Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

Nej, det var inte bolagsstyrelser. Och lagen har vi ju inte.

I Norge är andelen kvinnor 44 proc i storbolagens styrelser. Där har vi något att sträva mot.

Jag tror du bjuder på ett tankefel här.
Jag tror väldigt få män som nyligen utexaminerats från handelshögskolan i Göteborg har gått in in några bolagsstyrelser. Därför är det lite optimistiskt att titta efter kvinnorna i denna 50/50-kull i samma bolagsstyrelser.
Jag gissar att det tar minst 20 år från nyutexaminerad innan någon bolagsstyrelse är aktuell för respektive individ. Så hur såg det ut på handelshögskolan i Göteborg för 20 år se'n?
Nej, det är inget tankefel utan ett exempel hur det ser ut idag på Handels i Göteborg. Hur det såg ut för 20 år sedan har jag inte googlat fram men det kan säkert du göra som hittade mitt "tankefel"? :idea:

Poängen är att det finns väldigt gott om högutbildade, kompetenta kvinnor och från att vara i minoritet på mansdominerade arbetsplatser för i mitt fall 30 år sedan, så är det till min stora glädje mer och fler kompetenta kvinnor som tar plats ute på arbetsmarknaden. Så att det inte skulle finnas kompetenta kvinnor att tillsätta styrelser istället för de som sjoberga nämde som sitter där utifrån vilken Rotaryavdelning eller tennisklubb de tillhör tycker jag är rena skitsnacket.

Sitter och bläddrar i boken till kursen som handlar om Logistik. Varje kapitel har exempel och frågor, om transporter, lager och liknande och 99% av dem handlar såklart om män. Män som äger åkerier, män som kör lastbil, män som startar företag. De få kvinnor som finns vinner på lotto, förstår inte någon förkortning eller är i exempel med män där de går på resturang eller köper hus. Samma med vår lärare, det är han som kör truck, han som äger lastbil bara han, han, han. Till försvar nämnde läraren att det finns åkerier med tjejnamn men då är kvinnan oftast bara bulvan och sitter hemma och knypplar medan mannen kör. Diskussionen slutade såklart med att några deltagare tyckte att bara tjejer bryr sig om såna struntsaker, de hade ju inte brytt sig om det vara stått tjejnamn i hela boken.

Nej, det är inget tankefel utan ett exempel hur det ser ut idag på Handels i Göteborg. Hur det såg ut för 20 år sedan har jag inte googlat fram men det kan säkert du göra som hittade mitt "tankefel"? :idea:

Poängen är att det finns väldigt gott om högutbildade, kompetenta kvinnor och från att vara i minoritet på mansdominerade arbetsplatser för i mitt fall 30 år sedan, så är det till min stora glädje mer och fler kompetenta kvinnor som tar plats ute på arbetsmarknaden. Så att det inte skulle finnas kompetenta kvinnor att tillsätta styrelser istället för de som sjoberga nämde som sitter där utifrån vilken Rotaryavdelning eller tennisklubb de tillhör tycker jag är rena skitsnacket.

Hur många gånger jag än läser om det jag svarade på;
En snabb googling gav mig informationen att på handelshögskolan i Göteborg har det sedan 2009 varit jämnt fördelat kvinnor och män som läst, men förra året ökade andelen kvinnliga studenter till 4% fler. Trots det här sitter det mer män i flera bolagsstyrelser och jag har väldigt svårt att tro att den här handfullen män/gubbar som sitter i många samtidigt är samtliga anställda utifrån sin kompetens och inte för att de känner varandra. Män anställer män helt enkelt.
...kan jag inte få det till annat än att du i ditt inlägg konstaterar att sedan 2009 och framåt varit en 50/50-fördelning mellan könen på handelshögskolan i Göteborg, och att det trots det sitter mer män i flera bolagsstyrelser.

Det var denna koppling jag svarade tvekande på, ingenting annat.

Diskussionen slutade såklart med att några deltagare tyckte att bara tjejer bryr sig om såna struntsaker, de hade ju inte brytt sig om det vara stått tjejnamn i hela boken.

Det är verkligen inte struntsaker. Omedvetet fastnar det värre än vi tror. Det är en del av de patriarkala strukturerna som upprätthåller orättvisorna. Läser man alltid bara om män som startar företag så får man den omedvetna bilden av att det är män som startar företag. Finns omfattande forskning att hänvisa till.

Sitter och bläddrar i boken till kursen som handlar om Logistik. Varje kapitel har exempel och frågor, om transporter, lager och liknande och 99% av dem handlar såklart om män. Män som äger åkerier, män som kör lastbil, män som startar företag. De få kvinnor som finns vinner på lotto, förstår inte någon förkortning eller är i exempel med män där de går på resturang eller köper hus. Samma med vår lärare, det är han som kör truck, han som äger lastbil bara han, han, han. Till försvar nämnde läraren att det finns åkerier med tjejnamn men då är kvinnan oftast bara bulvan och sitter hemma och knypplar medan mannen kör. Diskussionen slutade såklart med att några deltagare tyckte att bara tjejer bryr sig om såna struntsaker, de hade ju inte brytt sig om det vara stått tjejnamn i hela boken.

Jag läser juridik och där är också "han" rätt så överrepresenterad. Det var oerhört skönt att under vårterminen ha en lärare som totalt konsekvent höll sig till "hen".

• Gilla
Reactions: via
De flesta män har inte gått den vägen - och de flesta kvinnor behöver inte göra det. Men ett antal män har gått den vägen - och lika många kvinnor behöver göra det.

Men kvinnor ska lika lite som män behöva göra det för att ha chans att få jobb i en bolagsstyrelse. Kvinnor behöver inte ta täten. Att starta företag för att hamna i dess styrelse till slut är antagligen en vidare bra affärsidé.

Har man en bra affärsidé ska man satsa på den, ja men jag tror inte "för att jag vill sitta i styrelsen" är en god grund.

Naturligtvis inte. Däremot behöver vi fler företag som redan från början har kvinnor i toppen. Det skulle göra en enorm skillnad.

Eller så skulle det bara ge ytterligare segregation på arbetsmarknaden. Då har vi bolagsstyrelsena med kvinnor och så de riktiga bolagsstyrelsena...

Kvinnor ska helt enkelt, som vanligt, prestera lite mer än männen för att visa sig dugliga. De flesta män som hamnar långt upp i kedjan har ju inte gått den vägen. Men kvinnor ska det.

Det är bara kvinnors ansvar att öka jämställdheten. Män har inget ansvar...
Nja, även om jag tycker om medvetna feministiska män så tror jag inte ett dugg på att de kommer att få något gehör hos andra män. Ge upp makt är det svåraste som finns. Kvinnorna får nog göra jobbet här skulle jag tro.

@Sol Jaha? Det är väl ingen tävling. Sen var ju inte tanken att det måste vara enbart kvinnor i en styrelse, bara för att det börjar med kvinnor. Snarare att från scratch bygga in en jämlik kultur.

Perfekt. Det är så det ska vara. Jag tycker man bör ifrågasätta rekryteringar stenhårt som sker genom "nätverk" när det gäller just kompetens och mest lämplig. Kompetensen att ha varit med i samma Rotary-förening, eller tennisklubb som någon annan som sitter i styrelsen - är tämligen ointressant - och i en del fall direkt kontraproduktiv.
Synnerligen kontraproduktiv skulle jag vilja säga. Som sagt, de gör ju knappast ett bra jobb utan bara reproducerar samma gamla vanliga åsikter från sina gamla vanliga invanda miljöer ur överklassen.
Jag tycker det är ytterst beklagligt att kvinnor "behöver bli som män" för att anses vara kompotenta, när sk kvinnliga värden står för det som är positivt, nämligen omsorg och relationer.

Det är verkligen inte struntsaker. Omedvetet fastnar det värre än vi tror. Det är en del av de patriarkala strukturerna som upprätthåller orättvisorna. Läser man alltid bara om män som startar företag så får man den omedvetna bilden av att det är män som startar företag. Finns omfattande forskning att hänvisa till.
Jamen Sjöberga, vi har ju fullt upp med att kamma håret och raka benen och vara väna ju. Och lyssna på den förförande hissmusiken i våra små söta huvuden! Vi väntar ju på den aktiva, starka prinsen här som jag senast igår fick läsa om för min tvååriga dotter.

Bli som män på vilket vis?
Bli som män betyder att man som kvinna förknippas med den könsroll som är skapad för mannen, dvs de egenskaper som man förknippar med en "riktig" man. De egenskaperna brukar omfattas av manlig styrka, beslutsamhet, mod, rikligt med hår på bröstet, inget känslopjuck samt öldrickande.

manlig styrka, beslutsamhet, mod, rikligt med hår på bröstet, inget känslopjuck samt öldrickande.
Beslutsamhet och mod låter som användbara egenskaper.

I övrigt så tycker jag man ska ignorera allt snack om att kvinnor måste "bli som män". Som om alla män med ledaregenskaper vore stöpta i samma form.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 259
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka