Leksaksfixering

Lill76

Trådstartare
Vår 2,5-åriga hovawarttik är helt tokig i lek o leksaker, men nu har det gått överstyr tycker vi. Känns som hon har en fixering som inte är så kul. Så fort hon går upp lite i varv hämtar hon en leksak o springer runt med. Om man inte har tid o lust att leka just då lägger hon leksaken framför eller på en om man sitter o sen ligger hon o skäller o är väldigt uppvarvad för att man ska kasta eller kampa med henne. Hon ger sig verkligen aldrig! Vi har nu tagit bort alla leksaker o försöker aktivera henne lite mer- är det rätt väg? Vi har en hoffe till som gärna kan leka en stund men som inte alls är på det viset, han är iofs 5 år.

Jag tycker att det låter som att ni är på rätt väg, absolut! Nu har min hund inte direkt något intresse för leksaker förutom när det är dags för lek eller träning. Men jag har ändå aldrig leksaker framme, när vi är inne ska hon sova eller ta det lugnt så enkelt är det.
Om jag var ni så hade jag försökt gå ut och leka (om ni kan) några gånger om dagen, alltså utöver motionsrundorna eller på motionsrundorna. Så ni inte tar bort leken helt utan hon istället lär sig att lek sker utomhus och inte inomhus!
Lycka till!

Hänger på här, då jag har en lancashire heeler på snart 3 år med liknande beteende. Det har eskalerat så till den milda grad att jag helt fått avbryta all lekbelöning utomhus - så fort hon märker att vi är på väg åt någon plats där vi en gång haft roligt (tränat, lekbelönat mm) så börjar hon jaga upp sig/steppa/dra som tusan och vill dit fort, fort osv. Nu kör jag endast lugna tråkigare promenader med godisbelöning när vi gör något, vilket inte heller känns kul då hon är så motiverad på lekbelöning (och älskar att få explodera och springa) men just nu leker vi endast hemma. Hon är en otroligt lättlärd hund, men tänker i förväg lite för mycket.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 287
Senast: fixi
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 356
Senast: Emtherlia
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 618
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 896
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar