Lite spinnoff men det märks ganska väl när man köper sadel vilka som själv haft hästar med knepig rygg. Där är det aldrig något problem med öppet köp. Ofta vill de inte ens ha hela summan innan (jag är såklart alltid beredd betala det). De vet helt enkelt att om sadeln passar kommer den köpas och betalas och köparen grina av lycka. Om den inte passar kommer den tillbaka, då man inte har någon nytta av den/inte vill ha sina pengar låsta.
Medan om man har haft en ganska okomplicerad häst är mer för "sälj den vidare om den mot förmodan inte passar".
Det där med att köparen får sälja vidare är himla bekvämt om man säljer, veta att sadeln är såld och pengarna kan spenderas. Som köpare är det lagom kul att ha XX tusen låsta i sadlar att sälja vidare, som kanske inte blir sålda på någon månad eller två.
Så det är om köpare och säljare bor långt från varandra svårt, för det finns helt kolliderande intressen.
Jag hade två sadlar liggandes, som varit till salu för marknadsvärde ett bra tag. Jag ville dock inte skicka på öppet köp. Lånade gärna ut till folk i närområdet eller närområdet till mitt jobb, men skickade inte.
Sen ledsnade jag, kapade priset på nästan hälften och la ut helt utan öppet köp. Båda såldes inom en vecka. Jag gjorde på ett vis en förlust, på ett sätt en vinst (de gör ingen nytta härhemma på sadelhängaren).
Nu när jag letat sadlar till nya hästen. Så första var en dressyr som säljaren inte ville skicka, men kunde tänka sig öppet köp när jag frågade. När jag hämtade den räckte säljaren över sadeln och tyckte "här, ta den och prova den, ha den minst en vecka eller så, prova ordentligt och i alla lägen - det gjorde inte jag...". Jag fick en sadel värd 5 000 kr utan att ens betala deposition :O Sadeln passade och behölls.
Sen har jag letat hoppsadel. Oh my... Fick en hemskickad från butik, passade inte. Returnerade den och tog hem en annan, passade kanske men fel bomvidd. Haft kontakt med ett antal privata säljare som plötsligt sålt till någon annan innan de skickat, lånat ut sadeln till en kompis osv. Krångel helt enkelt. Hittade en i rätt bomvidd av modellen som nästan passade. Prutade ner den och sa att jag tar risken, inget öppet köp och säljer vidare om inte passar. Sadeln kommer, och en stropp är borta och de kvarvarande två på samma sida är nästan loss och sitter med en söm. Jag hade frågat noga om skicket. Gick tack och lov att returnera då den var skickad med blocketpaket.
Nu har jag en hemma där det inte var problem skicka på öppet köp, men där maken skulle åka uppåt här så vi möttes och jag fick sadeln mot en deposition på 500 kr. Säljaren har en knepig häst själv och har tom förlängt öppet köp-perioden en vecka.
Så med en sån häst som nuvarande damen - stor risk chansa. Men jag har köpt flera sadlar utan öppet köp på mer okrångliga hästar. Men jag har också lärt mig att "sälja vidare" kan ta allt mellan en timme och två år... Så det gäller man kan vara av med pengarna för en, två, fjorton sadlar om man gör så