Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
På Facebook:
Någon söker en specifik förbygel i specifik färg. Får flera svar i rätt storlek, färg och modell. Frågar alla om frakt och pris (ingen har hittills varit orimligt dyr eller ens i närheten av dyr). Alla har varit i bra skick.
Nekar.

Jag undrar fortfarande varför man då lägger ut en annons?
av samma anledning som när man startar en tråd på bukefalos där man frågar om råd, får bra råd men förkastar allt och alla för att man själv vet bäst. Kanske. Kanske är samma personer där och här.
 
På Facebook:
Någon söker en specifik förbygel i specifik färg. Får flera svar i rätt storlek, färg och modell. Frågar alla om frakt och pris (ingen har hittills varit orimligt dyr eller ens i närheten av dyr). Alla har varit i bra skick.
Nekar.

Jag undrar fortfarande varför man då lägger ut en annons?
Det var väl inte billigt nog (gratis). :angel:
 
Det var väl inte billigt nog (gratis). :angel:
Gissar på nåt sånt:angel:
Vill man ha en förbygel i just den färgen formen storleken och inte vill köpa nytt får man nog leta ett tag för att komma under 150kr inkl frakt som någon erbjöd... Bara frakten är ju absolut minst femtiolappen :cool:

Och det närmsta köp i just den annonsen slutade med 'ska bara fråga mamma', har mamma sagt nej månne? :p
 
Gissar på nåt sånt:angel:
Vill man ha en förbygel i just den färgen formen storleken och inte vill köpa nytt får man nog leta ett tag för att komma under 150kr inkl frakt som någon erbjöd... Bara frakten är ju absolut minst femtiolappen :cool:

Och det närmsta köp i just den annonsen slutade med 'ska bara fråga mamma', har mamma sagt nej månne? :p
Ah, jo det är det där som gör att jag tycker det är svårt att sälja mina egna hästsaker jag har, som jag egentligen skulle vilja göra mig av med. Jobbigt när man hamnar i de situationerna dock.
 
Jag satte ut en annons om att jag sökte hundbur. Skrev ut de mått jag ville ha, läng'bredd'höjd, eller så nära som möjligt. Med så nära som möjligt menade jag någon cm här och där, eftersom olika tillverkare har lite olika mått.

Lite tröttsamt då att först få förslag på en bur som är 12 cm längre + alla mått större, sen en bur som är 15 cm kortare +alla mått mindre. Sen en bur som är liksom pyramidformad och inte ett enda mått stämde någonstans.. Hur tänker man då? Desperat försök att bli av med det man har?
 
En annan grej är de som efterlyser att köpa saker som är billiga att köpa nya. T.ex. såg jag en häromdagen som önskade köpa en hästpryl som visade sig ligga på ca 30-50 kr som ny. Om köparen inte förväntar sig att det är någon i närheten lär ju frakten kosta mer än varan...
 
Jag satte ut en annons om att jag sökte hundbur. Skrev ut de mått jag ville ha, läng'bredd'höjd, eller så nära som möjligt. Med så nära som möjligt menade jag någon cm här och där, eftersom olika tillverkare har lite olika mått.

Lite tröttsamt då att först få förslag på en bur som är 12 cm längre + alla mått större, sen en bur som är 15 cm kortare +alla mått mindre. Sen en bur som är liksom pyramidformad och inte ett enda mått stämde någonstans.. Hur tänker man då? Desperat försök att bli av med det man har?
Skrev du vad du menade eller var det en gissningslek?
 
Jag skrev:
Hundbur med mått 63 x 44 x 52 cm eller så nära som möjligt.

Fick då t.ex. ett svar med 76 x 46 x 54. Kan inte riktigt tycka att 13 cm skillnad är så nära som möjligt.
Det låger som ordentliga i-landsproblem att irritera sig på att folk gör en annan bedömning än du. För den som tänkte sig sälja lär det vara den bur de har med närmst mått ;).

Vill du enbart ha för dig relevanta svar så får du skriva lite mer exakt och inte så öppet för tolkning som du lämnade det. Nu chansar folk ändå, men du bad om det med din annons :idea:
 
Det låger som ordentliga i-landsproblem att irritera sig på att folk gör en annan bedömning än du. För den som tänkte sig sälja lär det vara den bur de har med närmst mått ;).

Vill du enbart ha för dig relevanta svar så får du skriva lite mer exakt och inte så öppet för tolkning som du lämnade det. Nu chansar folk ändå, men du bad om det med din annons :idea:

Jag skrev ändå exakta mått. Man borde fatta att 13 cm skillnad inte var aktuellt. Om man inte fattar att jag inte menar deras minsta bur som de äger, då är det ju något fel. Jag anser inte att man ska behöva skriva ut att 2 cm skillnad åt båda hållen är okej. Fast det borde jag ju uppenbarligen ha gjort. Nu fick jag tag på en bur med exakta mått så jag är nöjd.

Det är ju som att skriva att man vill ha en sadelgjord på ca 130 cm, så kommer någon och erbjuder 115. För ca kan ju betyda vad som helst.
 
@purity_666 Jag tycker det inte går att jämföra sadelgjord med hundbur, en liten hund får plats i en stor bur medan en för lång gjord är obrukbar. Antagligen tänkte de att det gjorde mindre med en för stor bur än en för liten om det inte stod att den skulle passa i ett specifikt utrymme.
 
@purity_666 Jag tycker det inte går att jämföra sadelgjord med hundbur, en liten hund får plats i en stor bur medan en för lång gjord är obrukbar. Antagligen tänkte de att det gjorde mindre med en för stor bur än en för liten om det inte stod att den skulle passa i ett specifikt utrymme.
Jag fick svar om en som var 12 cm mindre på längden också, och resten av måtten var några cm mindre. Det stod ändå väldigt specifika mått och så nära som möjligt. Så även om man tänker att en liten hund får plats i en större bur tycker jag inte att 13 cm är en liten skillnad. 5-6 cm hade jag fattat.
 
Jag fick svar om en som var 12 cm mindre på längden också, och resten av måtten var några cm mindre. Det stod ändå väldigt specifika mått och så nära som möjligt. Så även om man tänker att en liten hund får plats i en större bur tycker jag inte att 13 cm är en liten skillnad. 5-6 cm hade jag fattat.
Och andra hade tyckt det var nära nog, uppenbarligen eftersom du fick flera svar ;)

Det är ju bara att tacka nej till de som inte passar.
 
Det är ju som att skriva att man vill ha en sadelgjord på ca 130 cm, så kommer någon och erbjuder 115. För ca kan ju betyda vad som helst.
Skriver du 130 cm så lär du mena 130 cm och inte cirka 130, men nog kan folk försöka ändå-men troligen i mindre utsträckning, och du ibland går det hem, det är därför folk försöker och det kostar så lite :).
 
Jag skrev:
Hundbur med mått 63 x 44 x 52 cm eller så nära som möjligt.

Fick då t.ex. ett svar med 76 x 46 x 54. Kan inte riktigt tycka att 13 cm skillnad är så nära som möjligt.
två cm bredare och 2 cm högre hade jag definitivt ansett vara "så nära som möjligt". Lite mer skillnad i längd, men HUR ska säljaren veta om den är för stor eller inte om hen inte frågar dig? Det kanske hade passat dig perfekt...
Hade du skrivit "max 2 cm större eller mindre" så hade du förmodligen inte fått det svaret alls
 
två cm bredare och 2 cm högre hade jag definitivt ansett vara "så nära som möjligt". Lite mer skillnad i längd, men HUR ska säljaren veta om den är för stor eller inte om hen inte frågar dig? Det kanske hade passat dig perfekt...
Hade du skrivit "max 2 cm större eller mindre" så hade du förmodligen inte fått det svaret alls
Ja 2 cm högre och bredare är helt okej. Hade längden också varit det så hade jag inte sagt nåt. Men 13 cm? Och en annan 12 cm kortare? Lite kan väl folk tänka själva.

Men jaja, jag tycker man kan räkna ut att 13 cm storleksskillnad inte är nära. Ni tycker man inte ska behöva kunna fatta det. Vi tycker olika helt enkelt
 
Ja 2 cm högre och bredare är helt okej. Hade längden också varit det så hade jag inte sagt nåt. Men 13 cm? Och en annan 12 cm kortare? Lite kan väl folk tänka själva.

Men jaja, jag tycker man kan räkna ut att 13 cm storleksskillnad inte är nära. Ni tycker man inte ska behöva kunna fatta det. Vi tycker olika helt enkelt
Jag tycker det är totalt likgiltigt om folk fattar det eller inte, vi är alla olika.
 
Ja 2 cm högre och bredare är helt okej. Hade längden också varit det så hade jag inte sagt nåt. Men 13 cm? Och en annan 12 cm kortare? Lite kan väl folk tänka själva.

Men jaja, jag tycker man kan räkna ut att 13 cm storleksskillnad inte är nära. Ni tycker man inte ska behöva kunna fatta det. Vi tycker olika helt enkelt
Men det är ju här problemet är - det är väldigt få som är tankeläsare. För mig kanske 13 cm HADE varit nära. För dig var det inte det. Är man tydlig så slipper man missförstånd och irritation - både när det gäller annonser och övrigt i livet.
 
Ah, jo det är det där som gör att jag tycker det är svårt att sälja mina egna hästsaker jag har, som jag egentligen skulle vilja göra mig av med. Jobbigt när man hamnar i de situationerna dock.

Jag brukar försöka sälja i bekantskapskretsen, slänga ut dem på min FB-sida. Mycket, mycket enklare och krånglar aldrig.

Jag har ärligt börjat skänka bort en hel del saker hellre än att sälja dem, för att slippa strulet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 674
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 803
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp