Hmm, vet inte om jag syndat och brutit mot köpstoppet, har senaste veckorna sett jätte fina kläder som jag dragit mig själv bort ifrån, jag läser inte mail eller sms från fackhandeln/dom stora kedjorna och har blockat bort många sådana mail. Så där är jag nöjd med mig själv.
MEN, nu är det snart jul. Jag ska nog bara köpa julklappar till min bror, hans sambo, mina föräldrar och så ger väl jag och min bror något till farfar. Och hunden så klart med jag är så sniken att jag slår in något gott ben eller liknande som jag redan har hemma, han bryr sig ändå mest om att öppna paket vilket är höjdpunkten på jul både för honom och vi som ser på
Men nåja, för att passa på när det är rea köpte jag en mandolin (köksinstrumentet och inte musikinstrumentet som min kompis tänkte när jag sa det). Det fanns flera bra på Cervera så fick en som var 100 kr billigare än vanligt. Och den här shoppingen är jag nöjd med, det är inte att bryta mot köpstoppet.
Men sen skulle jag köpa en XL mugg på Indiska till hans sambo och Jag bara älskar dom och hon har en egen mugg hos mig som hon alltid vill ha och kommenterar när vi ses så jag passade på att beställa en på rean, problemet uppstod dock när frakten gjorde att det kraftigt nersänkta priset gjorde muggen dyrare att beställa än att köpa i butik men om man handlade för mer än 199 kr var det fraktfritt så då tänkte jag att jag skulle slå till, helt ärligt har jag 6 st XL muggar hemma plus en hos mina föräldrar och en hos mormor och morfar och nu dom här 2. Men dom är ju bara sååå fina. Kom undan med 3 XL muggar för 207 kr i och med att det blev fraktfritt så 69 kr/kopp blev det. Försöker lugna mig själv med att det ju faktiskt var nödvändigt eftersom en mugg var vinröd med massa fina mönster för att passa nu i juletider
och att en är en julklapp till någon jag bryr mig om och den tredje fick följa med för att göra det fraktfritt och för att den var så fin. Och så använder jag inte alla muggar, har framförallt 2 som jag fått som jag inte är vidare förtjust i så då kan man ju se det som att jag gör ett byte som i en affär.
Mycket bortförklaringar här men det är svårt i början, och när det gäller sånt jag älskar är det ännu svårare. Måste bli hårdare mot mig själv, nu är ju inte dom här 140 kr för två stora jätte fina muggar man kan ha hela livet inte problemet utan att jag hade svårt att stå emot. Men lite måste man ju unna sig. Eller? Jag köper inte godis, går aldrig ut och äter eller fikar, nu köper jag inga mer kläder, jag ska flytta och halvera hyran och hunden har allt han behöver.
Fasiken vad svårt med ett helt köpstopp, kläderna däremot känner jag inget behov av att köpa nytt. Bara bra att återanvända saker om och om igen. Så det går ju bra på den fronten. Inte köpt en massa nytt godis och tuggpinnar till hunden för ärligt talat vet jag ingen hund som har så mycket sånt i lagret och som delas ut regelbundet.
Så sen mitt köpstopp började i oktober har jag alltså gjort snedsteg 1 gång i och med muggarna men jag funderar på att returnera dom men då gör jag det ju bara för principens skull, för 140 kr är inte så mycket att det kan ruinera mig men många bäckar små som man säger...