Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
*knapp*

När det ändå talas om frakt, vad är billigast när det kommer att skicka ett par strykkappor?
De borde gå att lägga plant i sånt där vadderat och frankerat kuvert men frågan är om det är billigare att paketera och frankerat själv?
Vad är billigast?
 
*knapp*

När det ändå talas om frakt, vad är billigast när det kommer att skicka ett par strykkappor?
De borde gå att lägga plant i sånt där vadderat och frankerat kuvert men frågan är om det är billigare att paketera och frankerat själv?
Vad är billigast?
Hur långt är ett snöre?
Vikten på dem kan ju variera en hel del, så det är omöjligt att svara på. Börja med att väga dem!
 
Ang. att pruta på frakten. Jag tycker det beror mycket på varans pris i förhållande till vikt om det är OK att fråga om säljaren kan "bjussa" på frakten eller inte. För grejer under 100:- skulle jag aldrig fråga om frakten ingår t.ex, men om jag köper något för 300:- uppåt som jag vet har ett lågt fraktpris (nu talar vi 6-24 kr)så skäms jag inte för att fråga.

Jag har börjat lägga upp det jag vill sälja till ett sådant pris att jag räknat in frakten i priset, det blir enklast så! Jag upplever dessutom att det är enklare att sälja något för "150:- fraktfritt" än för "120:- köparen betalar frakten", ibland förlorar jag några kronor hit eller dit men det gör mig inte så mycket.

Jag försöker också ha ett hum om vad frakten kommer gå på för de varorna jag vill sälja, tycker det är drygt när man är intresserad av att köpa något och det tar 3 dagar för säljaren att väga och kolla vad frakten går på, då har man ju hunnit tappa intresset 5 gånger om.
 
*knapp*

När det ändå talas om frakt, vad är billigast när det kommer att skicka ett par strykkappor?
De borde gå att lägga plant i sånt där vadderat och frankerat kuvert men frågan är om det är billigare att paketera och frankerat själv?
Vad är billigast?

Oftast är det billigast att dra en hundbajspåse och tejpa på en adresslapp på det man vill sälja - inte snyggast kanske, men billigast! Tyngre grejer kan man spara några spänn på att skicka med schenker, men inte allt. Lättare småsaker blir dyrare hos dem.
 
Funderar lite på hur folk försöker luras med begagnade prylar.
Letar en westernsadel just nu och jag kan inget om westernsadlar, dock dök det upp en bomlös knights bareback, en sådan köpte jag ny för tio år sedan för 3 max 4 tusen, och nu såg jag en begagnad bland westernsadlarna för 5000 ??!!
Då känns det så surt att fortsätta bläddra bland westernsadlarna, då jag aldrig köpt någon och inte har en aning om värdet...
 
Funderar lite på hur folk försöker luras med begagnade prylar.
Letar en westernsadel just nu och jag kan inget om westernsadlar, dock dök det upp en bomlös knights bareback, en sådan köpte jag ny för tio år sedan för 3 max 4 tusen, och nu såg jag en begagnad bland westernsadlarna för 5000 ??!!
Då känns det så surt att fortsätta bläddra bland westernsadlarna, då jag aldrig köpt någon och inte har en aning om värdet...
Nu har jag noll koll på sadeln ifråga men sadelpriserna har inte legat konstant i 10 år så att en begagnad kostar mer är inte konstig. Om den nu inte är 10-15 år gammal.
 
Nu har jag noll koll på sadeln ifråga men sadelpriserna har inte legat konstant i 10 år så att en begagnad kostar mer är inte konstig. Om den nu inte är 10-15 år gammal.
Så du menar att sadlar har typ antikvärde eller vadå ? =D
Denna slutade säljas för många år sedan, och denna annonseras inte ut som nyskick precis .
Finns även två till likadana utlagda i december för 2000-3000.
 
Så du menar att sadlar har typ antikvärde eller vadå ? =D
Denna slutade säljas för många år sedan, och denna annonseras inte ut som nyskick precis .
Nej tvärt om, jag har ingen koll på märket men om den tillverkades för 5 år sedan är det inget konstigt att begagnade värdet är högre än motsvarande sadel för 10-15 år sedan. Om den har 15 år på nacken eller så så låter det dyrt.
 
Ett litet allmänt gnäll bara -rörande bilder.
Säg att man ska sälja något, och man har faktiskt tagit flera bilder på saken -och ur flera vinklar (säg en sadel; man har tagit bild från sidan, bakifrån, uppifrån, framifrån, underifrån).
Hur kommer det sig att det nästan varje gång är någon som skickar: "Fler bilder?", "Kan du skicka bilder?", "jag är intresserad, kan du skicka fler bilder?".
Och man frågar: Vad för bilder? Är det något speciellt du vill att jag ska ta bilder på?
Svar: nej, bara fler...

:arghh:
 
Eller folk som "skickar film till de som är seriöst intresserade" ..... Jag vet inte förens jag sett filmen om jag är seriöst intresserad :cool:
 
Eller folk som "skickar film till de som är seriöst intresserade" ..... Jag vet inte förens jag sett filmen om jag är seriöst intresserad :cool:

EXAKT! "skickar film till seriöst intresserad" eller "Film finns, ring för att få filmen".
Jag vill också se film så kan jag avgöra direkt om det är intressant för mig -och då bespara dig som säljare ytterligare ett samtal. Bättre att jag sett film och kan ringa och faktiskt vara intresserad.
 
Ett litet allmänt gnäll bara -rörande bilder.
Säg att man ska sälja något, och man har faktiskt tagit flera bilder på saken -och ur flera vinklar (säg en sadel; man har tagit bild från sidan, bakifrån, uppifrån, framifrån, underifrån).
Hur kommer det sig att det nästan varje gång är någon som skickar: "Fler bilder?", "Kan du skicka bilder?", "jag är intresserad, kan du skicka fler bilder?".
Och man frågar: Vad för bilder? Är det något speciellt du vill att jag ska ta bilder på?
Svar: nej, bara fler...

:arghh:
Då får du skicka samma bild till dem femton gånger och avvakta och se hur lång tid det tar innan de märker att det är samma bilder :devil:
 
haha, måste bara: för länge sen skrev jag om en köpare som absolut inte ville ha sitt paket postat utan skulle hämta det personligen (betalt och klart), personen ringde mig med jämna mellanrum för att säga att NU kommer jag snart (och pratade en stund), men det tog över 1 år innan paketet hämtades upp -trots upprepade erbjudanden om att paketet kunde postas, eller att jag skulle betala tillbaka pengarna...

Nu håller min syster på och säljer ett par skor på tradera och har en väldigt frågvis köpare som hemskt gärna vill ringa och få "lite mer information innan ev köp".
Samma kille.....:laugh::rofl:

Han är inte otrevlig på nåt vis, men man får liksom en oönskad brevvän/telefonvän om man svarar honom.....
 
På Facebook:
Någon söker en specifik förbygel i specifik färg. Får flera svar i rätt storlek, färg och modell. Frågar alla om frakt och pris (ingen har hittills varit orimligt dyr eller ens i närheten av dyr). Alla har varit i bra skick.
Nekar.

Jag undrar fortfarande varför man då lägger ut en annons?
 
På Facebook:
Någon söker en specifik förbygel i specifik färg. Får flera svar i rätt storlek, färg och modell. Frågar alla om frakt och pris (ingen har hittills varit orimligt dyr eller ens i närheten av dyr). Alla har varit i bra skick.
Nekar.

Jag undrar fortfarande varför man då lägger ut en annons?
Kanske för att svaret inte är det personen söker, bara för att du anser det är okej svar innebär det inte att den som lagt ut annonsen anser det. Att personen kanske har orimliga krav är en helt annan sak, men det är väl rimligen upp till annonsören att avgöra om varan är den rätta till rätt pris eller?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 257
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 674
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 808
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp