Låg nivå?

Sv: Låg nivå?

nej det gör jg inte, men jag tycker att det överlkag var väldigt låg nivå, o om igen om jag jämför med när jag själv tävlade ponny på samma nivå hela meningen med tråden var bara att jag ville veta om det är så nu förtiden, trodde inte att du skulle bli diskussioner om allt o ingenting.

Du startade en tråd om ponnyryttare, självklart blir det diskussioner om allt och ingenting! ;)

Men det betyder att det fanns ryttare som red bra och ändå fick fel?

Nej jag vill inte ha en grundomgång på tid! Jah ville ha bedömning A+A som inne bär att tiden inte är en avgörande faktor så länge man är innom maxtiden.

Det sista förstår jag inte vad du menar.:confused:
Jag vill få bort flåridningen eller som du själv uttryckte det att det rider som hästtjuvar. Iaf på låg nivå

Jag menar att "flåridningen" väl inte alltid utförs av barn som rider illa (=inte kan rida) eftersom de lyckas göra hårnålssvängar och ändå behålla balansen eftersom ponnyn ändå hoppar.
Det är ju enda sättet att vinna en tävling som går på tid - alltså rida fort. Hur ska de annars tävla?

Men jag tycker att ditt förslag om att ha A+A är jättebra eftersom de då kan vinna utan att behöva pressa ponnyn på det viset. Då uppmuntras de inte till att enbart rida fort som fasen.

På dom lokala tävlingarna jag har varit o kollat på har det inte varit så lätt att bli placerad tror jag

*Halvt knapplån*

Så som jag ser det är det ett problem att kvalen till finalen går i LC men finalen i LB. Man tar ut de lag med bäst LC-ekipage och låter de tävla på LB-höjd. Det är mina ögon ologiskt. Jag skulle vilja att det skulle vara LB, eller iaf LC+5 cm, i omgång två.
Absolut! Många är inte redo för LB, det är stort hopp mellan LC och LB, för i LB ska banorna bli tekniska och det blir en kombination. Där måste man rida.

Det laget jag coachade hade 2 halvbra första omgångar, medans vi kom 2:a i sista (LB) och avancerade 4 placeringar i totalen, endast för att vi kunde rida LB.

Redan efter 2 ryttare kunde jag räkna bort 5 lag.

Absolut! Många är inte redo för LB, det är stort hopp mellan LC och LB, för i LB ska banorna bli tekniska och det blir en kombination. Där måste man rida.

Det laget jag coachade hade 2 halvbra första omgångar, medans vi kom 2:a i sista (LB) och avancerade 4 placeringar i totalen, endast för att vi kunde rida LB.

Redan efter 2 ryttare kunde jag räkna bort 5 lag.

Ja, och de som är bra LB-ryttare behöver inte vara samma som de som är bra LC-ryttare. Det tycker jag borde ändras så att det slutsegrande laget blir ett lag som segrat rättvist.

Jag har heller inte sett det. Men det betyder väl inte att det inte skulle gå att införa? Ta upp det med din klubb, ta upp det på nästa distriktsmöte, ta upp det med domare och överdomare du träffar... Det tänker JAG göra. Iaf om diskussionen kommer på tal.

Skarpare än vad? ;)

Naturligtvis hade det varit önskvärt att införa A+A på lägre tävlingar. Det råder en ganska stor majoritet bland domarkåren i skånes distrikt om att man ta bort tidshoppning på låg nivå. Men tyvärr är det inte vi som bestämmer utan det är upp till arrangörerna. Det finns oxå ett motstånd bland arrangörerna att ha denna bedömning eftersom de måste dela ut väldigt många fler priser om det är många som presterar bra tävlingsritter. Arrangörerna ser då till kostnaden och väljer en tidshoppning där antalet placerade grundas på antalet starter.

Skarpare än vanligt tränsbett.

Jag menar att "flåridningen" väl inte alltid utförs av barn som rider illa (=inte kan rida) eftersom de lyckas göra hårnålssvängar och ändå behålla balansen eftersom ponnyn ändå hoppar.
Det är ju enda sättet att vinna en tävling som går på tid - alltså rida fort. Hur ska de annars tävla?

Men jag tycker att ditt förslag om att ha A+A är jättebra eftersom de då kan vinna utan att behöva pressa ponnyn på det viset. Då uppmuntras de inte till att enbart rida fort som fasen.

Jag menade inte att alla som flårider atomatiskt är dåliga på att rida. Jag anser bara att de som rider så inte är mogna att rida mot klockan eftersom de ofta tar farliga risker och tappar bedömningen på att rida på ett hinder på ett säkert sätt som inte slutar med katastrof. Det gäller naturligtvis inte alla ponnyryttare heller. Jag har tyvärr sett alldeles för många olyckor och omkullridningar pga av att de svängt för snävt eller ridit för fort i en omhoppning. Det är av den anledningen jag vill ha bort tidshoppningen på lägre nivå.
Men jag tror att du och jag menar samma sak egentligen:rofl:

Fast när jag var bartn så tränade jag inomhus om jag skulle tävla inomhus. Mrn nu var det några år sedan jag var ute å ponnytävling. Hela tråden gick ut på om det nu är
vanligt med så dåliga rsultat, o ja jag står för att jag tycker det var dåliga resultat eftersom jag jämför med min ponnytid.

Jo, men man kan ju inte utgå ifrån att alla gör som du!

Sen är det så att om det blir få nollor på en tävling diskuterar domare, överdomare, banbyggare detta efter tävlingen. Man gör då en bedömning av vad det kan bero på. Är det banan som varit för svår? eller är det dagsformen på ekipagen som inte varot den bästa?
Är det tex allsvenskan rider många sämre pga extra nervositet.
Jag tycker att det är viktigt att känna till att det görs en utvärdering efter tävlingen

kanske det är så, men det låter ju väldigt amatörmässigt att inte träna inomhus när man ska tävla inomhus.
Jag har tränat inne sen augusti....

Stackars din häst :eek:

och varför i hela frinden har du ridit innan sedan i augusti? jaja det är ju upp till dej men knappast något som man hoppas att andra tar efter.

Att däremot träna inne några gånger innan tävling är ju ganska bra.

Jag har en anann terori varför det kan bli sp här. Just allsvenskan är ett spänningsmoment. Pressen blir stor på barnen, för stor. Då blir det dåliga ritter även av de som kan. :o

Sen anser jag att banan varit för svår.. av någon orsak. Som banbyggare måste man ju vara lyhörd och bygga för vad som väntas. Ingen banbyggare är omedveten om att just div 2 är det svåraste som finns för ryttarna den dagen de är där pga pressen.

På dom lokala tävlingarna jag har varit o kollat på har det inte varit så lätt att bli placerad tror jag

Det är min uppfattning också på vanliga lokala. Fast nu anser jag inte att detta var en vanlig lokal utan en div 2, lag. Och det gör skillnad för barnen.

Jag har varit ute på ett gäng ponnytävlingar under hösten och jag måste nog säga att ganska få LC ryttare är mogna för att rida omhoppningar, speciellt gller det Kat B och C. Tyvärr. Visst finns det ett fåtal, men de flesta flå-rider på självhoppande ponnyer med skarpa bett. Det är vad jag har sett och det är vad jag vill ha bort.

LB är det lite bättre eftersom det är högre höjd och det helt enkelt MÅSTE rida bättre och schysstare för att komma över hindren.

Stackars din häst :eek:

och varför i hela frinden har du ridit innan sedan i augusti? jaja det är ju upp till dej men knappast något som man hoppas att andra tar efter.

Att däremot träna inne några gånger innan tävling är ju ganska bra.

Jag har en anann terori varför det kan bli sp här. Just allsvenskan är ett spänningsmoment. Pressen blir stor på barnen, för stor. Då blir det dåliga ritter även av de som kan. :o

Sen anser jag att banan varit för svår.. av någon orsak. Som banbyggare måste man ju vara lyhörd och bygga för vad som väntas. Ingen banbyggare är omedveten om att just div 2 är det svåraste som finns för ryttarna den dagen de är där pga pressen.

Ehum för att jag rider klockan åtta på kvällen o att hoppa i beckmörker är väl inte att rekomendera kanske :smirk:
Du vet inget om hur jag tränar min häst, det är INTE synd om honom :mad:
Jag skrev tränat inne, det innebär inte att jag är i ridhuset varje dag utan 2 ibland trre dagar i veckan om det är busväder annars är vi ute i skogen.

Kan ju tillägga att tävlingarna var över två dagar o det mesta hade inte ett dugg med allsvenskan att göra.
Banan i div II var simpel, långsida snett igenom långsida osv...

Men det verkar som den här tävlingen var ett undantagss fall när jag läser övrigas inlägg, annars hade jag gått o blivit deprimerad o undrat vart sporten är på väg ;)

Senast ändrad:

Jo, jag tror också att vi tycker samma sak. Jag blev bara lite konfunderad över det här med ponnyryttare som rider dåligt. När min lillasyster började sin ponnykarriär så red hon inte bra och då red hon inte heller värst fort eller med speciellt snäva svängar.

Men det är som vi redan konstaterat nu, att det är skillnad på att kunna rida och på att ha utvecklat ett omdöme. Man kan ha var och en för sig fast man helst borde ha bägge samtidigt ;) .

Precis! :banana:

Din syster red ju då på ett föredömligt sätt. Hon kände till sina begränsningar och tog det säkra före det osäkra. Med andra ord hon svängde inte snävare eller red fortare än hon klarade av! Synd att inte alla red så! :rofl:

Naturligtvis hade det varit önskvärt att införa A+A på lägre tävlingar. Det råder en ganska stor majoritet bland domarkåren i skånes distrikt om att man ta bort tidshoppning på låg nivå. Men tyvärr är det inte vi som bestämmer utan det är upp till arrangörerna. Det finns oxå ett motstånd bland arrangörerna att ha denna bedömning eftersom de måste dela ut väldigt många fler priser om det är många som presterar bra tävlingsritter. Arrangörerna ser då till kostnaden och väljer en tidshoppning där antalet placerade grundas på antalet starter.
Det där tror jag att det går att komma runt. Billigare priser till exempel. Sen tror jag att om man tjatar tillräckligt mycket så ger det resultat. :p Och vem vet, det skulle kanske tom bli fler startande?

Det där tror jag att det går att komma runt. Billigare priser till exempel. Sen tror jag att om man tjatar tillräckligt mycket så ger det resultat. :p Och vem vet, det skulle kanske tom bli fler startande?

Givetvis ska man ju fortsätta att jobba för det man tror på men det är nog svårt i nuläge att få till en ändring. Hur motiverar man billigare priser med de höga startavgifter som finns idag. Allternativet är att höja startavgifterna mer och det tror jag inte så många vill, är ju redan ganska dyrt. Tyvärr!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 211
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar