Leva på halva lönen

Vissa månader skulle jag ha 500 kr att äta för då när alla fasta kostnader är dragna. Det hade inte gått ens utan hundarna. Den bästa månaden hade jag haft 3000 kr kvar, men så har jag två hundar jag tänker behålla. :) Och det är bara en månad.
 
Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av min lön och spara den andra halvan. Hade det inte varit för att min ponny kommer tillbaka från fodervärden så hade jag nog klarat det utan större bekymmer, men nu blir det en ännu större utmaning. Tror att det kommer bli tight men att det kan gå och jag ser fram emot att testa 🙂

Hade ni klarat av att leva på halva er lön utan att behöva ändra er levnadsstandard?
Jag förstår inte riktigt hur man tänker om sin lön och sin livsstil - levnadsstandard - om den är sådan att den inte ändras om man börjar spara halva lönen.

En sådan besparing, utan att flytta till något mindre, utan att äta billigare, utan att avstå från resor och nya kläder, utan att sluta gå ut och äta, utan att sälja sin häst och/eller sin bil....?

Vad har man ens sin lön till om levnadsstandarden är så måttlig i relation till inkomsterna?

Jag har levt på kanske hälften mot nu, men då hade jag en ganska annorlunda standard (ingen häst, tex).
 
Nej, inte i dagsläget. Halva lönen är lånekostnaderna på huset, som förvisso är lite högre under ett par år dels på grund av att privatlån till mina föräldrar som hjälpte till med kontantinsatsen och dels för att jag fick ta ytterligare ett lån ganska omgående efter att jag köpt huset för att finansiera att kommunen ville tvångsansluta oss till det kommunala avloppet. När de är borta kommer det se lite ljusare ut, för det är typ femtusen extra i månaden som går på det.

Jag lever redan sjukt snålt. Har inga jättestora kostnader förutom huset. Jag sparar undan pengar varje månad för hästarna, bilen och pensionen och ibland blir det lite extra över ändå. Men ingen lyx.

Hade jag levt tillsammans med någon som då tagit halva boendekostnaden inklusive el och bredband och sånt där hade jag däremot utan tvekan kunnat spara halva lönen utan att tulla på hästarna.
 
Jag förstår inte riktigt hur man tänker om sin lön och sin livsstil - levnadsstandard - om den är sådan att den inte ändras om man börjar spara halva lönen.

En sådan besparing, utan att flytta till något mindre, utan att äta billigare, utan att avstå från resor och nya kläder, utan att sluta gå ut och äta, utan att sälja sin häst och/eller sin bil....?

Vad har man ens sin lön till om levnadsstandarden är så måttlig i relation till inkomsterna?

Jag har levt på kanske hälften mot nu, men då hade jag en ganska annorlunda standard (ingen häst, tex).

Ja det är lite min fundering kring frågeställningen också.
 
Ja, att bara leva på en av våra löner hade nog gått men då hade det inte varit mycket över efter att boende, bil och sånt som är nödvändigt är betalt. Det hade inte funnits utrymme för att äta ute, shoppa till oss själva eller hemmet och så vidare. Maten hade behövt snålats på. Kanske hade behövt byta bil också till en billigare. Det känns som en väldigt trist tillvaro men visst, hade det inte funnits några alternativ hade vi nog löst det.
 
Hade ni klarat av att leva på halva er lön utan att behöva ändra er levnadsstandard?
Ja, det gör jag i princip nu. När det inte blir så en viss månad så är det i regel för att jag t.ex. har spunnit iväg under semestern. Enda helåren det inte har hållit var när jag köpte ut mitt ex från lägenheten och när jag lät renovera köket.

Jag har medvetet undvikit att låta min livsstil öka okontrollerat i kostnad sedan jag slutade plugga och gick från att leva på CSN till heltidslön, som sen gradvis har ökat. Nu är det riktigt lätt att spara mer än hälften trots att jag betalar hela boendet själv.

Det underlättar sannolikt att jag bor i ett område där inkomsterna i allmänhet är låga, så jag får ingen inspiration om saker som "alla har, så jag borde också..." och att jag är väldigt osugen på både barn och häst.
 
Jag hade inte kunnat leva på exakt halva lönen, men 60-75% hade nog varit görbart men ganska tråkigt. Däremot ser det ut som att jag får en bättre lön på mitt nya jobb, och då kommer jag lägga undan den extra inkomsten direkt till sparande snarare än att spendera. Dock så inspirerade denna tråd till att jag verkligen skulle behöva se över framförallt mitt internetavtal som är alldeles för högt..
 
Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av min lön och spara den andra halvan. Hade det inte varit för att min ponny kommer tillbaka från fodervärden så hade jag nog klarat det utan större bekymmer, men nu blir det en ännu större utmaning. Tror att det kommer bli tight men att det kan gå och jag ser fram emot att testa 🙂

Hade ni klarat av att leva på halva er lön utan att behöva ändra er levnadsstandard?

Nej inte utan att behöva ändra hur jag lever såklart. Jag äter mycket ute, åker på resor/weekends, etc för mycket pengar per år. Men mina fasta kostnader inkl matbudget når inte upp till 50% av min nettolön (om inte räntan skulle skjuta iväg otroligt) så jag hade absolut överlevt utan att behöva flytta eller leva på havregrynsgröt.
 
Inte som livet är inrättat idag med hus, bil och båt. Men jag skulle lätta kunna leva på halva lönen. Om jag säljer huset.
 
Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av min lön och spara den andra halvan. Hade det inte varit för att min ponny kommer tillbaka från fodervärden så hade jag nog klarat det utan större bekymmer, men nu blir det en ännu större utmaning. Tror att det kommer bli tight men att det kan gå och jag ser fram emot att testa 🙂

Hade ni klarat av att leva på halva er lön utan att behöva ändra er levnadsstandard?
Nej, det skulle krävas drastiska åtgärder på levnadssätt.

Men ja, jag har levt helt utan inkomst och utan tillgångar tidigare i livet så jag vet en del om hur man gör för att leva väldigt snålt.
 
Om jag hade sagt nej till allt som gör livet kul hade det kanske kunnat gå. Hade dock aldrig kunnat plåga mig själv så "bara för att", sparar mig till dagen det behövs på riktigt :p
 
Ja det skulle jag nog och jag funderar på det eftersom jobbet gör mig helt färdig och ont i hela kroppen så jag orkar ju inte göra något ändå
Om jag gör mig av med hästarna men jag orkar ju inte rida eller göra mer än det nödvändigaste ändå
 
Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av min lön och spara den andra halvan. Hade det inte varit för att min ponny kommer tillbaka från fodervärden så hade jag nog klarat det utan större bekymmer, men nu blir det en ännu större utmaning. Tror att det kommer bli tight men att det kan gå och jag ser fram emot att testa 🙂

Hade ni klarat av att leva på halva er lön utan att behöva ändra er levnadsstandard?
Om man inte pensonssparat så hamnat man ungefär där. Förr sa man att pensionen är ca 60% av lönen. Nu är det tydligen nere under hälften.

Lika bra att förbereda sig :D
 
Nej. Men då har jag valt att bo i hus, ha hund (som behöver hunddagis) och jobba 90%. Annars hade det nog gått att få till.
 
Nej det skulle jag inte kunna. Mina fasta kostnader (samtliga kostnader relaterande till min bostadsrätt, gym, mat, avbetalning studielån osv) ligger på 59% av min lön så att leva på halva lönen är inte möjligt. Vilket är ett bekymmer då jag funderar på att skaffa barn.
 
Jag hade kunnat, jag har levt under existensminimum i perioder av mitt liv. Jag har en helt ok lön idag. Men jag VILL INTE. Det är helt enkelt inte värt det för mig. Jag vill inte lägga 2.5 timmar mer per dag i att pendla med buss än med bil. Jag vill kunna ha mina hobbys, resa ibland och ha skor man inte blir blöt om fötterna i.

En buffert är bra, och jag har en så jag kan klara mig ett par månader utan inkomst, men jag vill leva, inte genomleva mitt liv. Vad händer om jag dör imorgon och jag inte unnat mig saker som gör mig glad och förenklar mitt liv i väntan på att jag ska ha nytta av mina pengar "sen".
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 247
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 088
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 509
Senast: Lyrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp