet jag också. Men alla lever ju i sina verkligheter. Jag kan bli provocerad när folk som har två bra inkomster klagar för jag tvingas klara mig på en. Men i deras värld är ju deras ekonomiska situation vardag.
 
Jag ska roa mig med att ro runt det på runt 75% av min inkomst okänd tid framöver. Jag är inte så orolig eftersom jag har en del ovanor jag nu helt enkelt måste göra mig av med. Typ äta mat ute ofta och handla onödiga saker.
 
Jag har en hyra på 8700 kr för en tvåa på 50 kvm. Det är rätt högt men betalar ju inte bara för lägenheten utan dess läge också. Dessutom är den i bättre skick än halvdan skulle jag absolut säga, om jag inte minns fel så är det "Bo klok" lägenhet, en ikealägenhet som är byggd så att även de med lägre inkomst ska kunna ha högre standard i sina hem. Hur det kommer sig att det är hyreslägenheter vet jag inte för jag jag har förstått det som att det brukar vara bostadsrätter, men viss. Jag trivs här med min standard som inte är halvdan.

Jag skulle inte säga att jag sänker själva levnadsstandarden för att byta själva lägenheten per se till en billigare, för mig är det nog inte det som gör att levnadsstandarden sänks? Det är det runt omkring tänker jag.

Här bor jag, fast i en tvåa.
https://qasa.se/sv/home/885296
 
Jag har en hyra på 8700 kr för en tvåa på 50 kvm. Det är rätt högt men betalar ju inte bara för lägenheten utan dess läge också. Dessutom är den i bättre skick än halvdan skulle jag absolut säga, om jag inte minns fel så är det "Bo klok" lägenhet, en ikealägenhet som är byggd så att även de med lägre inkomst ska kunna ha högre standard i sina hem. Hur det kommer sig att det är hyreslägenheter vet jag inte för jag jag har förstått det som att det brukar vara bostadsrätter, men viss. Jag trivs här med min standard som inte är halvdan.

Jag skulle inte säga att jag sänker själva levnadsstandarden för att byta själva lägenheten per se till en billigare, för mig är det nog inte det som gör att levnadsstandarden sänks? Det är det runt omkring tänker jag.

Här bor jag, fast i en tvåa.
https://qasa.se/sv/home/885296
Ser jättetrevligt ut och verkligen inte halvdant! Både området och lägenheterna verkar trivsamma.
 
Ser jättetrevligt ut och verkligen inte halvdant! Både området och lägenheterna verkar trivsamma.
Tycker det är det, det är lagom, från att ha bort i halvdana lägenheter. Vet att en trea på 80 kvm som jag betalade 7200 kr för, med mögel och fukt, utan tvättmaskin, vanlig spis, gammalt kök men inte urgammalt (och mer värt av den anledningen) enkla laminatgolv, kaklat gammalt badrum utan tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin, den kostar nu 9000 kr eller om det var 9500 kr. Vägarna var målade på sådan där nättapet som jag inte kommer ihåg namnet på ens. Så ja, jag har en dyr lägenhet, å andra sidan i relation till det jag hade tidigare där det regnade in, finns mögel och har låg billig standard är den inte jättedyr trots högre standard. Det är snarare att halvdana lägenheter har ökat i pris tyvärr. Mycket pga läget gissar jag. Det finns ju dyrare lägenheter också, men då har man inte ikea som bas, som här. :)
 
Jag har en hyra på 8700 kr för en tvåa på 50 kvm. Det är rätt högt men betalar ju inte bara för lägenheten utan dess läge också. Dessutom är den i bättre skick än halvdan skulle jag absolut säga, om jag inte minns fel så är det "Bo klok" lägenhet, en ikealägenhet som är byggd så att även de med lägre inkomst ska kunna ha högre standard i sina hem. Hur det kommer sig att det är hyreslägenheter vet jag inte för jag jag har förstått det som att det brukar vara bostadsrätter, men viss. Jag trivs här med min standard som inte är halvdan.

Jag skulle inte säga att jag sänker själva levnadsstandarden för att byta själva lägenheten per se till en billigare, för mig är det nog inte det som gör att levnadsstandarden sänks? Det är det runt omkring tänker jag.

Här bor jag, fast i en tvåa.
https://qasa.se/sv/home/885296
BoKlok är inte endast bostadsrätter, funnits som hyresrätter i bland annat Helsingborg också. BoKlok är min drömtyp av lägenhet, är grymt avundsjuk på dig!
 
Jag bor ju i en nyrenoverad lägenhet, en trea för 8800 i månaden
Jag har valt detta för att jag är less på att bo i sunkhål som jag gjort rätt många år.
Det innebär mindre pengar att göra annat för, men så skönt med egen tvättmaskin, tumlare och diskmaskin.
Men visst,jag fick ett erbjudande om en trea i Örebro för 2000 mindre rätt nära centrum.
Så det är svindyrt här i bushen
 
BoKlok är inte endast bostadsrätter, funnits som hyresrätter i bland annat Helsingborg också. BoKlok är min drömtyp av lägenhet, är grymt avundsjuk på dig!
Aha, hade ingen aning om det, har bara sett det som bostadsrätter när jag googlat på det.

Varför är det din drömtyp? Har en kollega som dissar det totalt. Om det beror på att hon ska dissa allt med mig eller om det är en verklig åsikt vet jag inte, men enligt henne är just Boklok riktigt dåligt, av olika anledningar, tex planlösning osv. Trista och tråkiga lägenheter generellt har jag väl lyckats snappa upp från henne. Men själv har jag absolut inget negativt att säga om min lägenhet. Första gången i mitt liv jag slipper ha kontakt med min hyresvärd pga fel osv. Jag bara bor så att säga och det bara flyter på och fungerar, precis som det ska. Det kostar, men känns som att bara det är något värt att betala för.
 
Jag bor ju i en nyrenoverad lägenhet, en trea för 8800 i månaden
Jag har valt detta för att jag är less på att bo i sunkhål som jag gjort rätt många år.
Det innebär mindre pengar att göra annat för, men så skönt med egen tvättmaskin, tumlare och diskmaskin.
Men visst,jag fick ett erbjudande om en trea i Örebro för 2000 mindre rätt nära centrum.
Så det är svindyrt här i bushen
Sunkhål, som du skriver, tar så mycket energi! Speciellt om man har en låg inkomst redan och har som jag funktionsnedsättningar och sjukdomar som tar energi. Själva funktionen att bo ska inte ta så mycket energi när det är så mycket annat som tar energi, till slut tröttnar man, som du och jag har gjort. Så egentligen är det inte själva renoveringen i ditt fall och det "nybyggda" i mitt fall vi egentligen betalar för utan för att det ska vara okomplicerat och fungera. Jag tror jag skulle uttrycka det så, känslan jag har av mitt boende. Min son har flyttat till en 1a på 36 kvm med en hyra på 4100 kr. Den är äldre och lite sliten men ändå fin. Lägenheten jag hyrde i andra hand (en bostadsrätt visserligen) i Oxelösund var en tvåa på 50 kvm som jag betalade 4500 kr för var också äldre och lite sliten, men ingen av dem är dåliga på något vis och den i Oxelösund var också ett boende där jag bara kunde bo. Det finns några pärlor där ute men alldeles för många sunkhål man stöter på.
 
Sunkhål, som du skriver, tar så mycket energi! Speciellt om man har en låg inkomst redan och har som jag funktionsnedsättningar och sjukdomar som tar energi. Själva funktionen att bo ska inte ta så mycket energi när det är så mycket annat som tar energi, till slut tröttnar man, som du och jag har gjort. Så egentligen är det inte själva renoveringen i ditt fall och det "nybyggda" i mitt fall vi egentligen betalar för utan för att det ska vara okomplicerat och fungera. Jag tror jag skulle uttrycka det så, känslan jag har av mitt boende. Min son har flyttat till en 1a på 36 kvm med en hyra på 4100 kr. Den är äldre och lite sliten men ändå fin. Lägenheten jag hyrde i andra hand (en bostadsrätt visserligen) i Oxelösund var en tvåa på 50 kvm som jag betalade 4500 kr för var också äldre och lite sliten, men ingen av dem är dåliga på något vis och den i Oxelösund var också ett boende där jag bara kunde bo. Det finns några pärlor där ute men alldeles för många sunkhål man stöter på.
Precis detta! Jag ska börja leta hyresrätt och egentligen skulle jag vilja ha en lägenhet med diskmaskin och egen tvättmaskin! Just för att det skulle göra att jag har mer energi till jobbet! Och vardagen i övrigt
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 247
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 088
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 509
Senast: Lyrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp