Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gnäll; Det tog börjes 7 veckor och 5 samtal att skicka vårat paket. Nu har vi äntligen fått det men kommer nog aldrig köpa något därifrån igen :mad:

(Notera att vi beställde en vara som skulle komma 1-2 veckor efter vi beställt, och nog kom den då men sen då...)
 
Hur gör man när man blivit lurad, utöver säga "hej jag fattar att du blåst mig, jag ger dig en tidsbegränsad chans att åtgärda annars kopplar jag in polis"

Har hittat personen, kan man ringa upp och höra sig för vad som hänt, eller ska man spara det till ev polis?
Ringer jag upp är jag självklart trevlig men mån om att antingen få varan eller mina pengar.
 
Hur gör man när man blivit lurad, utöver säga "hej jag fattar att du blåst mig, jag ger dig en tidsbegränsad chans att åtgärda annars kopplar jag in polis"

Har hittat personen, kan man ringa upp och höra sig för vad som hänt, eller ska man spara det till ev polis?
Ringer jag upp är jag självklart trevlig men mån om att antingen få varan eller mina pengar.

Du är inte särskilt hjälpt av polis rent så om det inte är bedrägeri. Så försök absolut lösa det med säljaren först. Ring denne, och hör vad som hänt. Att informera om polisanmälan om inte... kan täcka långt dessutom.

Men polisen gör inte mkt om det inte faller under bedrägeri, det är en civilrättslig tvist.
 
Du är inte särskilt hjälpt av polis rent så om det inte är bedrägeri. Så försök absolut lösa det med säljaren först. Ring denne, och hör vad som hänt. Att informera om polisanmälan om inte... kan täcka långt dessutom.

Men polisen gör inte mkt om det inte faller under bedrägeri, det är en civilrättslig tvist.
vad avgör om det faller under bedrägeri eller ej?
 
vad avgör om det faller under bedrägeri eller ej?

Att rekvisiten i lagtexten är uppfyllda och det finns uppsåt - samt för att det ska leda till något att det kan bevisas.

Rekvisiten för bedrägeri är lite förenklat att någon ska ha vilselett någon annan, att själva vilseledandet har förmått personen att handla på visst vis och att en förmögenhetsöverföring har skett. Och så måste det finnas uppsåt då (förenklat att personen visste om att hen lurades, att du skulle betala just för det hen lurades om).

Så tex om jag annonserar ut ett märkesklöst träns och säger att det är ett PS of Sweden träns, har fejkade bilder osv samt vet att mitt träns inte är det, att bilderna och min text kommer få folk att bli intresserade och betala och någon sedan betalar - då handlar det om bedrägeri.

Om jag däremot har ett PS träns som jag annonserar ut, du blir intresserad och vi kommer överens om att du ska betala först och jag skickar sen, men jag kommer på när jag fått pengarna att nä jag behåller både träns och pengar - det är inte bedrägeri.

Samma som ovan men jag har hela tiden planerat att ta pengarna och skita i att skicka - bedrägeri (men svårt bevisa)

Bevissvårigheterna i ett fall där köparen betalt men inte fått en vara är stora. Oftast läggs sådana utredningar ner ganska snart, just för det är omöjligt att bevisa att en person planerat att blåsa någon.

Men som sagt, "hota" med anmälan kan sätta god fart på en sölig säljare...
 
Att rekvisiten i lagtexten är uppfyllda och det finns uppsåt - samt för att det ska leda till något att det kan bevisas.

Rekvisiten för bedrägeri är lite förenklat att någon ska ha vilselett någon annan, att själva vilseledandet har förmått personen att handla på visst vis och att en förmögenhetsöverföring har skett. Och så måste det finnas uppsåt då (förenklat att personen visste om att hen lurades, att du skulle betala just för det hen lurades om).

Så tex om jag annonserar ut ett märkesklöst träns och säger att det är ett PS of Sweden träns, har fejkade bilder osv samt vet att mitt träns inte är det, att bilderna och min text kommer få folk att bli intresserade och betala och någon sedan betalar - då handlar det om bedrägeri.

Om jag däremot har ett PS träns som jag annonserar ut, du blir intresserad och vi kommer överens om att du ska betala först och jag skickar sen, men jag kommer på när jag fått pengarna att nä jag behåller både träns och pengar - det är inte bedrägeri.

Samma som ovan men jag har hela tiden planerat att ta pengarna och skita i att skicka - bedrägeri (men svårt bevisa)

Bevissvårigheterna i ett fall där köparen betalt men inte fått en vara är stora. Oftast läggs sådana utredningar ner ganska snart, just för det är omöjligt att bevisa att en person planerat att blåsa någon.

Men som sagt, "hota" med anmälan kan sätta god fart på en sölig säljare...
Att rekvisiten i lagtexten är uppfyllda och det finns uppsåt - samt för att det ska leda till något att det kan bevisas.

Rekvisiten för bedrägeri är lite förenklat att någon ska ha vilselett någon annan, att själva vilseledandet har förmått personen att handla på visst vis och att en förmögenhetsöverföring har skett. Och så måste det finnas uppsåt då (förenklat att personen visste om att hen lurades, att du skulle betala just för det hen lurades om).

Så tex om jag annonserar ut ett märkesklöst träns och säger att det är ett PS of Sweden träns, har fejkade bilder osv samt vet att mitt träns inte är det, att bilderna och min text kommer få folk att bli intresserade och betala och någon sedan betalar - då handlar det om bedrägeri.

Om jag däremot har ett PS träns som jag annonserar ut, du blir intresserad och vi kommer överens om att du ska betala först och jag skickar sen, men jag kommer på när jag fått pengarna att nä jag behåller både träns och pengar - det är inte bedrägeri.

Samma som ovan men jag har hela tiden planerat att ta pengarna och skita i att skicka - bedrägeri (men svårt bevisa)

Bevissvårigheterna i ett fall där köparen betalt men inte fått en vara är stora. Oftast läggs sådana utredningar ner ganska snart, just för det är omöjligt att bevisa att en person planerat att blåsa någon.

Men som sagt, "hota" med anmälan kan sätta god fart på en sölig säljare...
Jag vet om och har bevis för att personen även efter överföringen försöker sälja vidare med exakt samma text och svar som jag fick, copy paste. Det borde vara inom ramen för bevis för uppsåt?
 
Jag vet om och har bevis för att personen även efter överföringen försöker sälja vidare med exakt samma text och svar som jag fick, copy paste. Det borde vara inom ramen för bevis för uppsåt?
Då hade jag anmält direkt, det är troligen fler än du som är eller blir blåsta och ju fler som anmäler desto större chans att det går till åtal. Jag anmälde en kille som senare fälldes för bedrägeri mot flera och det finns en stående fordran via KF på honom nu efter dom fallit.
 
Då hade jag anmält direkt, det är troligen fler än du som är eller blir blåsta och ju fler som anmäler desto större chans att det går till åtal. Jag anmälde en kille som senare fälldes för bedrägeri mot flera och det finns en stående fordran via KF på honom nu efter dom fallit.
Jag kommer anmäla, verkar vara relativt omfattande med ev flera olika rubriceringar.
 
En liten solskenshistoria:

Sålde en ELT-gjord idag. Jag och köparen möttes upp och först kommenterar hon att gjorden är så billig, sedan är hon osäker på om den ska vara för kort för hästen -och säger att om jag ser den på annons igen så beror det på att gjorden varit för kort... Sedan berättar hon att hon skulle ha den till en häst med kraftigt sadeltvång (som senast den sadlades hade vräkt sig omkull osv -och inte sadlats sedan dess).

Nu kom det ett mail: "Tusen tack. Den passade, sadlade henne utan minsta reaktion".

Lite gulligt.
 
Har ett eggbett till salu, en bra bild, märke, pris & vart det finns står i annonsen klart & tydligt.
Får mail av en tjej:
-Hej, finns det kvar?
Jag -Hej, det finns kvar.
- Har du flera bilder?
Jag - Absolut*skickar två till*
- Vilket märke är det?
Jag - Globus, som det står i annonsen.
- Vad kostar det?
Jag - xxx kr.
- Är det stora eller små ringar?
Jag - Stora.
- Jaha, synd, jag letade efter små.
Jag - Jag har ett sånt också, är du intresserad av det?

Sen bara tystnad, ibland blir man lite trött :banghead:
 
Har ett eggbett till salu, en bra bild, märke, pris & vart det finns står i annonsen klart & tydligt.
Får mail av en tjej:
-Hej, finns det kvar?
Jag -Hej, det finns kvar.
- Har du flera bilder?
Jag - Absolut*skickar två till*
- Vilket märke är det?
Jag - Globus, som det står i annonsen.
- Vad kostar det?
Jag - xxx kr.
- Är det stora eller små ringar?
Jag - Stora.
- Jaha, synd, jag letade efter små.
Jag - Jag har ett sånt också, är du intresserad av det?

Sen bara tystnad, ibland blir man lite trött :banghead:


Den typiska "kan du skicka fler bilder?"...
Jag svarar numera: ja, på vad?
Då kommer det oftast: "på västen/schabraket/osv".
Och jag svarar; Ja det förstår jag ju, men VAD vill du ha bild på? är det någon speciell grej/detalj?

-och oftast så är det inte det, utan folk vill bara ha fler bilder. Eller så svarar de inte alls.
 
Den typiska "kan du skicka fler bilder?"...
Jag svarar numera: ja, på vad?
Då kommer det oftast: "på västen/schabraket/osv".
Och jag svarar; Ja det förstår jag ju, men VAD vill du ha bild på? är det någon speciell grej/detalj?

-och oftast så är det inte det, utan folk vill bara ha fler bilder. Eller så svarar de inte alls.
Så tröttsamt.. Har dom inget bättre för sig? :banghead:
 
Vad är dealen med alla otvättade grejer som säljs? Okej om man säljer i befintligt skick (t ex täcken eller så som kan vara bökigt att tvätta) men det är ofta schabrak, benskydd mm där säljaren fotograferat en smutsig vara och så kommentaren: "tvättas innan leverans". Vad sägs om att tvätta innan fotografering?
 
Vad är dealen med alla otvättade grejer som säljs? Okej om man säljer i befintligt skick (t ex täcken eller så som kan vara bökigt att tvätta) men det är ofta schabrak, benskydd mm där säljaren fotograferat en smutsig vara och så kommentaren: "tvättas innan leverans". Vad sägs om att tvätta innan fotografering?
Ja typ "obs sadeln är dammig på bilden"
Ok att man inte behöver smörja men hur svårt är det att ta en fuktig trasa och torka av lite snabbt?
 
Satte ut en hästköpes annons för ett tag sedan. Hade några kriterier som den skulle uppfylla b.l.a svenskfödd (SWB) och att den att den fanns i Mellansverige.
Fick ganska direkt ett erbjudande om en dansk import som stod i Skåne...
 
Satte ut en hästköpes annons för ett tag sedan. Hade några kriterier som den skulle uppfylla b.l.a svenskfödd (SWB) och att den att den fanns i Mellansverige.
Fick ganska direkt ett erbjudande om en dansk import som stod i Skåne...
Jag skulle ha en max 10 år, frisk o skadefri. Fick svar av en som hade en 15 år med kissing spines...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 674
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 803
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp