Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läser om Blocketpaketet och returer.

Om jag returnerar sadeln och säljaren inte godkänner att den är i samma skick som när de skickade den, då kan säljaren välja att inte godkänna returen och pengarna betalas inte tillbaka till köparen förrän säljaren eller köparen medger att köpesumman ska tillfalla den andra parten, eller en lagakraftvunnen dom om vem som har rätt till ersättningen.

Alltså kan säljarna välja att inte godkänna returen på ren kiv och köparen får stå där utan vare sig sadel eller pengar. :eek:

Är just nu VÄLDIGT glad över att det inte handlar om några stora pengar
Men det kanske är bra att få sig en knäpp på näsan och påminnelse om varför jag egentligen slutat med att köpa begagnade saker av privatpersoner :angel: :laugh:
 
Läser om Blocketpaketet och returer.

Om jag returnerar sadeln och säljaren inte godkänner att den är i samma skick som när de skickade den, då kan säljaren välja att inte godkänna returen och pengarna betalas inte tillbaka till köparen förrän säljaren eller köparen medger att köpesumman ska tillfalla den andra parten, eller en lagakraftvunnen dom om vem som har rätt till ersättningen.

Alltså kan säljarna välja att inte godkänna returen på ren kiv och köparen får stå där utan vare sig sadel eller pengar. :eek:

Är just nu VÄLDIGT glad över att det inte handlar om några stora pengar
Men det kanske är bra att få sig en knäpp på näsan och påminnelse om varför jag egentligen slutat med att köpa begagnade saker av privatpersoner :angel: :laugh:

Om sadeln är skickad med blocketpaket och inte motsvarar vad som skrivits i annonsen så har du rätt att skicka tillbaka den. Säljaren kan inte neka om sadeln är i samma skick som när du fick den. Visst kan det bli krångel men du har rätten på din sida.
 
Om sadeln är skickad med blocketpaket och inte motsvarar vad som skrivits i annonsen så har du rätt att skicka tillbaka den. Säljaren kan inte neka om sadeln är i samma skick som när du fick den. Visst kan det bli krångel men du har rätten på din sida.

Fast vägrar säljaren godkänna returen måste du dra det till tingsrätten. Även om du har rätten på sin sida så blir det ju en både tids- och arbetskrävande process som dessutom kostar långt mer än sadeln är värd. Och beroende på säljarens ekonomi är det ju inte säkert man får tillbaka själva processkostnaderna heller.

Jag hade en säljare som skickade med blocketpaketet. Jag hade bett om bilder och noga förhört mig om sadelns skick. Lite repor på sitsen som jag fick se bild på, inget annat. Sadeln kommer, med mer slitage etc. Men okej, för det priset så jag kan ta det. Det jag INTE kunde ta var att en sadelgjordsstropp var helt borta och de två kvarvarande på samma sida satt på tur och ren vilja. Sömmarna helt uppluckrad och uppfransade. Var bara en tidsfråga innan en stropp till skulle släppa helt. Sadeln var alltså (enligt mig) inte möjlig att provrida ens, och def inte i skick som utlovats.

Den gick under viss protest tillbaka ("du hittar inte en billigare, kan inte vara så dyrt att sy några stygn osv). Säljaren dröjde ett tag med att hämta ut paketet, och jag hann just börja känna att "fan, nu blir det trassel". Som säljare kan du ju låsa köparens pengar i 14 dagar med om du vill, genom att hämta ut paketet så sent som möjligt.

Så det finns klara nackdelar för köpare med blocketpaketet med, framförallt för köpare.
 
köpte en sadel för ett litet tag sen. en äldre dressyrsadel som skulle vara i bra skick. chansade och gick enbart på bilden i annonsen. det var exakt en sådan som jag var ute efter. priset var perfekt dessutom. fick en jättefin sadel som jag är mer än nöjd med. affären gick smidigt och snabbt.
 
köpte en sadel för ett litet tag sen. en äldre dressyrsadel som skulle vara i bra skick. chansade och gick enbart på bilden i annonsen. det var exakt en sådan som jag var ute efter. priset var perfekt dessutom. fick en jättefin sadel som jag är mer än nöjd med. affären gick smidigt och snabbt.

Sån affär hade jag med dressyrsadeln. Tack och lov - jag hade blivit galen annars om det krånglat lika mycket som nu med hoppsadel :S
 
Sån affär hade jag med dressyrsadeln. Tack och lov - jag hade blivit galen annars om det krånglat lika mycket som nu med hoppsadel :S

däremot så lyckades jag krångla till det med en annan affär. skäms som bara den. först fick jag vinnarmejlet i papperskorgen så det tog flera dagar innan jag såg det. sen krånglade betalningen så det tog ytterligare en dag, bara för att jag tänkte fel. så det gick inte att få i väg några pengar. men när jag upptäckte felet sen så gick resten fort.
 
Även jag har lyckats igen :banghead: Hittade ett begagnat träns och mailade lite med säljaren, jag meddelar att jag vill köpa, hon skriver att hon ska försöka skicka "idag eller imorgon", sedan dess har jag inte vare sig sett träns eller hört något från henne, trots påstötningar från min sida... Tur jag inte betalat (fick aldrig uppgifter för betalning). Surt eftersom tränset såg fint ut, men kanske lika bra eftersom jag nog redan har för många träns...

Läste på lite om Blocket-paket när jag skulle sälja sadel, det känns som det finns många ställen där det kan gå fel och bli problem, både för säljare och köpare om inte den andra parten är seriös.
 
Fast vägrar säljaren godkänna returen måste du dra det till tingsrätten. Även om du har rätten på sin sida så blir det ju en både tids- och arbetskrävande process som dessutom kostar långt mer än sadeln är värd. Och beroende på säljarens ekonomi är det ju inte säkert man får tillbaka själva processkostnaderna heller.

Jag hade en säljare som skickade med blocketpaketet. Jag hade bett om bilder och noga förhört mig om sadelns skick. Lite repor på sitsen som jag fick se bild på, inget annat. Sadeln kommer, med mer slitage etc. Men okej, för det priset så jag kan ta det. Det jag INTE kunde ta var att en sadelgjordsstropp var helt borta och de två kvarvarande på samma sida satt på tur och ren vilja. Sömmarna helt uppluckrad och uppfransade. Var bara en tidsfråga innan en stropp till skulle släppa helt. Sadeln var alltså (enligt mig) inte möjlig att provrida ens, och def inte i skick som utlovats.

Den gick under viss protest tillbaka ("du hittar inte en billigare, kan inte vara så dyrt att sy några stygn osv). Säljaren dröjde ett tag med att hämta ut paketet, och jag hann just börja känna att "fan, nu blir det trassel". Som säljare kan du ju låsa köparens pengar i 14 dagar med om du vill, genom att hämta ut paketet så sent som möjligt.

Så det finns klara nackdelar för köpare med blocketpaketet med, framförallt för köpare.
En anledning till att man ska be om bild från alla håll och kanter när man köper sadel osedd. Dvs inklusive sadelstroppar, kanal och en bild rakt framifrån ^_^. Då jag sålt sadel så har jag haft en 10 bilder som jag skickat iväg för att köpare inte ska kunna klaga ;).
Säljer man en trasig sadel och har rimlig prisbild så skriver man ju ändå upp alla felen. Hellre att ta den tiden än att få en onöjd köpare :p
 
En anledning till att man ska be om bild från alla håll och kanter när man köper sadel osedd. Dvs inklusive sadelstroppar, kanal och en bild rakt framifrån ^_^. Då jag sålt sadel så har jag haft en 10 bilder som jag skickat iväg för att köpare inte ska kunna klaga ;).
Säljer man en trasig sadel och har rimlig prisbild så skriver man ju ändå upp alla felen. Hellre att ta den tiden än att få en onöjd köpare :p

Jag räknade ju, dumt nog, med att om jag frågade om skicket så skulle det svaras ärligt. Jag gör inte om det misstaget, och den jag hade hemma nu så bad jag om massa bilder, inkl specifikt på sömmarna på stropparna. Personen ansåg dock att "det går ju rida i den, den är ju riden i innan och så lätt släpper det nog inte". Eh, JAG hade iaf ingen lust att ens sitta upp - än mindre rida och hoppa - i en sadel där ena stroppen sitter löst och den andra på ren tur. Men alla är vi olika.

Grejen var att jag hade prutat ner priset ganska rejält mot att INTE ha öppet köp utan sälja vidare om den inte passade. Då teoretiskt så hade jag eg fått ett helt okej pris även med kostnaden för att fixa stropparna. Men jag var så jäkla sur på själva grejen att jag skickade tillbaka den, hade kunnat behålla den om jag fått den för det nedprutade priset inkl lagning, men inte ett "bra pris" med lagning.

Lite ot men något jag är förvånad över när det gäller sadlar är dels vad sjutton folk GÖR med sina sadlar? Haft hemma både från företag och privatpersoner och skicket, alltså hur lyckas folk få så jäkla mycket skrap och skav och repor och grejor? Och varför anstränger sig folk inte när de ska sälja något - typ putsa upp sadeln hjälpligt så den iaf inte är lortig åtminstone? Varenda sadel jag provat från privatperson har kommit skitig, dammig och osmord. Det är "tur" jag haft alla på prov, annars hade jag nog av första intrycket sagt "eh, nej tack".
 
Nu vet jag ju inte i vilken prisklass du kollar på sadlar men om jag säljer en billig sadel typ runt 3000kr så inte gör jag några extra vaganser vid försäljning ? Säljs i bef skick dock ren :)
 
Nu vet jag ju inte i vilken prisklass du kollar på sadlar men om jag säljer en billig sadel typ runt 3000kr så inte gör jag några extra vaganser vid försäljning ? Säljs i bef skick dock ren :)

Mellan ca 5 - 8000 kr

Och ren är ju just vad de inte varit. Förväntar mig ingen blankputs, men ren är ju trevligt liksom. Och det är ju vad de ofta INTE varit. Vissa har jag undrat om de sett sadeltvål på den här sidan sekelskiftet.

Jag själv tycker jag är slarvig med lädret. Putsar sällan osv. Men jag får det ändå inte i närheten av det där ens om jag inte putsar på ett år (jo det har hänt...).

Vi talar i värsta fallet om att man blev brunkletig om händerna av att ha närkontakt med sadeln. Intorkad stöv och svett, smuts och så ett lager damm ovanpå allt som fastnat i kletet. Det stank "möglig sadelkammare" med (det gör det ofta när jag köper beg läder dock)
 
Har inte sett några fickor.
Det är synd, det verkar vara en trevlig sadel som jag gärna haft kvar om den bara varit vidare (med eller utan koppjärn) :)
Jag lade den på hästen igen, och den låg ju verkligen bra förutom den lilla vidd-detaljen.

Säljaren protesterar och vill inte ha tillbaka den, men vad sjutton, har man skrivit i annonsen att det är utbytbara koppjärn och det visar sig att det inte är det, ja då får man väl stå sitt kast och ta tillbaka sadeln.
Men visst kan jag förstå henne, har man precis skickat iväg en sadel vill man ju inte få tillbaka den igen.

Det finns inga fickor vid sadelgjords stropparna heller?
 
Mellan ca 5 - 8000 kr

Och ren är ju just vad de inte varit. Förväntar mig ingen blankputs, men ren är ju trevligt liksom. Och det är ju vad de ofta INTE varit. Vissa har jag undrat om de sett sadeltvål på den här sidan sekelskiftet.

Jag själv tycker jag är slarvig med lädret. Putsar sällan osv. Men jag får det ändå inte i närheten av det där ens om jag inte putsar på ett år (jo det har hänt...).

Vi talar i värsta fallet om att man blev brunkletig om händerna av att ha närkontakt med sadeln. Intorkad stöv och svett, smuts och så ett lager damm ovanpå allt som fastnat i kletet. Det stank "möglig sadelkammare" med (det gör det ofta när jag köper beg läder dock)
Är också förvånad över vissa behandlar sina sadlar :o, hade en sadel med hål på bossan precis under ortspetsarna.. Dvs sadeln hade antagligen knölats ihop gång på gång och förvarats lite hur som helst. :/ hur kan man köpa en sadel för flera tusen och sen behandla den så??
 
Spekulanter på min häst irriterar mej ibland. Först alla som frågar efter tex video men som man sen inte hör ja eller nej av. Ett nej tack kan man väl kläcka ur sej om hästen inte är vad man söker.

Eller de som bokar in provridning men sen inte kommer. Men fortsättningsvis är väldigt intresserade.. Kom och kolla eller låt det vara, tack.
 
Inte direkt hästrelaterat kanske, men sökte runt lite på en Barbourjacka. Hittade en fin modell för 2000 kr i en butik som har både webbutik och fysisk låda i närmsta stad. Perfekt.

Surfade in på Tradera för att kolla vad den kostar begagnad. Startbud 2800 kr på Tradera. Tydligt begagnad (men i bra skick). Gör folk INGEN marknadsundersökning innan man lägger ut varan?!
 
Inte direkt hästrelaterat kanske, men sökte runt lite på en Barbourjacka. Hittade en fin modell för 2000 kr i en butik som har både webbutik och fysisk låda i närmsta stad. Perfekt.

Surfade in på Tradera för att kolla vad den kostar begagnad. Startbud 2800 kr på Tradera. Tydligt begagnad (men i bra skick). Gör folk INGEN marknadsundersökning innan man lägger ut varan?!

Nej jag tror inte det. En person har försökt sälja ett schabrak från Hööks (nu utgången modell) för 400 kr beg. Med texten "dyrt i inköp".

Det kostade 399 kr nytt. Jag var intresserad men påpekade att jag inte ville betala nypris. Personen hävdar det kostade 1200 kr nytt. Jag skickar screendump på dåvarande katalog det var med i med priset. Hen svarar inte mer. Men försöker gång på gång sälja det för 400 kr. En annan hoppade på och försöker sälja samma sorts schabrak med tillhörande lindor och luvor för 800 kr. Beg. Nypris 399 + 249 + 249. Hävdar det kostade 1800 kr nytt ;)
 
Nej jag tror inte det. En person har försökt sälja ett schabrak från Hööks (nu utgången modell) för 400 kr beg. Med texten "dyrt i inköp".

Det kostade 399 kr nytt. Jag var intresserad men påpekade att jag inte ville betala nypris. Personen hävdar det kostade 1200 kr nytt. Jag skickar screendump på dåvarande katalog det var med i med priset. Hen svarar inte mer. Men försöker gång på gång sälja det för 400 kr. En annan hoppade på och försöker sälja samma sorts schabrak med tillhörande lindor och luvor för 800 kr. Beg. Nypris 399 + 249 + 249. Hävdar det kostade 1800 kr nytt ;)
Hoppas att de inte får sina saker sålda:mad: Så sett är det väldigt bra med internet, en snabb googling visar nypriset:up:
 
Såg en annons på ett pannband från hööks, var dålig kvalité så de sålde dem för typ 50kr, personen skrev att nypris var 300 och ville ha 200..
 
Fast vägrar säljaren godkänna returen måste du dra det till tingsrätten. Även om du har rätten på sin sida så blir det ju en både tids- och arbetskrävande process som dessutom kostar långt mer än sadeln är värd. Och beroende på säljarens ekonomi är det ju inte säkert man får tillbaka själva processkostnaderna heller.

.

Ja det är ju just den där energikrävande grejen jag inte riktigt har lust med just nu.

Men sadeln är på väg hem igen, det ska bli intressant att se hur det går :)
 
Om sadeln är skickad med blocketpaket och inte motsvarar vad som skrivits i annonsen så har du rätt att skicka tillbaka den. Säljaren kan inte neka om sadeln är i samma skick som när du fick den. Visst kan det bli krångel men du har rätten på din sida.

Jag vet att jag har rätten på min sida... men det brukar inte alltid hjälpa.

Jag stod i valet och kvalet om jag skulle behålla sadeln och sälja vidare för att slippa riskera mista alla pengar. Det hade dock inneburit att jag skulle ha lämnat in den på lagning och sen krånglat med försäljning. Med kostnader för lagning så hade jag ändå troligen gått back.
Men nej, jag orkade verkligen inte lägga ner tid och energi på det så med risk att pengarna uteblir helt så fick säljaren tillbaka sin sadel. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 671
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 802
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp