Hundbur bil

ufot

Trådstartare
Valpen har visst blivit stor (hur gick det till?) och har vuxit ur sin bur.

Jag behöver en bur som är minst 50 cm hög och 60 cm lång.

Allra helst vill jag ha buren i framsätet, men insett att det blir svårt. Jag blir troligen tvungen att sätta buren i baksätet. Bakluckan är inte tillräckligt hög, så den går bort.

Jag har hittat en canvasbur som är 70x52x52 cm.

Andra förslag på burar? Helst under 1000 kr, men kan sträcka mig till ca 3000 kr.
 
Någon som har erfarenhet av bilsele till hund?
Funderar på det också tillsammans med en bilstol.
 
Canvasburar och liknade utställningsburar inte lämpade för bil. Satsa på något mer rejält. Det brukar finnas begagnat på blocket om du vill komma ner i pris. Bälte ska också funka men satsa på något krocktestat
Har du några tips på märken?
Nästan alla är gjorda för att ha i bakluckan.
Hittar inget för varken fram- eller baksätet som är tillräckligt stort, utom denna:

https://www.tinybuddy.se/products/p...apsible-travel-carrier?variant=37726979497960
 
Mät istället, och palla upp med skivor i trä eller frigolit under om det behövs så att det blir rakt.
Förlåt, men jag förstår inte dit svar, vad menar du?
Bagageluckans tak är för lågt, det spelar ingen roll hur jag mäter, den är ändå för låg.
 
Mät baksätet :). Maxhöjd/bredd/längd. Mät med utjämnande skivor i. Eller går sätet att fälla så det blir helt platt?

Jag hade alltså satsat på bur med långsidorna mot ryggen och kortsidan mot dörren, sådana enkelburar används ju oftast till bagage men kan även funka till baksätet.

Jag som kan fälla mitt säte har en MIM, men har också tryckt in en flygbur av största modellen i ett baksätet. Den fick dock monteras ihop inne i bilen. @Wingates minns du måtten?
 
Mät baksätet :). Maxhöjd/bredd/längd. Mät med utjämnande skivor i. Eller går sätet att fälla så det blir helt platt?

Jag hade alltså satsat på bur med långsidorna mot ryggen och kortsidan mot dörren, sådana enkelburar används ju oftast till bagage men kan även funka till baksätet.

Jag som kan fälla mitt säte har en MIM, men har också tryckt in en flygbur av största modellen i ett baksätet. Den fick dock monteras ihop inne i bilen. @Wingates minns du måtten?
Nja, jag vill ha en färdig lösning.
Jag är inte så händig och behöver enkelt kunna ta ut buren vid behov.
Vill inte göra åverkan på bilen, eller bygga något inne i bilen.
Då är jag mer inne på buren som enkelt placeras i baksätet. Den är tillräckligt stor.
 
Nja, jag vill ha en färdig lösning.
Jag är inte så händig och behöver enkelt kunna ta ut buren vid behov.
Vill inte göra åverkan på bilen, eller bygga något inne i bilen.
Då är jag mer inne på buren som enkelt placeras i baksätet. Den är tillräckligt stor.
Men mät ;). Går buren ut genom dörren brukar vara begränsningen om man vill behålla buren monterad. Hur stor är hunden? Hur mycket lutar sätet?

Tänk på att en utställningsbur knappast klarar en krock och att om hunden, om den överlever krocken, kan rymma ut genom trasiga fönster/agera projektil och skada andra.
 
Men mät ;). Går buren ut genom dörren brukar vara begränsningen om man vill behålla buren monterad. Hur stor är hunden? Hur mycket lutar sätet?

Tänk på att en utställningsbur knappast klarar en krock och att om hunden, om den överlever krocken, kan rymma ut genom trasiga fönster/agera projektil och skada andra.
Det är en stor Dvärgpudel (eller egentligen en liten mellanpudel sett till mankhöjd).

Problemet är att fästa buren på ett bra sätt.
Jag behöver en så enkel och smidig lösning som möjligt då jag varken är händig eller tekniskt kunnig.

Jag kan fälla sätena, men gör helst inte det. Vill egentligen ha en bur som enkelt fästes med säkerhetsbälte.

Jag har en Renault Clio, så inte jättestor plats i baksätet direkt, då är det mer rymligt fram. Tyvärr hittar jag ingen bur, oavsett prisklass, som är tillräckligt stor för hunden och kan placeras i framsätet. Den som kommer närmast är:

https://vetzoo.se/4pets-caree-trans...MIoJrrteKdiQMVrhiiAx1xUzLDEAQYDSABEgL13vD_BwE

Den är 47,2 cm hög och 47,2 cm bred. Den är för liten för att vara laglig.

Hunden är, med huvudet högt 50 cm hög och 55 cm lång (svans inte medräknat). Mankhöjd är 38 cm.
 
Det är en stor Dvärgpudel (eller egentligen en liten mellanpudel sett till mankhöjd).

Problemet är att fästa buren på ett bra sätt.
Jag behöver en så enkel och smidig lösning som möjligt då jag varken är händig eller tekniskt kunnig.

Jag kan fälla sätena, men gör helst inte det. Vill egentligen ha en bur som enkelt fästes med säkerhetsbälte.

Jag har en Renault Clio, så inte jättestor plats i baksätet direkt, då är det mer rymligt fram. Tyvärr hittar jag ingen bur, oavsett prisklass, som är tillräckligt stor för hunden och kan placeras i framsätet. Den som kommer närmast är:

https://vetzoo.se/4pets-caree-transportbur?67269&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=AR-SE: PMax Shopping - non-food - tROAS&utm_id=19681756471&gad_source=1&gbraid=0AAAAADonNq3AIQoa95a5qm-E1NjYWkjc5&gclid=EAIaIQobChMIoJrrteKdiQMVrhiiAx1xUzLDEAQYDSABEgL13vD_BwE

Den är 47,2 cm hög och 47,2 cm bred. Den är för liten för att vara laglig.

Hunden är, med huvudet högt 50 cm hög och 55 cm lång (svans inte medräknat). Mankhöjd är 38 cm.
Fäst med spännband där det går? Även billiga spännband brukar ha hög brottstyrka.

Har du ont om plats i baksätet kanske det är bäst med en sådan bur som ovan. Men den klart billigaste lösningen är nog fortfarande blocket...
 
Jag har en Artfex medium i baksätet och jag har liten bil. Bara ställde in och spände fast med spännband och bälte (tror även bälte, inte jag som spände fast den).

Tillägg, och nån liten kudde eftersom sätet lutar. Smidigt hur som helst.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag tänkte köpa en ordentlig hundbur till bilen. Just nu har jag en lånad gallerbur men jag vill ha en sån där rejäl variant som är...
2
Svar
24
· Visningar
2 879
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Jag undrar hur ni har era hundar i bilen, det finns en uppsjö av burar, bälten osv. Inom kort flyttar vår store vilde hit, en blandras...
Svar
15
· Visningar
1 009
Senast: Bexzor
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 522
Senast: Kirie
·
Övr. Hund Sådana där hundburar i stål, t ex som Dogman har, och som är tänkta (antar jag?) att ha på utställningar och sådär (alltså ingen bilbur)...
2
Svar
30
· Visningar
4 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp