Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har anmält en tjej. Hon blev dömd i domstol.
Dock hade hon inga pengar och kfm hittar inget att utmäta så jag får inte tillbaka mina pengar. Skönt att hon blev dömd men det hjälper ju inte mig :(
Dyra läropengar även om jag är glad att det inte blev mer än det var...
Fast de lägger ju en bevakning och även om det inte finns pengar nu så kan det ju finnas pengar sen och under tiden växer skulden ... :devil:
 
Fast de lägger ju en bevakning och även om det inte finns pengar nu så kan det ju finnas pengar sen och under tiden växer skulden ... :devil:
Aha. Då får jag hoppas på att hon någon gång tar sig i kragen och börjar betala tillbaka alla hon lurat. Hur länge ligger bevakningen?
 
hur lång tid brukar det ta mellan anmälan/nerläggning/det faktiskt händer något? Är såklart säkert jätteindividuellt mellan polisområden och hur mkt annat de har och hur "klantig" bluffaren var, hur lättspårad denne är. men jag börjar bli otålig! Funderar på att ringa ytterligare en person jag vet är inblandad i detta och fråga om hen anmält, men det kanske inte hjälper. eller gör det? Vi har inte samma rubriker på våra brott, men är "utsatta" av samma person.
 
Du har väl fått information av KF, de bevakar ju på ditt uppdrag? De papperna ska du ha fått efter efter rättegången.
Har bara fått papper om att de lagt ner det i princip. Skickade in till kfm för någon månad sen och fick svar för ngn vecka sedan. Kan leta reda på dem och kolla mer ordentligt iofs
 
hur lång tid brukar det ta mellan anmälan/nerläggning/det faktiskt händer något? Är såklart säkert jätteindividuellt mellan polisområden och hur mkt annat de har och hur "klantig" bluffaren var, hur lättspårad denne är. men jag börjar bli otålig! Funderar på att ringa ytterligare en person jag vet är inblandad i detta och fråga om hen anmält, men det kanske inte hjälper. eller gör det? Vi har inte samma rubriker på våra brott, men är "utsatta" av samma person.
Jag anmälde förra våren och domen kom i oktober. Det var en hel drös förutom mig som blivit lurade ..
Och sett att hon fortsatt med lurendrejeri...
 
Jag anmälde en som tog en annans identitet och la ut annonser på Tradera.
Vi var många som polisanmälde men det blev inga pengar tillbaka trots dom för hen hade inga att utmäta :(
 
Budade hem ett bett från tradera.
Efter drygt en vecka frågade jag säljaren om bettet var skickat. Ja absolut säger säljaren då.
Och väntar lite till, efter 2 veckor har bettet ännu inte dykt upp. Ber säljaren om paket ID från schenker det fraktalternativ som skulle användas enligt annonsen.
Fick inte raka svar, utan bara en massa luddiga svar.
Sen så i måndags, 3 veckor senare kryper det fram att bettet fortfarande låg kvar hemma :banghead:
Igår kom bettet, MEN det var fel storlek, inte det som utgavs i auktionen :banghead::banghead::banghead::banghead:.
Kontaktar säljaren och ber denna återbetala köpsumman och frakt så att jag kan skicka tillbaks bettet.
Säljarens kommentar " Det måste varit felmärkt när jag köpte det (står t.o.m. storlek tryckt på bettet), så jag står inte för returfrakten"
Ehh nähä? Är det mitt fel att DU köpte ett felmärkt bett och att DU skrev fel storlek i annonsen...:confused::confused:

Så vi får väl se om denna säljare tar sitt ansvar..
 
Ojsan hoppsan. Två sadlar sålda på en vecka! Visserligen var båda billiga och den ena skickas med blocketpaketet (utan öppet köp) så jag har ju inte fått betalt ännu, men ändå. Skönt att få undan lite grejer.

Alltså jag tycker ju det är så skönt att bli av med saker, varför i hela friden är jag även så duktig på att köpa en massa? Helst om det är rea eller om jag ser något till ett bra pris jag funderar länge på om det skulle passa, då har jag svårt att hålla köpimpulsen under kontroll. :banghead:
Som ena sadeln. Har länge funderat över HUR breda stubben xvid är men aldrig hittat någon till ett pris som känts värt köpa sadel för enbart för att "prova på". Ramlar på en till bra pris som jag plötsligt betalt och den blir skickad. Öppnar, lägger på den på hästen," njaäää. den är nog inte riktigt bra där, den dessutom lite skavd där, färgen är lite ful där, undrar om den inte är lite för smal?? Joo den är säkert lite för smal där..." Suck på mig själv, aldrig nöjd ..! :cautious: :banghead: :angel:
Jaja, nu är den snart på väg till sin nya häst och jag hoppas den blir mer långvarig där :up:
 
Sadelförsäljningen med Blocketpaketet utan öppet köp har fungerat bra.
Sålde en annan sadel utomlands och det fungerade också bra :)

Jag tycker det är lite jobbigt att sälja via nätet eftersom jag är rädd att köparen ska bli besviken - olika människor olika syn på skick.
Jag berättar om skavanker och skickar bilder, men ändå. Tycker bättre om när köparen kan granska och godkänna skicket på plats.
 
Nu behöver jag pengarna ...men jag funderar på att aldrig någonsin efter detta sälja en hästpryl igen :banghead: same story varenda gång.
Det tar alldeles för mycket tid och energi för en liten summa..och så här är det bara när jag säljer hästsaker, aldrig annars utan då är det bara "jag hämtar/kan du skicka till.." och så har man pengarna på kontot punkt.

Det jag stör mig på är att ev köpare tar sig såna friheter eller knappt läser hälften i annonsen. Hur tänker folk?

Trots att det står i annons vad som gäller ang bilder, priser, frakt osv så kommer där ändå frågor som "jag vill se andra sidan kan du fota där med? (öh ja den lär ju se väldigt olika ut på andra sidan?), "kan du lämna?/kan vi mötas halvvägs?" (nej du får betala frakt eller hämta här!!), "bild och pris tack"/har du bild på den och den (när man skrivit skicka meddelande för pris och bild, alternativt den bästa när det redan finns i annonsen), "har du en sån eller sån?" (nej, jag säljer det som står i annonsen jag är ingen webshop som tar hem på beställning?)

....VÄRST AV ALLT! Köparen ska tydligen alltid ha rätten att bestämma när, var och hur sakerna kan hämtas eller skickas även fast man på fråga säger jag är där idag klockan xx eller jag är hemma kl xx, eller jag skickar med xxxxx.

Såhär är det varje gång och vad beror det på? Är hästmänniskor så snåla, lata, egoistiska, impulsiva (dvs har eg inte råd att shoppa) eller vad? Herregud det är begagnat ..vad är det att fundera på? Köp och släng alt sälj vidare bara om det inte blev rätt när det handlar om småsummor.
 
Hade en djävla idiot förra veckan, på en blocket-annons. Snorbilligt bord, köparen var på som tusan. Frågade när det gick bra att hämta, jag skrev "antingen idag innan 19.00 eller imorgon mellan 17.00-18.00". Går och väntar, och går in i byggmöte 19.00.

Kvart över står den någon och ska in. Då sitter jag i möte som jag INTE tänker avbryta. Efter mötet har jag fem skitarga mail att jag är en bedragare, inte skulle lägga ut annons när jag inte vill sälja, är ett rövhål och borde låsas in.

Eller så kan du bara komma i tid, du hade FYRA timmar på dig...
 
tagit traderatjejen 3 veckor att skicka ett paket.

Är lite lagom irriterad. Nu hoppas jag verkligen att grejen iaf är i förväntat skick och REN (vad är grejen med alla som säljer smutsiga saker utan att skriva det???) när jag packar upp den.
 
Jag vill gnälla på alla säljare nu istället. Letar en sadelgjord och har kontaktat säkert 6-7 personer. Frågat om var man kan hämta, hur de vill ha betalt osv och försöker vara så okomplicerad som möjligt, ändå har folk inte svarat, slutat svarat, osv. :rage:

Hörde även av en som sålde ett träns typ 5 min gångavstånd från mitt hus, frågar om jag kan komma efter 17, "ja, jag hör av mig när jag kommer hem", 2 veckor senare skickar hon "hej har inte varit hemma mycket men vill du fortfarande köpa tränset". Nej tack. :meh:
 
...och jag sålde grejer på tradera för ett tag sedan. Först fick jag inte betalt trots mail och sms. Sedan fick jag betalt och postade sakerna. Och imorse fick jag mail från Shenker att ena paketet inte hämtats ut och den 12e skickas det tillbaka till mig :banghead:
 
...och jag sålde grejer på tradera för ett tag sedan. Först fick jag inte betalt trots mail och sms. Sedan fick jag betalt och postade sakerna. Och imorse fick jag mail från Shenker att ena paketet inte hämtats ut och den 12e skickas det tillbaka till mig :banghead:
Såna människor förstår jag mig inte på :banghead: Varför buda om man nu inte ska ha sakerna? Okej att det blir fel, men då brukar jag alltid vara snabb och skicka ett PM till säljaren att det blev helt fel och gärna kontakta den personen som budat innan mig. Och att man betalar och sedan inte hämtar ut det, någon måste ha en god ekonomi som kan slänga pengar i sjön. Kanske inte rör sig om mycket pengar men jag tror inte någon är så glad över att spendera pengar på någonting som man aldrig ser röken av.

@mooi : vad ska du göra med sakerna nu? Sälja vidare eller slänga?

På tal om något helt annat. Jag tål inte folk som skriver i beskrivningen "dyr i inköp", speciellt inte om prylen är använd och köps i andra hand (tänker främst på kläder). Kan någon förklara detta för mig? Trodde folk visste numera att man inte kan få inköpspris eller någon hundring under om ex. tröjan är använd och två år gammal O_o
 
Såna människor förstår jag mig inte på :banghead: Varför buda om man nu inte ska ha sakerna? Okej att det blir fel, men då brukar jag alltid vara snabb och skicka ett PM till säljaren att det blev helt fel och gärna kontakta den personen som budat innan mig. Och att man betalar och sedan inte hämtar ut det, någon måste ha en god ekonomi som kan slänga pengar i sjön. Kanske inte rör sig om mycket pengar men jag tror inte någon är så glad över att spendera pengar på någonting som man aldrig ser röken av.

@mooi : vad ska du göra med sakerna nu? Sälja vidare eller slänga?

På tal om något helt annat. Jag tål inte folk som skriver i beskrivningen "dyr i inköp", speciellt inte om prylen är använd och köps i andra hand (tänker främst på kläder). Kan någon förklara detta för mig? Trodde folk visste numera att man inte kan få inköpspris eller någon hundring under om ex. tröjan är använd och två år gammal O_o

Jag har mailat och smsat köparen och sagt att Shenker hört av sig och att hon måste hämta ut paketet -annars skickas det tillbaka till mig. Inget svar än...
Jag får vänta och se om hon hämtar ut det, och gör hon inte det får jag väl avvakta lite och sen sälja igen. Men så jävla tröttsamt rent ut sagt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 257
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 674
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 808
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Svullen pung efter kastrering. Bild
  • Hundbur bil
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp