Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Farligt, farligt att släppa iväg en bil utan att noga kontrollera att allt är rätt påskrivet och gemensamt lägga på lådan om man gör ägarbyte pappersvägen. :nailbiting:

Ex råkade nämligen ut för ca 15 år sedan att den "nye ägaren" skulle lägga lappen på lådan, men så var det väl lite för rolig bil att gasa med för rätt som det var lyckades de köra av vägen i en rondell och fälla en lyktstolpe. Sen lämnade de helt enkelt bilen till fots och slängde lappen om ägarbyte, ex åkte på en indrivning på 80 000 kr och det blev polisutredning, men han hade ingen aning om hur han skulle dels få tag på de som betalat för bilen och hur han skulle kunna bevisa att de köpt den när ägarbeviset var borta. Bilen stog fortfarand epå honom så han fick betala kommunens krav på ersättning för att återställa skadorna, bortforsling av sin fd bil och skrotning av densamma. :down: :meh:

Man måste alltid som förra ägaren lägga lappen på lådan själv! Något annat är inte tillrådigt och självklart gjorde vi också det.
Nu är bestämmelserna sådana att den som står som ny ägare blir ny ägare efter 15 dagar oavsett och datumet för köpet efterdateras till det datumet då lappen skrevs på så det bekymrade mig inte efter att jag hade pratat med transportstyrelsen. Däremot lät jag en gång en vad jag trodde var min kompis lägga lappen på lådan när hen hade köpt en bil av mig. Det visade sig att hen inte gjorde det så när skattelappen kom efter några månader så frågade jag vad hen höll på med? Hen drog då någon märklig historia men lovade att betala in skatten. Det gjorde hen inte så jag hamnade hos kronofogden för en skatteskuld på 100 kr :meh: Det var slutet på den vänskapen kan jag säga.
 
Man måste alltid som förra ägaren lägga lappen på lådan själv! Något annat är inte tillrådigt och självklart gjorde vi också det.
Nu är bestämmelserna sådana att den som står som ny ägare blir ny ägare efter 15 dagar oavsett och datumet för köpet efterdateras till det datumet då lappen skrevs på så det bekymrade mig inte efter att jag hade pratat med transportstyrelsen. Däremot lät jag en gång en vad jag trodde var min kompis lägga lappen på lådan när hen hade köpt en bil av mig. Det visade sig att hen inte gjorde det så när skattelappen kom efter några månader så frågade jag vad hen höll på med? Hen drog då någon märklig historia men lovade att betala in skatten. Det gjorde hen inte så jag hamnade hos kronofogden för en skatteskuld på 100 kr :meh: Det var slutet på den vänskapen kan jag säga.
Ja, det var ju därför jag berättade det här, någon på buke kanske slipper en dyr och obehaglig upplevelse om det här finns i bakhuvudet. Nu hade du ju iaf turen att lappen var inskickad även om den inte godkändes, men i hans fall kunde han ju inte bevisa att han sålt bilen. När jag sålde mina två bilar så var jag väldigt noga med att efter påskrifter så la både jag och köparen den på lådan. :)
 
Jag trodde inte att jag hade något att berätta i tråden men nu kom jag ihåg att jag har det! :D

Det var när jag hade bestämt mig för att flytta söderut. Hade en sliten hörnsoffa (hål på armstöden vilket jag dolde med filtar). Annonserade ut den i det lokala annonsbladet under "bortskänkes".
Kl 5:40 en morgon ringde en äldre dam och ville ha den, jajajmen, hon skulle ha den. :up: Skönt att bli av med den så snabbt tänkte jag. När kunde hon hämta den? Jo hon hade ingen bil och inget släp men sa att hon kan ta den på skottkärran!!!
O_o
Här nånstans undrade jag om hon var riktigt riktig. Jag sa att det är en hörnsoffa i tre delar så den ryms inte på en skottkärra...efter lite om och men skulle hon prata med sin son (?) och be om hjälp att köra hem den.
Hon ringde några gånger till under morgonen, väldigt entusiastisk, minns inte vad hon sa men hon ville typ vara säker på att jag inte gav bort den till någon annan. :up:
Till slut ringde hon, lät nedslagen och sa att hon inte skulle ha den.

Men jag blev av med den rätt fort ändå, en som hade hundar tog den, gjorde inget att den var lite trasig tyckte han. :up:
 
Gällande bilar så är det jätteenkelt att göra ägarbyte via Transportstyrelsens app, vi skulle egentligen ha gjort det när jag köpte min hästtransport, men det blev pappersvägen, och så fort jag fick hem det nya beviset att jag står som ägare la jag in fordonet i appen så jag kan göra ett ägarbyte enkelt om jag skulle behöva sälja.

Förresten hur är det med att sälja hästtransporter privat? Är det lika jobbigt som att sälja en bil privat? Någon som har erfarenheter av både bra och dåliga affärer av hästtransport?

11430277_992338580796988_463405740_n.jpg
11541255_992336290797217_203472991_n.jpg
11292614_992336287463884_567219405_n.jpg
 
Gällande bilar så är det jätteenkelt att göra ägarbyte via Transportstyrelsens app, vi skulle egentligen ha gjort det när jag köpte min hästtransport, men det blev pappersvägen, och så fort jag fick hem det nya beviset att jag står som ägare la jag in fordonet i appen så jag kan göra ett ägarbyte enkelt om jag skulle behöva sälja.

Förresten hur är det med att sälja hästtransporter privat? Är det lika jobbigt som att sälja en bil privat? Någon som har erfarenheter av både bra och dåliga affärer av hästtransport?

11430277_992338580796988_463405740_n.jpg
11541255_992336290797217_203472991_n.jpg
11292614_992336287463884_567219405_n.jpg

Det är säkert som med allt annat man köper begagnat. beror på helt vad för säljare. Eller köpare för den delen oM man själv säljer...

Jag köpte mitt begagnat av privatperson. Såg annonsen på en köp/sälj sida på fb. Kontaktade ägaren via fb. Hade enbart kontakt via fb chatten. Åkte 15 mil o kollade på den o skicket var som utlovat. betalade med bankdosan, fixade ägarbyteslapparna och tog med transporten hem.
Gjorde lika när jag köpte hästen fast då besiktade vi också o den stog lite närmare. När jag tänker efter har jag nog haft tur att det varit vettigt folk båda gångerna!
 
Instämmer, det är värt 10 % att slippa skiten.

Minst. När vi köpte vår nuvarande bil fasade jag för att lägga ut den gamla rishögen på annons men den var ju ändå värd några tusen. Det största värdet låg i att den var fullt körbar och inte skulle ombesiktigas förrän om ett halvår, en besiktning som den dock inte skulle klara utan en hel del jobb och jag är ingen hemmafixare. Motorn var kanske värd en del också men inget som jag hade nån glädje av. Så jag blev överlycklig när killen vi köpte vår bil av ville köpa skruttbilen för 3000 osedd. Det sparade mig inte bara tid och vånda utan också annonspengar. Han la ut den på Blocket för 5000 lite senare och han kan gärna ha fått de pengarna för min del eftersom jag är säker på att han måste gjort åtminstone lite arbete för att bilen ska ha blivit säljbar.
 
Jag har både köpt och sålt bilar, motorcyklar, hästtransporter osv och jag kan nog inte minnas att jag råkat ut för något riktigt stolpskott utan det har gått smidigt och enkelt.
Men kanske beror det på hur man formulerar sig och i vilket skick grejerna är? Mina grejer har varit bättre begagnade av kända kvalitetsmärken och till bra pris.
 
Råkade hamna i tråden precis när jag själv ska lägga upp min egen bil på annons. Oh, the joy..ser redan framför mig hur femtioelva puckon ringer flera gånger om dagen. Min är en bil modell äldre (äldre än mig..), långmilare och har ett par skavanker (som jag inte är pepp på att fixa själv, då jag ett tag tänkt köpa en "ny" = säljes i befintligt skick. Inget som inte kan fixas själv om man kan mecka, dock - lättskruvad bil.). Dvs, den kommer att läggas upp för några tusenlappar. En modell som är känd för att gå och hålla länge, och priset på dem har dessutom skjutit iväg uppåt de senaste veckorna (poppis sommarbilar?). Men ändå. Jag hatar hatar hatar redan att köpa/sälja bil - och nu ska jag för första gången göra både och av en "utomstående". :banghead:

På tal om bilköp så har jag faktiskt hittat just vad jag letat efter. En modell med turbo, kombi och den "tyngre" modellen av krok (finns två olika på dessa bilar, varav den jag sökt inte är helt vanlig now days. Får dra 200kg mer på BE än min nuvarande.). Fick säljaren att besiktiga den - den har stått obes. i ett par år och ska jag köpa avställt så vill jag åtminstone ha färska och blanka papper på den. Hoppas hoppas att den går igenom snyggt, så att jag kan åka och provköra.

Justja, tips från coachen: ska ni köpa begagnat, ring Transportstyrelsen. Dels har de en massa info från Bilprovningen, dels kan de berätta om det är nåt som en köpare behöver veta (t.ex. obetalda skulder som rör bilen..).
 
Justja, tips från coachen: ska ni köpa begagnat, ring Transportstyrelsen. Dels har de en massa info från Bilprovningen, dels kan de berätta om det är nåt som en köpare behöver veta (t.ex. obetalda skulder som rör bilen..).

Fast det kan du ju se på deras hemsida om du slår på bilens reg nr :)
 
Fast det kan du ju se på deras hemsida om du slår på bilens reg nr :)

Transportstyrelsen har rått mig att ringa, utöver att kolla på hemsidan, sist jag pratade med dem. De har tydligen en del som de kan få fram som inte alltid syns när man slår på fordonet på hemsidan (vilket jag alltid gör när jag kollar annonsen, eller när jag pratar med säljaren om reg.nr inte står med i annonsen) :)





VAD är förresten grejen med att inte skriva ut (eller ha med en bild där det syns ordentligt) fordonets reg.nr när en ska sälja bil/släp/whatever?! Har ringt på en handfull bilar och fått säga tack men nej tack till alla utom en av dem - hade inte behövt ta upp deras tid om all info funnits med från början..
 
Transportstyrelsen har rått mig att ringa, utöver att kolla på hemsidan, sist jag pratade med dem. De har tydligen en del som de kan få fram som inte alltid syns när man slår på fordonet på hemsidan (vilket jag alltid gör när jag kollar annonsen, eller när jag pratar med säljaren om reg.nr inte står med i annonsen) :)

.
Exakt, man får ut mer information om fordonet om man ringer. För något år sedan gick det även att få det på fax :)
 
Angående bilar, vi sålde vår -89a som mest bara stog här hemma. Min morfar hade fixat upp den för några år sedan och sen fick vi den om vi tog den hit från finland. Några skummisar kom, typ såna som ska ha bilen gratis, klagar på skicket när den ligger ute för 3500 (fast den var helt och hållet körbar och UA på besiktning) osv, men sen var det en jättetrevlig tant som köpte den när hon kom från Stockholm/Uppsala och skulle upp till norrland. Mötte upp henne på tågstationen så fixade vi snabbt köpet där så körde hon upp den till sig (måånga timmars resa...). Jättesmidigt. :D
 
Tänk att det kan kännas så skönt när en sadelaffär går smidigt och lämnar en bra känsla.
Köpare som hörde av sig innan helgen och vi bestämde att hon skulle komma förbi idag.
Hon kommer på utsatt tid, kollar på sadeln så den är hel, bestämmer sig, betalar och så är affären klar. Inget velande eller krångel, hon visste vad hon skulle ha och så var det inte mer med det.

Härligt med lite motvikt till alla strulaffärer och veliga köpare som knappt vet hur deras hästs rygg ser ut...
 
VAD är förresten grejen med att inte skriva ut (eller ha med en bild där det syns ordentligt) fordonets reg.nr när en ska sälja bil/släp/whatever?! Har ringt på en handfull bilar och fått säga tack men nej tack till alla utom en av dem - hade inte behövt ta upp deras tid om all info funnits med från början..

Det finns folk som då kollar upp var bilen "bor" och kommer oannonserat, japp, har hänt mig. Har även en bekant som blev av med bilen på det sättet - d.v.s någon kollade upp var bilen fanns och stal den sedan på natten.

Jag har alltid suddat över reg.numret därefter just därför.
 
Det finns folk som då kollar upp var bilen "bor" och kommer oannonserat, japp, har hänt mig. Har även en bekant som blev av med bilen på det sättet - d.v.s någon kollade upp var bilen fanns och stal den sedan på natten.

Jag har alltid suddat över reg.numret därefter just därför.

Mysigt.. Helt klart ett ok argument.

Jag begär dock alltid att få veta reg.nr när jag ringer. Det är många detaljer jag vill kolla upp innan jag ens åker och tittar (iom att jag vill kunna köpa bilen direkt om den går bra vid provkörning). Obetalda skulder, dragvikter etc. Sånt som också ytterst sällan, om någonsin, står med i annonsen..
 
Kan vara så att jag lyckats kränga iväg en parsele (japp, en. Reniveringsobjekt - den andra selen i paret är numera en enbetssele...) till ett av våra grannländer. Begärde 500:- för selen, frakten gick loss på 700:-, men inga problem. Hen ska ha fört över pengarna idag (annonsen lades ut igår), hoppas att de kommer som de ska bara. Grymt smidigt. Skönt!

Däremot lade jag ikväll upp ett täcke som inte riktigt passar hästen. Tyvärr hann hagkompisen före mig så det har en skada som behöver lagas + några småsmå hål som eventuellt är försumbara än så länge. Oh well. Slängde upp det på annons för att se om det går att bli av med det i befintligt skick, få tillbaka ett par hundringar iaf.. En hörde snabbt av sig och skulle ha det och det skulle skickas. Ok, vi kom överens om ett pris inkl frakt, men när jag skickade kontouppgifter så fick jag svaret att hen bara har kontanter (lösa pengar). Och hur fanken tänkte hen där...?! Mutter.
 
Trodde inte att jag skulle få något att bidra med här, men jovisst, plötsligt händer det. Förra veckan ropade jag in ett parti med träns från en nedlagd butik, på Tradera. Det skulle enligt text och bilder innehålla till mesta del träns, och lite tränsdelar. Allt i storlek full. Jag får säljarens uppgifter och betalar på en gång, och säljaren är lika snabb med att skicka paketet. Allt perfekt än så länge. För ett par dagar sedan anlände mitt paket.
Döm om min frustration när jag inser att det är ju inte alls grejerna som syntes i annonsen. Av alla grejer är det endast två kompletta träns med, varav inget i storlek full. Resten var nosgrimmor, pannband och lite udda tränsdelar ungefär. Skriver ett mail till säljaren i trevlig ton och undrar om något misstag kanske kan ha skett, men denne verkar numera ha försvunnit från jordens yta och svarar inte på varken mail, sms eller telefonsamtal. Det ska bli spännande att se vart detta bär.
 
Update: Efter hot om negativt omdöme och anmälan har jag fått svar. Men det är tydligen inte alls bara två träns med och att de inte är i rätt storlek stämmer heller inte tydligen. Och förresten är paketet värt mer än vad det såldes för. Really? :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 257
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 674
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 808
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp