Landslagslägret (ulvspel)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Antagligen för att det inte finns så mycket mer att gå på. :)

Jag lekte lite med tanken igår att @quarter4ever och @Paddington satt i lyan ihop och @Sookie följde efter som får. Ni vet, så skulle lyan aaaaldrig göra (och det var ett tag sen det hände faktiskt). :p
Nä det finns inte så mycket att gå på men det hände ju ändå en del igår och jag tolkade inte @cirkus som att det var en OT-teori för att hon behövde rösta utan som att hon tyckte det var nåt misstänkt just med att lägga andra- eller tredjerösten på en god.

Q är helt neutral för mig hittills, och jag tror onda kan rösta "hur som helst". Så det är för all del möjligt.
 
Ja? Det jag försökte få fram var att hon följde dig på ett sätt som jag tycker är misstänkt, ledsen om det var oklart.
jo jag förstår när jag läser hela ditt inlägg att det är så du menar, men när man läser första raden "Något mer vaken och insåg att @Paddington typ rösta på samma sätt som @Sookie( P skrev att hon inte ville lägga andraröst) " så ser det ut som jag följer Sookie och inte tvärtom och det ville jag förtydliga till övriga som leker oxå.
 
men hur visste vi innan DL att Madalitso hade en viktig roll?

För övrigt verkade ju de flestas tankar igår gå mot Q och LenaH innan jag röstade och de var några som jag inte ville rösta på för det kändes som de två drog på sig lätta röster.
Läs det jag skrev ikväll. Det visste såklart ingen. Men jag tycker det är vågat att spika igen för nån som inte ens kan försvara sig och dessutom inte gjort nåt uppenbart superskumt liksom. När det finns två roller som bör överleva dag ett så tycker jag man bör prioritera att inte råka lyncha dessa. Och du känns lite för rutinerad för det, så min känsla är snarare att det inte spelade nån roll för dig vilken god som åkte.
 
Luften gick ur lite där att bli av med 2 specialroller av 3 så här första speldygnet. Det är olyckligt men om det är ulvar som röstat på @Madalitso vet jag inte riktigt. Ulvar brukar inte utmärka sig på det viset men visst allt är möjligt. Rent spontant så skulle jag hålla paddis och sokie en liten millimeter åt det goda hållet för att det sticker ut men det är en ovanligt liten mm och inte på något vis en godförklaring

Ser man på @cirkus röst idag så känns den väldigt enkel nu kan det bero på att det kanske inte är idealdagen att leka ulvlek så de får bero för dagen, grattis på din dag bästa cirkus, må din toalett fungera tillfredsställande.



@Niyama
Min erfarenhet är att hur någon försvarar sig beror mer på vem det är än vilken roll och att hålla rätt på vem som är online runt dl och enbart lyncha dem under DL 1 för dessa kan försvara sig känns direkt långsökt. Dels måste man ha koll och alla deklarerar inte om de kommer att vara närvarande, alla deklarationer stämmer inte och främst det är mycket sällan jag sett att en sådan närvaro och försvar gör någon nytta om man inte rent praktiskt ändrar sin egen röst som försvar.

Det jag sett många gånger är att den stackare (läs @Blacksmithfarm ) som tvingas rösta tidigt och sedan får röster för att den rösten är i stor sett det enda on topic som skrivits i leken. Och jag har, särskilt under mina första lekar, åkt ut tidigt trots tappert försvar och goda viktiga roller. Det hjälpte inte ett dugg att kunna försvara och verkligen göra det. Jag har åkt som ond också för den delen.
 
Läs det jag skrev ikväll. Det visste såklart ingen. Men jag tycker det är vågat att spika igen för nån som inte ens kan försvara sig och dessutom inte gjort nåt uppenbart superskumt liksom. När det finns två roller som bör överleva dag ett så tycker jag man bör prioritera att inte råka lyncha dessa. Och du känns lite för rutinerad för det, så min känsla är snarare att det inte spelade nån roll för dig vilken god som åkte.
Hur lyckas man prioritera att inte lyncha en sådan roll, min upplevelse är att de ibland ryker vid DL 1 oavsett om de försvarar sig eller inte och ibland pga det. Grejen är att som god har man noll koll. Det är klar att man kan göra som du och jag gjorde, låta bli att lägga en andra röst.

Förresten varför lade du inte en andra röst på någon som enligt dig var säkrare att lyncha? Då hade du kanske lyckats rädda @Madalitso
 
Läs det jag skrev ikväll. Det visste såklart ingen. Men jag tycker det är vågat att spika igen för nån som inte ens kan försvara sig och dessutom inte gjort nåt uppenbart superskumt liksom. När det finns två roller som bör överleva dag ett så tycker jag man bör prioritera att inte råka lyncha dessa. Och du känns lite för rutinerad för det, så min känsla är snarare att det inte spelade nån roll för dig vilken god som åkte.
du får gärna rösta mig om du tror jag är ond, kanske kan det ge dig ett svar men troligen inte.

Det jag undrar över i ditt resonemang är att om man ska undvika att rösta ut någon i DL1 så ska alla rösta udda för att inte riskera att lägga en andra röst/lägga en avgörande röst på någon som åker för att denne eventuellt skulle ha en viktig roll. Vilket gör att det kommer bli lottdragning istället - är det så mycket bättre? Då om någon gång riskerar man väl att förlora en god specialroll.

Jag röstar utifrån den jag finner mest misstänkt och som jag kan få ihop en teori om, ibland är det udda röster och ibland blir det en andra röst. Men jag undviker inte att ta ställning om jag hittar ngt misstänkt.
 
@Niyama
Min erfarenhet är att hur någon försvarar sig beror mer på vem det är än vilken roll och att hålla rätt på vem som är online runt dl och enbart lyncha dem under DL 1 för dessa kan försvara sig känns direkt långsökt. Dels måste man ha koll och alla deklarerar inte om de kommer att vara närvarande, alla deklarationer stämmer inte och främst det är mycket sällan jag sett att en sådan närvaro och försvar gör någon nytta om man inte rent praktiskt ändrar sin egen röst som försvar.
Jag tycker man brukar kunna se det, och i denna lek är dessutom hintar tillåtna. Jag såg det t.ex. en gång på Snurris försvar, jag var ängel och tyckte det var så uppenbart att Snurris hade en viktig roll så att ulvarna inte skulle våga äta henne för hon måste vara skyddad. Tyvärr tänkte inte ulvarna likadant, men de hade ju också fattat att hon hade en viktig roll. Många mer erfarna spelare låter sig ju lynchas dag ett istället för hysteriskt försvar som kanske leder till att en viktigare roll åker.

Sen kan förstås onda falskhinta, och bybor kan falskhinta för att lura onda.
 
Ja? 2 eller 3 är ju ganska litet i min värld.
Det var längesen jag slutade uttrycka mig med både hängslen och livrem, det borde du veta. ;)
jodå det vet jag men jag tänker inte att 3 i lyan på en lek med 11 deltagare och dessutom ett får utanför som vet om lyan är en "liten" lya sas?
men fattar visst vad du menar. men jag reagerade på uttrycket helt enkelt - ingen biggie så sett
 
@Niyama
Min erfarenhet är att hur någon försvarar sig beror mer på vem det är än vilken roll och att hålla rätt på vem som är online runt dl och enbart lyncha dem under DL 1 för dessa kan försvara sig känns direkt långsökt. Dels måste man ha koll och alla deklarerar inte om de kommer att vara närvarande, alla deklarationer stämmer inte och främst det är mycket sällan jag sett att en sådan närvaro och försvar gör någon nytta om man inte rent praktiskt ändrar sin egen röst som försvar.

Det jag sett många gånger är att den stackare (läs @Blacksmithfarm ) som tvingas rösta tidigt och sedan får röster för att den rösten är i stor sett det enda on topic som skrivits i leken. Och jag har, särskilt under mina första lekar, åkt ut tidigt trots tappert försvar och goda viktiga roller. Det hjälpte inte ett dugg att kunna försvara och verkligen göra det. Jag har åkt som ond också för den delen.

Har det varit tillåtet med hintar i de lekarna då? Det är ju en betydande skillnad på om nån typ "bara" försvarar sig och om någon säger "rösta inte ut mig för jag är siare".
 
Jag tycker man brukar kunna se det, och i denna lek är dessutom hintar tillåtna. Jag såg det t.ex. en gång på Snurris försvar, jag var ängel och tyckte det var så uppenbart att Snurris hade en viktig roll så att ulvarna inte skulle våga äta henne för hon måste vara skyddad. Tyvärr tänkte inte ulvarna likadant, men de hade ju också fattat att hon hade en viktig roll. Många mer erfarna spelare låter sig ju lynchas dag ett istället för hysteriskt försvar som kanske leder till att en viktigare roll åker.

Sen kan förstås onda falskhinta, och bybor kan falskhinta för att lura onda.
Då undrar jag varför det alltsom oftast åker goda viktiga roller DL 1, de är i vart fall inte underrepresenterade. Och som sagt jag upplever att graden av försvar mer hänger ihop med spelare och inte roll.
 
Hur lyckas man prioritera att inte lyncha en sådan roll, min upplevelse är att de ibland ryker vid DL 1 oavsett om de försvarar sig eller inte och ibland pga det. Grejen är att som god har man noll koll. Det är klar att man kan göra som du och jag gjorde, låta bli att lägga en andra röst.

Förresten varför lade du inte en andra röst på någon som enligt dig var säkrare att lyncha? Då hade du kanske lyckats rädda @Madalitso

Jag var beredd att putta upp någon mer till lottning, för oavsett vilka roller det var som var uppe skulle det iaf inte bli 100 % säkert att siaren eller ängeln åker (om det inte råkade bli just BÅDE siare och ängel då). Då la Sookie tredjerösten på Madalitso och det blev meningslöst för mig att ändra.

Hur man kan undvika att viktiga goda roller lynchas dag 1 är möjligt på flera sätt, men det får jag ta efter leken i så fall (utöver det jag redan skrivit).
 
Om man ser på gårdagens röstning, vilket typ är det som finns att gå på, så är det ju rösterna på Madalitso som sticker ut, som flera redan påpekat.
Q lade en tidig röst när det typ inte fanns nåt att gå på, så hon känns kanske minst misstänkt av de tre.
Visst kan någon av de andra vara ond. Fast skulle en ond sticka ut genom att lägga en första andraröst eller tredjeröst dag 1?
Mest misstänkt för mig är i så fall Sookie, som lägger en tredjeröst med samma motivering som de andra, samt som sagt möjligen kan ha försökt vinka igår.

LenaH spelade igår på ett "oförsiktigt" sätt som för mig kändes som en god om än något uttråkad Lena:p

Niyama funderar och verkar aktivt letande. Fast det brukar hon göra oavsett roll förvisso. Jag tänker att hon kanske har en viss poäng i det här med att spika igen för en som inte gjort så mycket misstänkt första dagen.
Å andra sidan blir man ju lätt misstänkt för ingenting första dagen när det inte finns så mycket att gå på så folk hugger på det de hittar (god/God tex... :meh: ) och att inte vilja lägga avgörande kan också vara misstänkt, så...
Vet inte helt vad jag ville säga med det. Det är himla svårt när typ det enda som finns att gå på är DL1, vilken jag tycker ofta inte säger så mycket eftersom folk griper efter halmstrån mest.
 
Då undrar jag varför det alltsom oftast åker goda viktiga roller DL 1, de är i vart fall inte underrepresenterade. Och som sagt jag upplever att graden av försvar mer hänger ihop med spelare och inte roll.
Alltså, det är ju skillnad på om en bybo åker och en siare åker. Och som sagt: hintar är tillåtna denna lek så jag ser det som självklart att en viktig spelare hade kunnat rädda sig kvar om den hade varit online. Visst, en ond hade kunnat låtsas vara siare (helt plötsligt hade kanske alla påstått sig ha den rollen) men då hade det kunnat genomskådas senare. Det brukar gå att lista ut liksom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 467
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 288
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 497
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp