Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker ni verkar vilja ha problem.

OM den kommer in som hittegods blir väl ägarna glada att få tillbaka den?

Alternativet är att beställa nya regpapper, be att få den överskriven.

Jag hade löst det där på 10 minuter, så himla avancerat är det inte. Sätt den utanför så lär väl någon förr eller senare sno den?

Vill ha problem vill vi inte men alla är bara så trötta på den att ingen orkar göra något alls åt den. Ägarna bor typ 60mil härifrån, annars hade det nog varit löst för flera år sedan för då hade man bara kunnat åka bort till dem och få allt fixat, alternativt dumpat den utanför.

Bara sätta ut den och låta någon knycka den är alla i familjen "tyvärr" för ärliga för
 
Sålde min sadel idag, mycket nöjd med affären! Gick så fort, köparen kontaktade mig, vi möttes upp i en annan stad, hon kollade igenom sadeln, swishade över pengar, skakade hand och så var det klart! :up:

Håller på att sälja lite annan utrustning just nu, framförallt sånt som inte används så ofta. Hade en som ville köpa mitt hackamore, vi bestämde pris och hon fick mitt nr för att swisha över pengarna, sen hörde jag inget mer från henne. Tycker att köparen iaf kan säga att "jag är inte intresserad längre" / "jag har hittat ett annat" / "jag har inte råd just nu" eller vad sjutton anledningen är så att jag kan sälja det till någon annan.
 
jag kan inte låta bli att förundras över vad somliga tror att folk är beredda att betala...
Finns en rockard utannonserad nu. Den är förvisso ny/oanvänd men den säljs av en privatperson som haft den stående ett tag. (och om jag inte missminner mig har hen dessutom själv köpt den av annan privatperson)
Priset på rockarden är högre än vad man får ge för en sådan hos de återförsäljare som finns, där man får kvitto och garantier också. Och avdragbar moms...
Visst, det kostar att frakta den också, men varför betala 1000-1500 kr mer till en privatperson? Kanske blir det billigare att åka över halva landet för att hämta den hos ÅF till och med?
Jag förstår inte! Men det är väl jag som är dum kanske?
 
Fick sålt en sadel igår, tjejen får ha den på öppet köp i en vecka. Håller verkligen tummarna att den passar! I övrigt var det en smidig köpare så det är possitivt :)

Alltid svårt när man ska sälja saker. En sadel som jag skulle sälja var det många som mejlade på men det slutade med att jag skänkte den till en ridskola istället.
 
jag kan inte låta bli att förundras över vad somliga tror att folk är beredda att betala...
Finns en rockard utannonserad nu. Den är förvisso ny/oanvänd men den säljs av en privatperson som haft den stående ett tag. (och om jag inte missminner mig har hen dessutom själv köpt den av annan privatperson)
Priset på rockarden är högre än vad man får ge för en sådan hos de återförsäljare som finns, där man får kvitto och garantier också. Och avdragbar moms...
Visst, det kostar att frakta den också, men varför betala 1000-1500 kr mer till en privatperson? Kanske blir det billigare att åka över halva landet för att hämta den hos ÅF till och med?
Jag förstår inte! Men det är väl jag som är dum kanske?
Ja, men den är ju monterad! Det var i alla fall svaret jag fick när jag ifrågasatte priset (tillsammans med en uppläxning om att jag inte behövde svara om jag inte var intresserad, vilket jag kan vara, men inte till det priset).
Har funderat lite över det där. Frakten måste man ju på något sätt betala även för en bagagnad vara, så det kan man ju inte tycka höjer begagnatpriset. Monterad, jag är för 17 svetsare, jag kan bygga en vagn om det är så, fast det är klart, det kanske är mycket värt för någon som inte är händig.
 
Jag letar häst. La ut annons där det stod 6-10 år Max 80 tusen.
Fått många svar där folk vill ha 100 för hästarna.
En person tog dock priset när hon hade två 16 åringar till salu, den ena för 160 tusen....
Min erfarenhet är att folk svarar på allt. Jag sökte läromästare minst 10 år, viktbärande runt 160.
Får svar från folk med föl, ponnyer.
Vad ska jag med ett russ, B-ponny med?
 
Jag hjälper min vän sälja sin sadel. Den köptes för 16 000, helt ny, förra sommaren. Den har använts runt 3 månader (sadeln köptes när hästen skulle till fodervärd, fodervärden lämnade tillbaka hästen tidigt och sadeln passar inte ägaren) så sen dess har den hängt. inte en skråma på den alls.
En tjej hör av sig och erbjuder 10 000 för sadeln. Som om den skulle ha tappat 6000 i värde på så kort tid när den är helt utan skavanker också. Galet!
Jag tycker det är ett rimligt pris. Förstår inte folk som inte förstår att de inte får ut samma pengar som de själva betalat. Saker tappar värde fort.
Dessutom är det alltid en chansning att köpa begagnat. Så då är klart att man vill ha billigare. Hade man fått nästan samma pris som för en ny hade man ju självklart köpt en ny.
 
Satte ut billig bomlös sadel (ca 1500 kr på annons idag och är redan trött O_o
Tre stycken frågade genast om de får låna hem och prova (svaret är nej, det är en billig sadel och jag har inkluderat bilder från alla vinklar i annonsen, passar den inte får du väl göra som jag gör nu - sätta ut en egen annons och sälja vidare, det är ju inga jättesummor)
En ville köpa på avbetalning (eh, nej tack...) en bad att få låna den tillsvidare och OM hen ville ha den köpa den om en månad (eh, nej tack...)

Suck...satte ett lågt pris för att få en snabb enkel affär...
 
Satte ut billig bomlös sadel (ca 1500 kr på annons idag och är redan trött O_o
Tre stycken frågade genast om de får låna hem och prova (svaret är nej, det är en billig sadel och jag har inkluderat bilder från alla vinklar i annonsen, passar den inte får du väl göra som jag gör nu - sätta ut en egen annons och sälja vidare, det är ju inga jättesummor)
En ville köpa på avbetalning (eh, nej tack...) en bad att få låna den tillsvidare och OM hen ville ha den köpa den om en månad (eh, nej tack...)

Suck...satte ett lågt pris för att få en snabb enkel affär...
Jag sålde min bomlösa för 1500kr, fick massor av svar men tog den första som kommenterade och ville mötas upp bara någon timme därefter. Sagt och gjort och sadeln var såld på någon timme bara. Otroligt smidigt. Hoppas du får din såld snart också. :)
 
Ibland undrar man OM annonsörerna tänker överhuvudtaget...
Hittade en annons på en dressyrsadel igår. Ingen bild, inget märke angivet och ett ganska lågt pris. Högst troligt en mäkeslösa lågprissadel alltså. Tror storleken stod med, men inte bomvidden.
Annonsen avslutades med "bild mejlas vid seriöst intresse". Eh, HUR ska man kunna veta ifall man är seriöst intresserad när man varken kan få se en bild först eller får mer information?? :confused:
 
Ibland undrar man OM annonsörerna tänker överhuvudtaget...
Hittade en annons på en dressyrsadel igår. Ingen bild, inget märke angivet och ett ganska lågt pris. Högst troligt en mäkeslösa lågprissadel alltså. Tror storleken stod med, men inte bomvidden.
Annonsen avslutades med "bild mejlas vid seriöst intresse". Eh, HUR ska man kunna veta ifall man är seriöst intresserad när man varken kan få se en bild först eller får mer information?? :confused:

Jag såg en sån annons på FB härom veckan. En hästannons. Jättekort information, typ: "Valack, XXår, svart, behöver ett nytt hem snarast. Endast seriösa gör sig besvär." . Ingen bild. Nog för att jag förstår om en är leds på att skicka långa svar för ingenting så att säga, men hur sjutton ska en veta om en är seriöst intresserad när varken mankhöjd eller temperament (ändå basic saker...) står med?
 
Jag gjorde en schabrakrensning för ett tag sedan. La ut annonsen på onsdagen och på 20 min var alla 6(!) sålda -smidigt! :up: Folk betalade med Swish och allt gick jättebra. Jag meddelade alla att jag kommer skicka på fredagen så att jag skickar alla samtidigt (vissa skulle tvättas, och hinna torka). På måndagen mailar en köpare och säger att hennes paket inte kommer komma, att hon pratat med Schenker och undrade om jag kunde byta adress? Jag fattade ingenting, men hon förklarade att hon skulle flytta imorgon (tisdag) och paketet hinner ju inte komma innan dess så hon ville att jag skulle omdirigera paketet när det kom fram.
Ehh? Hon visste alltså inte på fredagen att hon skulle flytta på tisdag eller? Så kunde hon gett mig rätt adress från början....

Sedan tappade Schenker bort alla sex paketen och det har varit ett himla liv. Alltså frakten har varit bokad och alla köpare har fått mail om att paket är på väg -men sedan "stannade" de och kom inte fram till sorteringen. IGÅR ändrades statusen på paketen och köparna fick sina paket idag. 11 dagar tog det (ska ta ca 4).

Jag skickar mycket med Schenker och det har aldrig krånglat, så det var väl "min tur"... Men PUUUH!
---
I samma veva blev jag blåst på tradera och har polisanmält...
 
Har lyckats sälja 2 sadlar :banana: en har nått sin köpare och den andra ska bokas frakt idag :).
Är väldigt väldigt glad för att skicka med postförskott känns säkert att köparen måste betala före den hämtar ut sadeln. Och hämtar de inte ut den så komer den tillbaka :).

Har dock stor motvilja till att sälja sadel nr 2 :cry:, det var ju den som skulle vara slutet på sadel letandet :arghh:.
 
Satte ut billig bomlös sadel (ca 1500 kr på annons idag och är redan trött O_o
Tre stycken frågade genast om de får låna hem och prova (svaret är nej, det är en billig sadel och jag har inkluderat bilder från alla vinklar i annonsen, passar den inte får du väl göra som jag gör nu - sätta ut en egen annons och sälja vidare, det är ju inga jättesummor)
En ville köpa på avbetalning (eh, nej tack...) en bad att få låna den tillsvidare och OM hen ville ha den köpa den om en månad (eh, nej tack...)

Suck...satte ett lågt pris för att få en snabb enkel affär...

Skulle sälja en sadel förra året som bara samlade damm, en billig sadel från början när den var ny och då jag bara ville bli av med den la jag ut den för 500:-. Trodde det skulle bli smidigt, men fick precis samma "brevvänner" som du. Stön...:cautious:
 
Och jag sålde min tömkörningsgjord då den inte passade hästen så bra, såld och hämtad inom 12 timmar efter annonsen kom ut. Ibland verkar man ha flyt! :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 257
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 676
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 808
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbur bil
  • Det bästa med ”din” ras
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp