Sluta vara en hamster?

alazzi

Trådstartare
Alla dessa "bra att ha" saker som bara samlar damm? Hur ändrar man sig och klarar av att göra sig av med sånt som bara står "utifall att"?

Jag försöker rensa. Har ivrigt tittat på Marie Kondo men det blev för svårt.

Jag vill inte kasta fullt fungerande saker. Har sålt av en del men det är så mycket som ärligt talat ingen vill ha, inte ens gratis.
 
Jag är också dålig på att slänga saker. Jag har inga känslor för saker som Marie Kondo förespråkar så det funkar inte på mig.
Jag blir inspirerad av the Home Edit. De kategoriserar och strukturerar även om jag inte skulle gå all in som de gör.
När jag sorterat ut och inte orkar sälja direkt lägger jag det på vinden och om jag inte saknar det där så behöver jag inte det. Så då får jag köra en omgång på vinden och verkligen se till att det som rensas ut lämnar min ägo.
Tyvärr får du nog inse att vissa saker är daterade och även om det fungerar så finns det inte någon marknad för dem så får man kasta eller lämna till återbruk ändå. Där jag bor finns en secondhandaffär som säljer på kommission (man får 40%av försäljningspriset), de tar kläder och heminredning. Det de bedömer de inte kan sälja skänker de. Har fått en del för saker och kläder som bara står och inte används och man behöver bara tvätta innan man lämnar iväg, inte hålla på med en massa foton och beskrivningar som på annonser.
 
Ta ett litet problemområde i taget. Ett rum, en garderob eller vad det nu är. Allt som inte kan säljas men som du inte behöver lägger du i en låda, märk dagens datum på lådan och ställ den på vinden/förrådet eller vad det nu är. Sätt upp en tidsperiod som känns rimlig, kanske 6 månader? 12 för kläder kanske så man hinner gå igenom alla säsonger.

Om du inte hämtat något ur lådan när tiden är ute så kastar du den bara, öppna den inte ens, bara släng, det finns inget där du behöver.

När det kommer till att köpa nytt får man vara hård bara. Ärligt fråga sig själv om man behöver. Det kan också vara värt att här bestämma att du måste vänta en viss tid, kanske en vecka eller en månad, innan du får köpa något så att du verkligen hinner tänka igenom det och det där initiala ha-begäret hinner försvinna.
 
<.<

1729449682082.webp
 
Jag håller på att öva upp mig i slängandets konst.;)

I mitt fall har jag tänkt på att döstäda. Har bara ett barn och skulle jag ramla under en buss så får hen ett elände med allt jag har.

Så jag skänker till återvinningens inlämning och jag slänger. När använde jag detta senast? Om det är flera år sedan - bort bort.

Det är faktiskt en hjälp att föreställa sig någon annan ta hand om allt och det besvär som skulle vara.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tidigare har jag flyttat rätt ofta och då blir det naturligt att slänga/skänka. Numera storstädar jag årligen. Jag har 3-4 lådor med minnessaker, sånt som man ärvt men aldrig kommer använda men är "tvungen" att ha kvar pga andra levande släkingar och småsaker från när jag var yngre och när sonen var bebis. Men annars är jag rätt skoningslös. Jag blir inte särskilt fäst vid saker och behöver jag inte prylen inom 2 år så åker den ut.

Det hjälper också att inte ha ett ordentligt förråd 😉. Har man ett begränsat utrymme så får man gallra hårdare.
 
Jag håller på att öva upp mig i slängandets konst.;)

I mitt fall har jag tänkt på att döstäda. Har bara ett barn och skulle jag ramla under en buss så får hen ett elände med allt jag har.

Så jag skänker till återvinningens inlämning och jag slänger. När använde jag detta senast? Om det är flera år sedan - bort bort.

Det är faktiskt en hjälp att föreställa sig någon annan ta hand om allt och det besvär som skulle vara.
Så gör min mamma också, och dyker upp hos mig med en massa prylar. Alltså jag är personligen helt ointresserad av träslöjdsobjekt och teckningar som jag gjorde när jag var barn. Finns det någonsin andra än äldre anhöriga som vill ha sånt?
 
Alla dessa "bra att ha" saker som bara samlar damm? Hur ändrar man sig och klarar av att göra sig av med sånt som bara står "utifall att"?

Jag försöker rensa. Har ivrigt tittat på Marie Kondo men det blev för svårt.

Jag vill inte kasta fullt fungerande saker. Har sålt av en del men det är så mycket som ärligt talat ingen vill ha, inte ens gratis.
Att jag har svårt att avyttra saker tror jag beror på min barndom. Vi hade allt vi behövde men det var alltid brist på pengar. Så skulle ekonomin bli dålig i framtiden så kanske kläder/prylarna skulle vara bra att ha.

Jag har varit och slängt trasiga saker och det var sjukt jobbigt.
 
Att jag har svårt att avyttra saker tror jag beror på min barndom. Vi hade allt vi behövde men det var alltid brist på pengar. Så skulle ekonomin bli dålig i framtiden så kanske kläder/prylarna skulle vara bra att ha.

Jag har varit och slängt trasiga saker och det var sjukt jobbigt.
Fast kommer det verkligen att rädda en svår situation? Är det inte bättre att sälja det nu och köpa guld för pengarna i så fall? Nästan alla prylar  förlorar snarare i värde på att bli äldre. Undantaget designermöbler möjligtvis, men det brukar sällan vara det som lagras i förråden.
 
Det är svårt, mycket svårt.
Vi sparar på alldeles för mycket eftersom att vi har mycket plats.
Men även vår plats tar slut.

Tyvärr så får nyttan av vårt samlade bekräftelse då vi ofta kan rädda olika situationer med saker som finns där.
 
Jag går efter principen, inte använt på ett år, bort!
Slänger, säljer, lämna till hjärta till hjärta eller liknande.
Har några saker som är nostalgi men jag är verkligen inte typen som har kvar saker från skolan, från när jag var liten osv. Varför i hela världen ska man spara på en massa skit som bara tar plats 😅
 
Så gör min mamma också, och dyker upp hos mig med en massa prylar. Alltså jag är personligen helt ointresserad av träslöjdsobjekt och teckningar som jag gjorde när jag var barn. Finns det någonsin andra än äldre anhöriga som vill ha sånt?
Svar nej :laugh:

Den här äldre anhöriga (jag) är totalt ointresserad av teckningar och skolalster.
Vilket jag skämts för. Mammor föräntas vara jättestolta och vilja spara allt..
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast kommer det verkligen att rädda en svår situation? Är det inte bättre att sälja det nu och köpa guld för pengarna i så fall? Nästan alla prylar  förlorar snarare i värde på att bli äldre. Undantaget designermöbler möjligtvis, men det brukar sällan vara det som lagras i förråden.
Det är ingen logisk känsla
 
Svar nej :laugh:

Den här äldre anhöriga (jag) är totalt ointresserad av teckningar och skolalster.
Vilket jag skämts för. Mammor föräntas vara jättestolta och vilja spara allt..
Jag har slängt massor :o. Alltså det blir ju för mycket av den här massproduktionen annars. Sparar tills jag vet att avkomman har glömt vad han har gjort och sen ryker det. Undantaget presenter som det har lagts energi på. Men de tar väl sällan så mycket plats.
 
Alla dessa "bra att ha" saker som bara samlar damm? Hur ändrar man sig och klarar av att göra sig av med sånt som bara står "utifall att"?

Jag försöker rensa. Har ivrigt tittat på Marie Kondo men det blev för svårt.

Jag vill inte kasta fullt fungerande saker. Har sålt av en del men det är så mycket som ärligt talat ingen vill ha, inte ens gratis.
Jag har gett bort en massa till loppisar, jag har t.ex en katthemsloppis jag brukar ge grejer till.
Då stödjer jag indirekt katter i behov av hjälp och då blir det lättare att göra sig av med grejerna.

Sen så tror jag att om man har svårt för att göra sig av med saker så måste man acceptera att förändringen tar tid.
Mest troligt kommer du inte förändra dig över en natt, men steg för steg, grej för grej, så ändrar man sitt beteende.
 
Svar nej :laugh:

Den här äldre anhöriga (jag) är totalt ointresserad av teckningar och skolalster.
Vilket jag skämts för. Mammor föräntas vara jättestolta och vilja spara allt..
Jag har en teckning kvar från det ena barnet. Det är för att det var en sådan händelse när jag fick den. Alla barn hade gjort illgula påskkort med fjädrar och elände. Mitt barn hade tecknat en otroligt arg liten fågel i blyerts i hörnet på ett papper. De andra vuxna tittade medlidsamt på mig, och jag var SPRICKFÄRDIG av stolthet. Detta är ca 30 år sedan. Bilden sitter i glas och ram på väggen. 😅
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som läst boken? Eller någon som ändå är duktig på att rensa? Jag är hamster och jag måste helt enkelt rensa. Tänkte få lite gjort...
Svar
17
· Visningar
1 292
Senast: Rie
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 497
Senast: Badger
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 581
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp