Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men sen så hittade jag en annons på facebook, rätt sadel, rätt pris, en timmes bilväg härifrån.

Prutade någon hundralapp och stack iväg.
Nu är den hemma, jättefin sadel, trevlig säljare :up: och fick dessutom fina tillbehör med.
Sadeln ligger bra på hästen, ska bara köpa ett bredare järn så blir det tiptop!
 
Mellan ca 5 - 8000 kr

Och ren är ju just vad de inte varit. Förväntar mig ingen blankputs, men ren är ju trevligt liksom. Och det är ju vad de ofta INTE varit. Vissa har jag undrat om de sett sadeltvål på den här sidan sekelskiftet.
Jag har nog oftast fått köpa rena sadlar. Så trist att få hem en skitig sadel!
Sadeln jag hämtade idag var tvättad och ren, såg ut att vara i nästintill nyskick. Mycket trevligt!
 
Sen finns det säljare man undrar om de vill sälja hästarna?

När vi kollade på häst senast laddade vi med 2 stall på 1 dag, handelsstall båda två. Första stallet hade en häst jag trodde mycket på. När vi, efter 2 timmars resa, landar i stallet får jag ett sms från säljaren som tyvärr "fått nåt akut" och inte kan komma. Kan vi senare under dagen?

Vi åkte vidare till stall nr 2 i närheten, där ägaren känner ägaren till stall ett och berättar att hen vad mycket förvånad att vi skulle dit först, eftersom säljare 1 var bortrest. *suck*. Behöver jag säga att vi inte väntade tills säljare 1 behagade komma hem?

I efterhand lärde vi oss att säljare 1 inte var särskilt seriös alls, tyckte bla att det var helt ok att ha kunder som kom dit och provred när en häst åkt därifrån med kvarka.

/Lavinia
Spekulanter på min häst irriterar mej ibland. Först alla som frågar efter tex video men som man sen inte hör ja eller nej av. Ett nej tack kan man väl kläcka ur sej om hästen inte är vad man söker.

Eller de som bokar in provridning men sen inte kommer. Men fortsättningsvis är väldigt intresserade.. Kom och kolla eller låt det vara, tack.
 
Sen finns det säljare man undrar om de vill sälja hästarna?

När vi kollade på häst senast laddade vi med 2 stall på 1 dag, handelsstall båda två. Första stallet hade en häst jag trodde mycket på. När vi, efter 2 timmars resa, landar i stallet får jag ett sms från säljaren som tyvärr "fått nåt akut" och inte kan komma. Kan vi senare under dagen?

Vi åkte vidare till stall nr 2 i närheten, där ägaren känner ägaren till stall ett och berättar att hen vad mycket förvånad att vi skulle dit först, eftersom säljare 1 var bortrest. *suck*. Behöver jag säga att vi inte väntade tills säljare 1 behagade komma hem?

I efterhand lärde vi oss att säljare 1 inte var särskilt seriös alls, tyckte bla att det var helt ok att ha kunder som kom dit och provred när en häst åkt därifrån med kvarka.

/Lavinia
Jodå, oseriösa försäljare finns det också en hel del av. Kommer så småningom att börja leta häst igen men vill verkligen slippa allt oseriöst folk och hitta en lämplig häst till mej.
 
Efter konvalecens och grejer passar min hoppsadel givetvis inte hästen längre. Så nu måste jag försöka sälja den, jippie... Det är några stycken som hört av sig och "är ev. intresserad av din sadel", och vill prova först. Jag har meddelat att om de finns inom rimligt avstånd kan jag åka ut till dom och låta dom prova, och finns de lite längre bort kan jag tänka mig öppet köp. "Njaee, får fundera lite..." låter det då. För mig är det självklart att jag inte lämnar ifrån mig en sadel till en främling utan att ha fått pengar för den, men det kanske är jag som är överdrivet försiktig? Hur gör ni andra? Jag tycker ändå att jag är tillmötesgående, det är en ganska billig sadel det rör sig om, men jag behöver likväl få loss de där tusenlapparna för att köpa en ny.
 
Jag har faktiskt lagt ut shettisens ponnyputa också på annons, jag kan nog räkna gångerna hon ridits det senaste året på ena handens fingrar. Blir hon såpass fräsch efter det här fånganfallet att hon klarar ryttare igen så får ungarna rida barbacka. ;) Om jag får sålt den då, jag la ut den till halva nypriset och inkluderar alla tillbehör, men andrahandsmarknaden på ponnyputor verkar vara nära 0. Det var faktiskt en som var snabb på bollen och ville köpa, men ändrade sig när hon kom på att hon redan hade en likadan. Liksom va? :rofl:
 
Efter konvalecens och grejer passar min hoppsadel givetvis inte hästen längre. Så nu måste jag försöka sälja den, jippie... Det är några stycken som hört av sig och "är ev. intresserad av din sadel", och vill prova först. Jag har meddelat att om de finns inom rimligt avstånd kan jag åka ut till dom och låta dom prova, och finns de lite längre bort kan jag tänka mig öppet köp. "Njaee, får fundera lite..." låter det då. För mig är det självklart att jag inte lämnar ifrån mig en sadel till en främling utan att ha fått pengar för den, men det kanske är jag som är överdrivet försiktig? Hur gör ni andra? Jag tycker ändå att jag är tillmötesgående, det är en ganska billig sadel det rör sig om, men jag behöver likväl få loss de där tusenlapparna för att köpa en ny.

Jag har lämnat på öppet köp i några timmar i vissa fall (med betalning innan) och erbjudit provridning när jag är med i andra fall. Jag har tagit kort i alla vinklar på sadeln innan och skrivit att vid skada försvinner öppetköp. Vissa är så ovarsamma och det är inte kul alls att få tillbaka en sadel med knäckt bom eller repor för att någon har klantat sig.
Ska sadeln skickas får de sälja vidare själva om den inte passar.
 
Efter konvalecens och grejer passar min hoppsadel givetvis inte hästen längre. Så nu måste jag försöka sälja den, jippie... Det är några stycken som hört av sig och "är ev. intresserad av din sadel", och vill prova först. Jag har meddelat att om de finns inom rimligt avstånd kan jag åka ut till dom och låta dom prova, och finns de lite längre bort kan jag tänka mig öppet köp. "Njaee, får fundera lite..." låter det då. För mig är det självklart att jag inte lämnar ifrån mig en sadel till en främling utan att ha fått pengar för den, men det kanske är jag som är överdrivet försiktig? Hur gör ni andra? Jag tycker ändå att jag är tillmötesgående, det är en ganska billig sadel det rör sig om, men jag behöver likväl få loss de där tusenlapparna för att köpa en ny.

Öppet köp så har du ju fått pengar innan du lämnar ifrån dig den? Dvs köparen betalar, du lämnar ifrån dig sadeln. Öppet köp gäller X dagar, och under den tiden kan köparen lämna tillbaka sadeln i samma skick och få pengarna tillbaka.

Däremot är det bökigt tycker jag. Men när var och varannan butik säljer beg sadlar med generöst öppet köp så ska man sälja utan det som privatperson får man dumpa priset.

Jag säljer helst utan öppet köp om jag anser mig ha råd dumpa priset, men köper helst inte utan öppet köp.

Köpte en sadel härförleden som jag var nästan säker på skulle passa hästen. Hade prutat priset just för ej ta öppet köp. Som tur var skickade säljaren med Blocketpaket. Sadeln var defekt när den kom. Så jag köper inget jag inte fått se skicket på efter det. (Har en annan hemma nu på prov)
 
Lite spinnoff men det märks ganska väl när man köper sadel vilka som själv haft hästar med knepig rygg. Där är det aldrig något problem med öppet köp. Ofta vill de inte ens ha hela summan innan (jag är såklart alltid beredd betala det). De vet helt enkelt att om sadeln passar kommer den köpas och betalas och köparen grina av lycka. Om den inte passar kommer den tillbaka, då man inte har någon nytta av den/inte vill ha sina pengar låsta.

Medan om man har haft en ganska okomplicerad häst är mer för "sälj den vidare om den mot förmodan inte passar".

Det där med att köparen får sälja vidare är himla bekvämt om man säljer, veta att sadeln är såld och pengarna kan spenderas. Som köpare är det lagom kul att ha XX tusen låsta i sadlar att sälja vidare, som kanske inte blir sålda på någon månad eller två.

Så det är om köpare och säljare bor långt från varandra svårt, för det finns helt kolliderande intressen.

Jag hade två sadlar liggandes, som varit till salu för marknadsvärde ett bra tag. Jag ville dock inte skicka på öppet köp. Lånade gärna ut till folk i närområdet eller närområdet till mitt jobb, men skickade inte.

Sen ledsnade jag, kapade priset på nästan hälften och la ut helt utan öppet köp. Båda såldes inom en vecka. Jag gjorde på ett vis en förlust, på ett sätt en vinst (de gör ingen nytta härhemma på sadelhängaren).

Nu när jag letat sadlar till nya hästen. Så första var en dressyr som säljaren inte ville skicka, men kunde tänka sig öppet köp när jag frågade. När jag hämtade den räckte säljaren över sadeln och tyckte "här, ta den och prova den, ha den minst en vecka eller så, prova ordentligt och i alla lägen - det gjorde inte jag...". Jag fick en sadel värd 5 000 kr utan att ens betala deposition :O Sadeln passade och behölls.

Sen har jag letat hoppsadel. Oh my... Fick en hemskickad från butik, passade inte. Returnerade den och tog hem en annan, passade kanske men fel bomvidd. Haft kontakt med ett antal privata säljare som plötsligt sålt till någon annan innan de skickat, lånat ut sadeln till en kompis osv. Krångel helt enkelt. Hittade en i rätt bomvidd av modellen som nästan passade. Prutade ner den och sa att jag tar risken, inget öppet köp och säljer vidare om inte passar. Sadeln kommer, och en stropp är borta och de kvarvarande två på samma sida är nästan loss och sitter med en söm. Jag hade frågat noga om skicket. Gick tack och lov att returnera då den var skickad med blocketpaket.

Nu har jag en hemma där det inte var problem skicka på öppet köp, men där maken skulle åka uppåt här så vi möttes och jag fick sadeln mot en deposition på 500 kr. Säljaren har en knepig häst själv och har tom förlängt öppet köp-perioden en vecka.

Så med en sån häst som nuvarande damen - stor risk chansa. Men jag har köpt flera sadlar utan öppet köp på mer okrångliga hästar. Men jag har också lärt mig att "sälja vidare" kan ta allt mellan en timme och två år... Så det gäller man kan vara av med pengarna för en, två, fjorton sadlar om man gör så
 
Köpte ett träns till min dåvarande treåring beg och efter det fick hon ringorm.....

Jag desinficerar alltid alla begagnade grejer jag köper. Kanske nojigt, men saker kommer ofta skitiga (fattar inte varför folk inte kan skicka sakerna rengjorda iaf), och jag har ju faktiskt ingen aning om vad de varit med om, såhär i kvarkatider t ex kan man ju få väldigt oväntade överraskningar med en begagnad pryl =/

Så nog kan din häst fått ringorm av tränset, iaf teoretiskt. Kan ju kommit någon annanstans ifrån med, det är ju lömskt på så vis att det kan smitta lätt om otur och det kan ha över 2 månaders inkubationstid. Och sporerna överlever åratal på saker.
 
Jag desinficerar alltid alla begagnade grejer jag köper. Kanske nojigt, men saker kommer ofta skitiga (fattar inte varför folk inte kan skicka sakerna rengjorda iaf), och jag har ju faktiskt ingen aning om vad de varit med om, såhär i kvarkatider t ex kan man ju få väldigt oväntade överraskningar med en begagnad pryl =/

Så nog kan din häst fått ringorm av tränset, iaf teoretiskt. Kan ju kommit någon annanstans ifrån med, det är ju lömskt på så vis att det kan smitta lätt om otur och det kan ha över 2 månaders inkubationstid. Och sporerna överlever åratal på saker.

Ja jag lärde mig det efter denna incident.
Hon fick det på huvudet vid mungipan precis där det "nya" tränset suttit o efter mycket efterforskningar kom vi fram till att det måste varit det. Men man kan aldrig veta säkert. Ett tips iaf att desinficera innan :)
 
Öppet köp så har du ju fått pengar innan du lämnar ifrån dig den? Dvs köparen betalar, du lämnar ifrån dig sadeln. Öppet köp gäller X dagar, och under den tiden kan köparen lämna tillbaka sadeln i samma skick och få pengarna tillbaka.

Jag vet, jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Jag menar att jag har erbjudit öppet köp, men att intressenterna inte verkar intresserade av det utan vill låna sadeln för att prova utan att först betala för den. Om sadeln t.ex. skulle bli skadad på något sätt under provningen vill ju inte jag sitta där med svarte petter.
 
Jag vet, jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Jag menar att jag har erbjudit öppet köp, men att intressenterna inte verkar intresserade av det utan vill låna sadeln för att prova utan att först betala för den. Om sadeln t.ex. skulle bli skadad på något sätt under provningen vill ju inte jag sitta där med svarte petter.

Nej det förstår jag verkligen!
 
@Alexandra_W min erfarenhet är en annan. När man har x-antal sadlar hemma som inte passar just för att hästen har speciell rygg så vill man inte ha öppet köp, prov eller annat ovisst. Då vill man ha sålt på riktigt direkt så att man kan köpa något som passar omgående och slippa vänta och dessutom riskera att sadeln kommer hem i ett helt annat skick så att det inte går att få ut det man behöver för att kunna köpa en ny. Jag tror snarare att det beror på ens ekonomi om man lånar ut/ger öppet köp. Har man råd att köpa ny sadel utan att få sålt den gamla först så kommer man i ett helt annat läge.
 
@Alexandra_W min erfarenhet är en annan. När man har x-antal sadlar hemma som inte passar just för att hästen har speciell rygg så vill man inte ha öppet köp, prov eller annat ovisst. Då vill man ha sålt på riktigt direkt så att man kan köpa något som passar omgående och slippa vänta och dessutom riskera att sadeln kommer hem i ett helt annat skick så att det inte går att få ut det man behöver för att kunna köpa en ny. Jag tror snarare att det beror på ens ekonomi om man lånar ut/ger öppet köp. Har man råd att köpa ny sadel utan att få sålt den gamla först så kommer man i ett helt annat läge.

Fast nu talar du ur motsatt perspektiv?
SÄLJARE vill bli av med sadel och få loss pengar. Dvs inte ha prov, öppet köp osv.

KÖPARE vill inte ha (ännu) en sadel som inte passar och ska säljas vidare utan ha öppet köp/på prov för att inte låsa upp mer pengar.

Rent generellt då. Men om man själv haft häst med krångelrygg och inte vill dumpa priset så get en sån säljare lättare öppet köp när sadeln varit till salu ett tag, för de vet att det ökar säljchans.

Däremot vecka 1 vill nog ingen ge öppet köp. Men står man mellan det eller fortsätta stå med osålt/få svar så. Alt är ju sänka priset.
 
Fast nja, jag har en häst med lite krånglig rygg.
Jag har nog provat tio-femton femton sadlar på henne tills jag hittade en bra.
De flesta har jag köpt (utan öppet köp), insett att de inte passat, och sålt vidare .
 
Fast nja, jag har en häst med lite krånglig rygg.
Jag har nog provat tio-femton femton sadlar på henne tills jag hittade en bra.
De flesta har jag köpt (utan öppet köp), insett att de inte passat, och sålt vidare .

Då har du under tiden gjort hur? Ridit barbacka? Eller haft sådan ekonomi att du kunnat ha X osålda och köpa en till ändå?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 661
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 802
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbur bil
  • Renrasig katt - Tica
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Årets foderstater
  • Bakskygg häst på tävling

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp