Leva på halva lönen

Förut hade jag stenkoll på vad jag spenderade varje månad, det har jag inte längre och för mig är det sunt.
Som jag lever nu går nog 75% av lönen åt iaf. Hade jag börjar ha stenkoll igen hade jag nog kunnat leva på 50% av lönen av lönen, men det är inget jag vill prova då jag förut var sjukt snål mot mig själv.
Hade också varit enklare om jag bott själv, nu blir det lite mer typ snäppet dyrare mat o så.
 
Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av min lön och spara den andra halvan. Hade det inte varit för att min ponny kommer tillbaka från fodervärden så hade jag nog klarat det utan större bekymmer, men nu blir det en ännu större utmaning. Tror att det kommer bli tight men att det kan gå och jag ser fram emot att testa 🙂

Hade ni klarat av att leva på halva er lön utan att behöva ändra er levnadsstandard?
Nej
 
Jag har barn, hus på landet med ganska stora löpande kostnader och lever på en lön, jag skulle absolut inte kunna leva på halva den.

I min budget är dock 29% av utgifterna kategoriserade som "ej nödvändigt" så det är väl vad jag skulle kunna skala bort eller ner. (Det innebär att jag inte skulle lägga pengar på några abonnemang, ingen streaming, inga kläder och hygienartiklar utöver vad som finns i mataffären, inga hobbys till barnen, aldrig äta ute eller gå på aw etc) Och det skulle jag nog ändå anse som en sänkning av levnadsstandard.
 
JAG skulle inte kunna dra runt barn och hästar och hus och bil på halva min lön.

Däremot skulle det gå på halva hushållets inkomst. Men vi skulle få dra åt rejält.
 
Utan djur och med sambon (dvs under förutsättning att vi delar på hyran) skulle det absolut gå.

I dagsläget, med nämnda sambo men också en katt som kostar en del (budgeterar ca 2700:-/månaden) skulle det absolut kunna gå, under förutsättning att katten inte behöver mer veterinärbesök än det som är rutin. Om vi drar in ordentligt på guldkanten - äter så billig mat som bara möjligt (vi äter inte svindyrt nu heller, men absolut en del "onödigt" och äter ute ibland etc). Och om jag verkligen bara lade pengar på nödvändigheter - inga kläder utöver det som verkligen behövs osv, definitivt inga smycken, kapar ner frisörbesök till ett par stycken per år (bara hålla efter det värsta av topparna) osv osv. Men det skulle inte vara särskilt kul.. Jag är rätt så bra på att spara pengar och kan absolut dra åt svångremmen vid behov, men unnar mig i dagsläget en del "vardagslyx" (i brist på bättre ord).

I framtiden vill jag ha häst igen, och då kan jag fetglömma att ens tänka tanken! :p
 
Nix, skulle inte klara det. Visst har jag klarat leva på mindre lön/inkomst men då hade jag en annan standard.
Nu när jag lever på föräldrapenning får jag dra in på en del grejer.
 
Kanske. Eller jag hade inte behövt flytta men förändringar behöver ju göras. Kanske skulle sätta mig och räkna. Den här månaden skulle jag klara mig på hälften men det beror på många övertidstimmar.
 
Jag bor rätt billigt eftersom vi är två så jag tror det skulle vara möjligt. Det som skulle få stryka lite på foten är nog min träning.
 
Tvivlar. Försöker redan men det tillkommer alltid en massa kostnader för än det ena och än det andra.
Möjligen om jag lyckas rensa en massa fasta utgifter - och levde själv för då hade jag kunnat minska/få bort en del kostnader men det kan jag ju inte utsätta jobbande sambon för. Å andra sidan blir andra saker dyrare att betala själv för.
 
Ja, vi hade klarat oss på en halverad inkomst (från båda två alltså) men det hade varit en rätt torftig tillvaro nu när sambon bara har CSN. Bor och lever billigt i dagsläget.

Under en kortare period, för att spara till något konkret, tex kontantinsats, känns det ändå fullt görbart om vi bara har två vanliga heltidslöner.
 
Inte en chans😅
Utan häst hade det nog funkat, men då hade jag säkert hittat något annat jag vill lägga pengarna på istället.
 
Just nu lever vi bara på sambons lön, så rent tekniskt så skulle det nog gå. Så fort något oförutsett inträffar så märks det dock, då får man ta av sparpengarna.
 
Har inte räknat på det, men tror det skulle bli tight. Skulle vi sluta renovera och ta bort guldkanten på tillvaron skulle det säkert gå. Men i år lägger vi någonstans mellan 60-100k på att byta ett tak (oklart vad det kommer ha kostat när det är klart). Men skulle det bli en tillfällig kris skulle vi överleva. 😊
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 247
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 088
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 509
Senast: Lyrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp