Visst är det!
Jag sålde min bil för några veckor sedan. Det ringde en kille på fredagen och jag hade lagt ut bilen på torsdagskvällen. Han prutar redan i telefon fast jag sa att ev. prut sker på plats. Han menade att han hade så långt att åka så han var tvungen att veta vad bilen kostade. Okej, jag gick ner till det priset jag hade tänkt mig och allt var frid och fröjd. Han ringer 511 gånger till och frågar en fråga vid varje tillfälle. Tillslut tröttnar jag och frågar om det är något mer han undrar? Nejdå, han kommer om 40 minuter och hämtar bilen. Sedan ringer han igen efter en kvart och frågar hur långt det är mellan x och y. Då visar det sig att han bor ca 3 timmars bilväg härifrån! Då sa jag att vi ska bort om 1,5 timmar så då får du komma imorgon.
Dagen efter ringer han igen och säger att han kommer med tåget 15,30 och undrar om vi kan komma till järnvägsstationen. Visst säger jag. Kollar tågtiderna mellan våra städer och det finns inget tåg som kommer in 15,30. Efter ett par timmar ringer han igen och säger att han kommer kl 17 istället vilket han gör. Bilen byter ägare och han kör iväg. Först då ser jag att han inte har skrivit på i raden utan ovanför
Tänker att det kvittar nog men se det gjorde det inte! Det pappret läses in automatiskt och utan påskrift i rutan är det detsamma som ingen påskrift. På onsdagen veckan efter får jag ett brev ifrån transportstyrelsen där de uppger att ägarbytet inte är giltigt eftersom de menar att han inte har skrivit på. Sms;ar nya ägaren och påtalar detta och att han får fixa det. Han ringer upp mycket upprörd och jag förklarar. Han menar att jag skulle ha sagt att han skulle skriva där uppe men jag vet att jag pekade på rutan och han utgav sig för att vara bilhandlare och då borde han veta var han ska skriva på. Nåväl, han säger att han ska fixa detta.
Jag ringer för säkerhets skull transportstyrelsen och frågar hur det fungerar när det blev såhär och de säger att bilen kommer gå över automatiskt i hans ägo om 14 dagar. Om han får böter eller dylikt under den tiden så är det inget som jag åker på. Så i fredags, två dagar innan ägarskapet skulle vara klart så ringer en kvinna 21,30 på kvällen. Hon presenterar sig inte utan säger att de har köpt en bil av mig och att den fortfarande står på mig och nu har det hänt en trafikolycka. Hon säger att de självklart betalar självrisken på min försäkring
tänker jag! Vadå min försäkring säger jag. Han måste ju ha en egen försäkring. Min försäkring täcker inte det! Har han inte tagit någon försäkring på bilen frågar jag men det svarar hon inte på utan hon lägger bara på.
Nu står bilen iallafall på honom så nu är det ur vägen och jag kan förhoppningsvis pusta ut!
Jag hoppas att det kommer dröja väldigt länge innan jag behöver sälja någon bil igen