Kupp(försök?) av militären i Turkiet

man får väl hoppas att det slutar som det brukar, lite internt muller sedan godkänner militären ett nytt styre. Går det snett kan det bli riktigt smutsigt för att inte tala om vad som kommer att hända vid gränsen till Grekland o Bulgarien

Det är väntat.
Kom att tänka på tråden om mellanlandning i Turkiet här på buke och det har jag alltid sagt, Turkiet är ett land i kaos och bäst är att hålla sig därifrån. Vad som helst kan hända med det styret man har där Idag.

Det behöver inte nödvändigtvis leda till något sämre.
Det kan knappast bli så mkt sämre! Turkiet har ju varit på väg käpprätt åt helvetet sedan erdogan kom till makten.
Hoppas att kuppen lyckas så att Turkiet kan bli en demokrati igen. Misslyckas den så fruktar jag det värsta. Erdogan är en vidrig människa.

Det är väntat.
Kom att tänka på tråden om mellanlandning i Turkiet här på buke och det har jag alltid sagt, Turkiet är ett land i kaos och bäst är att hålla sig därifrån. Vad som helst kan hända med det styret man har där Idag.
Militären har tom hotat med kupp innan om president gav order om att de skulle gå in i Syrien

Han verkar tydligen försöka fly till Tyskland....? Det är iaf ryktena som genges på nyhetarna här i Norge...
Läste också det men i det här skedet är det svårt att veta vad som är sant eller inte.
Själv tror jag bestämt att det här är en riktig militärkupp och inte en liten grupp som gör uppror.
Varför jag tror det är för att erdogans polare påstår det andra.

Pratade just med min turkiska vän och hon får ingen kontakt med sin familj, alla sociala medier etc ligger nere...

Jag, eller rättare sagt min dotter och hennes pappa, har släkt i Turkiet. De bor framförallt i Istanbul men såhär års även i sina respektive sommarhus utanför Izmir. Jag hoppas innerligt att allt är okej!

[QUOTE="Sporthorse, post: 17635841, member: 137509"
Hoppas att kuppen lyckas så att Turkiet kan bli en demokrati igen. [/QUOTE]

tror du på fullt allvar att en militärkupp leder till demokrati?

Erdogan verkar inte sympatisk eller vettig i mina ögon.
Militärkupp med våld: tja, det kan ju bli värre än det är med mer våld, mer dödande, ännu mer arresteringar och försvinnanden på oklara/lösa grunder.
Utrensningar.

Man får helt enkelt se.
Och därmed kan det bli nya flyktingströmmar i ett redan väldigt drabbat område.

Senaste sammanfattningen om natten från SVT:

• Militärer tog under natten kontroll över strategiska platser som broar och flygplatser samt flera tv-bolag.
  • Turkiets premiärminister meddelade att delar av landets militär låg bakom ett försök till statskupp.
  • En bomb detonerade vid parlamentsbyggnader i Ankara och en helikopter sköts ner av regeringstrogna styrkor.
  • 60 personer har dödats i samband med kuppförsöket, enligt högt uppsatta säkerhetskällor.Många av de döda ska vara civilia.
  • Natten mot lördagen meddelade säkerhetspolisen, lojala till Erdogan, att kuppförsöket var avvärjt.
  • 754 personer ska ha gripits.
  • President Erdogan har landat i Istanbul och sade i ett tal på morgonen att kuppen misslyckats och kallade kuppmakarna för landsförrädare.

Även:
Tv-bilder visar hur ett stort antal kuppmakare, som i natt tog kontroll över en av broarna över Bosporen, ger upp.

464106c8-d888-41b9-8c74-7ee43ed7b183.jpg

Militärkupper leder ytterst sällan till något bättre. Även om jag inte tycker Erdogan är något att ha med tanke på mänskliga rättigheter osv så är militären värre.

Ett land vars ledare inte har kontroll över militären gör mig enormt nervös.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 669
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar