Sv: Kris
Fast man kanske inte vill utsätta sig själv och andra för en vilt stretande och skrikande treåring, och därför avstår?
Att det i teorin är möjligt att fysiskt tvinga små barn behöver ju inte betyda att det känns som ett realistiskt alternativ att göra det. Och vissa saker brukar trots allt de flesta barn kunna vara med på vid en viss ålder. Det är optimistiskt att tro att man ska kunna gå på bio med en sexmånaders bebis, men ganska realistiskt att tro att man kan göra det med en tioåring, t ex. Flyga med en treåring skulle jag inte göra frivilligt, flyga med en åttaåring borde gå bra, osv. Å andra sidan är det möjligt att tremånadersbebisen sitter med snällt på ett heldagsseminarium utan att störa, men direkt orealistiskt att en femåring ska kunna göra samma sak, osv.
Jag tycker inte alls det är övermodigt och förhastat att skaffa barn med tanken att det blir enklare sedan, för vissa saker blir ju trots allt med all sannolikhet enklare vartefter. Andra saker kanske blir svårare, men om det var de specifika småbarnssaker man tyckte var jobbigt, så lär de ju gå över.
För egen del så tycker jag t ex att det i längden blir lite jobbigt att amma på nätterna. I mitt tycke är det helt enkelt rätt slitigt att månader i sträck inte få sova mer än ett par timmar i stöten, och just detta att inte få sova på ett år eller så var inte direkt något jag såg fram emot när vi funderade på barn nummer två. Å andra sidan visste jag också att det går över, barn ammar inte för alltid, och även om de vaknar på nätterna sen också så kan faktiskt någon annan vuxen än mamman ta det när man slutat amma. Alltså drog jag slutsatsen att det blir lättare sen, och givet hur roligt det ändå är att få ett barn, trots negativa känslor kring nattvak, så tog jag risken.
Sen blir det andra saker som blir jobbigare när barnen blir äldre, men just detta specifika att man måste amma varannan timme nattetid går ju nästan alltid över. För att ta ett exempel.
Jag vet inte varför det skulle vara övermodigt och förhastat att tro att man efter det första året eller så inte kommer behöva amma nattetid längre, och att just den aspekten av föräldraskapet således kommer bli lättare? Eller att åttaåringar troligen är lättare att flyga med än treåringar?