Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lagt ut min ena dator (Macbook Air) till försäljning och telefonen har gått varm under dessa två dagar. De allra flesta som har kontaktat mig har först skrivit på svenska för att i nästa sekund svara på engelska. Jag förstår inte varför man inte kan skriva på engelska från början så jag slipper skriva om mitt svar :banghead: priset tog nog herren som ville att jag skulle skicka paketet mot betalning till London (:eek:) där hans son bodde. Jag svarade att jag inte vill ta ansvar för datorn om den försvinner eller går sönder under färden och svarade att han hämta den själv och sedan skicka den vidare.

För övrigt letar jag efter ett nytt skrivbord och blir irriterad när annonser ligger kvar trots att varan är såld :mad::mad::mad: och den sista saken. Att folk alltid lägger in bilder med filter(!!!). Jag vill gärna kunna se färgen på varan jag vill köpa och inte ha ett filter på som ändrar färgen.
 
Hade lagt undan lite läder och sen glömt bort det så när jag hittade det hade en del börjat mögla. Jag hade varken tid eller ork för hela mögelsaneringsprocessen så jag lade ut det som skänkes i en fb-grupp, dumt att kasta om det finns folk som orkar tvätta och smörja upp tycker jag :)

Får flera svar, men den som var först ville hämta ett par dagar senare. OK för mig, hör av dig när du åker så jag är hemma.
Får ett sms 19.37 med fråga om jag var hemma, de var vid X som ligger 7 minuter från mig. Jag svarade 19.52 (har inte mobilen på mig jämt och ständigt) att det går bra. 40 minuter senare får jag ett sms igen om att de hade varit vid mitt hus men åkte vidare. :confused: :rofl::banghead:

Fattar inte hur man kan köra fram till mitt hus men inte höra av sig?! Ringa eller knacka på dörren - är det förlegat nuförtiden?

Fick ett sms om att hon kunde komma om en vecka igen men ärligt talat blev jag så irriterad att jag inte ens svarat på det.

Tröttnade lite på folk så lädret finns fortfarande kvar hemma och annonsen raderad. Det är Tärnsjöläder och jag älskar deras spännen, så jag klipper av dem och slänger lädret.
 
Hade lagt undan lite läder och sen glömt bort det så när jag hittade det hade en del börjat mögla. Jag hade varken tid eller ork för hela mögelsaneringsprocessen så jag lade ut det som skänkes i en fb-grupp, dumt att kasta om det finns folk som orkar tvätta och smörja upp tycker jag :)

Får flera svar, men den som var först ville hämta ett par dagar senare. OK för mig, hör av dig när du åker så jag är hemma.
Får ett sms 19.37 med fråga om jag var hemma, de var vid X som ligger 7 minuter från mig. Jag svarade 19.52 (har inte mobilen på mig jämt och ständigt) att det går bra. 40 minuter senare får jag ett sms igen om att de hade varit vid mitt hus men åkte vidare. :confused: :rofl::banghead:

Fattar inte hur man kan köra fram till mitt hus men inte höra av sig?! Ringa eller knacka på dörren - är det förlegat nuförtiden?

Fick ett sms om att hon kunde komma om en vecka igen men ärligt talat blev jag så irriterad att jag inte ens svarat på det.

Tröttnade lite på folk så lädret finns fortfarande kvar hemma och annonsen raderad. Det är Tärnsjöläder och jag älskar deras spännen, så jag klipper av dem och slänger lädret.
Jag förstår inte varför folk gör såhär. Det skadar alla andra inför framtida köp. Vad köparna nu än gjorde en bit bort från dig hade de kunnat vänta i åtminstone 30 minuter innan man åker därifrån. Och om de nu var framme vid huset kan man ju åtminstone knacka på. Jag blir så arg och irriterad på sånt här beteende :banghead: :mad:

Kan också slänga in en frustrerande historia som hände i förra veckan. Min sambo har lagt ut sin bil till försäljning och det är vissa som har hört av sig. En av de var lite speciell och var sååå intresserad av bilen och bla bla bla. Sambon körde fyra mil för att visa bilen och köparen verkade nöjd med bilen och skulle absolut ha den. Men tji fick han! Nästa dag fick han ett sms om att köparen inte var intresserad av bilen. Hade varit bättre om han inte hade sagt att han fortfarande var intresserad och erbjudit bensinpengar eller nåt :mad:

Ett annat i-landsproblem: folk som säljer en grytlapp, en kaffekopp osv. Vad ska man ha en sådan till? Man vill ju gärna ha två :crazy:
 
Jag förstår inte varför folk gör såhär. Det skadar alla andra inför framtida köp. Vad köparna nu än gjorde en bit bort från dig hade de kunnat vänta i åtminstone 30 minuter innan man åker därifrån. Och om de nu var framme vid huset kan man ju åtminstone knacka på. Jag blir så arg och irriterad på sånt här beteende :banghead: :mad:

Kan också slänga in en frustrerande historia som hände i förra veckan. Min sambo har lagt ut sin bil till försäljning och det är vissa som har hört av sig. En av de var lite speciell och var sååå intresserad av bilen och bla bla bla. Sambon körde fyra mil för att visa bilen och köparen verkade nöjd med bilen och skulle absolut ha den. Men tji fick han! Nästa dag fick han ett sms om att köparen inte var intresserad av bilen. Hade varit bättre om han inte hade sagt att han fortfarande var intresserad och erbjudit bensinpengar eller nåt :mad:

Ett annat i-landsproblem: folk som säljer en grytlapp, en kaffekopp osv. Vad ska man ha en sådan till? Man vill ju gärna ha två :crazy:
:D Tycker det verkar helt normalt att sälja iaf grytlappar en och en. Jag använder sällan mer än en i taget. Kaffekopp, tja, en eller tio, typ, men två, varför just två? :)
 
GRytlapp kan man kanske undra över.

Men i mina kretsar med studenter i små studentlägeneheter med små kök/pentry så vill man oxå ha en sak av varje kanske två. inget konstigt. Man har ändå inte plats för att bjuda in folk på mat/te/kaffe. bjuder man in nån från studenthemmet så ta<r den med sig sin enda kopp på besök ;)
 
Jag förstår inte varför folk gör såhär. Det skadar alla andra inför framtida köp. Vad köparna nu än gjorde en bit bort från dig hade de kunnat vänta i åtminstone 30 minuter innan man åker därifrån. Och om de nu var framme vid huset kan man ju åtminstone knacka på. Jag blir så arg och irriterad på sånt här beteende :banghead: :mad:

Är det inte lite förmätet att sitta här och döma någon för att de inte sitter och väntar 30 minuter oavsett hur deras situation ser ut? Skulle du själv väntat 30 minuter och missat att hämta upp ett barn från träningen, kommit för sent till en träff eller kanske haft 3 hungriga ungar i bilen? Och du var var lite lagom intresserad och

Kan också slänga in en frustrerande historia som hände i förra veckan. Min sambo har lagt ut sin bil till försäljning och det är vissa som har hört av sig. En av de var lite speciell och var sååå intresserad av bilen och bla bla bla. Sambon körde fyra mil för att visa bilen och köparen verkade nöjd med bilen och skulle absolut ha den. Men tji fick han! Nästa dag fick han ett sms om att köparen inte var intresserad av bilen. Hade varit bättre om han inte hade sagt att han fortfarande var intresserad och erbjudit bensinpengar eller nåt :mad:
Vill man ha bensinpengar så får man avtala det i förväg. Om en person inte betalar handpening så kan man inte räkna med affär. Och varför köra 4 mil om man känner sig lurad om det inte blir affär.

Ett annat i-landsproblem: folk som säljer en grytlapp, en kaffekopp osv. Vad ska man ha en sådan till? Man vill ju gärna ha två :crazy:
finns det verkligen folk som annonserar ut en grytlapp? Varför det skulle vara problem med en kaffekopp är dock obegripligt. Det kan exempelvis finnas någon som slagit sönder en. Annars säljs de väl mest i hel eller halvdussin om de inte säljs styckevis.
 
finns det verkligen folk som annonserar ut en grytlapp? Varför det skulle vara problem med en kaffekopp är dock obegripligt. Det kan exempelvis finnas någon som slagit sönder en. Annars säljs de väl mest i hel eller halvdussin om de inte säljs styckevis.
Vet inte hur mycket du hänger på Tradera men där är det jättevanligt att glas/koppar/TALLRIKAR med mera säljs styckevis. Det är inte att det bara finns ett exemplar utan köparen har lagt upp 4-10 likadana annonser.

Jag fattar verkligen inte.. Är de såna snåljävlar att de tänker att de ska få ut lite extra? Jag som köpare budar aldrig på sådant även om det är något jag vill ha. Ska jag ha nya tallrikar vill jag ju vara säker på att jag får åtminstone sex stycken, inte att jag blir överbudad och slutar med att jag kanske bara vinner två eller tre.. idioti.

Dessutom måste det ju bli jobbigt om objekten går till olika köpare. Behövs helt plötsligt skickas flera olika paket istället för ett osv.
 
De tallrikar/koppar som säljs en och en är väl ofta lite dyrare; kanske samlarexemplar/gamla serviser? En del koppar kostar kanske 500 kr st i nypris....
 
:D Tycker det verkar helt normalt att sälja iaf grytlappar en och en. Jag använder sällan mer än en i taget. Kaffekopp, tja, en eller tio, typ, men två, varför just två? :)
Haha det är väl jag som är lite känslig :D men jag tycker det ser lite knasigt ut om man bjuder hem någon och plockar fram en massa omaka kaffekoppar. Jag tycker att både grytlappar och kaffekoppar hör ihop i par :p

Är det inte lite förmätet att sitta här och döma någon för att de inte sitter och väntar 30 minuter oavsett hur deras situation ser ut? Skulle du själv väntat 30 minuter och missat att hämta upp ett barn från träningen, kommit för sent till en träff eller kanske haft 3 hungriga ungar i bilen? Och du var var lite lagom intresserad och
Det kanske det är, men samtidigt kan jag tycka det är fräckt att stå utanför någons hus och inte orka avvakta mer än någon minut. Annars får man avtala en tid och inte vara strulig som köpare. Att dyka upp och tro att hela världen ska anpassa sig efter en person, är i mina ögon oartigt :mad:

Vill man ha bensinpengar så får man avtala det i förväg. Om en person inte betalar handpening så kan man inte räkna med affär. Och varför köra 4 mil om man känner sig lurad om det inte blir affär.
Jag tycker det tillhör att man erbjuder bensinpengar om man vet att någon kört nästan tio mil totalt för att visa mig något. Men men, det är väl jag som är för väluppfostrad för dagens samhälle... Nu var det inte jag som styrde över affären, då hade antagligen den historien slutat annorlunda.

finns det verkligen folk som annonserar ut en grytlapp? Varför det skulle vara problem med en kaffekopp är dock obegripligt. Det kan exempelvis finnas någon som slagit sönder en. Annars säljs de väl mest i hel eller halvdussin om de inte säljs styckevis.
Det kryllar av sådant på Tradera. Folk som kanske vill tjäna lite mer på att annonsera ut det en och en. Jag vill i alla fall köpa sådana saker i par åtminstone. Tycker det ser lite fattigt ut (ursäkta uttrycket) om man bjuder någon/några på kaffe/saft/vad det nu är och sakerna inte hör ihop. Min värsta skräck är att ha en servis där ingenting passar ihop :eek::eek:
 
Vet inte hur mycket du hänger på Tradera men där är det jättevanligt att glas/koppar/TALLRIKAR med mera säljs styckevis. Det är inte att det bara finns ett exemplar utan köparen har lagt upp 4-10 likadana annonser.

Jag fattar verkligen inte.. Är de såna snåljävlar att de tänker att de ska få ut lite extra? Jag som köpare budar aldrig på sådant även om det är något jag vill ha. Ska jag ha nya tallrikar vill jag ju vara säker på att jag får åtminstone sex stycken, inte att jag blir överbudad och slutar med att jag kanske bara vinner två eller tre.. idioti.

Dessutom måste det ju bli jobbigt om objekten går till olika köpare. Behövs helt plötsligt skickas flera olika paket istället för ett osv.

Varför kan inte sakerna skickas i samma paket? De flesta säljare erbjuder det.
Säljaren kan inte veta hur många av varan folk vill ha. Någon vill komplettera ett set eller vill de ha alla? En här villa ha minst 2, jag vet somliga som söker ersättning för en trasig kopp så de får sitt jämna dussin/halvdussin. Säljaren gör givetvis som det passar den bäst och vänder sig till köpare som accepterar konceptet.

Gillar du inte upplägget är det bara att rösta med fötterna och inte köpa :angel:
 
Varför kan inte sakerna skickas i samma paket? De flesta säljare erbjuder det.
Säljaren kan inte veta hur många av varan folk vill ha. Någon vill komplettera ett set eller vill de ha alla? En här villa ha minst 2, jag vet somliga som söker ersättning för en trasig kopp så de får sitt jämna dussin/halvdussin. Säljaren gör givetvis som det passar den bäst och vänder sig till köpare som accepterar konceptet.

Gillar du inte upplägget är det bara att rösta med fötterna och inte köpa :angel:

Jo för de där IKEA-tallrikarna och Hemtex-underläggen för under 50-lappen nypris är ju ena riktiga samlarobjekt ;)

Jag snackar inte om Berså/Iittala här utan om mängder av helt vanliga billiga dussinprodukter som av märklig anledning säljs isär. Helt klart ett sätt att tjäna pengar, så lite extra pålägg på fraktavgiften så blir det klirr i kassan.

Står fortfarande fast vid min åsikt att det här skrämmer bort fler köpare än det lockar till sig när det gäller såpass billiga/okända saker.
 
Det kanske det är, men samtidigt kan jag tycka det är fräckt att stå utanför någons hus och inte orka avvakta mer än någon minut. Annars får man avtala en tid och inte vara strulig som köpare. Att dyka upp och tro att hela världen ska anpassa sig efter en person, är i mina ögon oartigt :mad:
Jepp att som säljare tro att hela världen ska anpassa sig lär göra en besviken. Tror du inte att det snarare var så att den tilltänkta köparen passerade nära och hade tänkt sig stanna till och hämta grejerna, men när denne inte fick svar struntade i det? Att lite mögligt läder inte var värt mer än så i engagemang? Inte tror jag att denne bokstavligen stod på trappan och väntade.


Jag tycker det tillhör att man erbjuder bensinpengar om man vet att någon kört nästan tio mil totalt för att visa mig något. Men men, det är väl jag som är för väluppfostrad för dagens samhälle... Nu var det inte jag som styrde över affären, då hade antagligen den historien slutat annorlunda.
Nu tänker inte alla på samma vis. Det handlar inte om att någon är bättre och mer väluppfostrad utan om olika syn. Det är väluppfostrat att tala om sina förväntningar i förväg för att undvika missförstånd och besvikelse också.
 
Vet att detta är en gnälltråd men ibland behövs lite positivitet i livet också så jag tänkte berätta en köp- och sälj-solskenshistoria :).

Jag la ut min dressyrsadel på annons i mitten på augusti. Skulle flytta utomlands i början på september och ville gärna ha den såld innan dess så jag lade mig ganska lågt i pris. Det blev några turer med bl.a. intressenter som skulle komma och kolla på sadeln men aldrig dök upp, och en närboende som fick prova sadeln men den visade sig tyvärr inte passa. Får bara några dagar innan jag ska flytta ett mail från en intressent som bodde långt bort. Hon bad om fler bilder på sadeln. Jag fotade i flera omgångar (lyckades inte riktigt matcha hennes önskemål först), men när jag tillslut fått till bilderna hon ville se så gav hon ett rätt så lågt bud på sadeln. Jag kände "hellre en fågel i handen än tio i skogen", förhandlade upp priset några hundra och skickade sedan sadeln till henne. När sadeln kommit fram får jag en bild på hennes häst riden i sadeln (såg jättefint ut!) och texten: "Sadeln har kommit fram och den ligger jättebra! Tack för smidig affär."

Bara den grejen att hon kontaktade mig efteråt gjorde att jag tyckte att det var värt att sälja till henne, trots att det som sagt var lite struligt med bilderna och att hon prutade rätt rejält. Det visade verkligen att hon hade goda intentioner och uppskattade tiden jag lagt ner på att ta bilderna hon ville ha.

(Pruta tycker jag för övrigt att man får göra hej vilt; i mitt fall fungerade även "skambud" eftersom jag prioriterade en snabb försäljning.)
 
Hej!

Hade en lite liknande upplevelse. La ut min sele till försäljning i somras, fick en bunt skambud, men jag hade liksom inte bråttom att bli av med den så väntade lugnt. Så för några veckor sen hörde en person av sig och ville köpa. Vi hade lite problem med leverans, då hon inte bodde direkt i närheten, men hennes barn gjorde. Tog väl nästan 1 vecka att få ihop en träff och jag var rätt nervös hela vägen dit. Men sele och pengar bytte ägare och några dagar senare fick jag ett mms med bild på hennes häst i selen med vagn bakom och ett tack för att hon fick köpa selen. Sånt gör iaf mig väldigt glad!

/Lavinia, som ska sälja sin sadel nu också... ser inte fram emot det.


Vet att detta är en gnälltråd men ibland behövs lite positivitet i livet också så jag tänkte berätta en köp- och sälj-solskenshistoria :).

Jag la ut min dressyrsadel på annons i mitten på augusti. Skulle flytta utomlands i början på september och ville gärna ha den såld innan dess så jag lade mig ganska lågt i pris. Det blev några turer med bl.a. intressenter som skulle komma och kolla på sadeln men aldrig dök upp, och en närboende som fick prova sadeln men den visade sig tyvärr inte passa. Får bara några dagar innan jag ska flytta ett mail från en intressent som bodde långt bort. Hon bad om fler bilder på sadeln. Jag fotade i flera omgångar (lyckades inte riktigt matcha hennes önskemål först), men när jag tillslut fått till bilderna hon ville se så gav hon ett rätt så lågt bud på sadeln. Jag kände "hellre en fågel i handen än tio i skogen", förhandlade upp priset några hundra och skickade sedan sadeln till henne. När sadeln kommit fram får jag en bild på hennes häst riden i sadeln (såg jättefint ut!) och texten: "Sadeln har kommit fram och den ligger jättebra! Tack för smidig affär."

Bara den grejen att hon kontaktade mig efteråt gjorde att jag tyckte att det var värt att sälja till henne, trots att det som sagt var lite struligt med bilderna och att hon prutade rätt rejält. Det visade verkligen att hon hade goda intentioner och uppskattade tiden jag lagt ner på att ta bilderna hon ville ha.

(Pruta tycker jag för övrigt att man får göra hej vilt; i mitt fall fungerade även "skambud" eftersom jag prioriterade en snabb försäljning.)
 
Jag hoppas sälja min sadel till en arbetskollega. Gav ett pris som är lägre än de på hästnet iallafall.. En attraktiv sadel med ganska högt andrahandsvärde.. Hoppas hon nappar så jag slipper sälja den till nån random med allt krångel det kan innebära :nailbiting:
 
Nu tänker inte alla på samma vis. Det handlar inte om att någon är bättre och mer väluppfostrad utan om olika syn. Det är väluppfostrat att tala om sina förväntningar i förväg för att undvika missförstånd och besvikelse också.
Nej, alla tänker inte på samma sätt och alla är uppfostrade olika. Om man svarar på en säljesannons är det väl rätt så uppenbart vad säljaren har för förväntningar. Samtidigt om köparen säger att denne väldigt gärna vill ha bilen :confused: jag vet hur jag hade gjort i den potentiella köparens situation och jag hade erbjudit bensinpengar för besväret, men sån är jag. :up:
 
Dags att gnälla lite igen... försöker köpa begagnad klippmaskin och har svarat på tre färska annonser - två på Facebook och en på Hästnet, att jag är intresserad av att köpa. Ingen har bemödat sig att svara, och då har det gått minst två veckor sedan jag skickade meddelandena. :banghead:
 
Dags att gnälla lite igen... försöker köpa begagnad klippmaskin och har svarat på tre färska annonser - två på Facebook och en på Hästnet, att jag är intresserad av att köpa. Ingen har bemödat sig att svara, och då har det gått minst två veckor sedan jag skickade meddelandena. :banghead:
Jag svarade också på en annons ang en begagnad klippmaskin på Hästnet för någon månad sen men fick inte heller något svar. Hur svårt kan det vara att skriva att den är såld eller vad som helst? :banghead:
 
Oj vad längesen jag skrev ett inlägg på buke, men här är ju tråden för mig!

Letar B-ponny till dottern och detta verkar ju vara ett nästintill omöjligt uppdrag. Har dels en egen annons ute där det står vad vi söker, stabil och sjysst ponny till 6½ årigt barn som ridit hela sitt liv och nu vill ut på små blåbärshoppningar där vår gamla trotjänare shettisen Maskot inte riktigt hänger med längre... Vad får jag för svar, flera stycken med unga russ (4-5 åringar) en 6 åring som är gudasnäll i all hantering MEN bockar när man rider, får flera mail med folk som vill köpa Maskot (fast han är inte till salu). Sen har jag fått ett par mail med bra ponnysar som vi blir seriöst intresserade av, efter mycket mailkontakt, sms, tele, bilder som skickar och vi i princip bestämt oss för att detta är ponnyn vi vill ha då ångrar dem sig och ska inte längre sälja MEN HALLÅ! Det var ju NI som kontaktade mig...

Nej, E får nog hålla till godo med Maskot ett tag till för leta vettig B-ponny verkar vara ett heltidsjobb med en ängels tålamod.

Dessa ponnyer är mycket svåra att få tag på för de är hett eftertraktade. Jag har gjort samma erfarenhet när jag sökte b-ponny. Jag hade tydligt beskrivit vad jag sökte, en förstaponny till en 5-åring. För mig är det solklart vad det innebär - en stabil, pålitlig och snäll ponny som "förstår" att de har ett barn omkring sig. Ändå fick jag svar från de som sålde allt från föl till sm-ponnyer, t o m en travare. Supersnäll - ja, helt säkert men menade de att jag skulle sätta en 5-åring på en häst på 1.65 med icke-normala gångarter???
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 257
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 674
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 808
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Svullen pung efter kastrering. Bild
  • Hundbur bil
  • Renrasig katt - Tica

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp