Leva på halva lönen

Men vad lägger du i begreppet levnadsstandard?

För mig betyder det exempelvis hur man bor (storlek, läge, boendeform), ifall man kan ha bil, häst, vilka hobbies man kan ha. Självklart skulle jag behöva ändra min levnadsstandard om jag skulle halvera min lön. Jag skulle exempelvis inte ha råd att bo kvar i min fyrarumslägenhet utan behöva flytta till en tvåa istället och mina tonårsbarn skulle behöva dela rum. Det vore ju en sänkning av både min och barnens levnadsstandard.
Jag gjorde en snabb uträckning, för mig skulle det göra ca 13 tkr per månad i minskad inkomst. Självklart skulle jag behöva anpassa mina utgifter! Möjligheten att ha häst skulle helt försvinna, även att ha bil skulle bli svårt, men överleva och kunna betala mina räkningar skulle inte vara något problem.
 
Nästan samtliga i vårt land har det mycket bättre i levnadsstandard än de flesta globalt. Så på nåt sätt blir det ett race mot botten att säga att det "räcker", istället för att se att det är de där inkomsterna man skapar som genererar möjligheten att åtnjuta en högre levnadsstandard än minimum. Och med de löner och skatter vi genererar kan vi också gemensamt se till att minimum hela tiden debatteras och förbättras på olika sätt, och att möjligheterna att bidra till sin egen inkomst förbättras och inte hindras av regler som gör att det spelar väldigt lite roll och normer som gör att det kan vara hart när omöjligt att hitta jobb med rimliga villkor om man inte har förmåga till heltid.

Men visst är det privilegierat att ha jobb och en lön på 45000 kr, i ett samhälle med omfattande sociala skyddsnät. Det är ju verkligen inte många förunnat i världen.
 
Men visst är det privilegierat att ha jobb och en lön på 45000 kr, i ett samhälle med omfattande sociala skyddsnät. Det är ju verkligen inte många förunnat i världen.

Så är det! Mina barn frågade mig ibland när de var yngre om vi är rika. De jämförde sig med vänner till oss där några har ett enormt hus vid havet med spabad och några andra en stor lyxig 20-talsvilla med pool, poolhus m.m.

Jag svarade att ja, vi är rika. Vi bor bra, äter god mat, åker på semester flera gånger per år, de ha varsin dator osv. Vi behöver inte göra avkall på något.
 
Jag gjorde en snabb uträckning, för mig skulle det göra ca 13 tkr per månad i minskad inkomst. Självklart skulle jag behöva anpassa mina utgifter! Möjligheten att ha häst skulle helt försvinna, även att ha bil skulle bli svårt, men överleva och kunna betala mina räkningar skulle inte vara något problem.
Ja, och det är ju såklart en sänkning av levnadsstandarden även om du skulle överleva.
 
Man behöver inte ändra sin levnadsstandard! Man har fortfarande ett bra liv. Punkt. Svara mig inte tack!
Fast vad vet du om vad andra människor tycker är ett bra liv? För mig hade det inte varit ett bra liv om jag inte hade fått ha häst. För det är det enda jag har. Jag har ingen familj. Jag har inga vänner. Jag har mina hästar. Skulle jag vara utan dem hade jag varit helt jävla själv och vad är det då för mening? För andra är häst definitivt något som man kan stryka (kanske inte rätt forum för detta, här lär de flesta prioritera djur framför mycket annat).
 
Nästan samtliga i vårt land har det mycket bättre i levnadsstandard än de flesta globalt. Så på nåt sätt blir det ett race mot botten att säga att det "räcker", istället för att se att det är de där inkomsterna man skapar som genererar möjligheten att åtnjuta en högre levnadsstandard än minimum. Och med de löner och skatter vi genererar kan vi också gemensamt se till att minimum hela tiden debatteras och förbättras på olika sätt, och att möjligheterna att bidra till sin egen inkomst förbättras och inte hindras av regler som gör att det spelar väldigt lite roll och normer som gör att det kan vara hart när omöjligt att hitta jobb med rimliga villkor om man inte har förmåga till heltid.

Men visst är det privilegierat att ha jobb och en lön på 45000 kr, i ett samhälle med omfattande sociala skyddsnät. Det är ju verkligen inte många förunnat i världen.
Det är väll det där omfattande sociala skyddsnätet som man känner sig lite tveksam till om det är så omfattande längre. Det känns som att det är lätt att halka igenom och varken ha bostad eller inkomst, maskorna har blivit glesa.
 
Det är väll det där omfattande sociala skyddsnätet som man känner sig lite tveksam till om det är så omfattande längre. Det känns som att det är lätt att halka igenom och varken ha bostad eller inkomst, maskorna har blivit glesa.
Jag tittar ut över världen och när det gäller skattefinansierat skyddsnät har vi väldigt täta maskor jämfört med vad jag ser annorstädes. Men risken är att det där blir ett race mot botten, men det är ändå på nåt sätt relevant att man trots svårigheter i Sverige ligger där på topp-15% globalt.
 
Man behöver inte ändra sin levnadsstandard! Man har fortfarande ett bra liv. Punkt. Svara mig inte tack!

Det där förstår jag dock inte? Jag kan teoretiskt spara undan mer än jag gör, men min levnadsstandard skulle sjunka. Jag kan fortfarande ha ett drägligt/bra liv, men standarden skulle sjunka. Skulle jag tvingas leva på halva min inkomst (dvs inte spara för nöjes skull), skulle sänkningen medföra stress och oro. Gör jag det för nöjes skull finns ju den ekonomiska tryggheten kvar, vilket jag anser är den största vinsten med att ha mer pengar. Jag slipper massa stress och oro.
 
Fast vad vet du om vad andra människor tycker är ett bra liv? För mig hade det inte varit ett bra liv om jag inte hade fått ha häst. För det är det enda jag har. Jag har ingen familj. Jag har inga vänner. Jag har mina hästar. Skulle jag vara utan dem hade jag varit helt jävla själv och vad är det då för mening? För andra är häst definitivt något som man kan stryka (kanske inte rätt forum för detta, här lär de flesta prioritera djur framför mycket annat).
SLUTA SVARA MIG! Jag tkr så, ni får tycka vad ni vill.
Tack & hej!
 
Man undrar ju då lite vad du menar med levnadsstandard? De flesta har bara anpassat sin mun efter matsäcken, tänker jag.

Du behöver inte vara så otrevlig i dina svar, jag besvarar de inlägg jag vill.
Jag är inte otrevlig. Det är du som inte lyssnar. Hejdå!
 
Man behöver inte ändra sin levnadsstandard! Man har fortfarande ett bra liv. Punkt. Svara mig inte tack!

Jag får ut drygt 10500 och min hyra äter upp 50% av den inkomsten. Då bor jag ändå billigt för att vara en tvåa. Rätt centralt inne i staden. Då har jag heller inte räknat med allt det runtomkring såsom el, elnät, mobil, internet, katterna (mat, sand) och deras försäkring, hemförsäkring. Sedan tillkommer mediciner, läkarbesök mm och har om jag har en bra månad 1500 kr kvar att leva på. Nu när jag arbetstränar måste jag även få i mig något att äta innan eller under arbetet. Innan kunde jag hoppa över frukost och lunch och äta en större måltid vid middagen för att spara in på den utgiften.

Jag förstår inte vad jag ska göra för att inte behöva ändra levnadsstandard. Vissa har möjlighet till det där sparandet utan att man behöver ändra något medan andra inte har den möjligheten utan att något blir påvekat.

För mig kan en oväntad räkning ha förödande konsekvenser.
 
9729 kronor kan utgöra hela hyran för en halvdan lägenhet om man behöver mer än allra minsta för sig själv.
Halvdan? Jag har fyra rum, 120 kvm, hyresrätt centralt i en ganska stor stad. Och i ganska exakt den hyran ingår även internet, värme och el. Om min lägenhet är halvdan, så är det inte många som bor bättre än halvdant.

Men självklart kan jag inte spara halva lönen utan att ändra livsstil. Och en halverad bostadskostnad skulle då inte räcka långt.
 
Halvdan? Jag har fyra rum, 120 kvm, hyresrätt centralt i en ganska stor stad. Och i ganska exakt den hyran ingår även internet, värme och el. Om min lägenhet är halvdan, så är det inte många som bor bättre än halvdant.

Jag har en bit över den hyran för 72 kvm, bland allmännyttans billigare inom stadsdel centrum. Plus en nästan en tusenlapp för el och bredband. (Och en tusenlapp till för parkering, om det är något man räknar med ska finnas där man bor.)

Det krävdes 12 år i bostadskön för att få en så billig lägenhet, de blir i princip aldrig lediga eftersom de är så eftertraktade.
 
Jag har en bit över den hyran för 72 kvm, bland allmännyttans billigare inom stadsdel centrum. Plus en nästan en tusenlapp för el och bredband. (Och en tusenlapp till för parkering, om det är något man räknar med ska finnas där man bor.)

Det krävdes 12 år i bostadskön för att få en så billig lägenhet, de blir i princip aldrig lediga eftersom de är så eftertraktade.
En tusenlapp för parkering tillkommer hos mig också, om man behöver en. Hur många år i bostadskö min lägenhet kräver vågar jag inte tänka på.

Nu har ju folk med bostadsrätt haft räntekostnader på sådär 20 000 i månaden, så jag tycker verkligen att jag kommer billigt undan. (Enda nackdelen är att jag inte riktigt kan sänka min bostadskostnad genom att flytta till något mindre. Men det är ett lyxproblem.)

Fast grejen var att den inte är halvdan. Inte snajdig. Men inte halvdan. Helt ok. Synnerligen prisvärd
 
Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av min lön och spara den andra halvan. Hade det inte varit för att min ponny kommer tillbaka från fodervärden så hade jag nog klarat det utan större bekymmer, men nu blir det en ännu större utmaning. Tror att det kommer bli tight men att det kan gå och jag ser fram emot att testa 🙂

Hade ni klarat av att leva på halva er lön utan att behöva ändra er levnadsstandard?
Det vad var grekerna fick göra för att rädda Euron.
 
Halvdan? Jag har fyra rum, 120 kvm, hyresrätt centralt i en ganska stor stad. Och i ganska exakt den hyran ingår även internet, värme och el. Om min lägenhet är halvdan, så är det inte många som bor bättre än halvdant.

Men självklart kan jag inte spara halva lönen utan att ändra livsstil. Och en halverad bostadskostnad skulle då inte räcka långt.

Men har hela buke slutat läsa och börjat argtolka allt denna veckan? 😁 Kan betyder ju just att situationen kan vara sådan, inte är för 100%.

Jag lämnade precis en etta med enbart hyra över 7000 kr/mån, el och internet tillkom för många hundra/närmre 1000 kr till per månad. Hade helt enkelt bara köpoäng till den när jag vad tvungen att flytta från förra boendet men det är skönt att kunnat byta till billigare och större nu.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 247
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 088
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 509
Senast: Lyrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp