Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag förstår inte riktigt hur man tänker om sin lön och sin livsstil - levnadsstandard - om den är sådan att den inte ändras om man börjar spara halva lönen.Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av min lön och spara den andra halvan. Hade det inte varit för att min ponny kommer tillbaka från fodervärden så hade jag nog klarat det utan större bekymmer, men nu blir det en ännu större utmaning. Tror att det kommer bli tight men att det kan gå och jag ser fram emot att testa
Hade ni klarat av att leva på halva er lön utan att behöva ändra er levnadsstandard?
Jag förstår inte riktigt hur man tänker om sin lön och sin livsstil - levnadsstandard - om den är sådan att den inte ändras om man börjar spara halva lönen.
En sådan besparing, utan att flytta till något mindre, utan att äta billigare, utan att avstå från resor och nya kläder, utan att sluta gå ut och äta, utan att sälja sin häst och/eller sin bil....?
Vad har man ens sin lön till om levnadsstandarden är så måttlig i relation till inkomsterna?
Jag har levt på kanske hälften mot nu, men då hade jag en ganska annorlunda standard (ingen häst, tex).
Ja, det gör jag i princip nu. När det inte blir så en viss månad så är det i regel för att jag t.ex. har spunnit iväg under semestern. Enda helåren det inte har hållit var när jag köpte ut mitt ex från lägenheten och när jag lät renovera köket.Hade ni klarat av att leva på halva er lön utan att behöva ändra er levnadsstandard?
Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av min lön och spara den andra halvan. Hade det inte varit för att min ponny kommer tillbaka från fodervärden så hade jag nog klarat det utan större bekymmer, men nu blir det en ännu större utmaning. Tror att det kommer bli tight men att det kan gå och jag ser fram emot att testa
Hade ni klarat av att leva på halva er lön utan att behöva ändra er levnadsstandard?
Nej, det skulle krävas drastiska åtgärder på levnadssätt.Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av min lön och spara den andra halvan. Hade det inte varit för att min ponny kommer tillbaka från fodervärden så hade jag nog klarat det utan större bekymmer, men nu blir det en ännu större utmaning. Tror att det kommer bli tight men att det kan gå och jag ser fram emot att testa
Om man inte pensonssparat så hamnat man ungefär där. Förr sa man att pensionen är ca 60% av lönen. Nu är det tydligen nere under hälften.Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av min lön och spara den andra halvan. Hade det inte varit för att min ponny kommer tillbaka från fodervärden så hade jag nog klarat det utan större bekymmer, men nu blir det en ännu större utmaning. Tror att det kommer bli tight men att det kan gå och jag ser fram emot att testa
ExaktNej, hade säkert kunnat dra ner rejält på omkostnader men då hade jag dött av tristess och livsleda