Låg nivå?

Sv: Låg nivå?

Jag har varit ute på ett gäng ponnytävlingar under hösten och jag måste nog säga att ganska få LC ryttare är mogna för att rida omhoppningar, speciellt gller det Kat B och C. Tyvärr. Visst finns det ett fåtal, men de flesta flå-rider på självhoppande ponnyer med skarpa bett. Det är vad jag har sett och det är vad jag vill ha bort.
Jag har visserligen inte varit på så många, typ tre eller så. Men på dom så har majoriteten av ryttarna ridit riktigt bra. En del andrafaser är så snygga att man häpnar! :bow: Och jag har oftare sett lokalponnyryttare som tar längre vägar än vad de egentligen klarar av än tvärtom. Men det kanske är skillnad i olika delar av landet..?

Givetvis ska man ju fortsätta att jobba för det man tror på men det är nog svårt i nuläge att få till en ändring. Hur motiverar man billigare priser med de höga startavgifter som finns idag. Allternativet är att höja startavgifterna mer och det tror jag inte så många vill, är ju redan ganska dyrt. Tyvärr!
Just för att fler får pris? Men för min egen del kan jag säga att jag har MYCKET lättare att motivera A+A än stilhoppning. Och för den sakens skull, när jag red b-ponny (för 100 år sen... :crazy: ) red jag några bed A:3d. Så jag tror det finns klubbar som skulle kunna tänka sig att ha A+A, de måste bra "komma på" att möjligheten finns.

Vad bra. :) Någon har gjort det tidigare i tråden och det är delvis det jag diskuterar mot.

Men vill du att man i TR ska ta bort möjligheten att ha A:0+A:0 i LD och LC, eller vill du att man på annat sätt ska få klubbarna att införa A+A ibland/ofta/alltid?

Nu har du nog inte riktigt förstått.
Om alla håller sig på sin nivå så borde också de bra resultaten vara tämligen likartade på respektive nivå. På nationella tävlingar krävs det oftast att man går till omhoppning för att placera sig. Borde det då inte rimligen vara detsamma på regional och lokal nivå. De bästa/placerade bör väl klara av att gå felfritt runt grundomgången.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Uttrycket "En snabb fyrfelare" säger inte dig något? Det är typ det alla satsar på när dom får ett nerslag eftersom det ofta blir några fyrfelare till placering, det ÄR ganska vanligt...

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Uttrycket "En snabb fyrfelare" säger inte dig något? Det är typ det alla satsar på när dom får ett nerslag eftersom det ofta blir några fyrfelare till placering, det ÄR ganska vanligt...

Ja, här i Uppland är det vanligt iaf...

Men det verkar som den här tävlingen var ett undantagss fall när jag läser övrigas inlägg, annars hade jag gått o blivit deprimerad o undrat vart sporten är på väg ;)

Efter att (äntligen) lämnat ponnysvängen som mamma, så har jag några funderingar om det du skriver:
- var banan verkligen så enkel? Var felen på samma hinder eller väl spridda? Ibland bygger en del banbyggare som fan själv.. det ser enkelt ut men det kan tex vara ett hinder som står ur/ i en sväng så det blir svårare än det ser ut.
Känns lite som banbyggaren har misslyckats :o
Här kan jag säga beroende på banbyggare hur utslaget ska bli. :smirk:

- sen tror jag att det där med laget spelar MYCKET stor roll. Vi har sett det här på våra tävlingar spec i div 2. Ungar som aldrig får stopp i vanliga fall blir så nervösa att de vägrar ut sej osv.
Så visst spelar nerverna stor roll och ofta blir det då också sämre ritter.

Men det ska vara låg nivå. Alla ska få rida i laget och det ska vara kul! :idea:
Alla ska ha rätt att misslyckas någon gång.

Vad bra. :) Någon har gjort det tidigare i tråden och det är delvis det jag diskuterar mot.

Men vill du att man i TR ska ta bort möjligheten att ha A:0+A:0 i LD och LC, eller vill du att man på annat sätt ska få klubbarna att införa A+A ibland/ofta/alltid?

Jag tycker att A:0/A:0 ska bort iallafall i LD. Finns ingen anledning att ha det där. Inte sjutton brukar det vara bättre i LC så vore nog bra där med dvs A/A. Sen brukar det hända saker i LB, lite svårare linjer och kombination mm.
Sen är det, iallafall häromkring, stor skillnad på kat B och D.

Jag har visserligen inte varit på så många, typ tre eller så. Men på dom så har majoriteten av ryttarna ridit riktigt bra. En del andrafaser är så snygga att man häpnar! :bow: Och jag har oftare sett lokalponnyryttare som tar längre vägar än vad de egentligen klarar av än tvärtom. Men det kanske är skillnad i olika delar av landet..?

mm så är det INTE i Skåne :eek:

Mycket man inte vill se, spec i kat B :devil:
Där allt handlar om tiden.. för att bli placerad i LD/LC.

Då behöver ni nog A+A. Och jag håller med, i LD behöver man inte ha något annat. I LC tycker jag att man kan variera lite. Eller kanske ha en av varje på samma tävling?

Ja, och de som är bra LB-ryttare behöver inte vara samma som de som är bra LC-ryttare. Det tycker jag borde ändras så att det slutsegrande laget blir ett lag som segrat rättvist.
Jag tycker att det ska vara samma ryttare, då det skapar en bra sammanhållning inom laget och dom behöver inte tävla mot varandra i förklasserna på samma sätt.

Dessutom Så tycker jag iaf att man borde kunna rida LB för att platsa i laget. Men det är min uppfattning.

Men många av klubbarna här omkring verkar inte tycka så och barn som får gå ut och starta sin första LB i lagtävling.

Jag tycker att det ska vara samma ryttare, då det skapar en bra sammanhållning inom laget och dom behöver inte tävla mot varandra i förklasserna på samma sätt.

Dessutom Så tycker jag iaf att man borde kunna rida LB för att platsa i laget. Men det är min uppfattning.

Men många av klubbarna här omkring verkar inte tycka så och barn som får gå ut och starta sin första LB i lagtävling.

Nu missförstod du. Det jag menade var inte att man skulle ha olika ryttare i laget utan det var ett argument för att ha högre klass på kvaltävlingarna, inte bara i finalen. Just eftersom de som är bäst på LC-nivå inte behöver vara det på LB-nivå och vice versa.

Nej. Om jag har hört talas om snabb fyrafelare har inget som helst att göra med min åsikt att normala resultat är att man iaf behöver gå till omhoppning för att placera sig.
Hon skrev också att det var ganska vanligt att man inte behöver gå till omhoppning för att få placering och det hade med ditt inlägg att göra.

Det beror på tycker jag. Någonstans står det skrivet (från riksidrottsförbundet) att man inte får toppa lagen när barn tävlar. Typ. Vilket i det här fallet då skulle kunna betyda att om man har många ekipage som rider LC och en del som rider LB skulle man kunna ställa upp med tre helt olika lag i de tre omgångarna! Det behöver inte ge dålig sammanhållning inom laget utan tvärtom en bra sammanhållning inom klubben. Alla får vara med.

Det är helt förkastligt!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 211
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar