Hundbur bil

Svårt att se att de skulle vara så långa att 67cm inte räcker 😅 Med tanke på att de max får vara 45höga och de inte är särskilt rektangulära i formen så är det nog lugnt.
Nä de kanske är kortare än de hundar jag mätt. Mätte nosspets till sittben * 1.10 på hundar med ungefär samma mankhöjd och behövde då M.

Svårt att se att de skulle vara så långa att 67cm inte räcker 😅 Med tanke på att de max får vara 45höga och de inte är särskilt rektangulära i formen så är det nog lugnt.
Nu räknar du mankhöjd.
Hon har ju huvud och hals också.

Hon är med huvudet högt 50 cm hög. Från nos till bakdel 55 cm lång.
Mankhöjd är 38 cm.

Nej det har jag inte. Det är mer jag som inte riktigt gillar Artfex.
Beror mycket på vad tumstocken säger imorgon.
Med burarna är problemet att fästa de. Jag tror inte att jag kan göra det själv. Jag behöver kunna ta ut buren vid behov också.
Jag tror det blir denna i alla fall…

https://www.tinybuddy.se/products/p...MI29ap6_KdiQMVBhCiAx3-ax92EAQYAiABEgIAHvD_BwE
Min bur tar typ 5 min att fästa och lika lång tid att ta ur. Den du länkar ser inte så säker ut?

Jag har mim i baksätet jag fäster med spännband. Åkte runt på några jag hittade på marketplace som jag enligt mått skulle gå in i baksätet, men eftersom dörröppningen var något knepig och måtten inne i bilen var större så funkade det inte om buren var fel kvadratiskt. Mims något rundade hörn gick bra.

Går att ta ur utan problem men väger som ett as. Jag har tejpat insidan på dörren med silvertejp där det är risk för skav.

Mim care2 är krocktestad om den inte blir för liten, den är upp till 9 kg.
Mimcare2 är pytteliten i måtten dock, jag fick växla upp till Mim varicage XS för att min Bichon Frise på 5 kg inte kunde ligga bekvämt utsträckt i den som fullvuxen även om måtten var lagliga för henne.

Mimcare2 är pytteliten i måtten dock, jag fick växla upp till Mim varicage XS för att min Bichon Frise på 5 kg inte kunde ligga bekvämt utsträckt i den som fullvuxen även om måtten var lagliga för henne.
Den är liten men funkar bra för min minsta Dvärgschnauzer. Hon är 30 cm hög och väger 5,9 kg. Kan ligga utsträckt typ diagonalt i buren. Hon älskar den och gillar att vara i sin grotta.
Till en dvärgpudel som inte får plats i den hade jag valt en Artfex small. I min small får det plats två normalstora Dvärgschnauzrar så den borde vara perfekt för @ufot .
Jag tycker den är enkel att lyfta i och ur vid behov.

Glömde helt bort … hunden tål tyvärr inte nickel, så allt i rostfritt stål går bort.

Jag är nu mest inne på mim bilsele i kombination med en bilstol eller liknande.

Tyvärr har bilselen spännen i rostfritt stål. Ska se om de är mot kroppen och om jag kan skydda med tape eller liknande.

Glömde helt bort … hunden tål tyvärr inte nickel, så allt i rostfritt stål går bort.

Jag är nu mest inne på mim bilsele i kombination med en bilstol eller liknande.

Tyvärr har bilselen spännen i rostfritt stål. Ska se om de är mot kroppen och om jag kan skydda med tape eller liknande.
Strunta i kudden, den gör att hunden kommer som en raket istället för att den dundrar in i sätesryggen.

Vad har du för Clio? Årsmodell? Sambon hade en liten sån förut (ej combi) där hade vi bur till förra dvärgschnauzern, 36 i mankhöjd, 9,5kg, rygglängd närmare 40cm. Hon var stor. Vi hade buren på längden så dörröppningen var på sidan. Hon trixade sig ut där. Kommer inte ihåg vad det var för burmärke, men kan försöka hitta nån bild.

Men mät ;). Går buren ut genom dörren brukar vara begränsningen om man vill behålla buren monterad. Hur stor är hunden? Hur mycket lutar sätet?

Tänk på att en utställningsbur knappast klarar en krock och att om hunden, om den överlever krocken, kan rymma ut genom trasiga fönster/agera projektil och skada andra.
Samt bli rejält klämd.

Om du vet vilka mått buren skall ha, går det att specialbeställa en bur. Jag vet inte var du bor, men google kan vara till hjälp. Det var länge sedan, men jag har specialbeställt 2 ggr. Den ena gången hos en tillverkare och den andra hos en plåtslagare efter att ha lämnat in en skiss.
Vad beträffar MIM och Artfex. MIM är ett helvete att montera om man inte betalar för montering (jag hade den största) men den fungerade perfekt när bilen inte åkte dit den skulle. Artfex är lätt att få ihop och vid inköp av ny bur blev det Artfex.

En liten uppdatering.
Efter att ha funderat länge, mätt hunden ordentligt och insett att vi snart (förhoppningsvis) ska flytta till Norrland, där risken att halka ner i diket är större, bestämde jag mig för:

https://vetzoo.se/4pets-caree-transportbur?67269

Den är tillräckligt stor då jag insåg efter kontrollmätning att hon inte är så stor….
Hon är nämligen av någon anledning rädd för både tumstock och måttband, men när jag väl tog mig tid och tränade henne på mätning så ”krympte” hon.

Denna bur blir perfekt storleksmässigt. Jag kan ha den i framsätet (där hon är lugn och trygg) och den är krocksäker.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
628
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag tänkte köpa en ordentlig hundbur till bilen. Just nu har jag en lånad gallerbur men jag vill ha en sån där rejäl variant som är...
2
Svar
24
· Visningar
2 914
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Jag undrar hur ni har era hundar i bilen, det finns en uppsjö av burar, bälten osv. Inom kort flyttar vår store vilde hit, en blandras...
Svar
15
· Visningar
1 016
Senast: Bexzor
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 559
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar