Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst kan man ha lite is i magen och avvakta och se om man får ett bättre bud. Kanske att man kan få 1-2 tusenlappar till. Men jag personligen hade sålt den för 10 000. En snabb och enkel affär är värd pengar också.

Risken att man förlorar mycket pengar på sin sadel är just om man köper en helt ny och säljer den efter bara något år (även om den i princip är ny).

Kan mycket väl tänka mig att den nya ägaren kan sälja sadeln om 1-2 år för 9 000-10 000. Oftast brukar värdeminskningen på sadlar plana ut efter 2-3 år.

Det är ju rätt tragiskt att de rasar så i värde. Nåja, hon har precis satt ut den så hon kommer nog ha is i magen.
 
Det är ju rätt tragiskt att de rasar så i värde. Nåja, hon har precis satt ut den så hon kommer nog ha is i magen.
Har man inte bråttom att bli av med den så kan man ju vänta. Det kan ju absolut komma bättre bud.

Ett litet tips är att om annonsen legat ute två veckor så ta bort den och skriv om den igen så att den är helt olik den första annonsen. Min erfarenhet är att om folk tror att annonsen legat ute länge så lockas dom som vill pruta rejält och oftast uteblir dom höga buden.

Vad hade hon tänkt sig att få för sadeln?
 
12-13 000 kanske. Det ingår 2 koppjärn också som bara de kostar 500 kr/styck. Den är verkligen i toppskick.

Men hon ska iväg till sadelutprovare snart och hade nog tänkt lämna in den där så får de sälja om hon inte fått den såld.
 
Jag hade nog hellre köpt en ny sadel för 16' än en begagnad för 12'. Om jag skulle betala så mycket pengar hade det känts bättre att få garanti på sadeln - dessutom kan man inte vara 100% säker på att sadeln är i bra skick även om den är nästan ny och ser ny ut.... Jag tycker m a o att 10' är ett skäligt bud.
 
Jag har haft en köpesannons ute ett tag, där jag söker en häst i de lägre prisklasserna. I annonsen står att det gärna får vara en äldre häst, både triangelmärkt och smärre skavanker är okej - eftersom jag numera endast pysslar med lättare tantridning.
Jag har nu hittat min nya häst, en 17-årig triangelmärkt dam, som passar mina behov bra och i rätt prisklass.
Men jag kan inte sluta förundras över hur vissa resonerar vad gäller prisklass. Vad skulle Du anse tillhöra de lägre prisklasserna? För mig är det upp till kanske 20000. Men många av svaren jag har fått har varit hästar där det står både 30', 40' och 50000 på prislappen. Någon har nog kostat mer än så till och med.
 
Det är ju rätt tragiskt att de rasar så i värde. Nåja, hon har precis satt ut den så hon kommer nog ha is i magen.
Det är helt naturligt att prylar förlorar mycket i värde bara av att ha hämtats från affären, sedan går prisfallet betydligt långsammare. Varför betala nästan nypris utan att prylen ny? Det är det inte många som gör. 33% eller så är helt normalt.
 
Jag har haft en köpesannons ute ett tag, där jag söker en häst i de lägre prisklasserna. I annonsen står att det gärna får vara en äldre häst, både triangelmärkt och smärre skavanker är okej - eftersom jag numera endast pysslar med lättare tantridning.
Jag har nu hittat min nya häst, en 17-årig triangelmärkt dam, som passar mina behov bra och i rätt prisklass.
Men jag kan inte sluta förundras över hur vissa resonerar vad gäller prisklass. Vad skulle Du anse tillhöra de lägre prisklasserna? För mig är det upp till kanske 20000. Men många av svaren jag har fått har varit hästar där det står både 30', 40' och 50000 på prislappen. Någon har nog kostat mer än så till och med.
Jag skulle säga runt 10 000-15 000.
 
Jag har haft en köpesannons ute ett tag, där jag söker en häst i de lägre prisklasserna. I annonsen står att det gärna får vara en äldre häst, både triangelmärkt och smärre skavanker är okej - eftersom jag numera endast pysslar med lättare tantridning.
Jag har nu hittat min nya häst, en 17-årig triangelmärkt dam, som passar mina behov bra och i rätt prisklass.
Men jag kan inte sluta förundras över hur vissa resonerar vad gäller prisklass. Vad skulle Du anse tillhöra de lägre prisklasserna? För mig är det upp till kanske 20000. Men många av svaren jag har fått har varit hästar där det står både 30', 40' och 50000 på prislappen. Någon har nog kostat mer än så till och med.
Allt är ju relativt, men eftersom det framgår att du inte söker en häst för tävling eller träning med framtiden för sig så tycker man att sunt förnuft borde säga upp till 30' kanske.
Rent generellt skulle jag tycka att upp till 50' för ett hyfsat friskt halvblod som är under 18 är ett lägre pris.
 
Jag har haft en köpesannons ute ett tag, där jag söker en häst i de lägre prisklasserna. I annonsen står att det gärna får vara en äldre häst, både triangelmärkt och smärre skavanker är okej - eftersom jag numera endast pysslar med lättare tantridning.
Jag har nu hittat min nya häst, en 17-årig triangelmärkt dam, som passar mina behov bra och i rätt prisklass.
Men jag kan inte sluta förundras över hur vissa resonerar vad gäller prisklass. Vad skulle Du anse tillhöra de lägre prisklasserna? För mig är det upp till kanske 20000. Men många av svaren jag har fått har varit hästar där det står både 30', 40' och 50000 på prislappen. Någon har nog kostat mer än så till och med.
Äsch, det finns en hel del folk som tycker att 85' är samma sak som "max 30" ;)
 
Jag har haft en köpesannons ute ett tag, där jag söker en häst i de lägre prisklasserna. I annonsen står att det gärna får vara en äldre häst, både triangelmärkt och smärre skavanker är okej - eftersom jag numera endast pysslar med lättare tantridning.
Jag har nu hittat min nya häst, en 17-årig triangelmärkt dam, som passar mina behov bra och i rätt prisklass.
Men jag kan inte sluta förundras över hur vissa resonerar vad gäller prisklass. Vad skulle Du anse tillhöra de lägre prisklasserna? För mig är det upp till kanske 20000. Men många av svaren jag har fått har varit hästar där det står både 30', 40' och 50000 på prislappen. Någon har nog kostat mer än så till och med.
I "de lägre prisklasserna" utan närmre precisering om användningsområdet så kan det vara mycket varierade beroende på om man har en sällskapshäst eller in topptävlingshäst som referens. Har man ett stall fullt med hästar värda 150.000 och upp till miljoner så är 30.000 i de lägre prisklasserna.

Ska man ha hästen till lätt promeneradridning och att en äldre tringelmärkt häst som dessutom inte behöver vara nybörjarvänlig så kanske 10.000. 15-20 om den dessutom är "idiotsäker".
 
I "de lägre prisklasserna" utan närmre precisering om användningsområdet så kan det vara mycket varierade beroende på om man har en sällskapshäst eller in topptävlingshäst som referens. Har man ett stall fullt med hästar värda 150.000 och upp till miljoner så är 30.000 i de lägre prisklasserna.

Ska man ha hästen till lätt promeneradridning och att en äldre tringelmärkt häst som dessutom inte behöver vara nybörjarvänlig så kanske 10.000. 15-20 om den dessutom är "idiotsäker".
I min annons stod det tydligt att jag inte har någon tävlingsambition utan att jag ville ha en häst som är tillräckligt fräsch för att hålla för ridning 3-4 dagar/vecka.
 
I min annons stod det tydligt att jag inte har någon tävlingsambition utan att jag ville ha en häst som är tillräckligt fräsch för att hålla för ridning 3-4 dagar/vecka.
Säljaren kan mycket väl ha en häst som är lämplig för det (och annat) i för denne lägre prisklasser allt beroende på perspektiv. Du verkade upptäcka det i svaren;)

Sedan är det säkert en de som chansar, men där spelar det förmodligen mindre roll vad som står i annonsen.

Det är effektivare kommunikation att tala om vilken prisklass man söker i klartext om man vill minimera risken för olika tolkning av texten.
 
Det är effektivare kommunikation att tala om vilken prisklass man söker i klartext om man vill minimera risken för olika tolkning av texten.

Nu har jag aldrig satt ut en köpesannons för just häst men jag kan bekräfta att det här inte spelar någon roll när det gäller andra ting. Så många svar jag fått när jag söker diverse prylar som "ja du sa ju X kr men den här är i nyskick så jag vill ha Y (mycket dyrare) för den"

Som att folk liksom medvetet letar efter dåliga/slitna grejer eller nåt och inte för att de faktiskt inte har råd att ge mer pengar än det som anges? :meh:
 
Nu har jag aldrig satt ut en köpesannons för just häst men jag kan bekräfta att det här inte spelar någon roll när det gäller andra ting. Så många svar jag fått när jag söker diverse prylar som "ja du sa ju X kr men den här är i nyskick så jag vill ha Y (mycket dyrare) för den"

Som att folk liksom medvetet letar efter dåliga/slitna grejer eller nåt och inte för att de faktiskt inte har råd att ge mer pengar än det som anges? :meh:

Visst spelar det roll hur man uttrycker sig, men det förhindrar inte folk att ignorera det. Ju klarare och precisare man uttrycker sig dess mindre missförstånd.
 
Jag la ut min moped på annons häromdagen. Skrev att vid snabb och enkel affär var den prutbar. En hörde av sig och sa att han bjöd 2000kr mindre och skulle hämta den på kvällen. Jag gick med på det (det var ungefär det priset jag räknat med) och att jag skulle ta bort annonsen. Sa att annonsen fick ligga kvar till moppen är hämtad (knappast att jag är så korkad att jag tar bort annonsen före det). På kvällen var han helt plötsligt för trött efter att ha jobbat hela dagen och skulle komma kvällen efter. Nästa eftermiddag frågade jag om han visste ungefär när han skulle komma, då hade han helt plötsligt inte råd längre och skulle inte ha den :banghead:

Fick några fler svar på moppen men det var mest nyfikna och bildsamlare. Valde att förnya annonsen och samma kväll fick jag svar från en i samma stad och nästa dag kom han och hämtade den :up:

Det verkar vara en massa trubbel med dessa mopeder för han hade redan en likadan som han hade köpt för relativt dyra pengar (ganska billigt för en kvalitétsmoppe men här pratar vi kinamopeder) och sedan visade det sig att den var inte bara avställd utan borta ur systemet så den var helt värdelös förutom som reservdelsmoppe. Min bror har också en likadan, den står i förrådet och har gjort i fem år för förra ägaren vägrar att skriva över den och vägrar att hämta den och ge pengarna tillbaka då det var hennes "vän" som sålt den utan lov. Polisen vägrar också att ta emot den så den står bara där och tar plats och ruttnar ihop. Det hade säkert gått att fixa på något sätt men ingen orkar längre bry sig så den får väl stå där i fem år till :meh:
 
Går att lämna in den som hittegods, om man inte vill ha pengarna tillbaka. Alternativet är att sätta ut den och låta någon annan ta hand om problemet.


Nej, de tar inte emot den eftersom den inte är hittegods. De förra ägarna vet att det är vi som har den så att bara sätta ut den riskerar att slå tillbaka mot oss men tanken har slagit oss många gånger.
 
Nej, de tar inte emot den eftersom den inte är hittegods. De förra ägarna vet att det är vi som har den så att bara sätta ut den riskerar att slå tillbaka mot oss men tanken har slagit oss många gånger.

1) sätt ut den, låt kompisen hitta och lämna in den. Hittegods
2) hur skulle det slå tillbaka på er? De vill ju uppenbarligen inte att eländet ska registreras på er, då är det ju deras problem.
 
1) sätt ut den, låt kompisen hitta och lämna in den. Hittegods
2) hur skulle det slå tillbaka på er? De vill ju uppenbarligen inte att eländet ska registreras på er, då är det ju deras problem.

Risken som jag ser det är att om polisen tar kontakt och säger att de har fått in mopeden så får vi skulden för att vi har slarvat bort "deras" moped. Inte så stor risk visserligen, men ändå. Dock ganska frestande att bara sätta ut skiten i skogen och sedan strunta i det så får upphittaren ta över alla problem och vi får loss plats i garaget.

Det har varit väldiga turer med den här mopeden och jag har svårt att reda ut det. Pappa säger att han har haft både nyckel och regpapper på den men eftersom ingen av oss kom till honom för att hämta det så slängde han det (hur han sedan har tänkt att vi skulle veta att han hade det har jag ingen aning om eftersom ingen i familjen hade kontakt med honom då på väldigt goda grunder. Varför inte posta det till lillebrorsan liksom). Om (ett väldigt stort OM) nu pappa verkligen hade papprena på mopeden så kan jag förstå att de förra ägarna blir irriterade när mamma också hör av sig, och senare även mitt ex något år senare, och vill ha mopeden överskriven. De förra ägarna sa dock inget om att de redan gett papprena till min pappa så därför tvivlar jag på att pappa talar sanning.

Man kan tydligen ta kontakt med transportstyrelsen för att försöka få igenom ett ägarbyte, men som sagt, ingen orkar längre bry sig. Nu har mopeden stått i så många år så frågan är om den ens går att få ordning på överhuvudtaget.

Edit: Kom dock på att skiten väger 110kg, är stor som ett hus, har två totalplatta däck, den står mitt i centrum och vi har inget släp. Inte så lätt att få den någonstans med andra ord :crazy:
 
Senast ändrad:
Jag tycker ni verkar vilja ha problem.

OM den kommer in som hittegods blir väl ägarna glada att få tillbaka den?

Alternativet är att beställa nya regpapper, be att få den överskriven.

Jag hade löst det där på 10 minuter, så himla avancerat är det inte. Sätt den utanför så lär väl någon förr eller senare sno den?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 257
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 676
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 808
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Det bästa med ”din” ras
  • Akvarietråden V
  • Hundbur bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp