Farligt, farligt att släppa iväg en bil utan att noga kontrollera att allt är rätt påskrivet och gemensamt lägga på lådan om man gör ägarbyte pappersvägen.
Ex råkade nämligen ut för ca 15 år sedan att den "nye ägaren" skulle lägga lappen på lådan, men så var det väl lite för rolig bil att gasa med för rätt som det var lyckades de köra av vägen i en rondell och fälla en lyktstolpe. Sen lämnade de helt enkelt bilen till fots och slängde lappen om ägarbyte, ex åkte på en indrivning på 80 000 kr och det blev polisutredning, men han hade ingen aning om hur han skulle dels få tag på de som betalat för bilen och hur han skulle kunna bevisa att de köpt den när ägarbeviset var borta. Bilen stog fortfarand epå honom så han fick betala kommunens krav på ersättning för att återställa skadorna, bortforsling av sin fd bil och skrotning av densamma.
Man måste alltid som förra ägaren lägga lappen på lådan själv! Något annat är inte tillrådigt och självklart gjorde vi också det.
Nu är bestämmelserna sådana att den som står som ny ägare blir ny ägare efter 15 dagar oavsett och datumet för köpet efterdateras till det datumet då lappen skrevs på så det bekymrade mig inte efter att jag hade pratat med transportstyrelsen. Däremot lät jag en gång en vad jag trodde var min kompis lägga lappen på lådan när hen hade köpt en bil av mig. Det visade sig att hen inte gjorde det så när skattelappen kom efter några månader så frågade jag vad hen höll på med? Hen drog då någon märklig historia men lovade att betala in skatten. Det gjorde hen inte så jag hamnade hos kronofogden för en skatteskuld på 100 kr Det var slutet på den vänskapen kan jag säga.