Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ingen aning om om det har förutsättningar att bli bra, men personen har ägt hästen tidigare och var den i bra skick då finns det ingen direkt anledning att oroa sig för den biten.

Nåja, förutsättningar kan ändras över en natt, och med ovanstående ekonomiska förutsättningar så känns det ju lite instabilt.

Men är säljare och köpare nöjda (vilket de inte är) så är ju allt frid och fröjd.
 
Jag har en häst ute till salu, och herregud den ena som svarar är värre än den andra..

En tjej (visserligen 14 år..) mailade och sa att hon jättegärna ville rida min häst, men hon hade inte råd att köpa, så hon tyckte jag skulle stalla upp honom i ett specifikt stall i närheten av henne, betala alla omkostnader och så skulle hon rida och sköta honom åt mig. Tjejen avslutade med: visst är det en bra deal? Måste ju varit ett troll...

Och så självklart alla som mailar och ber om att få ha på foder (oftast för de inte har råd att köpa, billig häst, här snackar vi typ 20 000 kr), om jag ville lämna ut på foder hade jag väl inte skrivit en SÄLJES annons.

Folk som vill köpa på avbetalning, ta ett lån på banken då? Jag är ingen bank... Och om man inte får ta lån på banken, varför i hela friden skulle jag vilja ta risken att lämna på avbetalning då? :rofl:
 
Nåja, förutsättningar kan ändras över en natt, och med ovanstående ekonomiska förutsättningar så känns det ju lite instabilt.

Men är säljare och köpare nöjda (vilket de inte är) så är ju allt frid och fröjd.

Vi vet inte om det finns backup eller inte. Det kan vara en ensamstående med 3 barn och ingen backup eller gift med ett stort socialt nätverk och en man och föräldrar som kan skjuta till pengar i värsta fall.
 
Vi vet inte om det finns backup eller inte. Det kan vara en ensamstående med 3 barn och ingen backup eller gift med ett stort socialt nätverk och en man och föräldrar som kan skjuta till pengar i värsta fall.
Nä precis vi vet inte, och ägaren till hästen verkar inte heller veta, så det är en risk hon får välja att ta jag hade själv aldrig tagit den, jag tycker personligen det är oseriöst att skaffa djur om man inte har pengar, pengarna ska finnas innan djuret :)
 
Nä precis vi vet inte, och ägaren till hästen verkar inte heller veta, så det är en risk hon får välja att ta jag hade själv aldrig tagit den, jag tycker personligen det är oseriöst att skaffa djur om man inte har pengar, pengarna ska finnas innan djuret :)
Jag vet att jag låter hård, men har själv lånat ut en insektskänslig häst som kom hem september totalt sönderkliad, med köttsår på rumpan, för fodervärden inte hade lagt pengar på ett insektstäcke !!
 
Nä precis vi vet inte, och ägaren till hästen verkar inte heller veta, så det är en risk hon får välja att ta jag hade själv aldrig tagit den, jag tycker personligen det är oseriöst att skaffa djur om man inte har pengar, pengarna ska finnas innan djuret :)
Vad är det för oseriöst att skaffa ett djur och någon annan förbinder sig att hjälpa vid behov?

Alltså jag argumenterar inte för att det är rätt utan påpekar att vi inte har koll på situationen och därför inte har en aning om det är oseriöst eller inte.
 
Vad är det för oseriöst att skaffa ett djur och någon annan förbinder sig att hjälpa vid behov?

Alltså jag argumenterar inte för att det är rätt utan påpekar att vi inte har koll på situationen och därför inte har en aning om det är oseriöst eller inte.[/QUOT

Jag tycker bara det är en onödig risk att ta, onödigt att chansa i och med att det är djuret som blir lidande om inte pengarna som ska komma framöver kommer=/ Och det är rätt vanligt med strul med fodervärdskap.
 
Jag tycker bara det är en onödig risk att ta, onödigt att chansa i och med att det är djuret som blir lidande om inte pengarna som ska komma framöver kommer=/ Och det är rätt vanligt med strul med fodervärdskap.

Så hellre avliva eller sälja till någon okänd som du inte vet att de tagit hand om en häst tillfredsställande?
 
Så hellre avliva eller sälja till någon okänd som du inte vet att de tagit hand om en häst tillfredsställande?
Jag skulle bara inte låna ut en häst till någon som i ts fall inte ens har råd med utrustning, det var det enda jag sa. sälja är helt annat och avliva också.
Jag hade tagit ansvar för mitt eget djur helt enkelt och inte lånat ut till någon som inte känts bra.
 
Jag skulle bara inte låna ut en häst till någon som i ts fall inte ens har råd med utrustning, det var det enda jag sa. sälja är helt annat och avliva också.
Jag hade tagit ansvar för mitt eget djur helt enkelt och inte lånat ut till någon som inte känts bra.
Och som jag förstod det så kändes det bra från början...annars skulle TS knappast nappa på det.
Hästen fick med passande utrustning.
 
Och som jag förstod det så kändes det bra från början...annars skulle TS knappast nappa på det.
Hästen fick med passande utrustning.
Ja, men hur länge är den passande? Vad händer om hästen skadar sig? Om hästen trampar sönder utrustning? Osv.

Jag tycker det är väldigt konstigt och oansvarigt att skaffa djur när man inte har pengar att ta hand om de.
 
Ja, men hur länge är den passande? Vad händer om hästen skadar sig? Om hästen trampar sönder utrustning? Osv.

Jag tycker det är väldigt konstigt och oansvarigt att skaffa djur när man inte har pengar att ta hand om de.
Det jag ville ha fram är att man inte ska vara så snabb att såga någon på internet. Där har man bara en bråkdel av bilden sedd genom en annan persons ögon. Folk dömde köparen hårt utan att egentligen känna till situationen alls.

Samma frågor kan man ställa sig oavsett vem man lånar ut hästen till om man inte har full insyn i dennes ekonomi vilket man kanske inte ens har med nära vänner.
 
Det jag ville ha fram är att man inte ska vara så snabb att såga någon på internet. Där har man bara en bråkdel av bilden sedd genom en annan persons ögon. Folk dömde köparen hårt utan att egentligen känna till situationen alls.

Samma frågor kan man ställa sig oavsett vem man lånar ut hästen till om man inte har full insyn i dennes ekonomi vilket man kanske inte ens har med nära vänner.
jag dömmer inte köparen personligen, jag dömmer den typen av köpere /djurägare som ts beskriver denna..
 
Jag säljer en hoppsadel billigt, lite äldre sadel, säljer den komplett med sadelgjord, stigbyglar och stigläder + ett märkesschabrak. Det är en sån där sadel som kommer säljas direkt, eller aldrig.
Nu har jag fått napp och ska leverera den idag. Det roliga i detta är att den som köper sadeln, är den JAG köpte sadeln av :laugh:
 
Jag har sålt mycket utrustning till häst och ryttare under hösten och vintern i lägre prisklass.
Har fler olika bett till salu och fick ett mail av en person som bjöd det begärda priset om jag stod för frakten:eek: ska jag betala för att sälja till dig? Vet du hur dumt det låter:rage::banghead: Står klart och tydligt i annonsen att köparen står för frakten....

Vet heller inte hur många som drar sig ur eller inte svarar efter att jag kollat frakten. Är rätt trött på folk som tror att det är gratis att skicka grejer:meh:

Men nu är snart allt sålt och jag har haft några riktigt snabba och smidiga affärer också :banana:
 
Jag har sålt mycket utrustning till häst och ryttare under hösten och vintern i lägre prisklass.
Har fler olika bett till salu och fick ett mail av en person som bjöd det begärda priset om jag stod för frakten:eek: ska jag betala för att sälja till dig? Vet du hur dumt det låter:rage::banghead: Står klart och tydligt i annonsen att köparen står för frakten....

Vet heller inte hur många som drar sig ur eller inte svarar efter att jag kollat frakten. Är rätt trött på folk som tror att det är gratis att skicka grejer:meh:

Men nu är snart allt sålt och jag har haft några riktigt snabba och smidiga affärer också :banana:
Fast jag tycker det är ok att ge ett bud, såsom tex begärt pris fast inkl frakt. Får inte säljaren annat bud är det ju upp till den att acceptera det budet eller inte :)
 
  • Gilla
Reactions: Sam
Fast jag tycker det är ok att ge ett bud, såsom tex begärt pris fast inkl frakt. Får inte säljaren annat bud är det ju upp till den att acceptera det budet eller inte :)
Jag tror att det som menades var att grejerna är såpass billiga att det går minus om man ska bjuda på frakten, eller iallafall blir väldigt låg förtjänst. Ibland är ju de inte värt jobbet att packa, skicka o fixa för 30kr tex. Då väntar iallafall jag tills nån som kan hämta det, vill köpa alt. att köparen står för frakten.
 
Jag tror att det som menades var att grejerna är såpass billiga att det går minus om man ska bjuda på frakten, eller iallafall blir väldigt låg förtjänst. Ibland är ju de inte värt jobbet att packa, skicka o fixa för 30kr tex. Då väntar iallafall jag tills nån som kan hämta det, vill köpa alt. att köparen står för frakten.
Javisst, men ibland så kan man som köpare få välja mellan att sälja det billigare eller behålla varan, och där får man göra ett val :)
 
Javisst, men ibland så kan man som köpare få välja mellan att sälja det billigare eller behålla varan, och där får man göra ett val :)
Ja absolut! :D Att pruta frakten tycker jag är väldigt rimligt, men inte på ett bett för 50kr eller liknande.
Men jag tror jag är en väldigt tacksam köpare, för jag föreslår inget jag slm säljare själv inte hade accepterat :up:
 
Är rätt trött på folk som tror att det är gratis att skicka grejer:meh:
Det är jag också, eftersom vi som fraktar behöver lön och den kommer av att folk betalar frakten. Jag betalar mer än gärna frakt eftersom då stödjer jag indirekt mig själv och mina kollegor, i alla fall om jag köper något.
Men ja, det kostar pengar att skicka saker, vilket många inte förstår, först ska det sorteras på terminal, sen köras ut, det är många steg i ledet innan försändelsen gått från A till B. Steg, som är någons jobb. Önskar fler kunde tänka på det, många vill ju att det ska vara "fraktfritt", men det finns inget som heter fraktfritt, någon står för frakten ändå i slutänden.
Ok slut på lite OT, men det är ett ämne som berör lite och definitivt inget riktad mot dig personligen utan mer dom som inte förstår att frakt faktiskt kostar. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 257
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 674
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 808
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp