Låg nivå?

Sv: Låg nivå?

Jag tycker inte att man ska ta bort den helt, men jag tycker att man som arrangör kan VÄLJA att anordna tävlinga med bed A+A i de lägre klasserna ibland.

Det tycker inte jag heller. Men jag tycker att även ponnyryttarna ska få rida på skarpare bett än (olika versioner av) vanligt tränsbett.

Jag tycker att man ska ta bort det helt, det är hetsen i tävlingsmomentet man vill ha bort. Barn har lite svårt att hantera det på lägre nivå. Det ser man i form av att många flårider för att få en placering.

Angående betten tolkade jag det så att vissa här tyckte att man skulle få lov att betsla upp mer än vad som är tillåtet idag.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Men det är ju det som är poängen, man tävlar på sin egen nivå... Bara för att man rider lokal så behöver väl inte "resultaten" vara bättre för att banorna är enklare, banorna är ju enklare för att man inte ska behöva vara proffs och inte behöva ha den fantastiskt dyra hoppponnyn från Holland/Irland...

Om resultaten tvunget behövde vara bättre i lokal för att det var enklare banor var ska då debutanten börja?

Nu har du nog inte riktigt förstått.
Om alla håller sig på sin nivå så borde också de bra resultaten vara tämligen likartade på respektive nivå. På nationella tävlingar krävs det oftast att man går till omhoppning för att placera sig. Borde det då inte rimligen vara detsamma på regional och lokal nivå. De bästa/placerade bör väl klara av att gå felfritt runt grundomgången.

Jag tycker att man ska ta bort det helt, det är hetsen i tävlingsmomentet man vill ha bort. Barn har lite svårt att hantera det på lägre nivå. Det ser man i form av att många flårider för att få en placering.
Men även barnen måste få lära sig att rida en snabb omhoppning! Därför har man A+A för de allra nyaste och A:0+A:0 för dem som tävlar på låg nivå men vill ha lite mer utmaning. Sen är det ju så att om man provade så skulle man ju se vilka klasser barnen anmäldes i (vilket förhoppningsvis är de klasser de vill tävla i...) och därefter veta vilka klasser som är eftertraktade. Vill barnen ha sin blågula rosett, ja då anmäler de till A+A men vill de utöka tävlingsmomentet så anmäler de till A:0+A:0 med risk att inte få någon rosett ens för en felfri ritt. Jag tycker INTE att man ska föra in en regel utan att ha provat den på frivillig basis först, efter som det faktiskt är möjligt att prova först...

De FÅR ju rida på skarpare bett - och tyvärr så ser jag iallafall rätt många som inte borde få göra det !

Det känns som om många av ren slentrian rider på skarpa bett - och de gör det inte på ett sätt som gagnar hästen. Snarare tvärt om !

Va? De får ju inte rida på skarpare bett än de får... :confused:

För vissa hästar och ryttare är det näst intill livsnödvändigt att de får rida på skarpare bett än tränsbett, annars kan det bli riktigt farligt och hända olyckor. Dessa ska inte drabbas för att andra inte kan hantera betten, utan i de fallen är det upp till tränare, överdomare och/eller veterinär att säga ifrån.

Om alla håller sig på sin nivå så borde också de bra resultaten vara tämligen likartade på respektive nivå. På nationella tävlingar krävs det oftast att man går till omhoppning för att placera sig. Borde det då inte rimligen vara detsamma på regional och lokal nivå.
Som jag har förstått det så vill man inte alls att resultaten ska vara likartade på de olika nivåerna. Den uppfattningen jag har fått är att man på klubb och lokal vill ha nästan alla felfria, på regional och nationell vill ha ungefär lika många felfria som placerade och på elit och internationellt kan det få vara färre felfria än placerade. Ungefär... Ju lägre nivå desto fler felfria i alla fall.

Som jag har förstått det så vill man inte alls att resultaten ska vara likartade på de olika nivåerna. Den uppfattningen jag har fått är att man på klubb och lokal vill ha nästan alla felfria, på regional och nationell vill ha ungefär lika många felfria som placerade och på elit och internationellt kan det få vara färre felfria än placerade. Ungefär... Ju lägre nivå desto fler felfria i alla fall.

Den "ordningen" kan jag också köpa. Men nu är det ju ofta precis tvärtom.

Klart att de inte rider på skarpare bett än de får, men de rider så illa att de inte BORDE få rida på skarpa bett !

Ett fåtal kanske det är livsnödvändigt för, men resten då ? De borde först och främst lära sig rida bättre.

Jag kan inte förstå vitsen med att rida omhoppning innan man är mogen för det. PÅ de lättaste lokala tävlingarna så främjar det absolut ingenting, ffa så gagnar det inte hästarna. När barnen har lärt sig så är det dags med omhoppning. Men för väldans många så är de inte där på LD-LC lokal.

Men även barnen måste få lära sig att rida en snabb omhoppning! Därför har man A+A för de allra nyaste och A:0+A:0 för dem som tävlar på låg nivå men vill ha lite mer utmaning.

Jag har hitintills inte stött på en tävling som har A+A för de alldra nyaste! och jag har varit på MÅNGA tävlingar.

Det man ofta tyvärr ser på ponny tävlingar är att barnen flårider för att placera sig. Om man tar bort omhoppningen i låga klasser får man in lite mer säkerhetstänk i hoppningen, som verkligen behövs!

Va? De får ju inte rida på skarpare bett än de får... :confused:

För vissa hästar och ryttare är det näst intill livsnödvändigt att de får rida på skarpare bett än tränsbett, annars kan det bli riktigt farligt och hända olyckor.

Man får rida på fler bett än tränsbett som är skarpare.

Hur kan det vara "livsnödvändigt" att rida på skarpa bett??:confused:

Om man inte kan kontrollera hästen/ponnyn utan att rida på skarpa bett så bör man träna mer!! Ja, det kan vara farligt och hända olyckor, men att betsla upp...då botar man ju bara symptomet och inte problemet, nämligen att det brister i lydnaden. Det är även av den anledningen jag vill ha bort omhoppningen. Små barn är helt enkelt inte mogna för att rida omhoppningar.

Vill du hellre ha en grundomgång på tid? Då kommer ju ponnyungarna att rida grundomgången som hästtjuvar. Nu rider åtminstone de flesta lugnt i grundomg och snabbare på färre hinder, i omhoppningen.

Är det förresten ridkunskapen det är fel på när de kan göra snabba svängar? Jag trodde att man behövde rätt bra balans för att göra det, men att det är omdömet sviktar eftersom det tär på ponnyn att göra brytsvängar i 180 knyck.

Vill du hellre ha en grundomgång på tid? Då kommer ju ponnyungarna att rida grundomgången som hästtjuvar. Nu rider åtminstone de flesta lugnt i grundomg och snabbare på färre hinder, i omhoppningen.

Är det förresten ridkunskapen det är fel på när de kan göra snabba svängar? Jag trodde att man behövde rätt bra balans för att göra det, men att det är omdömet sviktar eftersom det tär på ponnyn att göra brytsvängar i 180 knyck.

Nej jag vill inte ha en grundomgång på tid! Jah ville ha bedömning A+A som inne bär att tiden inte är en avgörande faktor så länge man är innom maxtiden.

Det sista förstår jag inte vad du menar.:confused:
Jag vill få bort flåridningen eller som du själv uttryckte det att det rider som hästtjuvar. Iaf på låg nivå

Ett fåtal kanske det är livsnödvändigt för, men resten då ? De borde först och främst lära sig rida bättre.
Vilket som sagt betyder att det är dem man ska ge sig på och inte hela bunten. Tränare, överdomare, domare och veterinär har makt att göra detta.

Jag kan inte förstå vitsen med att rida omhoppning innan man är mogen för det. PÅ de lättaste lokala tävlingarna så främjar det absolut ingenting, ffa så gagnar det inte hästarna. När barnen har lärt sig så är det dags med omhoppning. Men för väldans många så är de inte där på LD-LC lokal.
Nej, jag håller med dig, innan man är mogen för att rida tidshoppning ska man inte göra det. Men jag tror att det finns LC-ryttare som ÄR mogna för att rida omhoppning. Jag har då sett flera stycken...

Jag har hitintills inte stött på en tävling som har A+A för de alldra nyaste! och jag har varit på MÅNGA tävlingar.
Jag har heller inte sett det. Men det betyder väl inte att det inte skulle gå att införa? Ta upp det med din klubb, ta upp det på nästa distriktsmöte, ta upp det med domare och överdomare du träffar... Det tänker JAG göra. Iaf om diskussionen kommer på tal.

Man får rida på fler bett än tränsbett som är skarpare.
Skarpare än vad? ;)

Hur kan det vara "livsnödvändigt" att rida på skarpa bett??

Om man inte kan kontrollera hästen/ponnyn utan att rida på skarpa bett så bör man träna mer!! Ja, det kan vara farligt och hända olyckor, men att betsla upp...då botar man ju bara symptomet och inte problemet, nämligen att det brister i lydnaden. Det är även av den anledningen jag vill ha bort omhoppningen. Små barn är helt enkelt inte mogna för att rida omhoppningar.
I en utopi skulle det fungera som du säger. Men vi lever inte i en utopi. Och om skarpare bett än tränsbett betyder att hästen är för olydig för att kunna gå en tidshoppning så betyder det att vi får ta bort tidshoppningarna helt! För inte ens världselitens hästar är så lydiga alla gånger! Vi pratar om barn här och barn är oftast svagare än vuxna. Och vi pratar om ponnyer och ponnyer lär sig lätt vad som fungerar. Även om jag (vuxen) skulle kunna rida en ponny på tränsbett betyder inte det att dess ryttare (barn) skulle kunna göra det.

men med A+A för de nyaste men ar hon väl en LD clearound antar jag ? jag har jur som helst sett många sådana många tävlingar har ju Ld-clearound och typ LC - LC+5 Jag tror att det är viktigt att låta ungarna lära sig! de från mitt stall tävlar myckey ponny ibland låga klasser lokalt och de rider alltid lungt men snäva svängar fast kontreollerat och bra grundtempo och oftast lönar det sig. hade det funnits en valmöjlighet hade nog många valt borde den just för rosetternas skull.. svårt sak egentligen ;P

Men snälla....det är barn vi pratar om. Jämför inte vad du gör!
Utgår ifrån att du är lite vuxen iaf!

Om nu majoriteten var så dåliga på tävlingen kan man ju säga att det var ett ganska jämt och rättvist startfält!! *ti hi*

Men allvar vem avgör när man är mogen att starta på tävling??
Det är ju viljan och glädjen i tävlingen vi vill bevara, sen ger det mkt rutin och erfarenhet att tävla. Skulle sättas en orealistisk press på barnen om man bara fick tävla om man var säker på att rida felfritt!!

Fast när jag var bartn så tränade jag inomhus om jag skulle tävla inomhus. Mrn nu var det några år sedan jag var ute å ponnytävling. Hela tråden gick ut på om det nu är
vanligt med så dåliga rsultat, o ja jag står för att jag tycker det var dåliga resultat eftersom jag jämför med min ponnytid.

Nja, fast A+A och Clear Round är inte samma sak. A+A är ju som två faser A:0+A:0 fast inte på tid. Alltså om det är flera felfria i fas 1 så avgör felen i fas 2, är det fler på minsta antal lika fel där med så vinner alla dom. I A+A kan man dessutom få rosett om även om man fått fel, förutsatt att tillräckligt många andra också fått det. I en Clear Round får man ju bara en Clear Round-rosett och bara om man varit felfri.

Det skulle hon inte alls... du får inte bygga hur som helst på lokal och det finns oskrivna regler om at du inte släpar fram vad som helst. LC ska dessutom vara ENKLA bansträckningar eftersom det faktiskt är det näst enklaste hoppnivån, betänk detta: DEN NÄST ENKLASTE HOPPNIVÅN.

Dessutom ang "dåliga resultat" Vem i h-vete bestämmer vad som är dåliga resultat. Du har absolut ingen aning om hästarnas tidigare erfarenheter, ryttarnas dagsform. Det du säger är superunderlag kanske inte passar ponnyer utan stora hästar? Jag vet inte hur det ser ut men det kan ju vara så att det där "superunderlaget" är lite för tungt för ponnyerna så att dom har svårt att komma upp... Eller kanske hade banan byggts lite för snäll, ett stort ridhus... Långa vägar, trötta ponnyer? Det finns många anledningar...

Jo det skulle hon absolut, du ska se deras clear rounder, tycker det är dåligt att man inte använder sig av mer titthinder på låg nivå.
Det ÄR superunderlag även för ponnyer det kan jag lova dig, jag vat som sagt funktionär o bansträckningen var inte svår, in mina ögon var det en massa hafs ridning o jag är verkligen inte ensam om att tycka det. Min tränare bara skakade på huvudet när hon såg vissa rida.

Då kanske du var en ovanligt rutinerad lokalryttare? :idea: Eller så hade du kanske rutinerade föräldrar/tränare. Handlar det om lokalnivå så behöver man inte skämmas för att man gör nybörjarfel. Det är ju liksom därför man är på lokalnivå... (Om det inte är för att man har en lokalnivåhäst.)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 211
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar