Jag började plugga till ingenjör för drygt tio år sedan, vilket innebar mansdominerad utbildning och mansdominerade arbetsplatser. Jag har genom åren fått höra en del och efter många diskussioner med kollegor så har åtminstone några förstått, åtminstone lite. Senast någon fällde en kommentar om kvinnor, så behövde jag bara säga "Det där är inte okej.", sen fick jag hjälp av ett par av mina manliga kollegor som tog diskussionen vidare med den som inte förstått. De förklarade att kompetensen inte sitter i könet och att det inte är okej att använda kvinnliga attribut som skällsord (och varför). Då blev jag lite glad.
Jag har också fått höra att jag är överkänslig och jag har svarat att om det hade varit första gången jag hörde det mannen sa, så hade jag varit överkänslig när jag reagerade som jag gjorde, men att det var långt ifrån första gången och att min "bägare var full".
På det stora hela så känner jag att det funkar bäst att inte bli arg (åtminstone inte förrän en bit in i diskussionen
) utan att vara lugn, saklig och inte skämta med. Och man behöver inte förklara varför man inte uppskattar något, man behöver inte bemöta allt som sägs och komma med motargument, det räcker med "Det där är inte okej.". Åtminstone är det bra att börja där, folk har en förmåga att hellre försvara dumheter än att erkänna att de sagt något dumt, så sen kan man behöva förklara varför det var dumt att säga som den sa.
Och when all else fails... Förklara att personen inte behöver hålla med, men att du tar illa upp och att personen för din skull väl skulle kunna låta bli att prata så, åtminstone när du är med. För att inte såra. Det kräver ju förstås att personen är en vän och inte någon som vill trycka ner...
När sådana här diskussioner kommer upp så blir jag också väldigt tacksam för mina kvinnliga kollegor! (Och manliga som fattat, förstås.) Även om de är få så är stödet man kan få ovärderligt. Det räcker att man är två, att sitta ensam och försöka förklara för tio män som tar sig tolkningsföreträde tär ordentligt på orken...
(Och nej, jag tar inte varje fajt.)
/Lady_S