Lönen kom idag och det blev 5 papp kvar av den när allt är betalt. Ska försöka ha någon tusenlapp kvar när nästa kommer. Snål månad framöver. Måste förbereda för jättefakturan på bilservicen - jag tog den på kreditkortet. Kommer i december och får jag ut runt 20 då så har jag räkningar för runt 30 totalt.
Idag har jag dock brutit mot köpstoppet. Köpte fyra adventsstakar à 59 spänn. De gamla hade dött av ålder och jag kommer att ha mycket glädje av dem i ett antal månadeer framåt och även kommande år. Men nu är det stopp på allvar.
Alltså - pengar. Så ångestskapande.
(dock, buffertkontot är inte tömt
)
Det är inte roligt med bilar.
I tisdags "dog" min personbil. Om jag har lite tur, har lokale mekanikern bärgat den till verkstaden idag.
Så igår och idag har jag kört lastbil till jobbet.
Och idag blev det skrutt med lastbilen så den är på verkstad.
Hur sannolikt är det att äga två halvnya bilar och båda måste till verkstad samtidigt?
Lastbilen blir dyr: ena bromsskivan hade spruckit itu och den andra är sliten så båda behöver bytas. 13000kr. Suck.
Men det är inget att göra åt. Jag får glädjas åt fantastisk service på verkstaden: ringde vid halv nio, fick besked att jag fick komma - så länge jag kom före kl tre. Åkte så jag var där kl elva.
Ingen väntetid alls på att få bilen kollad.
De bad om ursäkt för att det kommer att ta lite tid innan den blir reparerad, jag får vänta "ända" till 5 december vilket ju är kommande onsdag. Det tycker jag var snabbt med tanke på att de behöver beställa hem reservdelar.
Sedan var de så fantastiskt hyggliga så jag fick skjuts tillbaka till jobbet från bilverkstaden, var tillbaka på jobbet innan 12.
I eftermiddag har jag fått hjälp av en kollega (egentligen är det jag som ska vara kvar till kl 17) så jag hinner lifta hem med grannar som också jobbar här i stan, men de slutar kl kvart över fyra och jag kunde inte med att be dem att stanna en timme längre, förstås. Men som sagt, kollegan är jättesnäll så jag får sluta så jag blir hämtad av grannarna.
Nästa vecka har jag semester, vilket ju är tur. För det innebär att jag faktiskt inte behöver ha bil. Och på torsdag morgon liftar jag med grannen in till stan och hämtar den reparerade lastbilen.
Vad gäller personbilen vet jag inget mer än att den ska hämtas till verkstaden.
Så det blir jättedyrt nu i december, för hovslagaren ska ha 6000kr också på måndag.
Halleluja.