Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

Dessutom. Att vara tyst har effekten att den som pratat "skit" tror att de andra tycker att det är roligt och accepterat. Så funkar det för dessa personer, allt som inte är aktivt motvals, tolkas som att det de gör är superbra och uppskattat. En sned självbild blir bara snedare.
Visst är det så, men vi är bara tre personer, tjejer och dessutom yngre. Det är ca 15 personer (killar/män) som är tysta och/eller skrattar åt diverse skämt, inklusive lärare. Jag kan tyvärr inte märka av att våra påpekanden har någon slags effekt även om ni påstår att det har det.

Jag tycker ni ska anmäla till utbildninsansvarige hur den här personen uppför sig för han låter helt inkompetent och direkt olämplig på sin post, gemsorterare i ett källarförråd låter som en mer lämpad karriär. Visst, ni kommer få skit, men det får ni ju redan och problemet med honom som utbildare måste upp till ytan och ut i ljuset. Troll dör av solen.
Jag har redan pratat med min AF som inte tyckte att det var värt att ta vidare.

Man säger ifrån. Man sätter ner foten varje gång. Man gör sig obekväm.

Jag tycker det är svårt att säga ifrån... Alltså jag försöker, tycker jag, men de gånger jag gjort det tycker jag alltid att kängan tillbaka blir den samma; jag är ÖVERkänslig. Precis exakt som i Skäringers stand up. Ingen annan är underkänslig, det är bara jag som överreagerar. Och det är så jävla tröttsamt - alltså att alltid vara den överkänsliga. Kanske på grund av att jag egentligen är en mes från början, och varje gång jag ifrågasatt går tankarna ändå åt det hållet till slut. Jag frågar mig själv om det kanske är sant; det kanske bara är jag som överreagerar och borde lugna ner mig lite och inte hetsa upp mig så förbannat. Jag vet ju att jag inte har fel, egentligen, men det kommer alltid en liten sate in i mitt huvud som säger "skärp dig, slappna av, dom säger att du är överkänslig, då är det så".

(Och det var verkligen inget inlägg EMOT att säga ifrån, bara en allmän frustration över att jag själv har problem med det. Alla andra starka, smarta kvinnor skiter i om dom framstår som överkänsliga hysterikor eller bitterfittor känns det som, men jag har svårt att skita i det. Till slut blir det nästan en sanning istället, alltså att jag är bitter och överkänslig och up tight och att det är någonting dåligt.)

Jag började plugga till ingenjör för drygt tio år sedan, vilket innebar mansdominerad utbildning och mansdominerade arbetsplatser. Jag har genom åren fått höra en del och efter många diskussioner med kollegor så har åtminstone några förstått, åtminstone lite. Senast någon fällde en kommentar om kvinnor, så behövde jag bara säga "Det där är inte okej.", sen fick jag hjälp av ett par av mina manliga kollegor som tog diskussionen vidare med den som inte förstått. De förklarade att kompetensen inte sitter i könet och att det inte är okej att använda kvinnliga attribut som skällsord (och varför). Då blev jag lite glad. :)

Jag har också fått höra att jag är överkänslig och jag har svarat att om det hade varit första gången jag hörde det mannen sa, så hade jag varit överkänslig när jag reagerade som jag gjorde, men att det var långt ifrån första gången och att min "bägare var full".

På det stora hela så känner jag att det funkar bäst att inte bli arg (åtminstone inte förrän en bit in i diskussionen ;) ) utan att vara lugn, saklig och inte skämta med. Och man behöver inte förklara varför man inte uppskattar något, man behöver inte bemöta allt som sägs och komma med motargument, det räcker med "Det där är inte okej.". Åtminstone är det bra att börja där, folk har en förmåga att hellre försvara dumheter än att erkänna att de sagt något dumt, så sen kan man behöva förklara varför det var dumt att säga som den sa.

Och when all else fails... Förklara att personen inte behöver hålla med, men att du tar illa upp och att personen för din skull väl skulle kunna låta bli att prata så, åtminstone när du är med. För att inte såra. Det kräver ju förstås att personen är en vän och inte någon som vill trycka ner...

När sådana här diskussioner kommer upp så blir jag också väldigt tacksam för mina kvinnliga kollegor! (Och manliga som fattat, förstås.) Även om de är få så är stödet man kan få ovärderligt. Det räcker att man är två, att sitta ensam och försöka förklara för tio män som tar sig tolkningsföreträde tär ordentligt på orken...

(Och nej, jag tar inte varje fajt.)

/Lady_S

Jag har en undran: En avatar som beskriver ett kön, eller mer precist barn av ett specifikt kön, som korkade och uppmanar till att man skall kasta sten på dem måste väl vara ganska grovt sexistiskt? För egen del provoceras jag inte av sådant, men tycker i och för sig heller inte att liknande "skämt" är roliga men det jag undrar över är: hur kan det komma sig att inte en enda i en sådan här tråd reagerar?

Jag har en undran: En avatar som beskriver ett kön, eller mer precist barn av ett specifikt kön, som korkade och uppmanar till att man skall kasta sten på dem måste väl vara ganska grovt sexistiskt? För egen del provoceras jag inte av sådant, men tycker i och för sig heller inte att liknande "skämt" är roliga men det jag undrar över är: hur kan det komma sig att inte en enda i en sådan här tråd reagerar?
Man kan kanske se den som en reflektion kring den den utsatta gruppen vita kränkta män ;)

Eller så är kanske Helen Grieco i the National Organization for Women hade en poäng när hon 2003 ombads kommentera de uppmärksammade t-shirtarna med det där trycket: "No, I don't think the shirts are cute. But I spend every day on life-and-death issues and don't have time for T-shirt campaigns."

Man kan kanske se den som en reflektion kring den den utsatta gruppen vita kränkta män ;)

Eller så är kanske Helen Grieco i the National Organization for Women hade en poäng när hon 2003 ombads kommentera de uppmärksammade t-shirtarna med det där trycket: "No, I don't think the shirts are cute. But I spend every day on life-and-death issues and don't have time for T-shirt campaigns."
Så, den finns alltså i en kontext man förväntas känna till och acceptera?

Jag måste nog tänka ett antal varv till för att få den till något annat än en kategorisering och generalisering som jag inte begriper varför jag ska gilla.

Jag tycker det är svårt att säga ifrån... Alltså jag försöker, tycker jag, men de gånger jag gjort det tycker jag alltid att kängan tillbaka blir den samma; jag är ÖVERkänslig. Precis exakt som i Skäringers stand up. Ingen annan är underkänslig, det är bara jag som överreagerar. Och det är så jävla tröttsamt - alltså att alltid vara den överkänsliga. Kanske på grund av att jag egentligen är en mes från början, och varje gång jag ifrågasatt går tankarna ändå åt det hållet till slut. Jag frågar mig själv om det kanske är sant; det kanske bara är jag som överreagerar och borde lugna ner mig lite och inte hetsa upp mig så förbannat. Jag vet ju att jag inte har fel, egentligen, men det kommer alltid en liten sate in i mitt huvud som säger "skärp dig, slappna av, dom säger att du är överkänslig, då är det så".

(Och det var verkligen inget inlägg EMOT att säga ifrån, bara en allmän frustration över att jag själv har problem med det. Alla andra starka, smarta kvinnor skiter i om dom framstår som överkänsliga hysterikor eller bitterfittor känns det som, men jag har svårt att skita i det. Till slut blir det nästan en sanning istället, alltså att jag är bitter och överkänslig och up tight och att det är någonting dåligt.)
Att 'säga ifrån' innebär också att inte hänga med i drivande toner, att inte skratta åt dumma skämt, att vara oförstående för dem 'var det ett skämt? Jaha?', att inte vattna jordar som skriker efter vatten så att säga. Man behöver inte vara verbalt uppkäftig, man kan markera gränser med tystnad och avståndstagande också.

Äh, säger någon att du överreagerar, svara med att hen underreagerar. Ju oftare du sätter ner foten, desto fler vågar följa efter.

efter många diskussioner med kollegor så har åtminstone några förstått, åtminstone lite. Senast någon fällde en kommentar om kvinnor, så behövde jag bara säga "Det där är inte okej.", sen fick jag hjälp av ett par av mina manliga kollegor som tog diskussionen vidare med den som inte förstått. De förklarade att kompetensen inte sitter i könet och att det inte är okej att använda kvinnliga attribut som skällsord (och varför).
Underbart. Det är ju så det fungerar; effekten kommer oftast inte direkt, utan det tar ett tag innan det går in. Sen sprids det som ringar på vattnet.

@AndersB Förstod inte vems avatar du menade först, men hittade den nu. Har inte tittat på den förut, men den var ju skum. Skulle vara intressant att få en förklaring till.

@AndersB Förstod inte vems avatar du menade först, men hittade den nu. Har inte tittat på den förut, men den var ju skum. Skulle vara intressant att få en förklaring till.

http://en.wikipedia.org/wiki/Todd_G...upid.2C_throw_rocks_at_them.21.22_controversy
"Boys are stupid, throw rocks at them!" controversy[edit]
Main article: "Boys are stupid, throw rocks at them!" controversy
Goldman's became the target of criticism: in 2004, Los Angeles based radio host and men's rights activist Glenn Sacks initiated a campaign against the "Boys are Stupid..." T-shirts claiming that they were part of a general societal mood that stigmatized and victimized boys.[21] The campaign led to the line of shirts being pulled from several thousand retailers across the United States in 2005, including Dapy, K-Mart, Disney Store, and Nordstrom.[22] Masculist groups claimed that the shirts support anti-male sentiments. Others wrote that they encourage children to become participants in the battle of the sexes.[23][24] Goldman was named as number 97 on Bernard Goldberg's 2005 list of 100 People Who Are Screwing Up America. Goldberg also criticized Goldman's slogans for being part of what he called a boy-bashing craze, in which the makers of related products do not realize (or do not care) that young men have higher rates of depression and suicide than young women in America. Goldman responded to the criticism, stating that he "hopes to be ranked higher next year."[25]

Stör den dig kan jag självklart byta, jag tänker inte kalla dig överkänslig. :)

Och för att klargöra uppmanar jag självklart inte till att kasta sten på människor, oavsett kön. Bilden är mer ironisk är rolig och stupid betyder dum.

Senast ändrad:

Och för att klargöra uppmanar jag självklart inte till att kasta sten på människor, oavsett kön.
Nej, mig stör den inte, utan mitt inlägg vara bara en reflektion över att ingen uppmärksammat texten särskilt i en tråd som denna.

Och för att klargöra uppmanar jag självklart inte till att kasta sten på människor, oavsett kön. Bilden är mer ironisk är rolig och stupid betyder dum.

JAG tycker inte att bildens budskap är ett dugg roligt, inte ett dugg ironiskt och jag tycker nog att den är ganska dum. Du hade antar jag, självklart inte lagt in den om "boys" hade varit "girls", och det borde då betyda att du inte skulle lägga in den alls enligt mitt sätt att se på världen.

Och viktigast: förakt för kvinnor. Det är den manliga egenskapen som gör att kvinnor som tar sig till toppen inte tar med sig sina kvinnliga kompisar från handels/golfklubben. Det fungerar inte att vara en i det manliga gänget och samtidigt hålla andra kvinnor om ryggen.

Nu har jag visserligen ingen chefsposition men jobbar i mansdominerat yrke och vi är inte många kvinnor alls på platsen. Men man drar sig för att umgås med andra kvinnor. Man vill hellre vara en av grabbarna, de gånger jag istället valt att tex luncha med kvinnliga kollegor så får man efteråt mängder med halvt hånfulla kommentarer.

Det är ju fan sjukt när jag tänker efter. De senaste tre-fyra månaderna har jag undvikit manliga kollegor så mkt som möjligt, fan vad jag är trött på de allra flesta.

Eftersom jag är som jag är, så tycker jag inte om att man är dum mot eller skämtar dumt om BARN.

Att 'säga ifrån' innebär också att inte hänga med i drivande toner, att inte skratta åt dumma skämt, att vara oförstående för dem 'var det ett skämt? Jaha?', att inte vattna jordar som skriker efter vatten så att säga. Man behöver inte vara verbalt uppkäftig, man kan markera gränser med tystnad och avståndstagande också.

Absolut, och det är betydligt enklare tycker jag. Ibland reser jag mig bara upp och går en sväng, mitt i ett skämt eller när någon pratar dumt. Där har du absolut en bra poäng!

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka