Men man drar sig för att umgås med andra kvinnor. Man vill hellre vara en av grabbarna, de gånger jag istället valt att tex luncha med kvinnliga kollegor så får man efteråt mängder med halvt hånfulla kommentarer.
Menar du det? Det är ju snudd på tragiskt. Vad är de rädda för?
Jag är så vansinnigt förbannat utled på att kön ALLTID ska påpekas. Sitter vi två tjejer och fem killar i fikarummet på jobbet är det ingen som verkar reagera men är vi fyra tjejer och tre killar så är det alltid NÅGON, kvinna eller man, som bara måste säga OJDÅ, HÄR VAR DET MÅNGA TJEJER! (trots att mitt yrke är helt könsmixat).
I ett privat sammanhang nyligen bänkade vi oss till maten på altanen och det råkade bli så att de tre på ena sidan bordet var kvinnor och de tre på andra sidan män och pojke. JAHA, EN TJEJSIDA OCH EN KILLSIDA. Vilket är ett kopiöst onödigt påpekande med tanke på att pojken i sällskapet var fyra år och borde få slippa den där förbaskade kategoriseringen bara ett litet tag till. Än mer ställde det till det när jag bytte plats med en av männen för att slippa sol i ansiktet, jag hade huvudvärk. MEN SKA DU SITTA PÅ TJEJSIDAN (till mannen. Ingen kommenterade däremot att jag satt på killsidan).
Nu drabbades jag plötsligt av patriarkal depression igen