Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just gällande elektronik har jag sett i flera reklamblad att "vi är skyldiga att anmäla enligt lag blablabla gällande tv-innehav", typ. Dvs att butiken skrivit ut att de är skyldiga och kommer att "anmäla" att man köpt en tv-mottagare (numera enbart tv, igen). Sant eller inte? Jag har ingen tv, så kan inte svära på't, och när jag köpte dator senast var innan Radiotjänst började dilla om att avgiftsbelägga datorer så jag har klarat mig undan den biten. För garantin gäller kvittot osv (men villkoren är förstås upp till butiken). Det ar iaf varit de större kedjornas annonser, inga små "runt hörnet-butiker".

Angående prutande håller jag med @Alexandra_W . Jag är ofta beredd att gå ner ett snäpp i pris, om köparen frågar med lite artighet. Men folk som skriver en rad i stil med "Jag köper den för *insert halva priset...* " kan i mitt tycke flyga och fara. I synnerhet som min erfarenhet är att de mailen kommer i början av annonserandet, innan varan ens hunnit ligga ute ett tag. För ja - vissa saker har jag slumpat iväg för en struntsumma bara för att bli av med dem och att de kommer till användning, men inte efter en vecka. Jag gör skillnad på att pruta och pruta. Har själv hört av mig emellanåt och sagt att jag är intresserad, men inte kan/vill (vad det nu är) betala mer än X:- och frågat om de varit villiga att acceptera ett sådant bud. Är svaret ja, så går vi vidare med affären (betalar snabbt osv) eller om svaret är nej, så tackar jag för mig och backar av. Bara hur man uttrycker sig gör skillnad i hur det upplevs, åtminstone för mig.
 
Fick hem mitt bautabett idag! :p

Instansat "Aurigan", "Germany" och "KK" så det var ju lite kul. Men däremot var ena länken trasig i ringen, en genomgående spricka så det kommer aldrig kunna användas till någon häst.
Säljaren måste ha missat det, får se om hon svarar på mitt mail :)
 
Fick hem mitt bautabett idag! :p

Instansat "Aurigan", "Germany" och "KK" så det var ju lite kul. Men däremot var ena länken trasig i ringen, en genomgående spricka så det kommer aldrig kunna användas till någon häst.
Säljaren måste ha missat det, får se om hon svarar på mitt mail :)
Jag har fått svar av säljaren, hon hävdar att bettet var helt när hon skickade det och att det måste gått sönder i posthanteringen.
Jag tycker det låter helt osannolikt att ett bett ska vara så ömtåligt att det går sönder i posten. Visst, de är inte rädda om försändelserna, men alltså, ett bett?? Nja
 
Hur agerar ni som säljare vid reklamation av köpt vara?
Dvs om ni sålt något på nätet som visat sig vara sönder när det kommer fram?

Jäkla trist stämning har det blivit på mailen från säljaren och sånt stör jag mig på :p
 
Senast ändrad:
Hur agerar ni som säljare vid reklamation av köpt vara?
Dvs om ni sålt något på nätet som visat sig vara sönder när det kommer fram?

Jäkla trist stämning har det blivit på mailen från säljaren och sånt stör jag mig på :p

Om säljaren är tillmötesgående och jag får känslan av att hen faktiskt inte visste om att varan var felaktig, eller det finns liten chans det är transporten (uteslutet i ditt fall) så försöker jag hitta något är nöjda med. Det är en chansning köpa beg.

En grinig, otrevlig och tjurig säljare däremot sätter jag hårt mot hårt gentemot och kräver att jag går skadelös ur det om det är uppenbart personen inte beskrivit varan korrekt.

Av nån mystisk anledning så vid uppenbara fel brukar det vara otrevligast redan vid första mailet.

Sen - ring säljaren. Folk generellt är betydligt mindre tjuriga när man pratar med dem. En sak uttrycka sig surt och "inte mitt problem" i ett mail - en heeeelt annan sak hålla kvar vid det i telefonen. Särskilt de som VET att de gjort fel.
 
det här med säljare som hävdar att ooooooom baaaara hästen hade gjort ett par starter (som den är heeeelt i skick för att göra) hade den kostat 50-75 mer än idag.

Så varför startar den inte, när man i sin verksamhet har flera anställda ryttare och den nu är så himla klar för det? Det känns så ekonomiskt oklyftigt att strunta i att lägga 2000 kr på att åka på 2-3 tävlingar för att få resultat, om den ekonomiska vinningen ökar med typ 70 000?

Mvh
Jag letar häst nu och får snart en masters degree i att tyda hästannonsspråket.
 
27 mars beställde jag en produkt från ett företag. Var så jäkla nöjd då det var en produkt ur en gammal kollektion och jag har letat efter en sån -dessutom nu på kampanj... leveranstid skulle vara ca 1 v. Storleken jag ville ha fanns i lager.

Jag gjorde en miss och tryckte i "avhämtning" som leveranssätt, men mailade direkt och sa att det blivit fel -och de svarade mig dagen efter att de genast ändrade detta manuellt, inga problem. Dessutom upptäcktes att jag betalat fullpris, men även det löstes omgående och jag fick pengar tillbaka på kontot. Så långt bra.
Sedan har ingen vara kommit. Och inte något "nu är din vara skickad"-mail. Sååå, förra veckan ringde jag upp dem bara för att fråga hur det går. Och tänkte att det säkert fallit mellan stolarna iom att jag skrev fel i leveranssättet och de hade varit inne och manuellt fixat med min order. Jättetrevlig tjej i telefon som bad om ursäkt och sa att de missat att skicka iväg.

I förrgår kommer det ett mail som kort sagt säger: Vi har tyvärr haft problem med din order då den missats, men nu har vi fått ordning och tyvärr är "produkten" slut i storleken X. ...... vafan... då har alltså varan tagit slut i storleken jag beställt under tiden min order har legat bortglömd, :banghead::banghead::banghead::cry::cry::cry::turd:

Jag erbjöds en storlek mindre (men som skulle vara rymlig), och igår kom ett mail om att nu är varan skickad. Idag har varan kommit fram.

Alltså, varan levererades på EN dag när den väl skickades. Men jag har väntat en månad på den... och dessutom hann ju "min" storlek ta slut under den tiden min order glömdes bort. SKIT. Nu hoppas jag bara att storleken mindre ändå funkar.

Men, plus i alla fall för vänlig kundtjänst -även om det inte hjälpte i detta fall.
 
En kompis till mej köpte ett träns från ett just nu mycket populärt svenskt märke.
Tränset kom skärtorsdagen och omedelbart konstaterade hen att allt passade perfekt UTOM sidstyckena som var för korta.
Hon mailade företaget som först ville hon skulle byta till en större storlek, men den storleken är inte aktuell då den redan hade testats och varit för stort.
Därför ville hen köpa en storlek större sidstycken.
Först var det uteslutet, men efter en veckas mailande skulle dom leta efter passande sidstycken.
Men efter mailande fram och tillbaka i flera veckor bestämde hen att köpa sidstycken från Dyon istället då dom mailat och sagt att det inte finns några.
Det var i onsdags.
Men efter vi pratat bestämde hen sej för att sälja tränset istället för hen hade i tron att dom skulle ha passande sidstycken använt delar av tränset och kunde därför inte skicka tillbaka det.
Knappt en timme efter hen la ut annonsen på tränset med förklaring till varför det såldes, mailade företaget och sa att dom hade hittat ett par sidstycken i rätt storlek.....
Dom skickades igår em och nu väntar hen på att sambon ska komma hem med dom efter hen handlat.

Så nu håller vi tummarna för att dom passar.

Men nog är det konstigt att dom inte hittade sidstyckena förrän annonsen las ut ;)
 
@palle Jag tycker det är skamligt med företag som säljer produkter man inte ens får prova på en häst. Hur katten ska man veta om det passar? Tror jag kan gissa vilket företag det är och har hört talas om liknande fall tidigare... :sneaky:
 
Jag läste ett gnällinlägg på FB. En tjej hade sålt en sadel. Innan den skickades tvättade och smorde hon sadeln, sen rullade hon in den i bubbelplast. Det resulterade i att sadeln var full av mögel när den kom fram till köparen.

Hela tråden var full av "men det är ju bara att köparen gör ren den". Nog faen hade jag blivit arg om jag köpt en sadel och den var full av mögel när den kom fram. Men nej, det fanns ingen förståelse för det. Säljaren hade ju inte fattat att det blir mögel om man plastar in en fuktig sadel, det var ju inte med avsikt, det är ju bara att köparen tvättar och smörjer sadeln osv.

Men alltså, köparen fick en möglig sadel. Oavsett hur det gick till och varför. Jag hade inte blivit glad.
 
Letar efter ett par speciella benskydd som kostar lite mer så jag köper gärna begagnat och som tur var så hittade jag ett pa på en populär annonssida i helgen så jag mejlade (stod inget nr) och frågade om de fanns kvar och att jag isf vill ha dem.

Får ganska snabbt svar att jag kunde swisha över pengar till ett nr eller om vi skulle mötas upp. Blev väldigt glad och tänkte att jag haft tur och varit snabb.

Tyvärr så bor jag väldigt långt där ifrån typ 80 mil så att träffas fick vi nog avstå men då jag kände att de var mycket pengar och jag inte vill stå där utan vara eller pengar så fick jag en snilleblixt och tänkte att vi kunde bli kompisar på ansiktsboken och då kunde jag föra över pengarna och sedan när jag fått de kunde vi ta bort varandra, tyckte jag var så smart! Men nu när jag skriver de så låter de som om jag vill ha nya vänner.

Aja, inget svar tyvärr efter de.. undrar om jag skrämde iväg henne eller om jag slapp bli lurad...:p
 
Känner mig träffad av ditt inlägg @purity_666 :o Jag gjorde exakt samma tabbe för ett tag sen, sålde ett träns, tvättade och smorde in det och la det sen i bubbelpåse och skickade iväg. Posten schabblade med paketet så tack o lov kom det inte fram till köparen utan gick tillbaka till mig istället och GISSA om jag blev förvånad när jag öppnade o hela tränset var fullt av mögel....:banghead: Var ju bara att tvätta rent, torka inomhus och smörja upp sen. Men jag förstår om köparen blev besviken på sadeln som var full av mögel men det sitter ändå ytligt o är bara att tvätta bort så egentligen ingen skada skedd. Men jag tänker ju aldrig mer tvätta rent nåt o sen posta!
 
Jag har en ny historia att dela med mig av till alla.

Eftersom jag har gått på komvux har jag en del kurslitteratur som måste ut ur min bokhylla av olika skäl, så lade jag ut böckerna på Blocket. Alla böcker var köpta helt nya från Adlibris i höstas och knappt använda i 6 månader med en del markeringar. En förvirrad själ hör av sig och vill köpa en av mina böcker som låg ute för 200 kr och en ny kostade över 400 kr. Jag tyckte detta var ett underpris för boken som var i fint skick. Det första han gjorde var att börja pruta ner den ännu mer, varpå jag sa ifrån att det är det utsatta priset eller försvinn. Han ville bestämt ha boken så dagen efter kom han hem till mig för att köpa den. Med sig hade han endast 150 kr, så då tog jag boken ur hans händer och skickade ut honom ur min lägenhet :mad: Dagen efter såldes boken till en trevlig tjej som accepterade det begärda priset utan några konstigheter.

Jag glömde redigera annonsen och dagen efter ringer det en kille som frågar om boken är kvar. Jag får svara lite dumt att boken tyvärr precis blivit såld. Såhär lyder samtalet sen:
H: Vad har du för räknare?
J: Jag har en Texas STAT TI-82. Hurså?
H: Åh vad bra! Kan jag få den?
J: Eh... Jag pluggar fortfarande matematik och fysik, så jag behöver den själv.
H: Aha... De är ju så dyra och som student får man inte så mycket pengar...

Jaha? Så bara för att du inte har pengar att lägga på en egen grafräknare ska jag ge bort min som kostar runt 600 kr ny, även fast jag använder den varje dag? Jag slutar aldrig att förvånas över alla dessa människor som ska få en massa saker gratis för att de själva är studenter/sjukskrivna/mammalediga/what so ever.
 
Blocket verkar dra till sig mycket skräp ;)

Min kompis skulle sälja ett avancerat vattenfilter och får svar ganska snart från en gubbe någon mil bort; "Jag köper det!".

De gör upp att han skall komma till kvällen, och han kommer ut med son och släpvagn. För att stå och undersöka, gagga om att det var dyrt och tjata om att provköra filtret (torrt) i FYRA TIMMAR! ! :O

En riktig gnällspik som inte borde handla begagnat! Man kan naturligtvis inte få samma garantier som när man köper nytt, men det är ju en chans att spara någon krona.

Nu var min kompis ändå snäll och kontaktade tillverkaren ( vilket han såklart också enkelt kunnat göra själv om han nu inte litade på henne) för att ta reda på vilka reservdelar som finns om det skulle visa sig behövas osv. De tyckte hon sålde det alldeles för billigt. ;)
 
Nu vill jag gnälla lite. Jag vill ha en Ogilvy-pad och hittade två på Hästnet som var rätt storlek osv. Ingen av säljarna hade lagt ut sitt telefonnummer och ingen av dem svarar på mina mail... Blä!
 
Blev nyligen medlem i en rasförening till rasen för mina hästar, beställde samtidigt lite prylar från deras medlemsshop.... bland annat en Hoody med tryck på ryggen, när så paketet kommer så ser jag att Hoodyn är i fel storlek...beställde stl M men får stl S istället som är för liten....mailar ansvarig som meddelar att "min" storlek nu hunnit ta slut och att dom kan ta den felskickade tröjan åter men då får jag allt bekosta returfrakten ...What! ....varför ska jag betala returfrakt när dom gjort ett felskick....känner mig sååå välkommen till den föreningen.:mad::wtf:
 
Blev nyligen medlem i en rasförening till rasen för mina hästar, beställde samtidigt lite prylar från deras medlemsshop.... bland annat en Hoody med tryck på ryggen, när så paketet kommer så ser jag att Hoodyn är i fel storlek...beställde stl M men får stl S istället som är för liten....mailar ansvarig som meddelar att "min" storlek nu hunnit ta slut och att dom kan ta den felskickade tröjan åter men då får jag allt bekosta returfrakten ...What! ....varför ska jag betala returfrakt när dom gjort ett felskick....känner mig sååå välkommen till den föreningen.:mad::wtf:

Det ska du inte göra. Oavsett vad de tycker. Betala returfrakten alltså. Där ska du stå på dig.
 
Nu vill jag gnälla lite. Jag vill ha en Ogilvy-pad och hittade två på Hästnet som var rätt storlek osv. Ingen av säljarna hade lagt ut sitt telefonnummer och ingen av dem svarar på mina mail... Blä!
Jag lägger aldrig ut mitt nummer och igår fick jag ett mail från en tjej som är intresserad av att köpa den sadel jag har lagt ut på annons. Hon påpekade att hon hellre ringer och frågade efter mitt nummer. Svarade henne direkt (15 min Max efter att hon skickat sitt mail). Hon har fortfarande inte ringt och hade ju kunnat skickat med sitt eget nummer så jag hade kunnat ringa upp... Suck!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 674
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 803
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp