Jag har infört köpstopp från november nu i år till första januari 2020, så lite mer än ett år. Får inte köpa framförallt kläder, bara sånt som krisar, typ om jag behöver en ny jacka, nya skor eller underkläder men ska försöka hålla igen även på det. Ska även tänka efter på andra saker om jag verkligen behöver det och eftersom jag ska flytta ska jag rensa ut så mycket som möjligt av allt onödigt jag har, sparar och samlar på mig massor av saker men nu måste det rensas. Har haft köpstopp förr och det var svårt först men sen var det en lättnad och jätte skönt att inte ens behöva fundera på vad jag behövde eller gå i affärer och man sparar massor av pengar. Men en utmaning att inte handla förrän 2020.
Jag funderar på att göra detsamma - men att ha regler för vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet.
För mig skulle köpstopp handla om att ta bort en hel del onödig konsumtion men utan att "straffa" mig själv.
Och de pengar som blir kvar i slutet av varje månad ska läggas på något av mina sparkonton.
Och användas till att reparera saker på gården som uppfartsväg, byta tak på stugan, gräva ut matjorden och göra i ordning en jättebra sjukhage, bygga ligghall (gjuta först) i ett par av hagarna.
Så inte i avsikt att lägga pengar på hög, utan i avsikt att förbättra gården.
Tillåtet: träningar och tävlingar med hästarna. Självklart att vaccinera hästarna. Tillåtet att slutmäta ett par ponnyer.
Tillåtet (troligen nödvändigt) att köpa ett par nya behåar. Tillåtet, till och med uppmuntrat, att köpa ett par nya vinterkängor till jobbet (borde nog ha gjorts för fem år sedan men det är så tråkigt).
Köpa stängselmaterial och material för att reparera hästboxar och så vidare.
Köpa nya däck till transporten (behövs).
Köpa presenter och julklappar till dem jag ändå köper sådant till.
Göra en ny väggalmanacka till köket nästa år också.
Inte tillåtet:
Köpa hästutrustning typ träns, schabrak et c. Tillåtet att köpa nya stigläder om de blir för slitna.
Köpa böcker (jobbigt!!!)
Köpa garner eller handarbeten (också jobbigt!!!)
Köpa onödiga saker att stoppa i munnen (bra på fler än ett sätt: sparar pengar, går ner lite i vikt, samt minskar konsumtionen). Dock tillåtet att köpa frukt i stället för godis, också tillåtet att köpa räksallad att lägga på mackan för att det är gott. Och liknande "oansvarigheter".
Köpa alkohol (görs i och för sig nästan aldrig ändå).
Köpa kläder till mig själv - undantaget om underkläderna slits ut och därför behöver ersättas. Tröjor, skjortor osv till jobbet har jag, och nu när jag faktiskt krympt lite av att inte stoppa lika mycket i munnen, så har jag två par gamla jeans som jag kan använda så jag behöver inga nya.
Det finns nog mer som går att stoppa in i både tillåtet och otillåtet. Vissa saker behöver man ju faktiskt för att vardagen ska fungera.