Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

"kolla vilken fin rumpa killen i blå skjorta har" (jag sken upp hörandes detta)
"men du- han har ju dåligt me hår"
"ajdå- då går han bort"
(blicken mörknade lika fort på mig som den sken upp"
................................................................................
Å varför är det bara 50+ som nyper en i rumpan framför bardisken??? å varför är det bara dom +upptagna kvinnor som vill dansa?? DET funderar jag på.......

Det blir trakasserier mellan könen sett ur en annan synvinkel/ perspektiv än t ex de exempel jag gav. (Vilka är sedda ur min synvinkel, med mannen som förövare och kvinnan som utsatt)

Den vanligaste orsaken när någon absolut vill föra in "mannens perspektiv" i en sådan här diskussion verkar vara att dribbla bort strukturer och mekanismer som de som t ex Trani och Foinix tagit upp - genom att ge exempel på att kvinnor minsann är lika goda kålsupare.

Den vanligaste orsaken när någon absolut vill föra in "mannens perspektiv" i en sådan här diskussion verkar vara att dribbla bort strukturer och mekanismer som de som t ex Trani och Foinix tagit upp - genom att ge exempel på att kvinnor minsann är lika goda kålsupare.
Ledsen att du har den erfarenheten. Det var inte min avsikt.

Men jag är inte sämre jag det ska erkännas... vi satt ett gäng på Hooters i Charlotte NC för 5-6 år sen..Fick en riktig pingla till vårt bås.... vi beställde in mat... några tog std meny å jag tog nån special.... dom fick in sin mat lite tidigare å hade börjat äta när min kom..... när hon ställt ner min mat och vänt sig om för att gå kunde jag inte vara tyst... utan sa "gudars vilken läcker rumpa hon hade"..... ni kan inte ana förvåningen när hon svarade "tackar"- på klockren BORÅSDIALEKT ....... dom andra låg dubbelvikna av skratt sprutandes mat medan jag antog ansiktsfärgen .. ja tomatröd är en ljus nyans under bordet ;) ........ men det var okay sa hon sen.. dock första gången nån sagt det på svenska.....övervintrad aupair var hon

Så nog kan jag göra bort mig åxå ;)

Jag är faktiskt böjd att hålla med Tanten. Trakasserier känner jag inte alls igen. Har ändå jobbat på stora, mansdominerade arbetsplatser, och rört mig bland folk i olika sammanhang, men inte alls märkt av det.

OK, ska erkännas att jag faktiskt aldrig åkt på en kryssning, men jag har rört mig en del på krogar (även om det inte hör till vanligheterna!), och då inte bara i min lilla stad. Varit ute en del i Sthlm, och även på en del suspekta ställen, men nej, har inte märkt av det där heller... Inte ens i kortkort kjol...

Men jag kanske är för dum för att fatta??? Men till vanligheterna hör det definitivt inte, tyvärr inte heller komplimanger i all välmening:p

Men jag är inte sämre jag det ska erkännas... vi satt ett gäng på Hooters i Charlotte NC för 5-6 år sen..Fick en riktig pingla till vårt bås.... vi beställde in mat... några tog std meny å jag tog nån special.... dom fick in sin mat lite tidigare å hade börjat äta när min kom..... när hon ställt ner min mat och vänt sig om för att gå kunde jag inte vara tyst... utan sa "gudars vilken läcker rumpa hon hade"..... ni kan inte ana förvåningen när hon svarade "tackar"- på klockren BORÅSDIALEKT ....... dom andra låg dubbelvikna av skratt sprutandes mat medan jag antog ansiktsfärgen .. ja tomatröd är en ljus nyans under bordet ;) ........ men det var okay sa hon sen.. dock första gången nån sagt det på svenska.....övervintrad aupair var hon

Det där är ju sexuella trakasserier gråzon typ exempel. Självklart säger hon att det är ok, det ingår ju i hennes jobb det är en del av maktstrukturen i USA och speciellt på hooters vilket ingick i det exempel som någon postade tidigare i tråden.

Att kommentera någons utseende är aldrig ok oavsett om det är positivt eller negativt. Sen att män gör det systematiskt och förväntar sig att kvinnor dessutom ska bli glada för att de på något sätt betygsätter och lämnar omdömen om våra kroppar är väldigt märkligt.

På mitt jobb har vi på allvar haft diskussioner om huruvida man vill att någon ska titta en i dekolletaget för att man har en tröja som är lite urringad eller att man har högklackade skor för att män ska titta uppskattande på en. Som om jag klädde på mig för deras skull. Jag har blivit erbjuden pengar för sex en gång när jag och en kompis väntade på tåget (vi var fjorton och iklädda stallkläder). Oräkneliga gånger har män "stött" på en på krogen genom att ta tag i en och klämma på en, när man säger att man inte är intresserad är man en "jävla subba". Nu går jag inte ut längre, sista gången jag var ute på krogen var när jag var 33 på afterski och då var det en som drog mig i håret som en form av kontakt och en som helt enkelt la sig på mig. Det enda stället jag blir trakasserad på nu är dejtingsajter.

Är det där inte en vandringssägen? Jag har aldrig varit med om att folk inte kan säga till om de vill rasta och i synnerhet om man lever i ett förhållande. Jag vet ingen som säger att det skulle vara gott med kaffe och sen inte frågar om det inte ska tas en kopp, istället för att någon annan ska förstå att nu ska det drickas kaffe och man bör vara den som ser till att det blir gjort. .

Det har jag.
Och sen när jag faktiskt då stannade så fick jag frågan om varför vi stannade här!

Knapplån

Det svåra i kråksången är att kommentera utseende på rätt sätt vid rätt tillfälle och till rätt person så att det inte uppfattas som trakasserier. Kanske handlar det om att skilja mellan komplimanger och "kommentarer".

Jag vill inte ständigt bli bedömd men tar gärna emot komplimanger från vänner och bekanta som "vad bra du passar i dina nya glasögon" eller "oj vad stark du har blivit sen sist vi sågs", eller "jag blir glad av att se dig, du ser så frisk och positiv ut".

Från totala främlingar beror det helt på sammanhanget om jag tycker att det är ok, och framförallt VAD som sägs och om det sägs direkt till mig, eller "bakom ryggen".

Jag gillar inte kommentarer i stil med "fan vad snygg du är" från random fyllskalle, eller att råka höra några diskutera mitt utseende. Det känns inte ok.

Jag vill inte att kunder skall säga att jag har sexiga skor, men det känns ok om någon av mina nära vänner säger det.

Vad och hur det sägs spelar jätte stor roll, ditt ex @ekra med "Jag blir glad av att se dig......" är ju ett utmärkt exempel där personen har sett DIG och inte ser dig som ett objekt. Kommentarer i 3:e person ses alltid som illa tycker jag. Prata om mig så att jag har, men låtsas att jag inte är där, fruktansvärt respektlöst!

Jag arbetar med bara män mer eller mindre, på jobbet har jag aldrig blivit trakasserad, av kollegor alltså. Av andra random människor, jo då... Det händer med jämna mellanrum!

Vad drar du för slutsatser av den händelsen?

"Vi är gjorda för varandra. Jag fixar ditt drömliv ;) och jag får knulla sveriges snuggaste brud, perfekt!!" "Men får jag ligga lite med dig då?" Ja jösses så sexigt. Antar att jag får skylla mig själv som gör att män säger sånt här till mig?

Det är verkligen helt otroligt hur lite du verkar begripa av det som diskuteras.

Det här tycker jag var en riktigt onödig kommentar. Vad var syftet med den?
Ledsamt att så många gillar den också. Alla tänker inte lika, alla hänger inte alltid med i diskussionerna osv. Diskussionerna på Buke ändrar ju dessutom nästan alltid karaktär och innehåll ju fler som deltar, så en sån här kommentar tycker jag verkligen inte man behöver få kastad i ansiktet.

Det här tycker jag var en riktigt onödig kommentar. Vad var syftet med den?
Ledsamt att så många gillar den också. Alla tänker inte lika, alla hänger inte alltid med i diskussionerna osv. Diskussionerna på Buke ändrar ju dessutom nästan alltid karaktär och innehåll ju fler som deltar, så en sån här kommentar tycker jag verkligen inte man behöver få kastad i ansiktet.
Seriöst? Du tycker trots tidigare diskussioner angående mäns "rätt" att högt kommentera andra kvinnors kroppar att det är något värt att försvara? :confused:

Seriöst? Du tycker trots tidigare diskussioner angående mäns "rätt" att högt kommentera andra kvinnors kroppar att det är något värt att försvara? :confused:
Ja, helt seriöst. Det är samma sak i varenda tråd - alla dessa kvinnor som ihärdigt ska försvara alla möjliga märkliga inlägg.

Jag försvarar inte någons åsikter - jag tycker bara inte att någon alls förtjänar få såna ord kastade i ansiktet.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 656
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka