Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

@Petruska Du fattar helt enkelt inte vad jag talar om. Eller så spelar du dum. I så fall är det ganska missklädsamt.

Vi är ganska många som inte upplever de där raggförsöken, visslingarna, kommentarerna, kränkningarna. Varken "regelbundet återkommande" eller ens existerande.
Unga snygga kvinnor, ja visst. Men en helt vanlig medelålders kvinna får inte sådan uppmärksamhet ens om hon - otroligt nog - skulle önska.

Det är därför jag anser det självgott av dig att förutsätta att alla kvinnor uppmärksammas på det sätt som du upplever. Jag uppfattar det som "alla vi som är så snygga och sexiga som jag får dras med äckel som raggar".

Jag står faktiskt rätt frågande till att alla kvinnors så kategoriskt kan dras över en kam. Jag kan helt klart säga att en hel massa av dem jag känner aldrig utsätts för sådant.

Men jag har också bekanta som råkar ut för det. Men de är kurviga, mer än medelsnygga och i samtliga fall rätt vältränade.

Jag betraktar det som en ofrånkomlig konsekvens av att vara kvinna.

I mitt fall har det avtagit drastiskt med åren.

Häromveckan fick jag utstå en kränkande kommentar på gatan av en spoling ung nog för att jag hade kunnat vara hans mor, men för övrigt sker sådant sällan numera.

Bara man blir gammal och grå nog, så får man faktiskt så småningom ha en egen plats i det offentliga rummet, verkar det som. Åtminstone med avseende på kroppslig integritet.

I mitt fall har det avtagit drastiskt med åren.
Åh, något att se fram emot alltså! (Jag längtar redan lite efter att bli medelålders, att få ha all den där erfarenheten, tyngden och -förhoppningsvis- självförtroendet. Jag inbillar mig att jag kommer att bli snyggare med åren också.)

Fast har du någonsin varit utsatt för att ett gäng tjejer går ett par meter bakom dig och kommenterar dig halvhögt så du hör? Självklart är det inte ok att göra så mot någon, men det är tyvärr inte helt ovanligt att det förekommer.
Nej. Däremot har jag hört tjejer i grupp prata nedsättande om andra mäns utseende. Och även sett på sociala medier. Men det anses just där, just då av dessa kvinnor som helt socialt ok.
Ungefär som männen gjorde i mandalakis exempel, just där, just då.

Så det jag gjort nu, är att ställt dessa fenomen bredvid varandra, och undrar varför det ena är väldigt inte ok, medan den andra inte ens ska kommenteras, utan pratas förbi med hjälp av patriarkatet, eller som i Petruskas fall, förminskas ned till intet.

För egen del tycker jag att det är rätt lågt att prata om någon annans utseende i negativa termer, oavsett om det är en man eller kvinna som är målet. Och oavsett om det finns ett patriarkat i ryggen, eller inte. Och oavsett om den ena förekomsten är betydligt vanligare än den andra.

Men en helt vanlig medelålders kvinna får inte sådan uppmärksamhet ens om hon - otroligt nog - skulle önska.
Jag har sett det ske så jag håller inte med dig.

Det är därför jag anser det självgott av dig att förutsätta att alla kvinnor uppmärksammas på det sätt som du upplever. Jag uppfattar det som "alla vi som är så snygga och sexiga som jag får dras med äckel som raggar".
Jag tvivlar inte en sekund på att majoriteten av kvinnor blir utsatta för dylikt. Sedan kanske inte alla ser det. Det är normalt och man vänjer sig. Det du uttrycker ovan är bara en variant på den misogyna föreställningen att kvinnor vill ha och ber om att bli objektifierade, sexualiserade och förminskade. De flesta vill inte det och de som vill det vill det bara för att de tror att det är det enda de kan, att det är det enda värde de har.

Så det jag gjort nu, är att ställt dessa fenomen bredvid varandra, och undrar varför det ena är väldigt inte ok, medan den andra inte ens ska kommenteras, utan pratas förbi med hjälp av patriarkatet, eller som i Petruskas fall, förminskas ned till intet.
Vad dillar du om?

Vi diskuterar kvinnliga erfarenheter av patriarkatet. Så kommer du och vill "belysa"... ja vad? Att det är drygt att vara man också och att kvinnor kan vara dumma också?

Vad dillar du om?

Vi diskuterar kvinnliga erfarenheter av patriarkatet. Så kommer du och vill "belysa"... ja vad? Att det är drygt att vara man också och att kvinnor kan vara dumma också?

Det var känsligt det här. Jag gör ett nytt försök;
Jag skriver om mandalakis ursprungstext till detta, och ändrar samtidigt hennes kön och nick till hen:

Där sa du något. Jag minns något av det mest förödmjukande jag varit med om, för många, många år sedan. Ett gäng människor gick bakom mig och diskuterade mitt utseende, några av dem gillade det, några tyckte att jag bara var "snygg bakifrån". Vem fan hade bett om deras åsikter, liksom :grin:

Nu gäller denna form av ovälkomna kommentarer samtliga upptänkliga kombinationer av han, hon, hen, den, det och inte som går att uppbringa.
Kan vi vara överens om att samtliga dessa upptänkliga kombinationer är lika kränkande för den som utsätts för det?
Eller är några icke kränkande, medan andra är mer kränkande?

Jag har sett det ske så jag håller inte med dig.
Jag tvivlar inte en sekund på att majoriteten av kvinnor blir utsatta för dylikt. Sedan kanske inte alla ser det. Det är normalt och man vänjer sig. Det du uttrycker ovan är bara en variant på den misogyna föreställningen att kvinnor vill ha och ber om att bli objektifierade, sexualiserade och förminskade. De flesta vill inte det och de som vill det vill det bara för att de tror att det är det enda de kan, att det är det enda värde de har.
Lever vi i någon form av parallella universum?

Var har jag ens nämn något om att det kan finnas kvinnor som VILL bli objektifierade? (jag tvivlar att de är speciellt vanliga) Det är inte vad det här handlar om.

Det handlar om att den verklighet jag lever i bland människor i medelåldern, på normala arbetsplatser, i normal gatubild eller helt vanliga fritidssysslor, organisationsliv eller grannumgänge - den verkligheten innehåller inte de där kränkningarna som du och @Petruska vill hävda är som så vanliga (för er?).

Nej, det är inte så och de som jag ser råka ut för det är inte speciellt vanliga kvinnor. De sticker ut - som mer attraktiva och närmare det rådande skönhetsidealet än andra.

Nej, den där objektifieringen utsätts inte majoriteten av kvinnor för och jag tycker det är att kokettera att säga att man är såååå himla utsatt för mäns sexuella intresse. Och normala män beter sig inte heller så. Om man nu törs säga så utan att anklagas för att ta männens parti (som om detta vore en strid att utkämpa hela tiden)

Kom ner på jorden. Joina oss normala kvinnor - och män.

@Petruska Du fattar helt enkelt inte vad jag talar om. Eller så spelar du dum. I så fall är det ganska missklädsamt.

Vi är ganska många som inte upplever de där raggförsöken, visslingarna, kommentarerna, kränkningarna. Varken "regelbundet återkommande" eller ens existerande.
Unga snygga kvinnor, ja visst. Men en helt vanlig medelålders kvinna får inte sådan uppmärksamhet ens om hon - otroligt nog - skulle önska.

Jag står faktiskt rätt frågande till att alla kvinnors så kategoriskt kan dras över en kam. Jag kan helt klart säga att en hel massa av dem jag känner aldrig utsätts för sådant.

Men jag har också bekanta som råkar ut för det. Men de är kurviga, mer än medelsnygga och i samtliga fall rätt vältränade.

Fast det där är lite som att önska sig anorexia när man har övervikt. Dessa mäns eventuella raggande på mig har ju inget med mig att göra mer än att jag råkar ha ett hål mellan benen. Om det får en att känna något så är det ju att man känner sig ännu mindre värd, när man plötsligt är reducerad till en uppblåsbar barbara, tydligen tillgänglig för allt och alla. Det är ju liksom inte MIG dom vill ha...och det är sannerligen inte kärlek och medmänsklighet de erbjuder.

Fast det där är lite som att önska sig anorexia när man har övervikt. Dessa mäns eventuella raggande på mig har ju inget med mig att göra mer än att jag råkar ha ett hål mellan benen. Om det får en att känna något så är det ju att man känner sig ännu mindre värd, när man plötsligt är reducerad till en uppblåsbar barbara, tydligen tillgänglig för allt och alla. Det är ju liksom inte MIG dom vill ha...och det är sannerligen inte kärlek och medmänsklighet de erbjuder.
Nej. Och?

Det var känsligt det här. Jag gör ett nytt försök;
Jag skriver om mandalakis ursprungstext till detta, och ändrar samtidigt hennes kön och nick till hen:

Nu gäller denna form av ovälkomna kommentarer samtliga upptänkliga kombinationer av han, hon, hen, den, det och inte som går att uppbringa.
Kan vi vara överens om att samtliga dessa upptänkliga kombinationer är lika kränkande för den som utsätts för det?
Eller är några icke kränkande, medan andra är mer kränkande?
Ja det är illa att diskutera någon utseende, som om man hade rätt att betygsätta det. Men det blir etter värre om man gör det systematiskt utifrån en könsmaktsordning där det ena könet nästan helt och hållet bedöms och formas utifrån sitt utseende.

Var har jag ens nämn något om att det kan finnas kvinnor som VILL bli objektifierade? (jag tvivlar att de är speciellt vanliga) Det är inte vad det här handlar om.

Det handlar om att den verklighet jag lever i bland människor i medelåldern, på normala arbetsplatser, i normal gatubild eller helt vanliga fritidssysslor, organisationsliv eller grannumgänge - den verkligheten innehåller inte de där kränkningarna som du och @Petruska vill hävda är som så vanliga (för er?).

Nej, det är inte så och de som jag ser råka ut för det är inte speciellt vanliga kvinnor. De sticker ut - som mer attraktiva och närmare det rådande skönhetsidealet än andra.

Nej, den där objektifieringen utsätts inte majoriteten av kvinnor för och jag tycker det är att kokettera att säga att man är såååå himla utsatt för mäns sexuella intresse. Och normala män beter sig inte heller så. Om man nu törs säga så utan att anklagas för att ta männens parti (som om detta vore en strid att utkämpa hela tiden)

Prova att gå ut på krogen eller ännu värre åk på finlandskryssning ju blötare desto värre blir det eller vistas på nätet.

Mjae jag råkar också ut för det där regelbundet på jobbet.
När det är något som inte passar en passagerare (i första hand) så ska det reduceras ner till att handla om hur jag ser ut. Som om det hade något med saken att göra över huvud taget. Det ligger liksom främst i dessa mäns hjärnor när de inte får som de vill, att kommentera hur jag ser ut.
Och det har INGENTING med uppskattning att göra men kommer från samma ställe...

Varför önskar du att någon ska sexuellt trakassera dig? Jag förstår inte alls.
Va? Va fan säger du?? Jag fattar inte.

Säger det något din syn på kvinnor? Att den som inte ställer upp på bilden att kvinnor ständigt trakasseras sexuellt - att de kvinnorna ÖNSKAR bli trakasserade. Tror du det? att de som inte blir kladdade på eller utsatta för plumpa angrepp - de önskar bli det??

Jg upprepar som en papegoja - @Tranis och @Petruskas beskrivning av män och kvinnor är inte sann i den värld jag känner.

Min värld är betydligt trevligare än så. I min värld blir kvinnor inte trakasserade regelmässigt utan i undantagsfall.
Säg inte att även du faller in i den där koketterande kören.

Va? Va fan säger du?? Jag fattar inte.

Säger det något din syn på kvinnor? Att den som inte ställer upp på bilden att kvinnor ständigt trakasseras sexuellt - att de kvinnorna ÖNSKAR bli trakasserade. Tror du det? att de som inte blir kladdade på eller utsatta för plumpa angrepp - de önskar bli det??

Jg upprepar som en papegoja - @Tranis och @Petruskas beskrivning av män och kvinnor är inte sann i den värld jag känner.

Min värld är betydligt trevligare än så. I min värld blir kvinnor inte trakasserade regelmässigt utan i undantagsfall.
Säg inte att även du faller in i den där koketterande kören.
Men snälla du ... Hur kan du få det till att det är koketterande när vi pratar om allt från ovälkomna komplimanger till trakasserier och ofredanden? Jag blir fan mörkrädd.

Prova att gå ut på krogen eller ännu värre åk på finlandskryssning ju blötare desto värre blir det eller vistas på nätet.
Jaha. Så finlandskryssning är normaltillvaron?

Att det finns plumpa fulla individer är inget underligt. Men de är väl antagligen plumpa och osmakliga oavsett vilket område det än gäller. Fulla män, speciellt i grupp, är sällan trevliga. (inte kvinnor heller för den delen)

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 656
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat