Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

Vi är ganska många som inte upplever de där raggförsöken, visslingarna, kommentarerna, kränkningarna. Varken "regelbundet återkommande" eller ens existerande.
Unga snygga kvinnor, ja visst. Men en helt vanlig medelålders kvinna får inte sådan uppmärksamhet ens om hon - otroligt nog - skulle önska.

Det är därför jag anser det självgott av dig att förutsätta att alla kvinnor uppmärksammas på det sätt som du upplever. Jag uppfattar det som "alla vi som är så snygga och sexiga som jag får dras med äckel som raggar".

Jag står faktiskt rätt frågande till att alla kvinnors så kategoriskt kan dras över en kam. Jag kan helt klart säga att en hel massa av dem jag känner aldrig utsätts för sådant.

Men jag har också bekanta som råkar ut för det. Men de är kurviga, mer än medelsnygga och i samtliga fall rätt vältränade.
Det är nog den här formuleringen + att du anser Petruska vara självgod som gör att iallafall jag läser ditt inlägg som om du saknar att bli "raggad" på.

Men snälla du ... Hur kan du få det till att det är koketterande när vi pratar om allt från ovälkomna komplimanger till trakasserier och ofredanden? Jag blir fan mörkrädd.
Då får du väl bli det. Eftersom inte du heller verka fatta vad jag skriver.
Jag förskräcks av att det finns kvinnor som utsätts för detta. Det är osmakligt. Och det är vidrigt att kvinnor ska behöva vara rädda om de vill gå ensamma hem en kväll. det är vidrigt att nätdejtingsidor behöver uppmana folk att ha förstadejten på offentlig plats.

MEN det är inte normaltillvaron för en genomsnittskvinna.

Fan, jag lägger ner. Bo kvar i er trakasserade värld ni. Jag är glad åt min verklighet där trakasserier och ofredanden är ovälkomna sällsynta undantag.

Kom ner på jorden. Joina oss normala kvinnor - och män.
[...] den där koketterande kören.
Du, nu blir jag nästan förbannad. Som om jag, Petruska m fl hittar på. Vilken jävla värld lever du i där det bara är i undantagsfall som kvinnor blir sexuellt utsatta av män? Vägbeskrivning tack, för klart att jag gärna joinar - vafan tror du om mig!? Att jag gillar att bli trakasserad?

Jaha. Så finlandskryssning är normaltillvaron?

Att det finns plumpa fulla individer är inget underligt. Men de är väl antagligen plumpa och osmakliga oavsett vilket område det än gäller. Fulla män, speciellt i grupp, är sällan trevliga. (inte kvinnor heller för den delen)
För en del människor är det det ja, speciellt om man bor i stockholm så förläggs det en hel del konferenser och liknande på findlandsfärgorna. Som sthlm så använder jag tom finlandsfärga som en typ av stämning som kan vara på uteställen. Att gå ut på lokal är väll ändå en del av normallivet?

Btw måste du vara så otrevlig, tycker du att jag är så otrevlig mot dig?

Det här påminner om en gång för många år sedan när vi i en tråd diskuterade män som stirrar på kvinnors bröst. Jag berättade då om två kollegor jag hade som aldrig kunde fästa blicken högre upp än så när vi pratade.

Det tolkade en person i tråden som att jag ville skryta över mina bröst. Genomkorkat.

Det var känsligt det här. Jag gör ett nytt försök;
Jag skriver om mandalakis ursprungstext till detta, och ändrar samtidigt hennes kön och nick till hen:

Nu gäller denna form av ovälkomna kommentarer samtliga upptänkliga kombinationer av han, hon, hen, den, det och inte som går att uppbringa.
Kan vi vara överens om att samtliga dessa upptänkliga kombinationer är lika kränkande för den som utsätts för det?
Eller är några icke kränkande, medan andra är mer kränkande?
Jaha du vill inte att vi ska prata om kön! Du vill att vi ska tänka bort att det var män, att det sker i ett sammanhang med patriarkat och allt sånt, och istället tänka "oj några människor kommenterade mitt utseende, vad tråkigt".

Nej det kan vi inte göra, för då är det inte samma situationer vi pratar om. Inte samma maktstrukturer, inte samma outtalade och självklara sammanhang som de här kommentarerna sker i. Vi kan inte bortse från strukturer utan att samtidigt förlora vissa aspekter av människors upplevelser. Mäns objektifierande av kvinnor är inte bara vanligare och har större genomslag i samhället (manliga blicken) utan också på det stora hela kopplat till mer destruktiva beteenden, farliga beteenden, än kvinnors objektifierande av män.

Och ja, det är faktiskt på sätt och vis lite känsligt när du uppmanar oss att glömma detta, när du vill att vi bortser från den stora bilden, sammanhanget, patriarkatet (som du uppenbarligen har något emot att det talas om), vad objektifierande av kvinnor leder till i samhället, och reducerar det till "ovälkomna kommentarer om en persons utseende". Det är lågt, det är förminskande. Vi pratar om en mansroll som tar sig väldigt mycket friheter och en redan objektifierad kvinnoroll, och det är något som många kvinnor har i bakhuvudet när de får sådana här kommentarer, det sker inte som en blixt från en klar himmel eller utan referenser till samhället och ens plats i det. Det sker inte utan sammanhang. Så när du säger "kan vi inte bortse från allt det där och låtsas att alla ovälkomna kommentarer om en persons utseende är samma sak" så är det känsligt ja, för du insisterar på att förminska och dra paralleller utan verklighetsförankring.

Då får du väl bli det. Eftersom inte du heller verka fatta vad jag skriver.
Jag förskräcks av att det finns kvinnor som utsätts för detta. Det är osmakligt. Och det är vidrigt att kvinnor ska behöva vara rädda om de vill gå ensamma hem en kväll. det är vidrigt att nätdejtingsidor behöver uppmana folk att ha förstadejten på offentlig plats.

MEN det är inte normaltillvaron för en genomsnittskvinna.

Fan, jag lägger ner. Bo kvar i er trakasserade värld ni. Jag är glad åt min verklighet där trakasserier och ofredanden är ovälkomna sällsynta undantag.
Delvis KL
Kommentarer är inte alltid välkomna av mottagaren.

En kommentar kan vara "Faan, de där snygga läpparna vill jag ha runt min kuk", "Fy faan, du är så jävla ful att du borde dö". Ingen av dem är särskilt trevlig. I båda fallen reduceras personen som blir utsatt för kommentaren till ett objekt. Som mannen har önskemål om att det ska göra olika saker. Suga kuk eller dö.

Som "genomsnittskvinna" utsätts jag dagligen för sådana värderingar. I mer eller mindre explicita ordalag. Det kan röra sig om outtalade saker eller hur blickar glider över min kropp.

Det är inte jag som på något sätt provocerar fram dessa beteenden. Det spelar ingen roll vilka kläder jag har på mig eller i vilken miljö jag befinner mig. Det är vardagen för väldigt många kvinnor, inte bara en speciell sorts kvinnor!

Det blir inte "perspektiv" varje gång en man tar till orda när kvinnor diskuterar kvinnors levnadsvillkor. Fast en del män verkar älska att tro det.
Det blir trakasserier mellan könen sett ur en annan synvinkel/ perspektiv än t ex de exempel jag gav. (Vilka är sedda ur min synvinkel, med mannen som förövare och kvinnan som utsatt)

I det inlägg du citerar använder jag inte ordet perspektiv med konnotationen "sätta saker i dess rätta perspektiv", utan i betydelsen "sedd ur en annan synvinkel".

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 656
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat