Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skrev:
Hundbur med mått 63 x 44 x 52 cm eller så nära som möjligt.

Fick då t.ex. ett svar med 76 x 46 x 54. Kan inte riktigt tycka att 13 cm skillnad är så nära som möjligt.

Fast jag kunde svarat med det ex, för det kanske ÄR just 76 cm som är det närmsta du hittar. Skulle inte sett det som diskvalificerande faktiskt.
 
Jag brukar försöka sälja i bekantskapskretsen, slänga ut dem på min FB-sida. Mycket, mycket enklare och krånglar aldrig.

Jag har ärligt börjat skänka bort en hel del saker hellre än att sälja dem, för att slippa strulet.
Jo, jag började så också, fick sålt ett regntäcke, men resten verkar rätt dött. Får väl fråga igen. Har skänt bort något också men inte så sugen att t ex skänka bort ett par nya ridbyxor med värde 400kr, kanske hade gjort det om de vart värda under 100-lappen. :p
 
Jo, jag började så också, fick sålt ett regntäcke, men resten verkar rätt dött. Får väl fråga igen. Har skänt bort något också men inte så sugen att t ex skänka bort ett par nya ridbyxor med värde 400kr, kanske hade gjort det om de vart värda under 100-lappen. :p

Jag gav bort en IKEAkasse nya och beg saker innan jul. Hade kunnat få tusenlappar om jag sålt. Men jobbet var inte värt det.
 
Fast det är lite skillnad å ha en ikea-kasse och bara någon enstaka pryl. Känns som mer jobb med en ikea-kasse än den enstaka prylen om man jämför dom. :/

Mja. Beror på hur du ser det. Är ju inte mer eller mindre jobb med en pryl värd 400 om man ska sälja den?

Jag brukar tänka i "timpenning". Hur mycket tid måste jag lägga för att få saken såld? Hur mkt får jag för saken? Känns timkostnaden okej?

Tex 1 h för att sälja en sak för 400 kr = 400 kr/h. Helt okej. 4 h totalt för att sälja samma sak = 100 kr/h. Inte värt det.
 
Mja. Beror på hur du ser det. Är ju inte mer eller mindre jobb med en pryl värd 400 om man ska sälja den?

Jag brukar tänka i "timpenning". Hur mycket tid måste jag lägga för att få saken såld? Hur mkt får jag för saken? Känns timkostnaden okej?

Tex 1 h för att sälja en sak för 400 kr = 400 kr/h. Helt okej. 4 h totalt för att sälja samma sak = 100 kr/h. Inte värt det.
Fast man får inte betalt i timmar på sin fritid. För mig behöver jag alla pengar jag kan komma över, därför jag själv inte har råd att skänka bort dyrare prylar.
Än har jag inte lagt ner någon tid och lägger jag ner någon tid så går jag inte förlust på det ändå, men det är jag det. :)
 
Fast man får inte betalt i timmar på sin fritid. För mig behöver jag alla pengar jag kan komma över, därför jag själv inte har råd att skänka bort dyrare prylar.
Än har jag inte lagt ner någon tid och lägger jag ner någon tid så går jag inte förlust på det ändå, men det är jag det. :)
Helt OT, men vad tjänar man som lastbilschaffis? Du behöver inte svara exakt :) jag skulle kunna googla men tycker inte att sådan statistik stämmer, det gör inte det för mitt yrke iaf..
 
Helt OT, men vad tjänar man som lastbilschaffis? Du behöver inte svara exakt :) jag skulle kunna googla men tycker inte att sådan statistik stämmer, det gör inte det för mitt yrke iaf..
https://www.transport.se/dina-rattigheter/Ditt-kollektivavtal/540/
Fast det är inte inkomsten man blir rik på utan utgifterna och det blir inte mycket pengar över när allt är betalt, bor själv, har bil (måste pendla till jobbet) och häst. Jag går runt, men det är inte mycket mer. :)
 
Håller på och försöker sälja min häst. Alltid spännande det här med spekulanter. Har första kontakt via mejl pga skiftesjobb, kan inte svara i telefon på jobbet. Folk frågar efter bilder och film, jag skickar och sen hör man inget mer. Hur svårt är det att skicka ett "tack, men det är inte den hästen jag letar efter just nu" mejl tillbaka om man inte är intresserad..
 
Håller på och försöker sälja min häst. Alltid spännande det här med spekulanter. Har första kontakt via mejl pga skiftesjobb, kan inte svara i telefon på jobbet. Folk frågar efter bilder och film, jag skickar och sen hör man inget mer. Hur svårt är det att skicka ett "tack, men det är inte den hästen jag letar efter just nu" mejl tillbaka om man inte är intresserad..
Jag brukar lägga ut flera bilder och film redan i annonsen, för att slippa engagera mig i en massa låtsasspekulanter som bara är nyfikna. De som är intresserade på riktigt hör av sig.
 
Jag brukar lägga ut flera bilder och film redan i annonsen, för att slippa engagera mig i en massa låtsasspekulanter som bara är nyfikna. De som är intresserade på riktigt hör av sig.
Har lagt ut bilder på de sidor där det går i samband med annonsen, hästen har dessutom ett väldigt unikt namn så det är bara att googla så hittas de bilder som finns.
 
Håller på och försöker sälja min häst. Alltid spännande det här med spekulanter. Har första kontakt via mejl pga skiftesjobb, kan inte svara i telefon på jobbet. Folk frågar efter bilder och film, jag skickar och sen hör man inget mer. Hur svårt är det att skicka ett "tack, men det är inte den hästen jag letar efter just nu" mejl tillbaka om man inte är intresserad..
Sätt ut bilder och film i annonsen så slipper du det :)
 
Håller på och försöker sälja min häst. Alltid spännande det här med spekulanter. Har första kontakt via mejl pga skiftesjobb, kan inte svara i telefon på jobbet. Folk frågar efter bilder och film, jag skickar och sen hör man inget mer. Hur svårt är det att skicka ett "tack, men det är inte den hästen jag letar efter just nu" mejl tillbaka om man inte är intresserad..

Lägg ut bilder och film på en gång så slipper du det besväret. Fixa ordentliga och bra bilder samt film, behöver inte vara lång, så behövs inga mer skickas runt.
I dagens läge skulle jag inte sälja nått utan bild, hur liten grej son helst. Är att be om brevvänner. Även skippa googlade bilder, jag vill se varan jag ska köpa.
 
Köper/säljer en del hästgrejer via facebookgrupper, oftast funkar det utan problem. Men de två senaste gångerna jag svarat på annonser där folk önskar köpa något så vet jag inte vad det varit.. De vill ha grejerna, men den ena vill inte att jag ska posta, vi bor rätt långt från varandra (en martingal så inget stort paket) och sen hör man inget mer. Den andra skulle köpa ett träns, meddelar adress så jag kan posta, jag skickar kontouppgifter och meddelar att jag postar så fort betalningen kommit. Hon säger att hon ska betala in, jag kollade senast igår och nej där finns inget. Över en vecka sen jag hörde något av henne, har frågat om hon fortfarande vill ha tränset men inget svar. Slipp då.
 
Har precis slutfört en smidig och enkel hästaffär, där jag var säljare. Bra annons enligt mig med bilder och film. De kom och provred, sa sig vara intresserade men har en att sälja först. Återkom sedan och sa deras var såld och ville köpa. Vi kom överens om pris, och eftersom de bodde långt borta åtog jag mig att ta han till kliniken för besiktning. UA, så då kom de ngn dag senare med en postväxel. Inget tjafs, inga diskussioner. Smidigt.
 
Har precis slutfört en smidig och enkel hästaffär, där jag var säljare. Bra annons enligt mig med bilder och film. De kom och provred, sa sig vara intresserade men har en att sälja först. Återkom sedan och sa deras var såld och ville köpa. Vi kom överens om pris, och eftersom de bodde långt borta åtog jag mig att ta han till kliniken för besiktning. UA, så då kom de ngn dag senare med en postväxel. Inget tjafs, inga diskussioner. Smidigt.

Det är ju sådär det ska vara. Och tack och lov varit för mig också (köpare). Nån gång har det strulat men då har jag backat ur. Orka krångelsäljare liksom.

Jag undviker dock, oavsett häst eller saker, att svara på annonser som innehåller ordet "intressekoll".
 
Jag lade ut min hästtransport till försäljning tidigare i veckan. Många många intressenter, varav hälften ville ha avbetalning (priset var 15tkr och jag är i vilket fall ingen bank...). En drös av de andra slutade höra av sig när jag skickat fler bilder. Men idag såldes det: köparen försökte först pruta ner det rejält vid första kontakten, men var sedan beredd att betala utsatt pris när jag avböjde. Kom och tittade, betalade med Swish, fyllde i ägarbytet och åkte. Trodde aldrig att det skulle gå så fort. Trevligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 674
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 803
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp